LIF i media

Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Ullvi, typ »

Tack Harfager! Vilken legend
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... yforbundet

Plars, tidigare klubbdirektör (var det hans titel?) i LIF ny generalsekreterare för svenska ishockeyförbundet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: tor 25 apr 2024, 17:55 BH till Löven?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... bjorkloven
Tolkar det som han blivit erbjuden en annan roll än huvudtränare i Leksand så det blir ju en bra lösning för alla parter. Leksand slipper en lönepost, Björn får göra det han brinner för, Challarna får fortsätta och vi alla slipper osäkerheten med att han ska bli dålig igen. Framförallt blir det inget Modogate utan vi kan tacka av honom på ett respektfullt sätt och önska honom lycka till i Björklöven.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: tor 25 apr 2024, 18:47
Aggeman skrev: tor 25 apr 2024, 17:55 BH till Löven?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... bjorkloven
Tolkar det som han blivit erbjuden en annan roll än huvudtränare i Leksand så det blir ju en bra lösning för alla parter. Leksand slipper en lönepost, Björn får göra det han brinner för, Challarna får fortsätta och vi alla slipper osäkerheten med att han ska bli dålig igen. Framförallt blir det inget Modogate utan vi kan tacka av honom på ett respektfullt sätt och önska honom lycka till i Björklöven.
Ja det låter rimligt, har inga invändningar.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Gällande maktkampen:https://www.dagen.se/nyheter/2024/05/06 ... kasserier/

Maktkamp i Leksands IF urartade i hat och trakasserier

Hela valberedningen avgick efter schism med Leksandssupportrarna • Pingstvännen Sakarias Winberg, 45, var ordförande i valberedningen och stod mitt i stormen: Mycket bottnade nog i brist på förståelse.

Ett kulturkrig har utspelat sig i hockeyklubben Leksands IF. Det kulminerade när hela valberedningen avgick efter hot, hat och trakasserier från supportrar som hade en annan agenda och ville bestämma.

– I en förening måste man kunna se skillnad på sak och person, säger pingstvännen Sakarias Winberg, som var valberedningens ordförande och som stod mitt i stormen.

Krisen i Leksands IF har uppmärksammats av Sveriges Television. I en granskning berättar tidigare styrelsemedlemmar och ledamöter i valberedningen om vad de utsattes för i samband med klubbens årsmöte för snart ett år sedan. Det gick så långt att samtliga ledamöter i valberedningen valde att ställa sina platser till förfogande, något som inte sker särskilt ofta i Föreningssverige.

Mitt i turbulensen fanns Sakarias Winberg, som efter 20 år i Leksandsbygden är ett känt namn. Han har tidigare bland annat varit kommunalråd, ordförande i Företagarna Leksand och driver sedan några år en friskola i kommunen.

– Jag är född i Stockholm, uppväxt i Falköping och i pingströrelsen. Hockeyn har också varit en självklar del av mitt liv och Leksands IF har alltid varit mitt lag, berättar han för Dagen om sig själv och sitt engagemang.

Ville arbeta med klubbkulturen
För sex år sedan valdes han in valberedningen i Leksands IF, och vid årsmötet 2022 fick han förtroendet att vara ordförande i valberedningen som utser ledamöter, både i den medlemsstyrda föreningen Leksands IF och i Leksands IF hockey AB.

Ett par år tidigare hade en process inletts med syfte att “arbeta med kulturen i klubben”, enligt SVT. Det arbetet stötte på motstånd hos supporterklubben Leksand Superstars vars ledare Torbjörn Olsson säger till SVT angående supportrarnas agerande i den schism som uppkom:

– Det kan absolut finnas de som tycker att det är obehagligt och jobbigt att inte få sitta i ett bekvämt rum och få jobba med sina frågor i fred och i lugn och ro.

Sakarias Winberg berättar att det som påverkade honom mest kan kokas ned i två delar:

– Det ena är de personer som valde att agera med en vokabulär som “nu är det krig”, “du ska få det värsta helvete du varit med om” och nidbilder av oss som spreds på nätet.

– Det andra är det ansvar som jag kände för de kränkningar och det hat som riktades mot de oskyldiga människor som vi i valberedningen hade valt att föra fram som vårt förslag till stämman, förklarar han för Dagen.

Sakarias Winberg talar om en “vi och dom-situation” som ur­artade och gjorde arbetssituationen svår för valberedningen, och som till slut alltså ledde till att valberedningen ställde sina platser till förfogande.

– Att tvinga en valberedning åt ett visst håll är inte förenligt med god demokratisk sed, säger han om processen där en föreningsstyrelse kunde väljas den 28 augusti 2023 efter två ajournerade års­möten under sommaren.

Striden gällde bland annat om föreningsstyrelsen och aktiebolagets styrelse skulle vara speglade. Det vill säga om ledamöterna i de båda styrelserna skulle vara identiska, vilket valberedningen förordade medan supporterklubben motsatte sig det.

Det landade i en kompromiss där Mats Ekelund valdes till ordförande i den ideella föreningen och tillsammans med suppleanten Keith Karlsson också tog plats i aktiebolagets styrelse. I övrigt finns nu inga ledamöter som sitter i båda styrelserna.

Hur ser du på din egen roll i konflikten?
– Jag har funderat på om jag kunde ha agerat på ett annat sätt. Men det är svårt att arbeta när en grupp vill styra och ställa och kommer med krav som måste uppfyllas, säger Sakarias Winberg utan att påstå att han gjort allt rätt.

Han har varit aktiv i föreningar under hela sitt liv, inte minst i frikyrkan, och är skolad i ett synsätt som innebär att medlemmar har möjlighet att påverka och säga sin mening när beslut ska fattas. Och den rätten vill han slå vakt om.

Engagerad i församlingen
Sedan en tid tillbaka bor Sakarias Winberg i Göteborg, där han sedan i mars 2023 är vd för Smyrnaförsamlingens helägda bolag Smyrna Concert & Congress AB. Bolaget sköter driften av den nya Frihamnskyrkan som invigdes i september förra året.

– Frihamnskyrkan är en öppen samlingsplats där människor av olika nationalitet och etnicitet ska kunna mötas och dela livet med varandra, berättar han med entusiasm och gör kopplingen till idrottsrörelsen som han menar har en liknande uppgift.

– Under min uppväxt i pingstförsamlingen i Falköping var jag både söndagsskollärare och engagerad i församlingslivet i stort. Tillsammans med många andra frivilliga krafter var jag med och arbetade för att skapa en miljö där barn och unga skulle känna sig trygga och sedda.

Sakarias Winberg förklarar att han och övriga som satt i valberedningen för Leksands IF hela tiden verkade med barns och ungdomars bästa för ögonen. Deras mål var att göra klubben till Sveriges bästa för unga människor som vill spela hockey.

Att han ställer upp och berättar i SVT om hur han upplevde turbulensen i klubben, beror på att han tycker det är viktigt med en diskussion om demokrati och ideella föreningars frihet, i en tid när detta är ifrågasatt.

– När man har olika åsikter är det viktigt att skilja mellan sak och person, säger han och konstaterar att engagemanget i bygden för Leksands IF är stort. Hur det går för klubben, som spelat åtskilliga säsonger i högsta serien, påverkar alla på orten.

Varför blev det så hätskt?
– Mycket bottnade nog dels i en brist på förståelse och dels på en osäkerhet om vad som skulle hända. Det fanns en rädsla för att det skulle bli fel som jag kan förstå. Men att i det läget höja tonläget är inte bra, anser Sakarias Winberg.

Totalt har Leksands IF 12000 medlemmar. Som en jämförelse kan nämnas att Leksand Superstars för närvarande har cirka 2500 medlemmar. Dessutom samlas en annan grupp supportrar i en supporterförening som kallas Leksands IF supporterklubb, och den har inte varit inblandad i bråket.

Är du bränd av det som hänt?
– När det pågick var det väldigt intensivt, men jag ångrar inte mitt engagemang. Att tillsammans skapa en god föreningskultur och värdegrund är viktigt. Ett år har gått och jag har hunnit smälta det som hänt, både för egen del och tillsammans med andra som var med.

Han följer fortfarande sitt Leksand i SHL, numera alltså från Göteborg där han och hustrun Elisabeth har bosatt sig. Den gångna säsongen fick dock ett abrupt slut efter att Leksand slogs ut i kvartsfinalserien.

Ironiskt nog skedde det mot Göteborgslaget Frölunda i den sjunde och avgörande matchen. En jämn matchserie mot ett av de favo­rittippade lagen som lovar gott inför framtiden för dalalaget.

– Jag överger inte mitt favoritlag. Leksand och hockey är synonymt och något måste alla vi som på olika sätt ger klubben vårt stöd ha gjort rätt. Arenan är i stort sett alltid fullsatt med ett snitt på 6 500 personer på läktarna i en kommun som har 16 000 invånare.

Slutade inte som tänkt
För Sakarias Winberg, som är fostrad i frikyrkligheten där de demokratiska processerna varit en självklarhet ända sedan 1800-talets väckelserörelser förändrade Sverige, slutade engagemanget i Leksand visserligen inte som han tänkt.

Men han är bara 45 år och av glöden och engagemanget att döma, har han både viljan och förmågan att även fortsättningsvis göra skillnad. Oavsett om det är i en roll inom kyrkan, idrotten eller andra sammanhang som vill bidra till ett gott samhälle.

Reportaget om turbulensen Leksands IF ”Hatet i Leksand” kan ses på SVT Play.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Dagens forumpris får den som bjuder på den här:
Björn Hellkvist: ”Var inte så här jag tänkte att det skulle sluta”
Björn Hellkvist, 47, har tagit farväl av Leksand.
Under ett pressat tolvtimmarsfönster fick Falu-Kuriren en avskedsintervju med Björklövens nye huvudtränare.
– Inget i besvikelsen jag känner förtar glädjen i min nya utmaning. Men sorgen finns där också, säger han i ett ”exitsamtal” om det tunga avskedet, spelet bakom övergången och hans nya projekt.
https://www.falukuriren.se/2024-05-09/b ... lle-sluta/
fisherman
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 19:42

Re: LIF i media

Inlägg av fisherman »

Björn Hellkvist: ”Var inte så här jag tänkte att det skulle sluta”
9 maj 2024 05:02

Björn Hellkvist, 47, har tagit farväl av Leksand.

Under ett pressat tolvtimmarsfönster fick Falu-Kuriren en avskedsintervju med Björklövens nye huvudtränare.

– Inget i besvikelsen jag känner förtar glädjen i min nya utmaning. Men sorgen finns där också, säger han i ett ”exitsamtal” om det tunga avskedet, spelet bakom övergången och hans nya projekt.


Oskar Magnusson
Text

Oskar Magnusson
Med ryggen mot en timmervägg – en passande fond i Siljansbygden – låter sig Björn Hellkvist fotas i sin stora avskedsintervju med Falu-Kurirens Oskar Magnusson.
Öppna bild i helskärmsläge
Med ryggen mot en timmervägg – en passande fond i Siljansbygden – låter sig Björn Hellkvist fotas i sin stora avskedsintervju med Falu-Kurirens Oskar Magnusson.

Bild: Oskar Magnusson

På torsdagskvällen den andra maj anlände Björn Hellkvist till Leksand och parkerade sin tjänstebil vid Tegera arena för sista gången, efter en heldagskörning från hemmet i Ängelholm som präglats av långa köer och ”husvagnsrally”.

Klockan 19.13 kramade han om sportchefen Thomas ”Tjomme” Johansson, skrev på ”några papper” och lämnade tillbaka sin jobbdator innan han fick skjuts av Falu-Kuriren till rummet på Leksands folkhögskola.

På fredagsförmiddagen klev Hellkvist på tåget till Arlanda för vidare färd med flyg mot Umeå och nya arbetsgivaren IF Björklöven.

Så slutade hans tid i Leksands IF.

Minns ni resten?

Vi tar det från början.

•••

I april 2020 presenterades Björn Hellkvist som ny huvudtränare för Leksands IF:s herrlag som föregående säsong slutat näst sist i SHL, men undvikit kval till följd av pandemin.

Annons


Hellkvists uppbrott med sin föregående klubb Modo blev en uppslitande historia. Så sent som i januari samma år hade skåningen tecknat ett nytt treårsavtal med Ö-viksklubben, och en svekdebatt följde.

”Det är extremt svårt att ha en familj i Skåne och träna ett lag i Norrland när det inte går några flyg i Sverige”, sa Hellkvist i sin första längre intervju med Falu-Kuriren.

Vid Siljans södra strand fick han drygt 40 mil närmare hemmet i Ängelholm där hustrun Anna och parets döttrar Ebba och Moa har sin bas.

Bilavstånd – och resan med sitt nya lag kunde knappast ha fått en bättre start.

Under Björn Hellkvists ledning slutade Leksand trea i grundserien – lagets bästa placering sedan 1998 – innan Örebro blev för svårt i slutspelet.

Björn Hellkvist packar ur sin tjänstebil under översyn av sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson. Här tar 47-åringens tid som huvudtränare för Leksands IF:s herrlag slut.
Öppna bild i helskärmsläge
Björn Hellkvist packar ur sin tjänstebil under översyn av sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson. Här tar 47-åringens tid som huvudtränare för Leksands IF:s herrlag slut.

Bild: Oskar Magnusson

Kontraktet förlängdes över säsongen 2024/25 på hösten 2021 och i en intervju med Falu-Kuriren i december samma år öppnade Hellkvist – som annars drar sig för att tala resultatmål – upp om visionen som låg tre och ett halvt år framåt, 50 år efter klubbens senaste SM-guld.

”Jag är så dedikerad detta. Helst av allt vill jag att Leksand ska få vinna. Och jag tror att jag är den bästa tränaren för att Leksand ska kunna vinna. Då ska jag vara här”.

Därefter följde två säsonger som knappast stärkte fansen i tron på att den där mästerskapsförbannelsen skulle brytas: åttondeplatsen i grundserien och uttåget ur åttondelsfinalen 2021/22 upprepades säsongen därpå.

Så långt hade inte Björn Hellkvists medicinska tillstånd påverkat hans arbete som ishockeytränare – åtminstone utåt sett – i Leksands IF. Parkinsons sjukdom slog sina klor i honom redan i 30-årsåldern, och tvingade Hellkvist att först sjukskriva sig från tränarjobbet i Rögle under säsongen 2011/12 – och sedan genomgå en stor hjärnoperation.

Annons



Jag har aldrig ryggat tillbaka för den sjukdom som jag har, men jag behövde en paus

– Jag kan ha värk ibland, men jag är så van vid det nu. Det är inte synd om mig, det är det inte. Jag har sjukdomen och märker av den varje dag, men jag försöker att inte tänka på den, sa Hellkvist i en stor julintervju med Falu-Kuriren 2020.

I höstas kom verkligheten ikapp.

Hellkvist hade på sommaren i fjol genomfört ännu en hjärnoperation för att få bukt med ”en stadig nedgång i måendet de senaste fem åren”.

Nu skulle han kunna göra sig själv rättvisa i tränarbåset igen. Men så kom influensan som slog ut hans Parkinsonsmedicin och försämrade hans hälsa så till den grad att han inte längre klarade av sitt jobb.

I slutet av oktober sjukskrevs han på obestämd tid.

Charles Berglund, Mikael Karlberg och David Printz ledde laget i hans ställe och när sjukskrivningen väl var över i mitten av mars fick Björn Hellkvist i stället en roll som scout.

Under Björn Hellkvists ledning nådde Leksandsherrarna sin första SM-kvartsfinal på 18 år.
Öppna bild i helskärmsläge
Under Björn Hellkvists ledning nådde Leksandsherrarna sin första SM-kvartsfinal på 18 år.

Bild: Johan Bernström/Bildbyrån

När Leksandsspelarna återsamlades häromveckan för att dra i gång den gemensamma träningen var ingen av tränarna på plats, men Thomas Johansson lät meddela att Björn Hellkvist skulle leda laget som huvudtränare i höst.

– Som det ser ut i dag, ja.

”Tjomme” visste sannolikt mer än han lät tidningens reporter få reda på.

För det går som bekant fort i hockey.

I slutet av veckan skickade föreningen ut en pressrelease med nyheten om att Hellkvist ”hyrs ut” till Björklöven under sitt sista kontraktsår med Leksands IF.

Plötsligt var allt bara över för den tränare Thomas Johansson ansett det var värt att riva upp himmel och jord för fyra år tidigare.

Annons


– Jag vill tacka så jättemycket för fyra fantastiska år i Leksand och Leksands IF, sa Hellkvist i ett pressmeddelande.

•••

Under det halva dygn som Björn Hellkvist tillbringade i Leksand – från det att han parkerade sin tjänstebil hos sin förre arbetsgivare till det att föreningens allt-i-allo Christer "Prippen" Svedu skjutsade honom till tågstationen morgonen därpå – fick Falu-Kuriren sitta ned med LIF:s ex-tränare för att skrapa på fernissan i det där pressutskicket.

Är allt så fantastiskt när avtal bryts i förtid och drömmar dör?

– Nej, men jag vet hur den här branschen är, säger Björn Hellkvist när vi slår oss ned på ett bänkbord vid Leksands folkhögskola.

– Det är en knivsegg man balanserar på. Självklart var det inte så här jag tänkte mig att det skulle sluta, och det var väl inte så Leksand tänkte sig det heller. Men det blev som det blev, och det är skit att det är så.

Leksands general manager Thomas Johansson tog fajten för att få loss Björn Hellkvist från Modo på våren 2020. Hellkvist menar att relationen dem emellan kom att ”prövas” den gångna säsongen: ”Men den är inte dålig på nåt sätt. I såna här lägen gäller det att vara professionell och lägga det personliga åt sidan, för då blir det känslor i det”, säger han.
Öppna bild i helskärmsläge
Leksands general manager Thomas Johansson tog fajten för att få loss Björn Hellkvist från Modo på våren 2020. Hellkvist menar att relationen dem emellan kom att ”prövas” den gångna säsongen: ”Men den är inte dålig på nåt sätt. I såna här lägen gäller det att vara professionell och lägga det personliga åt sidan, för då blir det känslor i det”, säger han.

Bild: Bildbyrån

”Skit” = Parkinsons sjukdom.

– Jag kan inte lägga det som hände på mig själv. Jag kan inte lägga det på nån annan heller. Ingen kan vara ansvarig för att jag blev sjuk utan ”shit happens”. Man får hantera det, och det har jag och Leksand gjort nu och sen får det vara bra med det.

Sjukskrivningen i höstas var första gången som hans Parkinsons slog undan benen för hans professionella karriär sedan den första stora operationen på Lunds universitetssjukhus för ett drygt decennium sedan.

– Jag har aldrig ryggat tillbaka för den sjukdom som jag har. Men jag behövde en paus några månader den här säsongen och nu är jag frisk igen. Och då kan jag inte bara…

Sluta?

– Gå hemma och dra benen efter mig i ett helt år. Det ligger inte för mig. Vi har för lite tid på denna platsen för att kasta bort ett år.

Vad har halvåret hemma med Anna och döttrarna gett dig?

– När man inte mår bra är man i stort behov av nära och kära, så det är klart att det betydde mycket. Jag behövde få hjälp och stöttning. Det var essentiellt.

Annons


Vilken typ av hjälp?

– Allt möjligt. Det kunde vara enkla saker. Jag gick med käpp ett bra tag i höstas och sen en bit in i januari innan det började vända.

FAKTA

Björn Hellkvist
Ålder: 47.

Familj: Hustrun Anna samt döttrarna Ebba och Moa.

Bor: Ängelholm och Umeå.

Klubbar som spelare: Rögle och Jonstorp.

Klubbar som tränare: Jonstorp, Rögle, Malmö, Rungsted (Danmark), Oskarshamn, Modo, Leksand och Björklöven.

Aktuell: Som ”uthyrd” huvudtränare i Björklöven under sitt sista kontraktsår med Leksands IF. Tog farväl av Dalarna i fredags när han flög till Umeå för att inleda sitt nya projekt: ta Björklöven till SHL.


Visa mer
I februari dök Björn Hellkvist upp i Tegera arena igen. Han träffade laget och sin sportchef – och insåg att det inte skulle bli frågan om någon omedelbar återgång till sin gamla tjänst vid sjukskrivningstidens slut.

– Ganska snart förstod jag att man inte ville att jag skulle stå i båset. De ville inte riskera att rucka på kemin och så där. Det köpte jag, fine.

– Jag ville liksom inte att det skulle börja storma och göras rubriker på att jag var besviken. Det här är killar jag jobbat med i fyra år. Jag ville inte störa dem inför ett slutspel.

I stället fick Hellkvist frågan om att bli scout resten av säsongen. Med Ängelholm som bas följde han kvartsfinalserien mellan Färjestad och Rögle intensivt, men såg även Växjö–Luleå på plats i Småland och var till Linköping ”när det började luta åt Skellefteå i en eventuell semifinal”.

– Jag försökte bidra på mitt sätt, men tyvärr blev det ju inte så mycket eftersom vi åkte ur i kvarten.

När säsongen väl var över såg Björn Hellkvist framför sig hur han som chefstränare skulle leda sina vitblå mannar in i nästa.

– Det var head coach eller inget. Det står skrivet i mitt avtal att jag ska vara huvudtränare så det är antingen eller, det finns ingen mellanväg.

Björn Hellkvist väljer glädjen – trots allt: ”Inget i min besvikelse över att behöva lämna Leksand förtar glädjen i min nya utmaning med Björklöven. Men sorgen finns där också”, säger skåningen i en öppenhjärtig intervju.
Öppna bild i helskärmsläge
Björn Hellkvist väljer glädjen – trots allt: ”Inget i min besvikelse över att behöva lämna Leksand förtar glädjen i min nya utmaning med Björklöven. Men sorgen finns där också”, säger skåningen i en öppenhjärtig intervju.

Bild: Oskar Magnusson

Annons


Sedan gick allt snabbt.

– Kenttä (Per, sportchef i Björklöven) ringde häromveckan och frågade mig hur det såg ut inför nästa säsong och jag sa att jag hade kontrakt. Han hörde om han fick lov att ringa ”Tjomme” och höra sig för. Jag sa till honom att det är en fri värld.

Plötsligt var Björn Hellkvist inte längre huvudtränare för en potentiell SM-vinnare utan tillbaka i Hockeyallsvenskan igen.

Därtill hos en av Modos största rivaler.

För Falu-Kuriren berättade Thomas Johansson om hur det efter de så kallade exitsamtalen med spelarna stod klart att truppen hellre såg en fortsättning för ledartrion med Challe Berglund, Mikael Karlberg och David Printz än en återkomst för Björn Hellkvist.

– ”Tjoffepang”! Så var det klart.

Vad tänker du om det?

– Nej, det är historia nu. Det enda som räknas är framtiden.

När Björn Hellkvist till sist tillåter sig att blicka tillbaka på den fyraårsperiod som nu nått en lika obarmhärtig som idrottsligt cynisk slutpunkt blir han både känslosam och filosofisk.

– Jag kan säga att det här var första gången på över fyra år som jag kände mig nervös av att åka in i Leksand.

Varför tror du att du kände så?

– Anspänningen. Pirret i magen. Det behöver ju inte bara innebära positiva saker utan kan även handla om sånt som är lite jobbigt. Klart att det är jobbigt. Det är en stor grej som förändrar väldigt mycket i ens liv.

Är du besviken?

– Det måste vara okej för mig att vara besviken på att jag inte får fortsätta i Leksand. Inget i den besvikelsen förtar glädjen jag känner inför att ha en ny utmaning framför mig, men sorgen finns där också.

Förlustmatchen hemma mot Växjö den 21 oktober blev den sista som Björn Hellkvist ledde Leksand i. Hellkvist sjukskrev sig ett par dagar senare.
Öppna bild i helskärmsläge
Förlustmatchen hemma mot Växjö den 21 oktober blev den sista som Björn Hellkvist ledde Leksand i. Hellkvist sjukskrev sig ett par dagar senare.

Bild: Daniel Eriksson/Bildbyrån

Över att inte få fullfölja det du påbörjat?

– Ja, och det är klart att det gör saker med en. Jag har varit här i fyra år och lagt varenda vaken timme på detta projektet som varit väldigt betydelsefullt för mig.

Annons


Och ingen chans på SM-guld 2025?

– Jag sticker inte under stol med att jag hade velat vara med och åtminstone få tävla om det. Men nu det blev det inte så. Leksand får fortsätta tävla om det.

Mentalt är Björn Hellkvist redan i Umeå och nästa projekt.

Arbetsbeskrivningen är simpel.

Uppgiften är det inte.

– Jag ska ta Björklöven till SHL, säger han.

Hur mycket gamblar Björklöven när de tar in dig som huvudtränare?

– Inte alls. Eftersom jag känner mig själv och min sjukdom hyfsat väl så är vi nere på väldigt liten sannolikhet att det som hände i höstas ska hända igen.

När du åkte på en influensa som slog ut dina mediciner?

– Ja, den risken är liten. Då kan man lika väl drabbas av andra saker eller köra av vägen med bilen. Man blir sällan träffad av blixten två gånger.

Med tanke på vad du gick igenom i höstas och din svåra sjukdom – hur orkar du fortsätta med ett så krävande yrke och en så utsatt position?

– Om du ser det utifrån ett karriärperspektiv, vad får folk för bild av mig om jag inte fortsätter i Leksand utan sitter och rullar tummarna i ett år?

Det är en unik grupp detta. Det är såna enorma mänskliga band

Hellkvist besvarar sin retoriska fråga själv.

– Den dan mitt kontrakt går ut, oavsett om jag mår bra eller dåligt, så behöver ju folk se att jag fungerar. För i min värld ser jag inte ett stopp för min karriär 2025. Jag vill ju fortsätta med detta så länge det bara går.

Men finns det inte mindre stressiga jobb inom hockeyn än att vara huvudtränare?

– Jag tyckte det var jätteroligt att jobba som scout och det är mycket möjligt att jag fortsätter med det när det här kontraktet löpt ut. Men så länge jag kan träna ett hockeylag så vill jag göra det.

I tidigare intervjuer har Björn Hellkvist talat om ”ett ständigt dåligt samvete” över att vara borta från familjen i Ängelholm åtta månader om året.

I vinter kommer avståndet mellan de Hellkvistska enheterna vara nära 120 mil – nästan dubbelt så långt jämfört med tiden i Leksand.

Annons


– Eftersom jag har bott i Norrland en gång innan så vet jag vad som väntar. Den stress man kan känna av att vara långt ifrån sin familj är om nånting händer, säger han.

– Från Leksand kunde jag köra hem på sex timmar om jag var riktigt envis. Det kan man inte från Umeå, utan då behöver du ta ett flyg eller nattåg. Men det är vid krissituationer som det är aktuellt, vilket hittills aldrig har hänt. Annars är skillnaden ganska liten om jag bor i Leksand eller Umeå. Det är långt bort oavsett.

Leksands IF:s ”Allt-i-allo” Christer ”Prippen” Svedu ordnade med nyckel till rummet på Leksands folkhögskola och körde Björn Hellkvist till tågstationen morgonen därpå. ”Han är en sån jäkla klippa som fixar allt åt en. Eldsjälar som ”Prippen” borde du skriva om i stället för mig”, säger Hellkvist.
Öppna bild i helskärmsläge
Leksands IF:s ”Allt-i-allo” Christer ”Prippen” Svedu ordnade med nyckel till rummet på Leksands folkhögskola och körde Björn Hellkvist till tågstationen morgonen därpå. ”Han är en sån jäkla klippa som fixar allt åt en. Eldsjälar som ”Prippen” borde du skriva om i stället för mig”, säger Hellkvist.

Bild: Oskar Magnusson

Telefonkonversationer och videosamtal kan hjälpa till att överbrygga det fysiska avståndet hem till familjen. Kontakten med hans ”andra familj” de senaste åren kommer däremot att tunnas ut med tiden.

– Det är klart att jag kommer följa Leksand. Jag följer alla lag jag har tränat. Man har kvar en del av hjärtat i dem.

Hur ser din relation med Leksandsspelarna ut?

– Jag var här i fyra år, och det är ganska länge för en tränare. Det är jättestarka band till spelarna, där vissa är närmare mig än andra så klart.

Har du fått säga hejdå till dem?

– Jag kramade om allihop innan jag åkte hem när jag var sjuk, och sen träffade jag laget igen i Göteborg. Sen har jag haft kontakt per telefon med några nu på slutet.

– Det är en unik grupp detta. Det är såna enorma mänskliga band.

På vilket sätt?

– Det finns i stort sett inga grupperingar. Vilket i och för sig också skulle kunna förklara varför vi inte har lyckats ta det sista steget. Att det är så gemytligt att det nästan blir för mycket.

Bör det ”gnissla” lite i en trupp?

– Det säger jag inte, men ser du exempelvis på när min gamla klubb Malmö vann sina SM-guld på 90-talet så var det rätt mycket hårdrocksstjärnor i det laget.

Är det för många ”snälla” spelare i LIF?

– Nej, jag säger inte att den ena typen är bättre än den andra. Det går att vinna ändå. Men det är upp till andra i Leksand att ta reda på det nu.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Det var alltså Knuts och Zacke ("och kanske nån till") som blev påringda förra sommaren för att gå ut och tycka saker kring valberednings- och styrelsefrågan https://youtu.be/WtgRLis63Ao?t=1779

Några minuter senare i Challe Berglund-intervjun får han frågan om han vill ha in en forward till, men han anser att "vi har folk så vi klarar oss".
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: lör 18 maj 2024, 22:10 Det var alltså Knuts och Zacke ("och kanske nån till") som blev påringda förra sommaren för att gå ut och tycka saker kring valberednings- och styrelsefrågan https://youtu.be/WtgRLis63Ao?t=1779

Några minuter senare i Challe Berglund-intervjun får han frågan om han vill ha in en forward till, men han anser att "vi har folk så vi klarar oss".
Challes uttalande gjorde mig knappast lugnare vad gäller styrelsekaoset. Tvärtom. Även om laget inte påverkas direkt så blir det ju tydligt att det måste till en bra styrelse, annars lämnar Tjomme och då försvinner Challe Berglund likaså. Valberedningen har en grannlaga uppgift.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... lly-season

Leksand är ju inte direkt hetast under Silly season men Tomas Ros säger:
Vilka supportrar ska vara mest oroade över sitt lagbygge?

Örebro har en del tunga tapp i Rasmus Rissanen, Samuel Johannesson, Philip Holm och Mathias Bromé. Så jag har svårt att se att Örebro blir bättre kommande säsong. Även Leksand har tunga tapp i försvaret och kommer inte heller att bli bättre.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: LIF i media

Inlägg av bjernagris »

Så lät det förra sommaren också, de s.k. experterna dömde ut Leksands IF och resultatet blev den bästa säsongen sportsligt sett på över 20 år.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

bjernagris skrev: fre 24 maj 2024, 21:59 Så lät det förra sommaren också, de s.k. experterna dömde ut Leksands IF och resultatet blev den bästa säsongen sportsligt sett på över 20 år.
Så var det kanske just förra säsongen. Många säsonger har det dock varit precis tvärtom, att LIF tippats högt men presterat katastrofalt. Så jag tror inte det är något symptomatiskt med Leksand och experter. Tycker det är fel att döma ut t.ex. Lillgud för att han höjer ett varningens finger (vilket på Lillguds vis är att vifta med hela handen). På pappret så ser laget väl ändå tunnare ut?

Nu kommer jag kanske ifrån ämnet lite med för egen del så svider det lite att spelare som Själin och Filip Johansson (som också flera i ovan nämnda artikel nämner som bra värvningar) väljer Rögle. De borde spela i Leksand. Och nu vet.vi väl ännu inte säkert vem som ersätter Filip Larsson men nog är det inte konstigt att oroas när en landslagsmässig målvakt ersätts av en collegemålvakt.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.