Silly season 24/25

Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Ludde »

Tre icke oväntade ut då.

Ashton,Lindholm Unger Sörum.

Med tanke på avslutningen är det inte direkt troligt att den sistnämnde dyker upp under hösten heller.


Tack för era insatser
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Ludde skrev: fre 12 apr 2024, 14:47 Tre icke oväntade ut då.

Ashton,Lindholm Unger Sörum.

Med tanke på avslutningen är det inte direkt troligt att den sistnämnde dyker upp under hösten heller.


Tack för era insatser
Då är det väl bara att hålla tummarna för att Berner-Zeitungs uppgifter stämmer och att vi slipper sätta fredagskaffet i vrångstrupen när Lindholms presenteras av en seriekonkurrent.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Bagarn »

Alsing, Lindholm, Ashton, Felix.
Inga dussinlirare…..
Mucket spets - mucket pengar.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Sen ska vi nog räkna lite på och kunna lägga till att Caito….
Missar kanske minst de 7st första matcherna allafall med nästa säsong….

Vi spelade senaste matchen….3april….
Han hade en tung lönepost i sin signoff….
Som ingen vill ta skattekostnaden på….
Därmed kan han återvända efter 6månader först….
Och det vart därför de dragit ut lite på hans `bekräftande ´ om att han blir kvar….

Tänker man den 3april…
Svårt att veta hur snabbt han lämnade sen Sverige….
Men höftar vi till med 7april….
Så om tar tex 7april sen blir då 7oktober….
Då hade han missat 7matcher allafall om ser till spelschemat från förra säsongen….

Varje dag ju viktig hans tjej som var från Falun med….
Vet ej hur snabbt de fick/fått ut Caito ur landet egentligen….
Sen kan man se det som att ingen skillnad mot för ifjol blir…
Caito missade dom 12st första matcher av SHL ifjol med….

Sen missar han hela försäsongen med laget….
Plus att vi då går in i nästa säsong med våra 3st bästa backar frånvarande….
Alsing,Lindholm,Catio…. Lite riskabel start kan bli….

Starta vi då säsongen ödesdigert…..då kan det bli tufft och kämpigt….
Det känns verkligen viktigt att vi inte bara byter Lindholm-Alsing mot Lyytinen-Rindell utan att vi kan få in en till back av hög klass…. Så inte detta lagbygge går ner sig för djupt i dyn…
Användarens profilbild
Runaway
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:38

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Runaway »

Var länge sedan vi hade en tjeck i laget, vi borde skaffa oss en tjeck, vad har vi emot tjecker? Vi får sträcka oss back till 07/08 då vi fick avnjuta vopat , grosek och prochazka.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Lillgud skrev: fre 12 apr 2024, 15:21 Det känns verkligen viktigt att vi inte bara byter Lindholm-Alsing mot Lyytinen-Rindell utan att vi kan få in en till back av hög klass…. Så inte detta lagbygge går ner sig för djupt i dyn…
Håller med, man måste väl även ta höjd för att AJ kan åka över och testa på, och missa endel matcher i början. Dessutom såg vi ju nu i slutspelet vikten av bredd.

- Calle Själin känns given om han vill återvända.
- Simon Johansson, Tjommes äldsta, inte sett en match, men hyfsade stats.
- Filip Johansson utgående.

Någon av dessa från AHL kanske vore något?

På forwardsidan tappas då både Ashton och FUS, sistnämnde kan eventuellt komma tillbaka tänker jag, så där kanske man kan avvakta och hålla Hannes Hellberg som tillfällig ersättare och ev plocka in under säsong.


Som ersättare till Ashton vill jag så någon med storlek, pondus, känsla för mål och stark.

- Måns Carlsson
- Joachim Blichfeld
- Austin Wagner

Tre stycken med storlek, som hade gjort det fint i en tredjeline. Kapacitet för ca 10-15 mål i SHL.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Hannes Hellberg är väl ordinarie nästa säsong
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1736
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

LIF la ut en medlemsfiskepost någon timme före avtackandet av backgiganten, naturaliserade kanadicken och älskade superynglingen. Inte mycket till strategi där.

Bild

Men det kanske kan bli fart på medlemsvärvandet om de livar upp supporterledet med två finska backvärvningar under kvällen. En kl 18 och en kl 19.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1736
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Sillytråden eller HA-tråden? Det får bli här.
Carlsson eller Yetman till Leksand? Yetman, säger Masugnen. Carlsson, säger jag.
I flera av de senaste matcherna har Måns fått förtroende som lagkapten. Det är en roll som han trivs med – fast han skulle hellre velat att det skett på ett annat sätt.

— Det var kul men samtidigt tråkigt, med tanke på att ”Ljunga” (Daniel Ljunggren) var borta. Annars är jag bara mig själv. Det är inga konstigheter i att jag är kapten.

Forwarden imponeras även av sin kedjekamrat Chad Yetman.

— Chad är en av spelarna som gör att man trivs väldigt bra. Man har fått en till ”level” genom honom. Det ger självförtroende. Han har varit grym hela säsongen.

Inför den femte semin fick tränare Daniel ”Hempa” Hermansson frågan om vem han imponerats mest av den senaste tiden. Svaret var inte Chad – det var Måns. Framför allt noterade tränaren hur mycket Måns Carlsson tar för sig i varje situation.

— Jag har mycket bättre självförtroende i det här skedet. Man vågar gå framåt och ta tag i pucken. Det har jag inte haft på samma sätt tidigare denna säsong. Så det är passande att det kommer just nu, det har tajmats in bra.https://www.siljannews.se/sport/mans-me ... s-vandning
Nedsläpp kl 19.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1736
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Ni minns när Tjomme sa "jag kanske är helt dum i huvudet, för att jag inte såg det alla andra såg". Det var i den här låsta artikeln:
Stora delar av hockey-Sverige dömde ut Leksand inför säsongen.
Så pass att Thomas ”Tjomme” Johansson till slut ifrågasatte sig själv.
– Det är klart man börjar tvivla när man är den enda som tror på det, säger Leksands general manager.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... lagbygget/
För två månader sedan sa han så här:
– Det jag kan säga är att vår backsida kommer att vara väldigt bra kommande säsong oavsett vilka som väljer att vara kvar och inte.
https://hockeynews.se/nyheter/hogvilt-i ... aldigt-bra
Vi kanske ska lita på honom?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: lör 13 apr 2024, 19:12
Vi kanske ska lita på honom?


Hellre det än chipscoacher med feta fingrar och inlogg till Eliteprospects i vart fall. 8-)
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Lillgud skrev: fre 12 apr 2024, 14:25 Alsing i fortsatt bra ålder 27år…
Det blir säkert bra för HV71 det där…….
Klok bra värvning av HV71 (Leksands bästa back)
Carlee
12 april 2024, 19:08
Enligt hyfsat säkra källor så ska Alsing ha signat på för HV för 310k/mån. Galet!
Leksand ska ha erbjudit honom ett nytt kontrakt men med en lönesänkning.
Givet att prislappen för O. Alsing (310 kSEK/månad) stämmer, vidhåller du att det är en "klok bra värvning av HV71"?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1736
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

I väntan på finska backar x2 kommer här ett quiz: Vilka är dessa två backar som blev klara 14 april 2016?

Bild

* * *

Den ene spelar i Löwen med dubbel-ve
och den andre ska spela i ”Hååååveeee"


* * *
– Leksands IF var väldigt intresserade av mig och det kändes helt rätt att skriva på. Leksands IF har en grym arena med grymma fans med bra fart och fläkt på läktaren och jag ser verkligen fram emot att få spela här i vinter, säger **** ****** i ett pressmeddelande.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... ar-spelare
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

bjernagris skrev: sön 14 apr 2024, 15:04
Carlee
12 april 2024, 19:08
Enligt hyfsat säkra källor så ska Alsing ha signat på för HV för 310k/mån. Galet!
Leksand ska ha erbjudit honom ett nytt kontrakt men med en lönesänkning.
Givet att prislappen för O. Alsing (310 kSEK/månad) stämmer, vidhåller du att det är en "klok bra värvning av HV71"?
Jaha…..det uppstod en fråga till mig där från ingenstans……
Alltid intressant….vart vi hamnar då….

Men det är väll upp till HV71 hur de fördelar sina pengar….antagligen bara Färjestad i Sverige som ju är rikare. Kan HV71 ge 200.000kr till Fredrik Forsberg som inte ens platsar i laget….
Så tror jag inte dom anser att de kastar pengar i sjön….
Att ge Olle Alsing 300.000kr….klart bättre investerade pengar det än kontraktet till Forsberg.

Det handlar även om att säkerhets ställa att de har ett lag på benen som ger dom fortsatt SHL status och att de kan ta sig tillbaka upp i hierakin igen. Sånt kostar….du hittar inte ens normalt svenska backar som är på Landslags-status gränsen nivån. Det är otroligt svårt att knyta upp såna spelare , här fick HV71 chansen och de tog den. Alsing kommer spela i HV71 under sina 3 bästa år i sin karriär.

Leksand har faktiskt tidigare gjort lite samma sak i samma sits som HV71….
När vi var färska i SHL…
Ville TJ även säkra vår SHL existens genom att då för 2år sen lite överbetala svenska landslags backar för att få in trygghet och stabilitet.
Vi gav Lindholm 280.000kr för 2år sen tex…plus även kontrakterade då Alsing i samma veva.
Även då blev det omdiskuterat att vi gav Lindholm så hög lön tex.

Men HV71 förstår ju vikten i att få in dessa viktiga svenska grundstenar i bygget och kunna bygga på de i någon säsong. Och lagen som spelar det negativa kvalet….hamnar alltid några veckor (egentligen månader) efter konkurenterna….och tvingas ibland lite desperat på en skralare marknad gå hårt på det som finns kvar sen. Se på en sån som Nick Shore….som lite kände sig tvingad att signera med Linköping , innan han ens visste hur ödet skulle sluta för HV71.
Linköping satte hårt mot hårt…skriv nu annars går vi vidare med annan spelare.
Och Shore som ville fortsätta vara säker spela vidare i SHL skrev då på klubb bytet innan han visste hur HV71s öde skulle sluta.

Likaså en sån som Josh Dickinson som med kände sig lite tvingad att signera med Rögle…när han inte var säker på hur Modos säsong skulle sluta då de var nära ett tag och dras in i kvalet. Med facit i hand om Dickinson vetat att de (Modo) hade hängt kvar hade han stannat kvar hos oss har Karlin gått ut och sagt tex efter säsongen. Men Dickinson behövde rädda och säkra sin egen karriär han ville inte stå utan kontrakt i slutet på säsongen och Modo hade tex åkt ur.
Det är ett helsike för de lagen som det ovisst länge för i vilken serie de skall spela säsongen efter….de kommer efter. Och behöver sen vara lite mer desperata för att få ihop sina spelare.
Så jag klandrar då inte HV71….om de tvingades överbuda lite på Alsing.

Då är jag betydligt mer orolig på hur TJ agerar….
Caito…hade redan tidigare en bra lön…
Hur mycket har TJ nu maxat upp Caitos lön….för att få behålla honom….?
Jag skulle snarare vända på det och oroa oss mer för hur vi förvaltar våra pengar än hur HV71 förvaltar sina.
När så mycket pengar blir över nu från Lindholms 280.000kr…..och Alsing som sagts haft minst 240.000kr i Leksand…

Vi satsar istället på en spelare Caito…som kommer vara 31år när nästa säsong startar….
Och alla inser att han får/fått nog minst ett 3års kontrakt…. (Inget förvånar ens om han skrivit längre än så)
Då är han alltså 33år….under sista året….om han skriver 3års kontrakt.
Då är han på dekis….
Ingen skulle ens vara förvånad om vi även kommer dras med en 34årig Caito som spelar med en för hög lön mot vad han är värd….

Då hade jag betydligt hellre lagt pengarna på den 3år yngre Alsing….
Och haft honom på just 3års kontrakt som ju HV71 skrev med han….
Men TJ har en förkärlek att få spelarna kvar på dyra kontrakt när de är på nergång sen i karriären… Och det problemet kommer vi få med Caito sen med….

Sen ska man komma ihåg ur Olles synvinkel….
Han skrev sitt gamla kontrakt för 2år sen med Leksand…
Och sen ville TJ nu sänka hans lön… När han går in i sin `bästa ålder´…
Det känns nästan lite oförskämt av TJ… Det visar lite hur gärna han ville ha Olle kvar…
Typ armbågen utfällt redan vid diskussionen….
Inte många kanske som skulle tycka det känns okej med lönesänkning när man går in i sina bästa år.

Sen har väll ändå HV71 då betalat då överpris för Olle….
Men om de kastar pengar hej vilt el om berodde på något är svårt att veta.
Sånt som man ändå skall väga in….
Det fanns ingen lucka för Alsing till Schweiz… Därmed fanns bara SHL-klubbar att mäta sig lite med. Då är frågan fanns det någon mer klubb som var med och trissade upp priset tex….
Kan Färjestad vart i kulisserna tex…. De presenterade i lite samma veva istället sen Ollas-Mattsson från Malmö. Alsing hade inte blivit så där dyr är känslan om inte en annan klubb var med och trissade upp priset. För HV71 visste vad Alsing haft i Leksand…och för att gå på lite från det som utgång. För att knäcka just Leksand… Så tror jag inte direkt deras första bud var då 300.000kr…. Så antagligen har HV71 betalat för Alsing…vad 2st klubbar tyckt han vart värd och därmed drivit upp priset på han.

Förövrigt så är det väll ingen garanti att Leksand kommer ha någon bättre back än Olle Alsing under dom 3st näst kommande säsongerna i sitt lag. Och på det stora hela går det väll ut på att ha så bra spelare och lag som möjligt i sina trupper för att lyckas.
Så vi får väll se i framtiden….om HV71 investerat bra eller om Leksand lyckas hitta några bättre backar till ett billigare pris.

Ett 3års kontrakt på Caito eller ett 3års kontrakt på Alsing….
***Jag hade tagit Alsing ALLA dagar i veckan***
Och givetvis är Alsing värd en högre lön än då Caito…

Och skulle Leksand sen lösa `Caitos tunga skatteskuld för sin sign-off´ för att Caito skall kunna spela från omgång 1 nästa år….
Då är det….nästa säsongs sjukaste sak som TJ kommer göra…
En stor del av Caitos lön…har legat i hans sign-of bonus…
Så då hade det vart billigare att ha Alsing kvar på kontrakt…
Senast redigerad av Lillgud den sön 14 apr 2024, 20:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: sön 14 apr 2024, 19:50

Men det är väll upp till HV71 hur de fördelar sina pengar….antagligen bara Färjestad i Sverige som ju är rikare.
Det där betvivlar jag starkt.

Eget kapital stämmer säkerligen. De äger sin egen arena som de nog har väldigt låga kapitalkostnader på men frigjort kapital borde sinat och kanske till och med skrika rött efter några kräftgångsår med dyra trupper och en vända i lägre divisioner.

Vad jag förstår saknar de en fungerande SHL organisation med fys, scoutverksamhet och analytiker bl.a. Antagligen för att köpa så dyr trupp som möjligt år efter år. HV kommer i mitt tips hamna väldigt långt ner oavsett (eller kanske mer p.g.a.) vilken trupp de kommer ställa upp i höst.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.