SHL 23/24

Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Då kör vi igång.
Bara att fylla i om alla andra lag och resultat samt matcher och tabeller…

Efter omg 4 har tabellen satt sig. Tycker den ser ganska ok ut. Möjligen att Örebro är på tok för högt upp men något lag tappar alltid och något klättrar alltid. Så Örebro får gärna dala ner.
Hv och Modo har dock bara spelat tre matcher så ett av de kommer fiktivt klättra förbi oss i min egna specialtabell. Förhoppningsvis bara tillfälligt och ännu hellre, endast fiktivt.


Örebro Hockey
Färjestad BK
Frölunda HC
Rögle BK
Leksands IF
Växjö Lakers
Timrå IK
Malmö Redhawks
Skellefteå AIK
Linköping HC
Luleå Hockey
HV71
MoDo Hockey
IK Oskarshamn
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Modo går mot en säker seger mot hv och kliver om oss i tabellen.
Frölunda går mot en mindre säker seger mot Lhc. Leder med uddamålet.
Hoppas det står sig då vi nog får fokusera på att ha Lhc bakom oss framöver.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: SHL 23/24

Inlägg av SteveY »

Stjärnan skrev: tis 26 sep 2023, 21:14 Modo går mot en säker seger mot hv och kliver om oss i tabellen.
Frölunda går mot en mindre säker seger mot Lhc. Leder med uddamålet.
Hoppas det står sig då vi nog får fokusera på att ha Lhc bakom oss framöver.
Tittade lite på Modo-Hv. Klasskillnad och totalt
Mörker i HV71. Siffrorna ljuger inte, Nubben måste agera ganska snart annars luktar det seriens jumbo.
MoDo däremot tror jag kommer passa oss ganska bra. Långsamma backar, kan bli roligt för Lang, Max och gänget.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

2 matcher ikväll och två tacklingar/ihopåkningar som renderar i varsitt matchstraff. Känns petigt. Det blir mer och mer innebandy av denna sport.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lifstarsll
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Lifstarsll »

Stjärnan skrev: tis 26 sep 2023, 22:24 2 matcher ikväll och två tacklingar/ihopåkningar som renderar i varsitt matchstraff. Känns petigt. Det blir mer och mer innebandy av denna sport.
Håller med, blir lite drygt detta och intressant att följa vidare.
Började med att kolla lite Frölunda och ser denna "huvudtackling". Respekt för Ölund som domare och förklarar, tycker han är bra, känner att han dömer på faktorerna huvud/skaderisk, uppåtgående rörelse men har inte utrymme att tolka att LHC Pettersson bromsar in och försöker sätta en korrekt tackling. Blir lite som regelboken säger, men det är också svårt att inte lämna isen när man sätter emot. Pettersson försöker sätta en bra tackling och Innala träffas på käken (går ut lite tidigare i periodpaus men spelar vidare) så tycker den "blir lite som den blir".
Slår sen över till Modo matchen, ser mer eller mindre en ihopåkning. Tikka mot Dickinson, den senare förstärker tydligt. Här tycker jag det blir svårt att man efter videobedömning ändå tolkar "illegal check head" men tänker att det är lite samma sak att man på något sätt kommer i kontakt med huvudet. Igen spelar Dickinson vidare, verkar inte vara någon check på honom ens. Regelbokstolkningen blir därmed att styra detta till konsekvenser som blir tråkiga. Tacklade spelare borde ha ett större ansvar generellt. Hur regler ska utformas tycker jag blir svårt men båda situationerna blir väldigt olyckliga. Blir lite intressant att följa straffen på Petterson och Tikka, den senare borde bli betydligt lindrigare.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

SteveY skrev: tis 26 sep 2023, 21:50 Tittade lite på Modo-Hv. Klasskillnad och totalt
Mörker i HV71. Siffrorna ljuger inte, Nubben måste agera ganska snart annars luktar det seriens jumbo.
De har ju ett helt ok lag på pappret så det kan ju vända ganska snabbt bara det börjar kugga i. Så vi ska nog inte avskriva dem ännu. De har en ny tränare som jag antar ska sätta ett nytt spelsystem så jag tror nog de har lite tålamod. Börjar Nubben agera redan nu i panik, då tror jag däremot det kan gå utför ordentligt.

Angående huvudtacklingarna så har jag inte sett just dessa situationer (såg bara sista perioden av Modo-HV) men generellt tycker jag man blivit bättre på att bedöma tacklingen snarare än konsekvensen. För något år sedan blev de avstängning ifall spelare ligger kvar, nu är det mer riktat till var tacklingen träffar. Dock tycker jag att man borde reglera på något sätt så att det är lindrande omständigheter ifall den som mottar tacklingen förrvärrar situationen genom att medvetet göra sig låg eller på annat sätt försvårar möjligheten att göra en regelrätt tackling.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: SHL 23/24

Inlägg av bjernagris »

Tommi Tikka bara kör, trendar nu mot 676 PIM. Kanske orimligt att nå ända dit, men är Lance Wards rekord för utvisningsminuter under en säsong i fara?
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: ons 27 sep 2023, 10:29 Tommi Tikka bara kör, trendar nu mot 676 PIM. Kanske orimligt att nå ända dit, men är Lance Wards rekord för utvisningsminuter under en säsong i fara?
Så länge han inte blir avstängd en längre tid borde det finnas en chans! Jag håller på Tikka!
Pain is temporary, glory is forever
Rocket Lang#14
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 11:58

Re: SHL 23/24

Inlägg av Rocket Lang#14 »

Wiborg skrev: ons 27 sep 2023, 08:14
SteveY skrev: tis 26 sep 2023, 21:50 Tittade lite på Modo-Hv. Klasskillnad och totalt
Mörker i HV71. Siffrorna ljuger inte, Nubben måste agera ganska snart annars luktar det seriens jumbo.
De har ju ett helt ok lag på pappret så det kan ju vända ganska snabbt bara det börjar kugga i. Så vi ska nog inte avskriva dem ännu. De har en ny tränare som jag antar ska sätta ett nytt spelsystem så jag tror nog de har lite tålamod. Börjar Nubben agera redan nu i panik, då tror jag däremot det kan gå utför ordentligt.

Angående huvudtacklingarna så har jag inte sett just dessa situationer (såg bara sista perioden av Modo-HV) men generellt tycker jag man blivit bättre på att bedöma tacklingen snarare än konsekvensen. För något år sedan blev de avstängning ifall spelare ligger kvar, nu är det mer riktat till var tacklingen träffar. Dock tycker jag att man borde reglera på något sätt så att det är lindrande omständigheter ifall den som mottar tacklingen förrvärrar situationen genom att medvetet göra sig låg eller på annat sätt försvårar möjligheten att göra en regelrätt tackling.
Dickinson borde bli straffad, ingen hade märkt den snudd om han inte dog i situationen
Hur många tror ni inte får en träff mot huvudet i varje match?
UTAN ATT GRINA, MODORÖV!!!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

Rocket Lang#14 skrev: ons 27 sep 2023, 11:52 Dickinson borde bli straffad, ingen hade märkt den snudd om han inte dog i situationen
Hur många tror ni inte får en träff mot huvudet i varje match?
UTAN ATT GRINA, MODORÖV!!!
Håller helt med, verkar vara fritt fram att filma i år igen efter förra säsongens "krafttag".
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Jag hade hoppats på ett ordentligt haveri av minst ett lag i år, så man slipper utveckla magsår framåt våren. Tyvärr verkar kvällens omgång jämna ut serien.
Fbk ångar på. Jag är föga förtjust i den föreningen, men man får ge dem att de nästan alltid når de höga placeringarna. Vad gör de rätt? (Och vad gör vi fel?).
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tor 05 okt 2023, 20:49 Jag hade hoppats på ett ordentligt haveri av minst ett lag i år, så man slipper utveckla magsår framåt våren. Tyvärr verkar kvällens omgång jämna ut serien.
Fbk ångar på. Jag är föga förtjust i den föreningen, men man får ge dem att de nästan alltid når de höga placeringarna. Vad gör de rätt? (Och vad gör vi fel?).
Lång, lång långsiktighet.
Kontinuitet i allt från hur man sätter ihop en styrelse till vilket kaffe man serverar.

Vi är (var?) På väg dit. Men långsiktighet tar tid. Lång, lång tid.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 05 okt 2023, 21:04
Wittgenstein skrev: tor 05 okt 2023, 20:49 Jag hade hoppats på ett ordentligt haveri av minst ett lag i år, så man slipper utveckla magsår framåt våren. Tyvärr verkar kvällens omgång jämna ut serien.
Fbk ångar på. Jag är föga förtjust i den föreningen, men man får ge dem att de nästan alltid når de höga placeringarna. Vad gör de rätt? (Och vad gör vi fel?).
Lång, lång långsiktighet.
Kontinuitet i allt från hur man sätter ihop en styrelse till vilket kaffe man serverar.

Vi är (var?) På väg dit. Men långsiktighet tar tid. Lång, lång tid.
Jag och Mats_ume hade samma diskussion gångna veckan i en hytt på färjan.
Bland annat länkades det till den här gamla artikeln https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -guldfader
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: tor 05 okt 2023, 21:39
Gösen skrev: tor 05 okt 2023, 21:04
Wittgenstein skrev: tor 05 okt 2023, 20:49 Jag hade hoppats på ett ordentligt haveri av minst ett lag i år, så man slipper utveckla magsår framåt våren. Tyvärr verkar kvällens omgång jämna ut serien.
Fbk ångar på. Jag är föga förtjust i den föreningen, men man får ge dem att de nästan alltid når de höga placeringarna. Vad gör de rätt? (Och vad gör vi fel?).
Lång, lång långsiktighet.
Kontinuitet i allt från hur man sätter ihop en styrelse till vilket kaffe man serverar.

Vi är (var?) På väg dit. Men långsiktighet tar tid. Lång, lång tid.
Jag och Mats_ume hade samma diskussion gångna veckan i en hytt på färjan.
Bland annat länkades det till den här gamla artikeln https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -guldfader
Vad har de för styrelser? Speglade sen våren 1997? Om så är fallet så övergår jag till öppen protest och trycker upp en matchtröja med "Brummer" på ryggen....
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: SHL 23/24

Inlägg av bjernagris »

Det finns nog ingen inom svensk ishockey som kan se så arg ut som Roger Rönnberg.