Språklådan

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Språklådan

Inlägg av Sniper »

Ett otyg värre än de/dem, väll och härom dagen är det felaktiga användandet av slips. Och då menar jag inte den slips som knyts runt halsen utan den som knyts runt ribban och hänger där och dinglar, oförmögen att stoppa några puckar.

Sedan när är slips ett allmänt namn för målvakter? Jag ser det allt oftare ute på nätet. "Vi måste få in en ny slips".

Slips är en synonym för såll och sopa! Och en mycket viktig synonym eftersom såll och sopa kan upplevas för hårt.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Språklådan

Inlägg av Wittgenstein »

På förekommen anledning (i annan tråd) vill jag påpeka att det böjs sitta, satt, suttit. Setat kan möjligtvis sorteras in som lite slarvigt talspråk.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: sön 26 maj 2024, 11:45 På förekommen anledning (i annan tråd) vill jag påpeka att det böjs sitta, satt, suttit. Setat kan möjligtvis sorteras in som lite slarvigt talspråk.
Alternativt dialektalt Bergslagsmål.

Själv är jag akrofobiskt lagd så jag törs inte riktigt klättra upp på just den här hästryggen. Risken att falla och landa hårt är aldeles för stor.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Språklådan

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: sön 26 maj 2024, 10:01 Ett otyg värre än de/dem, väll och härom dagen är det felaktiga användandet av slips. Och då menar jag inte den slips som knyts runt halsen utan den som knyts runt ribban och hänger där och dinglar, oförmögen att stoppa några puckar.

Sedan när är slips ett allmänt namn för målvakter? Jag ser det allt oftare ute på nätet. "Vi måste få in en ny slips".

Slips är en synonym för såll och sopa! Och en mycket viktig synonym eftersom såll och sopa kan upplevas för hårt.
Oavsett betydelse så känns det där med att kalla målvakten för slips mest som en fluga.
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: Språklådan

Inlägg av Wibbe »

CMB skrev: sön 26 maj 2024, 13:46
Sniper skrev: sön 26 maj 2024, 10:01 Ett otyg värre än de/dem, väll och härom dagen är det felaktiga användandet av slips. Och då menar jag inte den slips som knyts runt halsen utan den som knyts runt ribban och hänger där och dinglar, oförmögen att stoppa några puckar.

Sedan när är slips ett allmänt namn för målvakter? Jag ser det allt oftare ute på nätet. "Vi måste få in en ny slips".

Slips är en synonym för såll och sopa! Och en mycket viktig synonym eftersom såll och sopa kan upplevas för hårt.
Oavsett betydelse så känns det där med att kalla målvakten för slips mest som en fluga.
Jag som var målvakt innan jag la av blev kallad slips redan i junioråldern, dvs +20år sedan... Känns nästan lika mycket som en fluga som Internet.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

Flugade skämtet över slipsens huvud?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Språklådan

Inlägg av CMB »

Bild

:YMHUG:

Bild
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: Språklådan

Inlägg av Wibbe »

Gösen skrev: sön 26 maj 2024, 18:58 Flugade skämtet över slipsens huvud?
Inte ens när jag vet att det är ett skämt så förstår jag det, så... Japp. :oops:
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

Wibbe skrev: mån 27 maj 2024, 07:50
Gösen skrev: sön 26 maj 2024, 18:58 Flugade skämtet över slipsens huvud?
Inte ens när jag vet att det är ett skämt så förstår jag det, så... Japp. :oops:
Saker man knyter runt halsen.
Fluga, slips, kravatt. Joodå så att... :mrgreen:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: Språklådan

Inlägg av Wibbe »

Gösen skrev: mån 27 maj 2024, 08:16
Wibbe skrev: mån 27 maj 2024, 07:50
Gösen skrev: sön 26 maj 2024, 18:58 Flugade skämtet över slipsens huvud?
Inte ens när jag vet att det är ett skämt så förstår jag det, så... Japp. :oops:
Saker man knyter runt halsen.
Fluga, slips, kravatt. Joodå så att... :mrgreen:
Fan vad dum jag känner mig...
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Språklådan

Inlägg av Sniper »

Vet inte om det är nya succétråden Språklådan som drar folk eller om det är botar Superstars Forum-style,
men detta är anmärkningsvärt en måndagsförmiddag i slutet av maj:
Totalt 75 användare online: :: 3 registrerade, 0 dolda and 72 gäster (baserat på aktiva användare under de senaste 5 minuterna)
Så många är det vanligen inte ens under match.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Språklådan

Inlägg av Mats_ume »

Kod: Markera allt

Majestic-12 [Bot]
Undrar om detta är orsaken?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Språklådan

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 27 maj 2024, 10:06 Vet inte om det är nya succétråden Språklådan som drar folk eller om det är botar Superstars Forum-style,
men detta är anmärkningsvärt en måndagsförmiddag i slutet av maj:
Totalt 75 användare online: :: 3 registrerade, 0 dolda and 72 gäster (baserat på aktiva användare under de senaste 5 minuterna)
Så många är det vanligen inte ens under match.
Det är all världens konspirationsteoretiker som fått upp ögonen för färjan. Inte för att de nödvändigtvis tror att det handlar om Titanic utan för att jag igår såg något som hette Majestic 12 [bot] bland användarna.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Majestic_12
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Språklådan

Inlägg av Mats_ume »

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Språklådan

Inlägg av Sniper »

Var uppe och nosade vid onlinerekordet för en stund sedan. Må det stanna under 94. Ett onlinerekord idag skulle vara lika lite värt som ett östtyskt världsrekord.
#botdoping

Är det övergången från lif.tauzero.se till leksandsfarjan.se som orsakat detta? Så här blir det när man ska spela allan och ha fina namn - man attraherar skumma element :mrgreen:

Hatet i Leksand -> Fatet i Leksand -> Tefatet i Leksand https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygande_tefat

* * *

Och där var det ett faktum:
Flest användare online samtidigt: 97, mån 27 maj 2024, 11:18