Mats_ume for President!

Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: ons 20 sep 2023, 09:25 - Var är svepet? Han och jag registrerades på gamla forumet i samma veva november 2013. Jag några dagar före. Väntar mig samma sak nu.
- I bjernagris fall handlar det väl om Postnord och postgången. Att kuvertet med medlemsansökan ska komma fram.
..och mittnamn och Bagarn, vi behöver er!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tis 19 sep 2023, 13:54
Mats_ume skrev: tis 19 sep 2023, 13:31
VonGustaf skrev: tis 19 sep 2023, 12:17 Jag länkade också hit i sillytorum på Facebook. Hoppas att det är ok
Det är väl en vågskål mellan att ta hit nya medlemmar och samtidigt bevara den goda känslan som fanns på förra forumet (och som kanske inte fanns på andra ställen, så att säga....).

Det bästa vi kan göra är att vi gamla rävar är riktigt aktiva nu i starten på forumet och sätter tonen så att nytillkomna medlemmar förstår vilken nivå forumet befinner sig på.

Yes!

Saknar en gilla funktion.
Inte tummen upp och tummen ner utan bara en knapp där man kan gilla ett inlägg.

Då hade jag tryckt på den istället för att skriva ovanstående 😊

Eller så ger man bara en👍
Du vill ju bara jaga likes... Bättre utan så att man bemödar sig med ett inlägg istället för bara slentrian likea ;)
Pain is temporary, glory is forever
Senioren
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 16:06

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Senioren »

Detta gick snabbt och fantastiskt bra! Nu kan man snart släppa den andra trötta sidan!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 11:00
Du vill ju bara jaga likes... Bättre utan så att man bemödar sig med ett inlägg istället för bara slentrian likea ;)
Nä. Det var ju olikes jag försökte slippa :mrgreen:
Samt att få ner min egen kvot av tourettes-inlägg.

Nåväl.
Kul att se att vi redan efter två dygn är fler som gör inlägg här än under sjunkande piratskeppsflagg. En Leksandsfärja med fanan i topp som fylls på med oliktänkande men glada och trevliga individer som alla vill att det för Leksand ska gå bra!
Baren är påfylld, buffen uppdukad och det är vi som är underhållningen!

Gamla rävar, namn från förr, de som passar på att byta nic samt även några nya bekantskaper redan nu.

Tillsammans sätter vi tonen och visar varandra respekt. Speciellt när vi argumenterar och tycker olika!
Låt detta bli ett forum som inte behöver pekpinnar och tillrättavisningar.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 20 sep 2023, 09:25 - Var är svepet? Han och jag registrerades på gamla forumet i samma veva november 2013. Jag några dagar före. Väntar mig samma sak nu.
- I bjernagris fall handlar det väl om Postnord och postgången. Att kuvertet med medlemsansökan ska komma fram.
Bjernagris has enter the building!

Övriga får nog Mats_ume vara beredd att släppa in under matchen imorgon antagligen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Wiborg »

Vad krävs för att bli insläppt på forumet? En "känd" mailadress, någon som godkänner, eller kan vem som helst regga sig och komma in direkt? Tänker så att det inte hänger på att en person måste vara aktiv igen och att allt kan falla med den personen.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Mats_ume »

Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:07 Vad krävs för att bli insläppt på forumet? En "känd" mailadress, någon som godkänner, eller kan vem som helst regga sig och komma in direkt? Tänker så att det inte hänger på att en person måste vara aktiv igen och att allt kan falla med den personen.
Bra fråga. Hittills har nästan alla varit bekanta forumnick, som nästan alla dessutom hört av sig via epost innan.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 12:58
Sniper skrev: ons 20 sep 2023, 09:25 - Var är svepet? Han och jag registrerades på gamla forumet i samma veva november 2013. Jag några dagar före. Väntar mig samma sak nu.
- I bjernagris fall handlar det väl om Postnord och postgången. Att kuvertet med medlemsansökan ska komma fram.
Bjernagris has enter the building!

Övriga får nog Mats_ume vara beredd att släppa in under matchen imorgon antagligen.
Misstänker att morgonkvällen kommer ge ett extra tillskott på nya användare.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: ons 20 sep 2023, 13:12
Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:07 Vad krävs för att bli insläppt på forumet? En "känd" mailadress, någon som godkänner, eller kan vem som helst regga sig och komma in direkt? Tänker så att det inte hänger på att en person måste vara aktiv igen och att allt kan falla med den personen.
Bra fråga. Hittills har nästan alla varit bekanta forumnick, som nästan alla dessutom hört av sig via epost innan.
Hur hamnar förfrågningar nu? Kommer de på din mail eller i forumet?
Pastis kanske inte kommer vara lika närvarande framöver när nyhetens behag lagt sig? Varpå det kanske är bra med nån moderator till.

Vi bör nog även bestämma vad som krävs för en avstängning eller uteslutning. Troll kommer ta sig in.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:23Vi bör nog även bestämma vad som krävs för en avstängning eller uteslutning. Troll kommer ta sig in.
Börja knåpa på någon typ av regler tänker du?

Ett par moderatorer och en lista på saker som ska leda till paus/avstängning tycker jag kan vara en bra idé.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:37
Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:23Vi bör nog även bestämma vad som krävs för en avstängning eller uteslutning. Troll kommer ta sig in.
Börja knåpa på någon typ av regler tänker du?

Ett par moderatorer och en lista på saker som ska leda till paus/avstängning tycker jag kan vara en bra idé.
Eller att ett visst antal anmäler ett inlägg för varning och vid upprepning avstängning
Ett visst antal begär någon utesluten.
Så att inte en moderator behöver ta beslutet själv.

Så får man ha ett ramverk att förhålla sig till med några enkla stolpar

Förhoppningsvis har vi högt i tak och bra stämning överlag (undantag efter förlust ;) ) men en och annan Moring kommer slinka in för att reta och provocera.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:23
Mats_ume skrev: ons 20 sep 2023, 13:12
Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:07 Vad krävs för att bli insläppt på forumet? En "känd" mailadress, någon som godkänner, eller kan vem som helst regga sig och komma in direkt? Tänker så att det inte hänger på att en person måste vara aktiv igen och att allt kan falla med den personen.
Bra fråga. Hittills har nästan alla varit bekanta forumnick, som nästan alla dessutom hört av sig via epost innan.
Hur hamnar förfrågningar nu? Kommer de på din mail eller i forumet?
Pastis kanske inte kommer vara lika närvarande framöver när nyhetens behag lagt sig? Varpå det kanske är bra med nån moderator till.

Vi bör nog även bestämma vad som krävs för en avstängning eller uteslutning. Troll kommer ta sig in.
Tyvärr får jag inget epostmeddelande, det är en av buggarna vi har. Kan göra med att denna server inte tillåts skicka mail av diverse spamlistor och blocklists och det tredje med det fjärde som inte var ett problem under phpBB:s heydaydagar för 10-20 år sedan.

Jag får en notifiering, likt de ni får när ni blir citerade. Just nu har jag rätt bra med tid, men från och med i morgon blir det färre besök för min del, Förutom under matchen.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:46
Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:37
Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:23Vi bör nog även bestämma vad som krävs för en avstängning eller uteslutning. Troll kommer ta sig in.
Börja knåpa på någon typ av regler tänker du?

Ett par moderatorer och en lista på saker som ska leda till paus/avstängning tycker jag kan vara en bra idé.
Eller att ett visst antal anmäler ett inlägg för varning och vid upprepning avstängning
Ett visst antal begär någon utesluten.
Så att inte en moderator behöver ta beslutet själv.

Så får man ha ett ramverk att förhålla sig till med några enkla stolpar

Förhoppningsvis har vi högt i tak och bra stämning överlag (undantag efter förlust ;) ) men en och annan Moring kommer slinka in för att reta och provocera.
Intressanta frågor från bägge av er. Jag måste ändå säga att det primära sättet att styra forumet är att styra det genom kultur snarare än att åberopa formella regler, även om sådana kanske också behövs. Jag är pragmatiker och empiriker, snarare än rationalist. 8-)
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:46
Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:37
Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:23Vi bör nog även bestämma vad som krävs för en avstängning eller uteslutning. Troll kommer ta sig in.
Börja knåpa på någon typ av regler tänker du?

Ett par moderatorer och en lista på saker som ska leda till paus/avstängning tycker jag kan vara en bra idé.
Eller att ett visst antal anmäler ett inlägg för varning och vid upprepning avstängning
Ett visst antal begär någon utesluten.
Så att inte en moderator behöver ta beslutet själv.

Så får man ha ett ramverk att förhålla sig till med några enkla stolpar

Förhoppningsvis har vi högt i tak och bra stämning överlag (undantag efter förlust ;) ) men en och annan Moring kommer slinka in för att reta och provocera.
Nu skulle jag haft din like-knapp ;)
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Mats_ume for President!

Inlägg av Wiborg »

Mats_ume skrev: ons 20 sep 2023, 13:52 Intressanta frågor från bägge av er. Jag måste ändå säga att det primära sättet att styra forumet är att styra det genom kultur snarare än att åberopa formella regler, även om sådana kanske också behövs. Jag är pragmatiker och empiriker, snarare än rationalist. 8-)
Mats_ume skrev: ons 20 sep 2023, 13:47 Tyvärr får jag inget epostmeddelande, det är en av buggarna vi har. Kan göra med att denna server inte tillåts skicka mail av diverse spamlistor och blocklists och det tredje med det fjärde som inte var ett problem under phpBB:s heydaydagar för 10-20 år sedan.

Jag får en notifiering, likt de ni får när ni blir citerade. Just nu har jag rätt bra med tid, men från och med i morgon blir det färre besök för min del, Förutom under matchen.
Jag ser ju ett problem och flera möjligheter. Ett problem är att det just nu hänger på att du har tid och ork samt att inget oförutsett händer med dig. Därav borde det ju finnas en eller ett par fler moderatorer. Och med att slippa formella regler så är ju Gösens förslag utmärkt då det är ganska lätt att moderera forumet om troll hittar hit.

Exempel: 5 anmälningar på ett enskillt inlägg resulterar i en varning, 3 varningar resulterar i time out i en vecka, 2 time outer är utkastad från forumet för alltid (tills man registrerat ny mailadress/kapat nytt IP-nummer)
Pain is temporary, glory is forever