Hockeyallsvenskan 2023/24

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Det är med Brynäs som med Färjestad och Linköping - alla ser likadana ut.
I Färjestad som Thomas Valkvæ Olsen eller Niklas Niva Sjökvist.
I Linköping som spanjorer eller mexare.
Och i Brynäs som...sådana där karlar som ensamstående taco-morsor fastnar för på dejtingsajten.

* * *

Djurgården måste ta vara på sina målchanser. Vådaskott klockrent i ramen kan jag inte kalla målsumpande - men när de får ett öppet läge i slottet tjugo sekunder senare måste den sitta.

* * *

Lägg pucken på mål "and good things happen" https://twitter.com/TV4_Hockey/status/1 ... 3522027849

* * *

Periodens bästa var annars tacklingen på den där brynäsaren som förlorade klubban och drev pucken framåt med bägge fötterna. Blev tacklad så det sjöng om det in i sargen - och julbockspubliken brann av ilska.

* * *

Stäng ner återtågssmurfen Kelleher också i tredje, Djurgården. Han som alla sentida degraderade lag ska ha. Han och Vesel. Som för övrigt inte ser ut som de andra brynäsarna.

* * *

1-1 Smurfen.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av bjernagris »

Lite annorlunda karaktär på spelet i denna serien jämfört med SHL-slutspelet.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Vimmerby just nu i Hockeyallsvenskan: leder 2-0 mot Halmstad efter första.
Kristianstad har avancemangsfrossa och ligger under 0-1 mot Väsby.
Hudiksvall gör sitt mot Piteå och leder 1-0 - men Vimmerby (och Kristianstad) måste tappa poäng.
Även om KIK vänder mot Väsby har Vimmerby en möjlighet via målskillnad gentemot Kristianstad.
Krävs dock att de fortsätter ösa på mot Hammers och vinner med 3-4 mål mer än KIK.

* * *

Hudiksvall ökar på i början på andra men det gör också Vimmerby. 3-0 mot Hammers betyder spiken i kistan för Hudiksvall? I Kristianstad har hemmalaget kvitterat...

* * *

Här måste jag pausa kvalbevakningen för att se slutet av Skellefteå-Rögle (en match jag ännu inte sett en minut av).

* * *

Hann knappt börja titta på SM-finalen förrän Skellefteå gör matchavgörande 1-0.
I kvalet till HA har Vimmerby gått fram till 5-0. Fortfarande 1-1 i Kristianstad.

* * *

FF2 gjorde Väsbys första mål. Nu har han spelat fram till andra. Kristianstad-Väsby 1-2.

* * *

Kristianstad utjämnar 7:27 in i tredje. Alltjämt 5-0 i Vimmerby.

* * *

KIK gör 3-2 kort efter kvitteringsmålet men FF2 replikerar omgående. 3-3.

* * *

FF2 inblandad också i Väsbys fjärde mål - spelar fram till 3-4 efter 11:08. Samtidigt utökar Vimmerby till 7-0.

* * *

Halmstad reducerar till 7-1 men Vimmerby gör 8-1 i spel fem mot tre.

* * *

Efter 17:10 tar Kristianstad timeout. Good luck with that. Som om kvittering och uddamålsseger kommer räcka.

* * *

Väsby gör 3-5 i öppen bur - och sensationellt nog är inte FF2 inblandad i målet.

* * *
HockeyAllsvenskan @hockeyallsvensk · 19s
Välkomna, @VimmerbyHockey! 🦁

Bild
https://twitter.com/hockeyallsvensk/sta ... 2000305562
* * *
KIK tappade dessutom bort andraplatsen till Hudiksvall som kan bli viktig om det blir någon vakans i Hockeyallsvenskan.
https://www.kristianstadsbladet.se/spor ... drig-nara/
Kanske därför Kristianstad tog timeout - för att ha chansen att gå upp i sommar.

* * *

Avslutningsvis: Highlights från Vimmerby hittas i den här olåsta artikeln https://vimmerbytidning.se/sport/ishock ... n/jp4dyzmj
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av bjernagris »

Att serieexistensen kan avgöras i matcher där lag inte har annat än äran kvar att spela för är väl det främsta argumentet mot att återinföra kvalserien mellan Allsvenskan och SHL? Nej, även om kvalserien har en viss tjusning är hockey en slutspelssport.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: lör 20 apr 2024, 16:39 Vimmerby just nu i Hockeyallsvenskan: leder 2-0 mot Halmstad efter första.
Kristianstad har avancemangsfrossa och ligger under 0-1 mot Väsby.
Hudiksvall gör sitt mot Piteå och leder 1-0 - men Vimmerby (och Kristianstad) måste tappa poäng.
Även om KIK vänder mot Väsby har Vimmerby en möjlighet via målskillnad gentemot Kristianstad.
Krävs dock att de fortsätter ösa på mot Hammers och vinner med 3-4 mål mer än KIK.

* * *

Hudiksvall ökar på i början på andra men det gör också Vimmerby. 3-0 mot Hammers betyder spiken i kistan för Hudiksvall? I Kristianstad har hemmalaget kvitterat...

* * *

Här måste jag pausa kvalbevakningen för att se slutet av Skellefteå-Rögle (en match jag ännu inte sett en minut av).

* * *

Hann knappt börja titta på SM-finalen förrän Skellefteå gör matchavgörande 1-0.
I kvalet till HA har Vimmerby gått fram till 5-0. Fortfarande 1-1 i Kristianstad.

* * *

FF2 gjorde Väsbys första mål. Nu har han spelat fram till andra. Kristianstad-Väsby 1-2.

* * *

Kristianstad utjämnar 7:27 in i tredje. Alltjämt 5-0 i Vimmerby.

* * *

KIK gör 3-2 kort efter kvitteringsmålet men FF2 replikerar omgående. 3-3.

* * *

FF2 inblandad också i Väsbys fjärde mål - spelar fram till 3-4 efter 11:08. Samtidigt utökar Vimmerby till 7-0.
Sniper-TV sida 377
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Man får ändå ge Brynäs en eloge för att de så resolut hanterade degraderingen. Vann grundserien och hade ytterligare en växel när det skulle avgöras. Fanns inga riktiga utmanare i år. De enda som hade kunnat hota gick upp ifjol - Modo.

Så där, då var det sagt. Nu behöver jag inte ägna det fullbordade avancemanget ett ord inom kort.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: sön 21 apr 2024, 20:49 Man får ändå ge Brynäs en eloge för att de så resolut hanterade degraderingen. Vann grundserien och hade ytterligare en växel när det skulle avgöras. Fanns inga riktiga utmanare i år. De enda som hade kunnat hota gick upp ifjol - Modo.

Så där, då var det sagt. Nu behöver jag inte ägna det fullbordade avancemanget ett ord inom kort.
När jag läste det här blev jag konfunderad.
Har de redan spelat fyra matcher. Så jag gick till stats.swehockey för att få klarhet.
Där går att läsa följande;

Brynäs IF - Djurgårdens IF 3 - 0
2024-04-17 Monitor ERP Arena
Brynäs IF - Djurgårdens IF 6 - 2
2024-04-19 Monitor ERP Arena
Brynäs IF - Djurgårdens IF 2 - 1
2024-04-21 Hovet, Johanneshov
Djurgårdens IF - Brynäs IF 3 - 6
2024-04-23 Hovet, Johanneshov

Kul för Brynäs tänkte jag och letade mig in på deras hemsida för att läsa om eländet. Där var de glada över att ha vunnit match tre. ?
Tillbaka till stats och efter en snabb kontroll i almanackan vilket datum vi har idag konstaterar jag att de inte bara tagit ut morgondagens seger utan även fastslagit resultatet. Samt att Brynäs fick börja matchserien med tre hemmamatcher varav en på Hovet.

Tro inte allt ni läser på nätet kids!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: mån 22 apr 2024, 08:50När jag läste det här blev jag konfunderad.
Har de redan spelat fyra matcher. Så jag gick till stats.swehockey för att få klarhet.
Där går att läsa följande;

Brynäs IF - Djurgårdens IF 3 - 0
2024-04-17 Monitor ERP Arena
Brynäs IF - Djurgårdens IF 6 - 2
2024-04-19 Monitor ERP Arena
Brynäs IF - Djurgårdens IF 2 - 1
2024-04-21 Hovet, Johanneshov
Djurgårdens IF - Brynäs IF 3 - 6
2024-04-23 Hovet, Johanneshov

Kul för Brynäs tänkte jag och letade mig in på deras hemsida för att läsa om eländet. Där var de glada över att ha vunnit match tre. ?
Tillbaka till stats och efter en snabb kontroll i almanackan vilket datum vi har idag konstaterar jag att de inte bara tagit ut morgondagens seger utan även fastslagit resultatet. Samt att Brynäs fick börja matchserien med tre hemmamatcher varav en på Hovet.

Tro inte allt ni läser på nätet kids!
Haha, 3-0 är ju ställningen i matchserien :)

https://stats.swehockey.se/ScheduleAndR ... view/15784
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: mån 22 apr 2024, 09:36
Haha, 3-0 är ju ställningen i matchserien :)

https://stats.swehockey.se/ScheduleAndR ... view/15784
[/quote]

När jag fick det till tre hemmamatcher i rad samt att matchserien var åtta matcher lång föll den poletten ner. Men inte vid första anblicken :mrgreen: speciellt inte efter Snipers inlägg.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Aggeman »

Brynäs behöver inte spela på sin fulla potential för att enkelt ta hem detta. Djurgårdens stora problem är att deras försvarspel är uselt och att deras anfallspel till stor del saknar fart. Överlag är det ett ganska trögt lag.

Djurgårdens tredje år i HA kan se annorlunda ut, då kanske många äldre spelare har gjort sitt och en ombyggnation inleds. Det blir intressant att se hur det utspelar sig. Det blir även intressant att se hur "alltid oavsett-Djurgårdsfansen" stöttar sitt lag i serielunken. Emellanåt kan det se ödsligt ut på Hovet, inte på AIK-nivå men ändå ödsligt.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Mats_ume »

2022/23 är Brynäs motsvarighet till Leksands 2000/01
2023/24 är Brynäs motsvarighet till Leksands 2001/02
...
Välkomna tillbaka, Brynäs! 8-)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 11 apr 2024, 10:14 Man måste ge Djurgården att de har ett maffigt tifo.
Trumfritt och stilrent.

https://m.youtube.com/watch?v=4nIp548mP ... 9yYQ%3D%3D
"Vi hade också bra stämning när vi spelade hemma sist", sa brynäsarn vid rinkside när TV4-reportern undrade hur det skulle bli att spela på Hovet med den inramningen.
Bra stämning i Gävle?

Bild

Hovet https://www.facebook.com/61550877987849 ... 9429948614
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Aggeman »

Vet dock inte vad upphovsmannen menade att vi skulle se och lära.

Hoppa och sjunga när vi blivit svepta i fyra raka?

Svar: I mitt tycke nej, men det kanske är det laget behöver i det läget. Stöttning i med och motgång sker redan.

En banderoll med budis?

Svar: Ett effektivt sätt att framhålla sina ståndpunkter. Invändning är att alla i klacken säkerligen inte står bakom den. Jag är ändå försiktigt positiv.

Skapa bra tryck utan trumma?

Svar: Absolut.