LIF i media

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Expressen

1) Leksand har spikat sitt målvaktspar med Mantas Armalis, och Filip Larssons ersättare blir Jakob Hellsten. Har Leksand uppgraderat eller nedgraderat sig?

JOHAN SVENSSON

– Man ska nog jämföra hur Fillip Larssons status var för ett år sedan, och hur Hellstens status är nu. Men också jämföra Mantas Armalis för ett år sedan, och nu.

Vi kan börja med Mantas och han har så klart en lägre status nu, än för ett år sedan. Filip Larsson tog så pass stor plats att han inte kunde upprepa den insatsen han gjorde 22/23, under 23/24. Så Mantas Armalis status är lägre. Samtidigt vet Leksand vilken kapacitet han besitter.

Jakob Hellsten kan jag ärligt talat alldeles för dåligt, men han har spelat i NCAA i ett antal säsonger, och Leksand borde rimligen ha väldigt god koll på honom. Han är välskolad och i bra ålder för att ta steg. Om det sedan är steg som Filip Larsson gjorde, det ska man väl kanske vara försiktig med. Men klart är att Leksand kommer få ett målvaktspar med ännu en målvakt som har utveckling i sig, och som med all säkerhet kommer se till att pressa på Mantas Armalis, som dock går in som etta inför säsongen. Men om man ser till Armalis/Larsson som avslutade säsongen, så har det skett en nedgradering, som i den bästa av världar kan lyfta till liknande nivåer.

ADAM JOHANSSON

– Det är en något orättvis frågeställning för du behöver då jämföra Filip Larsson mot Jakob Hellsten rakt av, eftersom Armalis är en bestående del av målvaktsstallet. Medan Larsson etablerade sig som en toppmålvakt och fick debutera i landslaget är Hellsten oprövad på den här nivån, det är inte alls säkert att han kan acklimatisera sig till SHL direkt, utan att det krävs en säsong då han får utvecklas bakom Armalis. Så här och nu är det självklart som så att Leksand går in i 24/25 med en svagare målvaktsuppsättning eftersom att vi enbart kan bedöma målvakterna utifrån vad de uträttat hittills i sina karriärer.

Leksand har en duktig målvaktstränare i Alex Millner, han får kanske för lite cred i det större hockeyrummet, och han kan säkerligen pusha Hellsten till att bli en habil SHL-målvakt på sikt.

JENNIFER ENGSTRÖM

– Det blir en orättvis jämförelse. Ingen av oss trodde nog att Filip Larsson skulle ha den säsong han hade, där han plötsligt blev en av SHL:s bästa. Hellsten är ett oprövat kort på den här nivån och får ändå ses som en doldis, så visst är det en sämre duo på pappret, utan tvekan. Men samtidigt har Leksand plockat in någon de har bra koll på och uppenbarligen ser de en ljus framtid i Hellsten, som har gjort bra ifrån sig i NCAA. Det ska bli väldigt spännande att följa.

SANNY LINDSTRÖM

– Sett till vad Filip Larsson presterade är det såklart ett gigantiskt tapp att han lämnar och således en nedgradering. Men inför fjolårets säsong hade få några större förväntningar på Filip Larsson utan såg honom som en renodlad och förhållandevis billig back up till Mantas Armalis. Efter tre säsonger i den amerikanska collegeligan NCAA ska det bli intressant att se Hellsten i svensk hockey. Hellsten spelade endast 20 matcher under de två första åren men fick mer regelbunden matchning i fjol. Alexander Millner är en vass målvaktstränare som känner Jakob Hellsten sedan hans år i Leksands juniorlag. Det har såklart spelat in i rekryteringen. Jag har svårt att se att Hellsten kommer kunna konkurrera med Mantas likt Filip Larsson gjorde den nyss avslutade säsongen. Samtidigt kommer Mantas återigen få en tydligare roll som etta vilket han också var säsongen 22/23 och då svarade upp med att vara en av SHL's bästa målvakter
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: LIF i media

Inlägg av harfager »

Känner mig mer och mer osäker om Tjomme blir kvar. Skulle han försvinna så kan det vara förödande känns det som. Så tack för stöket ni som bara vill Leksands bästa……
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

harfager skrev: ons 05 jun 2024, 16:13 Känner mig mer och mer osäker om Tjomme blir kvar. Skulle han försvinna så kan det vara förödande känns det som. Så tack för stöket ni som bara vill Leksands bästa……
En del tycker han bara är en "tillfällig representant för den sportsliga sidan".
EFNbjorn
5 juni 2024, 18:02

Tjomme är inte Leksands IF. Han är en tillfällig representant för den sportsliga sidan. Självklart vill han ha mycket pengar att leka med och att stoppa i sin egen plånbok. Det står honom fritt att tala för sina egna intressen och uttrycka sina åsikter. Men han är inte Leksands IF. Enkelt.
Vilka är då Leksands IF? Ja, det är ju de här som i det oändliga ska diskutera medlemsdemokrati och transparens. De glömde klämma in stadgar den här gången. Men det kommer säkert diskuteras det med - tillsammans med det andra som blivit ett självändamål.
Leksands IF @leksands_if · May 29
10 juni klockan 19.00 bjuder vi in till ett medlemsmöte i Tegera arena, för alla medlemmar i Leksands IF. Då kommer vi att diskutera medlemsdemokrati, digitala årsmöten och andra frågor som rör öppenhet och transparens. Anmäl dig senast 7/6.
https://x.com/leksands_if/status/1795795044948934966
Hur vore det att öppna ögonen och se vad som händer?

Bild
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Närheten till flickvännen och kärleken till spelet – därför valde han LIF
https://www.falukuriren.se/2024-06-05/n ... e-han-lif/
Så var bor hon? Heter?
Han kan inte gå under namnet Flickvännens kille.

* * *

Kullans kille - det känns bra när en nordamerikan är på plats om somrarna.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 07 jun 2024, 09:46
Närheten till flickvännen och kärleken till spelet – därför valde han LIF
https://www.falukuriren.se/2024-06-05/n ... e-han-lif/
Så var bor hon? Heter?
Han kan inte gå under namnet Flickvännens kille.
Hon bor i Falun och har tydligen varit tillsammans med någon annan hockeykille som han brädade.
Rykten säger att de tittar på ett hus tillsammans i Sågmyra som hon varit på visning i redan för något år sedan.

Eller så är detta bara nått hittepå som florerar lokalt på internätet.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

JL och EL i FK
Joonas Lyytinen hoppas växa in i en liknande roll som Anton Lindholm hade, en tufft spelande defensiv back som följer med upp i anfallen när tillfälle ges.

– Jag vill tro att jag är ganska smart. Jag är inte den största spelaren så då gäller det att hitta andra sätt, för det kan bli rätt tufft, och mitt defensiva spel känner jag att jag har utvecklat mycket de senaste åren och kan utveckla ännu mer, säger han.

Eddie Larsson tycker inte att publiken ska förvänta sig samma fysik som Anton Lindholm hade – men ett lika vägvinnande spel.

– Jag tror absolut att han kan fylla luckan men de är lite olika typer. Medan Lindholm står för lite mer fysik så löser Lyytinen situationen lite mer som moderna backar gör. Han ligger rätt hela tiden och är rörlig och den typen av backar brukar vara tuffare att möta, det är där hans smartness kommer till sin rätt, säger Larsson.

Joonas Lyytinen själv är inne på ett annat spår än att fylla luckan efter Lindholm.

– Jag har inte tänkt att jag har förväntningar om att följa någon annans fotspår, jag vet mina styrkor och tänker mer att det är dem och min personlighet som jag tillför laget, säger han.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Kan vara bra att ha inklistrad om den låses senare https://hockeysverige.se/2024/06/08/sto ... -johansson
Thomas Johansson har fått behålla stora delar av den gångna säsongens trupp. Leksand har även drabbats av tunga tapp, vilket fått “Tjomme” att behöva bygga nytt – med spelare han ser en stor framtid i.

Chansvärvningen: “En otrolig potential”
Försvarsförstärkningen: “I den bästa av världar får även han flyga vidare till Nordamerika”
Tunga tappen: “Spelare jag gärna sett varit kvar”
Håller dörren öppen för succéspelaren: "Har alltid en plats”

Thomas Johansson har varit med och lyft upp Leksand till ett lag med potential att slåss om både semi och finalplatser framöver. Det har under resans gång även funnits mörka moln på himlen. Här möter ni sportchefen i en lång intervju om höga berg och rädslan för djupa dalar.

– Jag tycker att vi hittat en stabilitet och ett bra arbetssätt, säger Thomas Johansson till hockeysverige.se träffar honom i Tegera Arena.
– Vi jobbar på ett speciellt sätt i hela föreningen. Allt ifrån hur vi jobbar med fysen och isen. Vi har satt det ordentligt. Får man successivt göra det över tid brukar det också generera ett bra resultat.
– Det har varit den stora förändringen, hur vi jobbar med våra spelare kontinuerligt på egentligen alla plan. Där tycker jag det varit en stor utveckling sedan jag kom till Leksand.
Det har en förmåga att storma kring Leksands IF och har så gjort under flera turer senaste åren. Nu senast arbetet med att sätta en styrelse där det i media har målats upp att det funnits hot och trakasserier. Givetvis påverkar det här klubben negativt enligt sportchefen.

– Det jag tycker… Förra året, när det var stormigt, kom det aldrig ner till sporten. Vi var ganska bra på att putta bort det där från sportens sida och ”foka” på vårt.
– Man märker nu då det fortsätter att stöka att allting som har med utveckling utöver sporten som också påverkas eftersom det i utveckling också ligger ekonomiska delar. Alla dom frågorna hamnar aldrig i fokus utan del läggs så mycket tid på allt annat.
– Det har jag märkt att här i Leksand har det blivit en enorm flaskhals i att kunna utveckla Leksand vidare både när det kommer till organisatoriska delarna med allt från kontoret till fastigheter, men också då att det i slutändan även spiller över på sporten.
– Allt brus och stöket runt om hindrar oss samtidigt som det tar kraft och energi som vi skulle kunna lägga på andra saker för att fortsätta utveckla Leksands IF. Det ser jag som en stor fara.
Är det också tuffaste biten som sportchef, att du får lägga mer energi på den biten i stället för sportsliga delarna?
– Med tanke på där vi är idag i Leksands IF, ska vi vara kvar på den här nivån och fortsätta utveckla föreningen är det här vad det kostar att ligga här.
– Ska vi fortsätta utveckla föreningen kommer det kosta ännu mer. Det gör att vi måste jobba med andra delar i organisationen för att hitta intäkter. Utveckla vår arena för arenaupplevelser så vi blir ännu mer attraktiva. Att vi har en sporträttighet som är väldigt attraktiv.
– Det är här jag känner just nu, med stöket runt omkring, att allt sådant stannar upp och vi hamnar ännu mer efter.
– Jag såg att HV71, även fast dom legat i botten av tabellen så slog dom omsättningsrekord och ökat intäkterna med många miljoner. Alla andra klubbar bara rullar på.
– I stället för att vi kraftsamlar och riktar åt ett håll ska det tjafsas, bråkas, stökas och gör att otroligt många människor ska komma överens, vilket tar tid. Det här bromsar upp en hel process. Det ser jag som en fara och en oro för Leksands IF:s framtid för indirekt kommer det här spilla över på sporten.
– Däremot, själva det dagliga påverkar inte mig så jättemycket. Jag är inte heller så involverad i diskussionerna ovanför mitt huvud utan vi får ”foka” på sporten, men jag ser också att saker successivt ”jackas” allt mer ner lite grann.
– Jag tror också att vi behöver bestämma oss för vart vi vill vara. Då måste det ena alla krafter. Ska vi fortsätta spela en stor roll i svensk ishockey då det kommer till att vara en etablerad klubb, utmana om medaljer, vara en attraktiv sporträttighet, en arenaupplevelse det pratas om kontinuerligt, att man vill Leksand, då måste vi bestämma oss för att det är den vägen vi vill gå och inte hålla på med allt annat.
– Väljer vi den andra vägen kommer vi succesivt falla tillbaka igen och Leksands IF kanske hamnar där man varit under stora delar av 2000-talet. Det tror jag ingen vill.
– Vi måste ta oss i kragen och verkligen samla alla krafter åt rätt håll och fortsätta utvecklas Leksands IF för alla andra klubbar springer på.
Hur upplevde du senaste säsongen?
– Lite med tjafset som var i Leksand upplevde jag det som att det låg någon panikstämpel runt Leksand IF. Vi var rätt trygga med laget vi hade och rekryteringarna vi gjort.
– Vi hade även lite andra saker som var halvkämpiga. Björn (Hellkvist) var sjukskriven i början augusti. Vi hade lite dåliga resultat och hamnade i lite limbo med allt. Det spädde på den här stressen som jag inte upplevt tidigare i Leksand. Så ingångsvärdena kändes inte jättebra även om vi kände oss trygga med det vi hade. Påverkan utifrån var lite rörigare än det varit tidigare säsonger.

Thomas Johansson är däremot nöjd med vad spelarna presterade den gångna säsongen.

– Den potential vi såg i spelarna tycker jag att vi lyckades få fram. Vi hittade ett tydligt grundspel, något som vi tidigare sökt efter. Bitarna började falla på plats även om det var lite stök med Björn som kom in och sedan försvann igen.
– På det stora hela var det en otroligt positiv säsong med många frågetecken som blev utropstecken och som jag känner mig otroligt trygg att kunna jobba med i framtiden.
Björn Hellkvist är en nära vän Thomas Johansson och givetvis påverkades sportchefen personligen då förra Leksandstränaren mådde som sämst.

– Det var inget kul. Klart att det inte var något roligt att se. Björn med sin energi och kämpaglöd han haft för det här, även krigandet han haft då han tidigare år haft sina perioder där det svajat och gått upp och ner. Hur han alltid rätat upp det och krigat på.
– Att sedan se hur han åkte rätt ner i källaren av allting… Det var inget roligt alls.
Efter säsongen valde också Leksand att hyra ut Björn Hellkvist till Björklöven i Hockeyallsvenskan.

– Efter diskussioner utifrån på den nivån vi är kände jag mig inte bekväm om det skulle uppstå en liknande situation igen. Vi lyckades hantera det en gång, men skulle det dyka upp igen är jag inte lika säker på att vi skulle kunna hantera det lika bra en gång till.
– Diskussionen blev då om det fanns andra lösningar vi kunde jobba med. Vi hade hittat ett team, jag tror ”Printzen” (David Printz) kom i november, december, som hade hittat sitt sätt att jobba, fått bra ”connection” i gruppen, vi hade ett bra ”flow” i laget och jag kände mig otroligt trygg med den ledarkonstellationen. Också hur vi avslutade säsongen och gjorde vår resa även om vi är besvikna över resultatet.
– Att ta bort det och sätta in Björn i sammanhanget igen med riskerna som skulle finnas kände jag mig inte alls bekväm med. Då dök möjligheten upp med Björklöven.
– Jag tror också Björn kände i det sammanhanget att han skulle få göra lite mer sin grej. I SHL är vi lite mer med och petar i vilken färdriktning vi ska ta. Jag kan tänka mig att i Löven kommer Björn styra det mesta, vilket kändes som att det var en utmaning han ville testa.

I Björklöven får dessutom Björn Hellkvist Per Kenttä som sin sportchef.

– Björn och Per har jobbat ihop tidigare. Även om jag gärna haft Björn kvar, jag älskar att jobba med Björn, så utifrån historiken vågade jag inte chansa.
– Jag är jätteglad över lösningen där Björn får jobba kvar i ishockeyn och att han får en möjlighet att visa vilken duktig hockeytränare han är.
Leksand tappar fem spelare inför kommande säsong, Filip Larsson, Olle Alsing, Anton Lindholm, Carter Ashton samt Felix Unger Sörum.

– Det fanns spelare jag gärna sett varit kvar. Med tanke på vad vi pratade om tidigare, att processen stannat av lite, ekonomin, att vi behövde se över dem delarna, föll det sig naturligt att göra andra saker med andra spelare utan att vi för den sakens skull skulle bli kvalitetsmässigt sämre.
– Att vi kunde hitta spelare som kunde väga upp förlusterna vi hade. Spelare som förhoppningsvis kan bidra till att vi fortsätter vara den här nivån, men också bidrar till att det finns en potential att vi kan vara ett ännu bättre lag nästa säsong.
Tänker du då i första hand på Anton Lindholm och Filip Larsson?
– Jag nämner inga namn vilka jag tänker på, säger Thomas Johansson med ett leende.
På backsidan har Leksand plockat in Joonas Lyytinen och Axel Rindell som båda närmast kommer från Timrå. Just nu har man nio backar under kontrakt.

– Vi tappar två och tar in två. Det är plus/minus noll. Jag har faktiskt inga tankar att ta in någon ytterligare.
– Vi har följt både Axel och Joonas under deras resa i Timrå. Vi har sett Joonas starka defensiv som han levererat under tiden han har varit där. Det känner jag mig otroligt trygg med.
– Om vi sedan ser till att kanske Axel ersätter Olle och Joonas lite Anton så är det lite olika spelstilar ute på isen. Joonas är lite mer placeringssäker och avväger situationerna. Anton är väldigt intensiv, energisk och fartig.
– I själva slutresultatet behöver inte det ena vara sämre än det andra utan det är bara olika sätt att göra det på. Joonas kommer lösa sina defensiva uppgifter på ett litet annat sätt än vad Lindholm gjorde.
– Tittar vi på Axel och Olle så har vi känt att vi ville få in en spelare som är duktig med pucken och kan hjälpa oss i powerplay-situationer. Där finns en ung kille med en uppsida om han får komma in i vårt system och jobba med oss under två år. I den bästa av världar får även han flyga vidare till Nordamerika om det skulle vilja sig så väl.
Anton Johansson ska över till Detroits camp senare i sommar, men Thomas Johansson tror att han trots det kommer stanna Leksand ytterligare en säsong.

– Vi har inte hört något ännu så länge. Detroit har på sig till 15:e juni att sajna dom här killarna. Fram till dess vet vi inte så mycket.
– Skulle det vara aktuellt för Anton att åka över och spela i AHL hade dom nog hört av sig och sagt det. Sedan kan det hända saker i deras system som gör att dom helt plötsligt får för sig grejer.
– Jag har inte fått några sådana indikationer så jag hoppas att vi får behålla honom en säsong till och ta honom till ytterligare en nivå i sin utveckling.
– Det är också vad jag menar med att jag känner mig trygg med det lag vi har. Vi har en potential kvar i vår grupp som kan göra att vi blir ännu bättre. Det känns otroligt skönt.
Hur länge kan ni ha en plats öppen för Felix Unger Sörum?
– Felix kommer alltid ha en plats hos oss. Det spelar ingen roll om jag skulle ha 20 forwards, Felix har alltid en plats.
Har du fått några signaler vad det gäller honom kommande säsong?
– Indikationen jag fått från Carolina är att dom skaffat sig ett farmarlag att samarbeta med. När Carolina var här och besökte oss i vintras var dom väldigt tydliga med att Felix initialt ska vara där borta.
– Sedan kan saker och ting hända, vilket gör att man fattar andra beslut. Jag utgår ifrån att Felix kommer vara där borta. Om det av någon anledning inte skulle bli så ser jag jättegärna att Felix kommer hem till oss.
Behöver ni fylla på något ytterligare offensivt?
– Nej, jag tycker inte det. Allt sedan jag kom hit har jag hållit en väldigt låg spelaromsättning varje säsong. Det har varit ett medvetet val utifrån att vi ska bygga en otroligt stark stomme i Leksand för att vi ska kunna etablera oss.
– Sedan bara hantera några få kontrakt varje säsong så vi inte svänger och pendlar i vår prestation. Vi måste tro på att verksamheten vi har och som gör våra spelare bättre. Om vi tar in spelare vill vi jobba med dem över tid för att dom hela tiden ska kunna bli bättre.
– Det här tycker jag att vi såg på laget förra säsongen. Att många som varit här länge tog stora kliv. Patrik Norén gjorde sin kanske bästa säsong någonsin. Alexander Lundqvist gjorde en jättesäsong.
Thomas Johansson fortsätter:

– Det är lite så vi vill jobba för det finns mer utveckling i vår grupp även om man i början av säsongen kan tycka att det här laget inte håller. Då ska man veta att det är en resa killarna gör från första augusti till att sista matchen är spelad där man vill ha en pil uppåt på så många som möjligt.
– Vi har potential i gruppen. Bland annat har vi tagit i (Lucas) Lagerberg och (Hannes) Hellberg. Två unga killar som behöver lite tid att acklimatisera sig. Där finns en enorm potential. Om den potentialen slår väl ut har vi Hellberg som ersätter Unger Sörum och som kan styra ett powerplay. Lagerberg, en spelande back som gillar ha pucken och vara med i powerplaysituationer.
– Om dom är redo den här säsongen eller nästa får framtiden utvisa, men jag tycker faktiskt att vi har ett jäkligt spännande lag.
Finns det risker med att ha för mycket kontinuitet?
– Man väljer inte kontinuitet om spelarna inte tror på det. Skulle inte vi gilla spelarna… Matt Caito har varit i Leksand under många år och vi har givit honom ett långt kontrakt. Skulle vi inte gilla Matt och tro på honom så skulle vi inte ge honom dom förutsättningarna.
– Vi jobbar med spelarna varje dag och följer dom så nära så vi ser att det finns mer att utveckla. Då känns det ibland så dumt att springa över ån efter vatten och hämta in något annat vi inte känner till.
– Ibland tar man in spelare som exempelvis Axel Rindell. Han har en otroligt häftig offensiv uppsida. Får han hålla sig frisk, fräsch och får träna finns det en enorm potential i honom. Samtidigt har vi Anton Johansson som har fler växlar i sig och kan bli ännu bättre nästa säsong.
– ”Lunkan” kan ta kliv. Max Veronneau kan bli ännu bättre. Marek (Hrivik) kan vara ännu bättre. Det är otroligt spännande och jag känner ”kan det inte bli augusti snart så vi får börja”.
Då Filip Larsson lämnade för spel i Pittsburgh gav sig Thomas Johansson ut på målvaktsjakt. Där hittade han Jakob Hellsten som senaste säsongerna spelat i Nordamerika.

– När vi tittade på Jakob lyssnade vi på (Alexander) Millner som jobbat med Jakob sedan junioråldern. Vad finns det för kvalitéer och potential i Jakob. Där ser vi en otrolig potential.
– Nu valde han ett annat spår. Hade han varit kvar i Sverige hade han kanske varit en av Hockeyallsvenskans bästa målvakter. Nu valde han att utbilda och förkovra sig borta på college.
– Det är potentialen i Jakob vi hoppas att kunna locka fram. Precis som hos Filip Larsson. Studsar det rätt för dom här unga killarna kan det gå ganska fort. Att Millner känner Jakob och startsträckan där man ska jobba tillsammans är lika med noll är otroligt viktigt.
– Vi har aldrig sett Mantas (Armalis) som en andrakeeper i SHL. Första säsongen med Kasimir (Kaskisuo) var det mer vem som skulle vara etta. Förra säsongen var det mer uttalat att Mantas skulle vara etta och Filip tvåa. Sedan började Filip med att hålla tre nollor (skratt).
– När vi var och spelade match i Köping mot Linköping förra året förlorade vi med 5–1. Vi gjorde en bra match, Filip stod. Då tittade jag och ”Siiken” (Christer Siik) på varandra och sa ”Vart kommer det här ta vägen?” Filip visade sedan att fanns en stor potential. Lite samma sak med Jakob, att det finns en enorm potential.
– Att vi skulle kasta in en toppmålvakt bara för att Filip hade en jätteresa och se Mantas som en andramålvakt fanns inte på vår karta. Vi hade fokus på att ta in en kille som vi kan utveckla, jobba med och så småningom göra till en förstamålvakt i SHL eller kanske ännu bättre, att han ska flyga över och göra samma resa som Filip Larsson fått göra.
Kvartsfinal förra säsongen, vad är känslan och målbilden inför nästa säsong?
– Målbilden kommer fortfarande vara topp sex. Vi var och nosade på topp tre förra säsongen, men vi hade en lång förlustsvit på sju matcher som gjorde att vi tappade lite greppet om topp tre. Skulle det stannat vid fyra raka torsk hade vi fortfarande haft möjligheten att hamna topp tre.
– Så små är marginalerna ändå över 52 omgångar i den här sporten. Vi kommer utveckla vissa saker i vårt spel. Självklart jobba på ett bättre powerplay. Vi levde mycket på spelet fem mot fem förra säsongen.
– Jag och Petter (Carnbro) som jobbar med siffror ser att kan vi behålla den leveransen från förra säsongen är det jättebra. Kan vi addera till powerplay till det är det jättebra. Om spelet fem mot fem går ner lite behöver vi ha ett powerplay som kompenserar så vi kan vara kvar på samma nivå.
– Får vi i gång powerplay och får vara friska och fräscha finns det ingenting som säger att vi inte kan göra en ännu bättre säsong.
Och målet är?
– Målet har alltid varit att vi ska vara med och utmana om ett SM-guld. Att uttala att vi ska vinna ett SM-guld… Vi har satt planen i Leksands IF att vi succesivt ska bygga det här laget till att vi ska vara med och utmana om ett SM-guld.
– För att kunna vara med och utmana om ett SM-guld behöver man gå till slutspel. Där kan allting hända. Vi var otroligt nära att gå till semifinal förra året och det är otroligt jämt i den här ligan. Det räcker att se på Rögle som kom in som nia och gick hela vägen till final.
– Vi har absolut ett lag som kan vara med och utmana hela vägen. Vi tyckte att vi hade det förra säsongen och vi tycker att vi har det även nästa säsong. Om det sedan leder till att vi får höja bucklan nästa vår vet jag inte, men vi ska vara med och bråka om det.
Det låter som att du gärna vinner sista matchen för säsongen.
– Ja, det gör jag definitivt, avslutar Thomas Johansson med ett leende.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Bild
...och artiklar.
Leksands lagkapten Patrik Zackrisson, 37, är kanske på väg att spela sin sista SHL-säsong i karriären.
Han berättar hur han ser på
► Sommarträning
► Att kontraktet med Leksand går ut
► Tränarbytet förra säsongen
► Nästa leksing som kan få ett genombrott
► SHL:s utveckling.
https://hockeynews.se/nyheter/kan-vara- ... ista-ssong
Mer än så här kan vi pluslösa inte läsa.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: LIF i media

Inlägg av bjernagris »

Den lär bli pluslåst inom kort:

https://hockeysverige.se/2024/06/19/ras ... genombrott
Leksand
Hannes Hellberg, fw
Förra säsongen fick Leksand se Felix Unger Sörum slå igenom. Den här säsongen kan den spelaren komma att bli Hannes Hellberg. Efter att ha varvat juniorligan som U19-spelare spenderade den 19-årige forwarden från Täby förra säsongen i Hockeyallsvenskan med Västerås. Där slutade han på en sjätteplats i den interna poängligan med sina 25 poäng, där 22 av hans poäng kom i lika styrka.

I Hellberg finns en enorm uppsida för Leksand. Får han möjligheten att fylla det tomrum som Unger Sörum nu lämnat efter sig i och med flytten till Nordamerika och Hellberg får chansen i en produktiv och offensiv omgivning kan 19-åringen komma att ta SHL med storm i vinter. Hellberg besitter en spelskicklighet som redan nu kan åsamka skada på SHL-försvar och får han bara växa in i seniorkostymen på ett vettigt sätt kan forwarden mycket väl komma att åtminstone ersätta Unger Sörums poängproduktion från den gångna säsongen.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Någon som kan dela hockeynews intervju med Zacke?
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: LIF i media

Inlägg av CMB »

Aggeman skrev: tor 20 jun 2024, 17:14 Någon som kan dela hockeynews intervju med Zacke?
Om säsongen som var och säsongen som kommer:

Bild

;)

(jag har inte läst intervjun)
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

AM om MG i FK
Trots att han är högt rankad inför draften var det inte aktuellt att ge Marcus Gidlöf chansen som backup till Mantas Armalis inför säsongen, men Alexander Millner utesluter inte att det blir fler SHL-inhopp till vintern.

– Jag har svårt att se att vi vilar någon av målvakterna, vi har två (Armalis och nye Jakob Hellsten) som vill stå hela tiden. Men det är bra att ha Mackan nära om det händer något. När vi bytte ut Mantas i Växjö kändes det bra kasta in Mackan – han är så pass bra att vi litar på honom. Jag känner mig trygg när han får hoppa in. Han tränade mycket A-laget i vintras också när Filip var borta för att han skulle bli pappa och Mantas hade några sjukdomsveckor, så han har redan varit med rätt mycket – framför allt i träning.
Millner berättar också att inhoppet i Växjö var ett bevis på Leksands tro på Marcus Gidlöf.

– Under mina sju år i Leksand är han den enda som gjort ett inhopp av juniormålvakterna. Det visar att det är väldigt sällan det händer, men också att han har något.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Aggeman skrev: mån 24 jun 2024, 11:01 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... t-om-laget

Någon som kan dela med sig?
Truppen är spikad – förväntningarna uppskruvade.
Leksand har tappat några tunga backar och supermålvakten Filip Larsson.
Men har hittat intressanta ersättare.
Men hur bra står sig egentligen 2024/2025-års upplaga?
Sportbladets Tomas Ros har analyserat truppen och pratat med sportchefen Thomas Johansson.


MÅLVAKTER Betyg: 3 av 5 plus
Mantas Armalis är kvar i laget och Jakob Hellsten har anslutit från universitets-hockeyn i Nordamerika. Klart att det blir svårt för Hellsten att fylla Filip Larssons säsong från 2023/24. Larsson kom tvåa i de större målvaktsligorna och höll nollan hela fem gånger.

Men Hellsten är en smart värvning. Och kunde Larsson slå igenom i Leksand så finns det väl inget som hindrar att Hellsten gör det. Mantas Armalis går in på sitt sista kontraktsår med Leksand och det borgar för att han spelar för sin framtid, karriär och behöver en bra säsong.

Hellsten var nära att vinna Hobey Baker-priset som mest värdefull i NCAA och han vann även New Hampshires interna pris för bästa spelare. Lägg till att han även fick pris som lagets bästa student. Den cvn skojar man inte bort och Leksand kan ha gjort ett fynd i 24-åringen.

BACKAR Betyg: 3 av 5 plus
Ganska enkel matematik här.

Olle Alsing och Anton Lindholm ut.

Joonas Lyytinen och Axel Rindell in. Handlar om två Tre Kronor-backar som ersatts med något mindre beprövade finska backar som kostar cirka 40 procent mindre i lön än svenskduon. Ofta får man vad man betalar för och det kan mycket väl bli så.

Rindell ska ersätta Alsing och båda två har offensiva kvaliteter som sin bästa tillgång och båda gillar att flytta upp pucken in i anfallszonen. Lindholm ska ersättas av Lyytinen och det blir givetvis svårare eftersom Lindholm ansågs vara en av de bästa backarna i SHL förra säsongen. Lindholm spelade med stor fysik och gillade att sätta stopp i spelet. Lyytinen är inte lika fysisk och lever på smartness i spelet.

Sedan hoppas Leksand att man får bra utveckling på JVM-backen Anton Johansson samt unge Alexander Lundqvist. Det som måste ske är att Matt Caito är lika het vid den offensiva blålinjen som han var när han gjorde comeback i vintras. Och Patrik Norén vara lika stabil som han var under hela säsongen.

Och att Rindell fortsätter producera i Leksands powerplay, som hade en del utmaningar 23/24.

FORWARDS Betyg: 4 av 5 plus
Väldigt lite action här under silly season.

Carter Ashton ut och stort frågetecken för VM-skrällen Felix Unger Sörum, som kommer inleda säsongen i Carolina Hurricanes och just nu är signalen från Hurricanes att man väljer att spela leksingen i sitt AHL-lag, ett nytt sådant, om han inte tar plats i NHL. Just nu är det alltså ett långskott att ”FUS” spelar i Dalarna kommande säsong.

När man kikar på Leksands offensiv och anfallare så handlar mycket om hur bra Marek Hrivik kommer att vara. Han är i sina bästa stunder kanske SHL:s vassaste spelare med en åkstyrka och skicklighet att ”ta sin spelare” som är av hög klass. Men ibland får vi också se en Marek som kanske grubblar för mycket och får inte till det. Även skador har gjort att hans säsonger blir lite hackiga.

Som en stor uppsida har Leksand med Lukas Vejdemo som var aktuell för VM i våras. Han var kanske Leksands bästa spelare i slutspelet mot Frölunda och får han träna igenom ännu en sommar så kan han bli Leksands nästa export till NHL.

Leksand hade ett uselt powerplay förra säsongen. Endast 17 gjorda mål i grundserien och den siffran kan jämföras med Skellefteå som slängde in 50 puckar i numerärt överläge.

Nu kommer kanske Axel Rindell in i powerplay och vi får se om den finska backen kan lösa Leksands PP-förbannelse. Det är ett osäkert kort gällande Felix Unger Sörum, men lånas han ut till Leksand har man ännu ett verktyg att få till spelet i fem mot fyra eller fyra mot tre. Han fick till och med spela PP med Tre Kronor i våras och har en avig spelstil och en passningsskicklighet som kan hjälpa Leksand i special teams.

TRÄNARE Betyg: 4 av 5 plus
Björn Hellkvist kommer inte att vara delaktig i Leksands lag kommande säsong, trots kontrakt. Han är utlånad till Björklöven. Vad det får för effekt för laget är lite svårt att sia om. Min känsla är att det blir ett lugn runt laget och kanske mer tydliga roller. Leksand fick faktiskt ett resultatmässigt lyft när Björn var sjukskriven i vintras.

Charles Berglund, Mikael Karlberg och David Printz är Leksands tränare i båset. Tillsammans med Alexander Millner, målvaktstränare, ansvarar man för laget och jag ser det positivt att ledningen är intakt och kan få en sommar ytterligare på sig att vrida till spelet, bygga gruppen.

TOTALT: 14 Betyg: 1 av 5 plus
Så här kan laget ställa upp
Målvakter
M1: Mantas Armalis
M2: Jakob Hellsten
Förstafemman
B1: Matt Caito
B2: Joonas Lyytinen
F1: Max Veronneau
F2: Marek Hrivik
F3: Justin Kloos
Andrafemman
B3: Axel Rindell
B4: Patrik Norén
F4: Peter Cehlarik
F5: Lukas Vejdemo
F6: Lucas Elvenes
Tredjefemman
B5: Anton Johansson
B6: Alexander Lundkvist
F7: Felix Unger Sörum, frågetecken för honom.
F8: Patrik Zackrisson
F9: Hannes Hellberg
Fjärdekedjan
F10: Oskar Lang
F11: Kalle Östman
F12: Marcus Karlberg
Extra
B7: Lukas Lagerberg
B8: Fred Nilsson
B9: Eddie Larsson
F13: Martin Karlsson
F14: Jon Knuts

NYFÖRVÄRVEN Betyg: 3 av 5 plus
Det har inte hänt så mycket på nyförvärvssidan. Leksand har en mindre spelarbudget kommande säsong, jämfört med säsongen 2023/24, och få luckor finns i lagbygget.

Rindell och Lyytinen är bra backar för en hyfsad peng. Jag har redan nämnt att de inte är lika vassa backar som Anton Lindholm och Olle Alsing, men dugliga värvningar.

Leksand får se Matt Caito som en värvning eftersom han missade halva förra säsongen på grund av rehabilitering. Man får också se som ett nyförvärv att Anton Johansson och Alexander Lundqvist förmodligen har en bra utvecklingskurva. Annars har många av Leksands spelare kanske passerat zenit.

Jakob Hellsten är en intressant målvaktsvärvning. Men det är svårt att göra samma succéresa som Filip Larsson gjorde för ett år sedan.

Det som gör Leksands situation speciell är att man för andra året i rad fått minskad spelarbudget, trots att ligabidraget från SHL ökar så tvingas Leksand minska lönekostnaden för spelarna. Det har att göra med att Leksand tvingas lägga mycket pengar på Tegera arena som är i behov av underhåll. Hela 26 miljoner kronor har man lagt på underhåll senaste åren och givetvis påverkar det koncernens ekonomi och utgifterna för spelartruppen måste synas och tumskruvarna dras åt.

Klara spelare in
Joonas Lyytinen, back, Timrå
Axel Rindell, back, Timrå
Jakob Hellsten, målvakt, New Hampshire uni
Klara spelare ut
Olle Alsing, back, HV71
Anton Lindholm, back, Bern
Filip Larsson, målvakt, Pittsburgh
Carter Ashton, forward

Drömvärvning
Många av Leksands drömvärvningar har gått om intet. Man var intresserade av Calle Själin, men när han kom ut på marknaden hade Leksand fyllt truppen.

Isak Rosén och Emil Heineman är rimliga drömvärvningar om de väljer att avsluta sin satsning och resa mot NHL. Men kommande säsong kommer de tillhöra NHL/AHL.

Sportchefen om läget
Thomas Johansson kan fira sommarlov i lugn och ro. Han fick inga sena tapp till NHL och har ersatt förlorade spelare och bland annat värvade han Timrå-backarna redan i december.

Hur ligger du till med Leksands lagbygge?

– Jag håller inte på att leta nu för att få in en 15:e forward. Jag har inte känt några större oro. Det har jag inte gjort. Vi är klara med lagbygget och var det tidigt.

Om du jämför Leksands lagbygge kommande säsong med förra säsongen, vad drar du för slutsatser?

– Nej, jag tycker väl att vi inte är ett dugg sämre än säsongen som var. Det tycker jag inte. Dels så tycker jag att vi har potential kvar i de spelarna som finns i vår grupp. Att de kan göra ännu bättre och att det finns mer utveckling i dem. Jag tycker att det ska bli spännande att se Max få en hel sommar att träna ordentligt utan sin skada. Kan han höja sitt spel även om han var trea i våran poängliga förra året? Kan han göra en ännu bättre säsong? Jag tycker att Max gör en bra säsong men han kan bidra mer poängmässigt.

– Elvenes kan ta ett ännu större kliv. Jag tycker att det finns mer i Lundkvist. Anton Johansson kan göra en bättre säsong. Det ska bli spännande att se Lyytinen som kommer in med ett annat defensivt spel än Anton Lindholm. Det behöver inte innebära att det ena är bättre eller sämre än det andra. Axel som kommer in med sin offensiv ådra och kan hjälpa oss i powerplay. Jag tycker att det finns alla förutsättningar och möjligheter för att vi ska kunna vara ännu bättre nästa säsong än vad vi har varit den här säsongen.

Berätta lite om arbetet bakom värvningen av doldisen Hellsten.

– När det var ett faktum att Filip skulle lämna oss så var vi rätt eniga om att vi inte är ute efter att jaga någon förstemålvakt. Mantas var förstemålvakt inför förra säsongen. Sen hade Filip en fantastisk utvecklingsresa som gjorde att det kanske var mer än 50/50 situation mellan de två i vem som skulle spela. Att värva in en ny förstemålvakt när vi har en förstemålvakt i SHL var inte på vår karta. Då gick vi ut och tittade lite som när vi letade efter Larsson. Vad finns det för målvakter som har en bra grund där de är i dag men att det finns också en otrolig potential att göra någonting och ta dem till en annan nivå. Vilka kan komma in och kunna spela i SHL utifrån den grunden han har. Vilka ser man har de förutsättningarna som krävs i SHL grundmässigt. Bäst av de målvakterna som då ska initialt kanske vara en andremålvakt hos oss. Då scannar vi av hela marknaden. Vi scannar av Hockeyallsvenskan, vi scannar av Nordamerika och landar in på Jakob. Han checkar i boxarna för den profil som vi letar efter.

– Leksand letar efter en målvakt med stor utvecklingspotential och efter en målvakt med en otroligt bra grund. Vi letar efter målvakt som har förutsättningar att kunna göra ett bra ett jobb i SHL redan från första början.

Filip Johansson och Calle Själin. Hur gick dina tankar om dem?

– Vi var redan klara när de kom ut på marknaden. Det fanns inget utrymme i truppen.

Hur aktuellt är det med utlåningar, hur resonerar du inför kommande säsong?

– Inte redan nu. Alla ska få med och tävla om en plats och sedan får vi se om det är någon som vi behöver låna ut för att få istid. Det kommer vi att få ta någon gång i början på september eller i mitten på september innan seriestart. Alla av våra killar ska få en chans i år att visa upp sig.

– Lagerberg och Hellberg har varit ute ett år i Hockeyallsvenskan, spelat mycket och fått bra med speltid i olika spelformer. Det blir spännande att se hur de står sig i truppen och så blir det en konkurrens om platserna därefter.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: mån 24 jun 2024, 11:33
Aggeman skrev: mån 24 jun 2024, 11:01 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... t-om-laget

Någon som kan dela med sig?
Truppen är spikad – förväntningarna uppskruvade.
Leksand har tappat några tunga backar och supermålvakten Filip Larsson.
Men har hittat intressanta ersättare.
Men hur bra står sig egentligen 2024/2025-års upplaga?
Sportbladets Tomas Ros har analyserat truppen och pratat med sportchefen Thomas Johansson.

Tack för det!