Silly season 24/25

Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Målvakts-sidan
Filip Larsson vs Jacob Hellsten
Nybliven Landslagsmålvakt "kontra" Division-1 status målvakt

Back-sidan
Olle Alsing , Anton Lindholm vs Axel Rindell , Joonas Lyytinen
2st riktigt tunga tapp och högavlönade spelare "kontra " två bra spännande nyförvärv men de väger ändå inte upp det vi tappar.

Forwards-sidan
Felix Unger-Sörum , Carter Ashton vs (Byts mot 1spelare tex David Blomgren)
VM-spelare och en Högavlönad transatlant "kontra" Så märkligt. En spelare för lägre ner i hierakin och kedjorna...tex en allsvensk spelare som (David Blomgren DIF) , alternativt får vi något annat överblivet gods som inte erbjudits nytt kontrakt av nuvarande klubb.

Vi hade han redan sen innan men han fick aldrig chansen någongång ifjol i vår tröja ,
så kan nämna 72an i poängligan från allsvenskan (19åriga) Hannes Hellberg.
6an i bottenlaget Västerås (Lag 11 av 14) interna poängliga , och 5an i deras skytteliga var.

--------

Ingen kan säga att något känns logiskt....
Det vilar ett MEGASTORT FRÅGETECKEN kring föreningen....

--------
Senast redigerad av Lillgud den tor 16 maj 2024, 21:09, redigerad totalt 2 gånger.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Om det nu är en så värdelös värvning som många vill få det till… så hittar jag spontant två orsaker.
Pengarna är slut. Kan ju betyda att vi värvar nån mer spelare istället. Men inte så bra om det är så ebb i kassan.
Eller så har Mantas ställt nåt ultimatum. Det var märkligt i fjol att han fick så många chanser. Hade han ställt nåt ultimatum redan då?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Mats_ume skrev: tor 16 maj 2024, 18:31 NCAA, inte NCCA 8-)
Tack, Mats!
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Man gör det väldigt lätt för sig när man dömer ut en målvakt baserat på räddningsprocent från flera säsonger sedan.

Jag tycker åtminstone att J. Hellsten ska få chansen innan vi plockar fram sågen. Tjomme, Carnbro och Millner har lyckats väl med målvakter innan. Hellsten känner föreningen väl sedan innan, och föreningen känner förhoppningsvis honom väl. Antagligen har Millner varit inblandad i värvningsarbetet och anser att det finns potential att utveckla Hellsten till en SHL-målvakt. Lite som han gjorde med F. Larsson.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

bjernagris skrev: tor 16 maj 2024, 21:11 Man gör det väldigt lätt för sig när man dömer ut en målvakt baserat på räddningsprocent från flera säsonger sedan.

Jag tycker åtminstone att J. Hellsten ska få chansen innan vi plockar fram sågen. Tjomme, Carnbro och Millner har lyckats väl med målvakter innan. Hellsten känner föreningen väl sedan innan, och föreningen känner förhoppningsvis honom väl. Antagligen har Millner varit inblandad i värvningsarbetet och anser att det finns potential att utveckla Hellsten till en SHL-målvakt. Lite som han gjorde med F. Larsson.

Det är en djävla skillnad.... Går inte jämföra han mot Larsson.
Filip Larsson hade ändå siffror på sin sida...

...Topp3 målvakt i Allsvenskan var...
Carl Lindbom som alla visste var "överdjävlig" låg på 93,0%
Filip Larsson låg på 92,6%

Filip Larsson som jämförelse stått även en säsong i NcAa han landade in då på 93,2% !!
Han var **6a* av 96målvakter med mist 10st matcher i ligan då.
(Hellsten är i den ligan sämst av de sämsta)
Och det gjorde Larsson som 20åring....
Hellsten som betydligt äldre under hela 4 säsonger i ligan....
Har inte presterat ett skit...
Hela värvningen stinker...
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

bjernagris skrev: tor 16 maj 2024, 21:11 Man gör det väldigt lätt för sig när man dömer ut en målvakt baserat på räddningsprocent från flera säsonger sedan.

Jag tycker åtminstone att J. Hellsten ska få chansen innan vi plockar fram sågen. Tjomme, Carnbro och Millner har lyckats väl med målvakter innan. Hellsten känner föreningen väl sedan innan, och föreningen känner förhoppningsvis honom väl. Antagligen har Millner varit inblandad i värvningsarbetet och anser att det finns potential att utveckla Hellsten till en SHL-målvakt. Lite som han gjorde med F. Larsson.
Jag dömer ut den här målvakten för att han inte har presterat på seniornivå. Hade haft en helt annan inställning om det hade varit en ung målvakt från HA med ok/bra stats, det här är ingetdera.

Vad hände med SM -Guld 2025 våran senaste vision? Den gäller inte längre eller?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Armalis dömdes ut när han kom.
Filip dömdes ut när han kom.

Av samma personer som nu skriker fiasko.
Det i sig bäddar nästan för succe.

Räddningsprocent är antagligen det man kollar minst på av alla tillgängliga parametrar. Millner och Carnbro ser uppenbarligen en bra grund och god utvecklingspotential i vad han nu heter.

Själv har jag mig veterligen inte sett honom spela en enda minut så jag vill nog se ett 10-tal matcher innan jag ens är värdig en åsikt om vad jag tycker om hans målvaktsspel.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

Sniper skrev: tor 16 maj 2024, 17:30
Sniper skrev: lör 11 maj 2024, 11:20 Bild
Översta hyllan betyder inte per automatik att det blir succé

Bild
Någon av hyllorna strax under kan visa sig innehålla det vi söker

Bild
Vad som helst utom Rosengren
De lyckades alltså med konststycket att plocka in något som spontant känns ännu värre än Rosengren.
Det här är ju inte ens nedersta hyllan, ja inte ens något som ligger och skräpar på golvet utan något de släpat upp från källaren.
Hoppet står till att ovanstående fungerar som en antijinx.
Men fram tills dess - till att nye målvakten överraskar positivt - kommer jag ha en mycket mörk syn på framtiden.
Det här känns inte ens som något du hittar längst ner i frysdisken på Lidl
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: tor 16 maj 2024, 21:51 Armalis dömdes ut när han kom.
Filip dömdes ut när han kom.

Av samma personer som nu skriker fiasko.
Det i sig bäddar nästan för succe.

Räddningsprocent är antagligen det man kollar minst på av alla tillgängliga parametrar. Millner och Carnbro ser uppenbarligen en bra grund och god utvecklingspotential i vad han nu heter.

Själv har jag mig veterligen inte sett honom spela en enda minut så jag vill nog se ett 10-tal matcher innan jag ens är värdig en åsikt om vad jag tycker om hans målvaktsspel.
Hold your horses. Vilka dömde ut Filip när han kom? Inte jag iaf, tyckte det var en klockren värvning för att konkurrera med Mantas
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Uffe88 skrev: tor 16 maj 2024, 22:03
Gösen skrev: tor 16 maj 2024, 21:51 Armalis dömdes ut när han kom.
Filip dömdes ut när han kom.

Av samma personer som nu skriker fiasko.
Det i sig bäddar nästan för succe.

Räddningsprocent är antagligen det man kollar minst på av alla tillgängliga parametrar. Millner och Carnbro ser uppenbarligen en bra grund och god utvecklingspotential i vad han nu heter.

Själv har jag mig veterligen inte sett honom spela en enda minut så jag vill nog se ett 10-tal matcher innan jag ens är värdig en åsikt om vad jag tycker om hans målvaktsspel.
Hold your horses. Vilka dömde ut Filip när han kom? Inte jag iaf, tyckte det var en klockren värvning för att konkurrera med Mantas
Behöver inte droppa namn. Speciellt inte när Superstars begravt alla bevis men det var rätt många som gnällde då också.

Värva målvakt från lag som åkte ur HA.
Målvakt som aldrig lyckats på högre nivå etc.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Högfors
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:34

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Högfors »

Wittgenstein skrev: tor 16 maj 2024, 16:10
Högfors skrev: tis 14 maj 2024, 23:12 Lillgud du som är bra på att gräva upp all möjlig information. Har du kollat upp den före detta Leksandsmålvakten Jacob Hellsten. Jag vet att han spelar Collegehockey och hade hyfsade siffror denna säsongen men du kanske kan hitta lite mer info kring honom.
Bakom användarnamnet Högfors döljer sig Tjomme? Isf ger han snart Carnbro sparken då hans nya statistiknisse är Lillgud.
Nej, jag är inte Tjomme. Jag håller däremot lite koll på nytt folk som börjar följa Leksand instagramkonto. Den senaste veckan har det varit flera nordamerikaner som har börjat följa Leksand. En gemensam nämnarna jag såg hos dem var att de också följde Jacob Hellsten. En av dem hade t.o.m jobbat i den klubb som Jacob spelar i. Därför fick jag en känsla att något var på gång och då bad jag Lillgud att gräva lite.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Jjax »

Gösen skrev: tor 16 maj 2024, 22:37
Uffe88 skrev: tor 16 maj 2024, 22:03
Gösen skrev: tor 16 maj 2024, 21:51 Armalis dömdes ut när han kom.
Filip dömdes ut när han kom.

Av samma personer som nu skriker fiasko.
Det i sig bäddar nästan för succe.

Räddningsprocent är antagligen det man kollar minst på av alla tillgängliga parametrar. Millner och Carnbro ser uppenbarligen en bra grund och god utvecklingspotential i vad han nu heter.

Själv har jag mig veterligen inte sett honom spela en enda minut så jag vill nog se ett 10-tal matcher innan jag ens är värdig en åsikt om vad jag tycker om hans målvaktsspel.
Hold your horses. Vilka dömde ut Filip när han kom? Inte jag iaf, tyckte det var en klockren värvning för att konkurrera med Mantas
Behöver inte droppa namn. Speciellt inte när Superstars begravt alla bevis men det var rätt många som gnällde då också.

Värva målvakt från lag som åkte ur HA.
Målvakt som aldrig lyckats på högre nivå etc.
Japp det minns vi.
Räddningsprocent säger någonting om någonting men det är ju långt ifrån sanningen. Finns en hel del parametrar till i den ekvationen. Lite respekt för yrkeskunskapen hos de som värvar får man väl ha. Lista upp tjommes värvningar i en dålig lista och en bra lista så är det inte många som har det track recordet. Lindholm Cehlarik var ju rätt självklara men det finns en del andra som dök upp som överraskningar från fyndlådorna som gjort ett fantastiskt jobb. Tålamodet med vissa av de utlånade spelarna som växte sig stora med det förtroendet de fick när de kom tillbaka (Själlin, Åhman, Lundqvist) när mitt forumtålamod var slut för de spelarna. Hrivik, Östman, Elvenäs är spelare som inga andra direkt dreglade över. Så jag håller med, ett gäck matcher innan jag säger något. Filips start i Leksand på försäsongen var ju minst sagt skakig och det blev ju rätt bra till slut
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Högfors skrev: tor 16 maj 2024, 22:47 Nej, jag är inte Tjomme. Jag håller däremot lite koll på nytt folk som börjar följa Leksand instagramkonto. Den senaste veckan har det varit flera nordamerikaner som har börjat följa Leksand. En gemensam nämnarna jag såg hos dem var att de också följde Jacob Hellsten. En av dem hade t.o.m jobbat i den klubb som Jacob spelar i. Därför fick jag en känsla att något var på gång och då bad jag Lillgud att gräva lite.
Imponerande spaning. Synd bara att det gällde LIF-historiens mest deprimerande sillynyhet.
Dock skyller jag inte på Tjomme & Millner. Övertygad om att detta är allt annat än förstaval.
Finns inga pengar för ett säkrare kort och något bättre.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Gösen skrev: tor 16 maj 2024, 21:51 Armalis dömdes ut när han kom.
Filip dömdes ut när han kom.

Av samma personer som nu skriker fiasko.
Det i sig bäddar nästan för succe.

Räddningsprocent är antagligen det man kollar minst på av alla tillgängliga parametrar. Millner och Carnbro ser uppenbarligen en bra grund och god utvecklingspotential i vad han nu heter.

Själv har jag mig veterligen inte sett honom spela en enda minut så jag vill nog se ett 10-tal matcher innan jag ens är värdig en åsikt om vad jag tycker om hans målvaktsspel.
Köper inte alls det där snacket….

Armalis var en okej målvakt att få när vi fick han…trots allt ingen jätte tydlig 2ndre målis.
Utan en som skulle kunna utmana `hatobjektet´Kaskisuo.
För det var Kaskisuo som var den ifrågasatte…som man absolut inte ville ha.
Allt annat var bättre.
Och ville helst bryta kontraktet med Kaskisuo redan efter år 1.
Och man hoppades inombords att Armalis skulle kunna utmana och ev vara då bättre när han kom. Vet skrev….att skulle då inte vara förvånad om Armalis kommer att stå fler matcher än Kaskisuo.
Från dag 1….stod jag på Mantas sida. Var så trött på den andra sopan till målvakt som släppte in för billiga mål.

Och säsongen efter vem brydde sig ens om Filip Larsson…
Vem lade ens energi på han…
Alla var helt odödliga och trodde vi hade i princip ligans bäste målis i Armalis….
Ingen diskuterade Filip ens seriöst överhuvudtaget…. Alla var övertygade om att Armalis skulle stå i princip alla matcher oavsett…. Filip var en figur i periferin…som skulle vakta båsdörren.

Jag ställde dock istället frågetecknen…mot Mantas… Han har ändå vart med länge men aldrig vart i närheten av en sån säsong tidigare och lägga de siffror han visade då….
Och han har trots alla år i princip aldrig vart någon direkt uttalad förste målis i sina lag inför en säsong. Nu skulle han bära laget med i princip ingen back-up alls… (Var vad man trodde)
Att Filip kunde så snabbt axla rollen i SHL…kunde ingen förutspått…
Höll väll typ i princip nollan direkt i nästan sina 2-3st första matcher….
Han var ett mirakel….få slår igenom så oväntat och snabbt.

Det fanns ju inga förväntningar på Filip alls….men det var absolut ingen som tryckte ner han i skorna. Det var vad det var…en reservmålvakt. Vi var vana redan sen Brage-tiden att reservmålvakten aldrig stod några matcher ändå under Hellkvist. Vi spelade med en målvakt den som var bäst. Juvonen stod alltid sen knockade ju Armalis Kaskisuo tydligt så då stod Armalis alltid. Och där i mellan (Innan Armalis) fanns ingen andre målvakt bakom Kaskisuo heller…så han stod alltid med.

Men inför nyss avslutad säsong alla litade så blint hårt på Armalis….att spelade ju ingen roll vad som stod på tröjan på båsöppnaren.
För de flesta trodde och litade blint på Mantas….

Jag satte då frågetecknen mot Mantas istället inför säsongen….då blev man hånad för det…för att skulle jag nu gå på honom också `lagets bäste populäraste spelare ´…han var en helig ko…som inte ens fick ifrågasättas då efter den grymma säsongen. Men jag varnade för vad som skulle kunna ske med honom till säsongen efter. Vilket visade sig att jag var rätt ute där.

Sen att Filip som jag indirekt sett väll som en figur i perieferin och enbart en båsöppnare…
Men jag lade då inte något fokus på honom…mer än att skulle Mantas floppa så skulle laget då floppa med. Båsöppnaren hade man ju inte ens räknat med , vi spelade bara med 1målvakt som regel. Nu räddade dock Filip i princip hela vår säsong…och gick direkt till att bli landslags målvakt. Ingen såg det komma….få trodde knappt han skulle stå max 10matcher.

Men nu har vi dock svart på vitt….
Att Mantas inte är den odödliga hjälten som kommer ta allt….
Som man blint kan räkna med…..
Han kommer faktiskt från en bedrövlig säsong….
Att i det läget….sätta honom med verkligen en helt oprövad målvakt…. (Hellsten)
En målvakt som inte ens stått matcher på Allsvensk nivå…..och en målvakt med anmärkningsvärt svaga siffror. Det är verkligen galenskap….varför chansa så grovt på målvakts sidan.
Det som att spela lite rysk-roulette med vår SHL-plats.

Så till skillnad från ifjol….när jag spekulerade om Mantas skulle hålla…
Vet vi nu att han bevisligen kommer från en riktigt svag säsong….där det var en tydlig klass skillnad mellan våra två målvakter.
Varför då chansa med just Hellsten,som hans parhäst.
Mantas stod inte pall ifjol….andre målvakten på förhand tog över.
Vad händer om scenariot upprepar sig….89.9% på Armalis ifjol…
Och de andra lagen har ju faktiskt bättre målvakter än oss…

Mantas - Hellsten känns inte tryggt någonstans.
I praktiken är det en målvakt med lång men just med mest erfarenhet som andre målvakt i SHL , och sen en annan målvakt som inte ens spelat på Allsvensk nivå. Det är division 1-nivå på honom.

Klubben spelar högt nu…..insatserna är höga….
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Högfors skrev: tor 16 maj 2024, 22:47 Nej, jag är inte Tjomme. Jag håller däremot lite koll på nytt folk som börjar följa Leksand instagramkonto. Den senaste veckan har det varit flera nordamerikaner som har börjat följa Leksand. En gemensam nämnarna jag såg hos dem var att de också följde Jacob Hellsten. En av dem hade t.o.m jobbat i den klubb som Jacob spelar i. Därför fick jag en känsla att något var på gång och då bad jag Lillgud att gräva lite.
Om inte Tjomme så iaf färjans bästa spanare! Imponerande!

Jag är kluven till Hellsten även om jag lutar åt att stämma in i pessimismen. Meritmässigt är han material för en andraspade. I allsvenskan. Det hade också funkat om vi haft ett totalt givet förstaval (gärna i kombo med en uttalad kronprins i juniorleden som än inte är redo att axla reservplatsen). Men Mantas har svajat betänkligt, och nån kronprins tror jag inte vi har. Eller måste Mantas ges chansen? Är vi kanske skyldiga honom det efter hans storartade förstasäsong? Kluven som sagt...
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.