Silly season 24/25

Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Jjax »

Är det inte lite av hönan eller ägget problematiken. Dvs ingen bra målvakt utan bra försvar och vice versa. Det vi vet säkert i alla fall var att vääääääääldigt få av oss hade någon som helst förtroende för Phillip efter försäsongen efter förra året. Så om vanligt är det väl som att dominobrickorna kan falla åt rätt håll eller fel håll.
Sen ska man givetvis skaffa så bra förutsättningar som möjligt för att de ska ramla åt rätt håll. Men ingen vet säkert förrän efter allt är spelat.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

När ni andra satt klistrade framför Eurovision så tog jag mig tid till att titta på Aftonbladets "60 minuter om Leksand". Inte mycket nytt där när det kommer till lagbygget, men nog finns det skäl att oroa sig lite för Thomas Johanssons framtid. Han får frågan framåt slutet och svävar lite rörande sin framtid. Abris och Ros spekulerar om det kan vara aktuellt att sluta upp bredvid Wikegård.

Jag bävar för den dag Tjomme lämnar. Finns det ens någon realistisk kandidat att ta över? Som vindarna blåser kanske Superstars presenterar en kandidat?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Wittgenstein skrev: sön 12 maj 2024, 09:47 Tog mig tid till att titta på Aftonbladets "60 minuter om Leksand".
Inte mycket nytt där när det kommer till lagbygget, men nog finns det skäl att oroa sig lite för Thomas Johanssons framtid. Han får frågan framåt slutet och svävar lite rörande sin framtid. Abris och Ros spekulerar om det kan vara aktuellt att sluta upp bredvid Wikegård.

Jag bävar för den dag Tjomme lämnar. Finns det ens någon realistisk kandidat att ta över? Som vindarna blåser kanske Superstars presenterar en kandidat?
Det är då vad jag lyft fram med…
Tror med att TJ gör sista säsongen….han har haft verkligen glassiga förutsättningar här.
Men sötebröds dagarna i Leksand är över….
Han känner såklart med vartåt det blåser….och lär säkert själv erbjudas en lönesänkning med…
Bättre då att se om sitt egna hus medan han själv har en `bra status ´ och `förhandlingsläge´ . Innan Leksands öde sen hinner börja svärta ner hans CV…

Indikationen kommer nog ganska tidigt in på säsongen med…..även om Leksand inget säger utåt.
Förra gången TJ förlängde kontraktet med oss gjorde han det under oktober månad…..
Så Leksand vet antagligen i ett tidigt skede hur det blir….vilket är en förutsättning för att kunna låta den nye tilltänkte ha smyg-synpunkter redan från februari i kulisserna sen. Eftersom det är den nye sportchefen som sen helst skall ansvara för de spelarna som värvas in under våren.
Lite likt Wikegård i år de visste beskedet tidigt och även om han jobbade kvar på tv tills säsongen var slut….så hade han redan börjat smyg-dra i lite trådar och planera för vilka spelare han ville ha in till laget.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

– Vi har sålt allting i Nacka (...)
https://hockeysverige.se/2024/05/08/ant ... -bestammer
Å ena sidan: Inte bara att flytta tillbaka, flytta in.
Å andra: Sverige och Europa ligget öppet - bara att röra sig vidare till nästa uppdrag.

Leksand: Att Tjomme svarar svävande behöver ju i sig inte vara något negativt, ett tecken att han är på väg bort. Också vid senaste förlängningen tänkte han noga igenom saken. Kommer jag att ges de förutsättningar jag vill ha?

Den gången kände han det. Den här gången?
För egen del har jag känt att han varit vår enda trygghet i senaste årets dårhus.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Förra gången fick han dessa frågor i Augusti och svarade då så här….
Innan han signerade sen i oktober.

Svårt att veta om han känner samma sak nu….som han gjorde då….

Har ni påbörjat diskussioner om en eventuell förlängning?
– Vi har inte börjat diskutera något utöver den här säsongen. Jag har fullt fokus på kommande säsong och sedan får vi se vad som händer. Det får du egentligen prata med Andreas Hedbom (Leksands VD) om. Jag vet inte när de vill börja diskutera med mig om en eventuell förlängning.

Vad är det som gör att du trivs så bra?
– Det finns bra förutsättningar att lyckas här. Jag är här för att jag vill vinna.
– Jag trivs jättebra i organisationen och i orten Leksand. Föreningen andas framtid och positivitet. Jag har väldigt bra förutsättningar att göra ett bra jobb. Så sammanfattningsvis, jag trivs jättebra och vi får helt enkelt se vad framtiden har i sig, säger Johansson.
(Tycker han fortfarande att har har väldigt bra förutsättningar för att lyckas här, och att han kan vinna här)

Thomas Johansson, som dock medger att han gärna vill jobba med samma personer över tid.
– Det är en av diskussionerna som varit. Vilka man jobbar med och vilken strategi vi ska ha.
Vilka fortsätter, vilka följer med, men jag gillar att jobba med Björn. Det är ingen hemlighet, säger Thomas Johansson.

Sen när väl skrev på….lyfte han fram och sa tex….

– Björn är en viktig pusselbit i vårt långsiktiga arbete. Att vi kunde förlänga med Björn var också en viktig del i min förlängning med föreningen, då jag ville veta vilka jag har att jobba med framledes. Det känns otroligt kul att vi har något spännande på gång med föreningen, säger Johansson i ett pressmeddelande.

Vi har börjat bygga något bra här i Leksands IF under ett antal år, och det känns otroligt roligt att få förtroendet att fortsätta det arbetet och sträva mot vårt gemensamma mål som är att vara med och utmana om SM-guldet. Jag tycker att Leksands IF har alla förutsättningar att lyckas med tanke på våra fina faciliteter, en otroligt härlig supporterskara och den uppslutningen vi har från våra partners. Jag ser oerhört mycket fram emot att få vara en del av Leksands IF även de kommande åren, säger Thomas Johansson.
(Leksands partners hur stark står sig uppslutningen….sponsringen lär nog ha minskat , är Leksand ett lag som de närmaste åren realistiskt ska kunna utmana om guldet)

– Det var helt avgörande för mig att Björn förlängde och är med de tre kommande åren. Vi samarbetar riktigt bra med varandra och gillar att jobba tillsammans. Han står för precis den hockey som vi i Leksand vill spela och det har varit en fröjd för ögat att se vad han lyckats göra under tiden som han har varit här. Nu kan vi tillsammans fortsätta utveckla en verksamhet som ska utmana om SM-guldet i SHL, menar Johansson.

– Att lösa familjesituationen har varit det absolut viktigaste för att detta skulle bli möjligt.
Det hade inte varit hållbart att pendla i tre år från Stockholm.
Därför känns det jättekul nu när hela familjen kommer flytta hit.

– Med tanke på vad vi hittills byggt upp så hade det inte känts bra att att åka någon annanstans. Jag gillar att föreningen vill säkerställa att det finns en trygghet under lång tid framöver. I den nuvarande organisationen gör alla det otroligt bra och då handlar det inte bara om det sportsliga. Andreas (Hedbom) och hela styrelsen har gjort ett gediget arbete där föreningen nu går från den tidigare 2019-års visionen till nya "Vision-2025."
(Här berömmer han styrelsen….undrar hur nöjd han är med den nya styrelsen)
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Anton Lindholm och Olle Alsing ut.
Axel Rindell och Joonas Lyytinen in.
Blir Leksands backsida bättre den kommande säsongen?


JOHAN SVENSSON
– Man kan sällan ersätta spelare rakt av.
Man får se det som en helhet.
Nej, Rindell och Lyytinen är inte bättre än Anton Lindholm och Olle Alsing

ADAM JOHANSSON
– Spontant, nej. Lindholm är trots allt en landslagsback när NHL-spelarna inte flyger in från Nordamerika och Alsing spelade upp sig ordentligt under vårkanten. Lyytinen är gedigen och gör sällan bort sig, jag tror att leksingarna kommer gilla hans höga lägstanivå, men Rindell har en förmåga att göra en del misstag i utsatta lägen. Däremot har han en kreativ ådra som få andra i SHL och kan hitta lösningar på snåriga problem han sätts inför. Det jag gillar med värvningarna är att de kommer från samma klubb och att de bildat backpar tidigare.

JENNIFER ENGSTRÖM
– Om vi bara ser till de spelarna rakt av så kommer den absolut inte bli bättre.
Men i Rindell finns en stor uppsida, framför allt offensivt, och med en bättre defensiv i sig kan han bli mer komplett. Jag tror han behöver få ett stort förtroende och få känna att han har möjlighet att vara kreativ och inte bromsas i det, men samtidigt utvecklas på andra plan. Då tror jag han kan bli väldigt bra på sikt. Han är trots allt bara nyss fyllda 24 och kan fortfarande ta steg.

Lyytinen drogs med skador den gångna säsongen men är i sina bästa stunder väldigt bra. Han behöver bara hitta en jämnare nivå.
Så det handlar inte om att det är dåliga värvningar för Leksand, utan att det framför allt är stora tapp i Lindholm och Alsing.

SANNY LINDSTRÖM
– På pappret nej.
Joonas Lyytinen hade en skadefylld säsong i fjol men dessförinnan visade han vilken klassback han är. Axel Rindell har en offensiv uppsida men för Leksands del är det viktigt att få honom och förstå vikten av att hålla motståndarna på utsidan i egen zon. Det är en del i spelet som han varit direkt svag i vilket gjort honom relativt opålitlig i försvarsspelet och en spelare man inte riktigt litat på. Kan Leksand hjälpa honom med det så blir det nog rätt bra.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Fatet i Leksand - alldeles för kort dokumentär om LIF:s silly.

Bild

Lasse Johansson, Matt Tomkins, Hudáček och kanske någon till hann ryktas till LIF våren 2021 innan det till slut blev Kaz (samma vecka i juni som php-rullgardinen halvt drogs ner över Superstars forum).

Försommaren är här men ännu ingen ryktesflora förutom Rosengren. Å andra sidan har det bara gått två veckor sedan Filips avsked.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Lillgud skrev: sön 05 maj 2024, 13:05 Denna tjeck annars faktiskt lite intressant....27år , gjort nu 1 test och 1 år på andra sidan.
Utgående kontrakt , skulle kunna ev vilja tänkas vända mot Europa igen när märkte att aldrig fick någon NHL-match.
Stod 3st matcher för Tjeckiska landslaget ifjol.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... les-stezka
Stod i år 27 Ahl matcher med ett bra facit.
Målvakts alternativen ser ut att minska….
Denna som jag lite nämnde som ett intressant alternativ….och som realistiskt skulle kunna vända mot då Europa igen.
Verkar som sagt då vända mot just Europa igen…

Idag 13/5
Och vi är också nära att meddela ankomsten av en `förstklassig målvakt”, avslöjade Libor Zábranský (sportchef/general manager) på klubbens hemsida.
(HC Kometa Brno)

Enligt uppgifter från Sportu.cz ska han vara den tjugosjuårige Aleš Stezka. Vinnaren av priset `Právo ´ för bästa målvakt under extraligaåret 2022/23, då han spelade för Vítkovice, tog sig inte in i år till NHL i Seattle. I Kometa kunde han nu ersätta den nuvarande nummer ett Dominik Furch, som gick över till Mladá Boleslav av familjeskäl.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Klas »

Calle Själin till Rögle..???

:shock: :evil: :cry: 🥺🤯👿👿👿👿

Enl. Madhawk, på X.

Min kommentar:

Kxxxn. 🍆
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: tis 14 maj 2024, 09:06 Calle Själin till Rögle..???

:shock: :evil: :cry: 🥺🤯👿👿👿👿

Enl. Madhawk, på X.

Min kommentar:

Kxxxn. 🍆
Känns ju ganska givet att de ska ge sig in i leken, de vill ju alltid ha våra backar...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: tis 14 maj 2024, 09:06 Calle Själin till Rögle..???

:shock: :evil: :cry: 🥺🤯👿👿👿👿

Enl. Madhawk, på X.

Min kommentar:

Kxxxn. 🍆
Tråkigt att vi inte har plats för Calle.
Förhoppningsvis har Tjomme rätt att vi får ut mer av finnarna.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Aggeman »

Trots produktionen 21/22 har jag alltid tyckt han stundtals varit slarvig i spelet och saknat fart. Att vi inte nyper honom när han kommer med stukat självförtroende från AHL har jag inget problem med.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Klas skrev: tis 14 maj 2024, 09:06 Calle Själin till Rögle..???

:shock: :evil: :cry: 🥺🤯👿👿👿👿

Enl. Madhawk, på X.

Min kommentar:

Kxxxn. 🍆
Off season blir Klas fin i munnen och censurerar. :YMHUG:
On season tar han på sig sin matchtråd och går igång som en vanlig Klas med ful(l)t utskrivna ord. :)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: tis 14 maj 2024, 10:00
Klas skrev: tis 14 maj 2024, 09:06 Calle Själin till Rögle..???

:shock: :evil: :cry: 🥺🤯👿👿👿👿

Enl. Madhawk, på X.

Min kommentar:

Kxxxn. 🍆
Känns ju ganska givet att de ska ge sig in i leken, de vill ju alltid ha våra backar...
Inte bara backar - de ska ha allt som är vårt.

Bild

Sedan är det bara att konstatera att en fader i föreningen inte är någon garanti att sonen spelar där.
Nu meddelar Leksand att man säkrat upp Jörgen Bemström med ett nytt avtal i klubbens juniorlag. Tillsammans med Jörgen Själin (J18) och Linus Carlsson (J20) har Bemström förlängt med två säsonger.
https://hockeysverige.se/2024/04/25/lek ... h-carlsson
Blir väl samma om Emil Bemström en dag återvänder till Sverige och Djurgården fortfarande är utanför SHL - Bemström till Rögle. Eller något annat förhatligt lag.

* * *
Gösen skrev: tis 14 maj 2024, 10:01 Förhoppningsvis har Tjomme rätt att vi får ut mer av finnarna.
Ödesvärvningar. Men jag tror på dem. Lyytinen är bara ett osäkert kort i ett avseende: tidigare skadebenägenheten. Annars en potentiell toppvärvning. Och Rindell kan bli en offensiv sensation.

* * *
Stjärnan skrev: tis 14 maj 2024, 10:14
Klas skrev: tis 14 maj 2024, 09:06 Kxxxn. 🍆
Off season blir Klas fin i munnen och censurerar. :YMHUG:
On season tar han på sig sin matchtråd och går igång som en vanlig Klas med ful(l)t utskrivna ord. :)
Ja, det där kan ju lika gärna betyda Kakan.
En utebliven kaka bredvid finska pinnarna.
Fatet i Leksand - dokumentär om backbesättningen.
Gunga Din
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 14:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gunga Din »

Med tanke på att det inte verkar finnas plats för Calle Själin i truppen så är det väl en icke-fråga…

Såg att Petter Granberg släpptes av Skellefteå nu, läste något om att han skulle till Växjö dock. Fast precis spelartypen vi saknar i försvaret enligt mig. Tycker alltid han varit en jobbig spelare att möta och typen som verkligen tävlar när det kommer till slutspel.