Silly season 24/25

Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Bagarn skrev: lör 27 jul 2024, 13:29 Även den mest negativa borde ju känna lugn efter att ha lyssnat på Tjommes sommarintervjuer.
Lyssnade även på Sanny och Svensson och de var positiva till Leksand.

Laget känns homogent och kanske kan det vara bra att avvakta med värvningar istället för att ta någon ”överbliven” spelare nu.

Ska bli spännande att se hur Lundqvist, Lagerberg och Hellberg utvecklas.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Lampa skrev: sön 28 jul 2024, 11:49 Lyssnade även på Sanny och Svensson och de var positiva till Leksand.
Där ser man. Då har vi:
Tjomme själv
Raka puckar
Sanny och Svensson
Ytterligare någon/några?
Förra sommaren var TJ tämligen ensam.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Lillgud skrev: sön 28 jul 2024, 08:08
Bagarn skrev: lör 27 jul 2024, 13:29 Även den mest negativa borde ju känna lugn efter att ha lyssnat på Tjommes sommarintervjuer.
Beror nog på vad man väljer att ta till sig….
(TJ bjuder ju alltid på en positiv aura)

Men en av de HETASTE diskussionerna….
Blev allafall nu 100% bekräftat….
Som det har tvistats om det….och blött och snurrats och bråkats om vad som var sant kring det om målvakterna…

Filips grymma insats i match 1….hade som sagt inte haft någon betydelse oavsett.
Oavsett det där om han nu sen blev förkyld osv till match 2….
Så var det som sagt **ALDRIG** meningen….att han skulle stå match 2 oavsett….

TJ bekräftar att det var förutbestämt redan innan match 1 i slutspelet….precis så som TV4s reportrar gick ut med….!!
Som vissa folk verkade tro var en dimridå bara och rent av smutskastade media som ej pålitliga….. (Inte avslöjar man väl något sånt på förhand osv till media bla bla bla….`alla fattar väl´ att Filip skulle ha stått annars….
Alla förstår väll att vi skulle spela med bästa målvakten Filip i slutspelet….
Jo tjena….

Ställningstagandet är 100% tydligt här nu…..
Ingen kan längre gömma sig bakom att Filip var sjuk…
Som flera ville få det till att DET (sjukdomsfallet) skulle just vara enda orsaken till att han inte stod…

Så oavsett vi var på väg att ändå vilja kasta bort hela slutspelet….trots vinst i match 1 och storspel av Filip… Så var vi beredda att bjuda in Frölunda i matchserien igen genom att oavsett Filips status ställt Mantas i match 2….

Och det är ett skit-dåligt tänk och upplägg från start och otroligt naivt det är inte så man överlever i ett slutspel….genom att matcha 2st målvakter…. När den andre målvakten visat sig under hela säsongen att han är är klasser bättre…

Skandal-dåligt agerande av den el de ledare som var med och tog det beslutet från start….redan innan match 1 spelades alltså… Otroligt dålig taktkänsla av ansvariga….
Man väljer tänket att lalla sig in i slutspelet…..istället för att försöka matcha laget 100% optimalt på bästa sätt.

84,62% match 2 Mantas….
80,0% match 3 Mantas….. (Som nog tex kanske var Ludde som skrev till denna match… Filip sitter inte med på bänken i denna match om han är förkyld/sjuk…. Filip satt på bänken som `frisk givetvis ´ sen kanske man inte har återhämtat sig 100% efter vart sjuk… Men givetvis var han nästan helt 100% här men de väljer ändå inte att köra på honom….

Frölunda sköt endast 10skott på hela matchen…. En väldigt lugn match för en målvakt….men med Mantas i kassen förlora vi såklart igen…. Och 1-0 i matcher hade nu förvandlats till 1-2 i matcher till Frölunda…
För att Mantas fick stå 2st raka matcher…..

En ledarstab med en stark övertro på Armalis….
Och som rankade våra målvakter likvärdigt….
Mantas är en SHL 1a….som Tjomme gärna framhåller.

ALLA såg…att Filip var vår bästa målvakt….
Ett flertal tyckte att diskussionen som startade i god tid här inne innan slutspelet….
Var en `icke-diskussionen och en onödig diskussion som pågick´.
För de var så trygga och lugna och säkra med att Filip skulle bli vår slutspelsmålvakt….
Det var så självklart givet för vissa….inget annat var ens tänkbart.

Men den oroskänsla och farhåga som fanns hos flera att vi skulle bli och kasta bort slutspelet på att även ge Mantas speltid i slutspelet… Det var just Leksands-Taktik….
Något som vissa försökte uppmärksamma och larma i god tid om….

——————-

TJ uttalar sig om Hellsten:

Vart står då Hellsten som kommer från NCAA-ligan….
Som jämförelse…. I sämsta fall skulle nog Hellsten ha varit en av de bättre målvakterna i Allsvenskan just nu om han hade spelat sin senior karriär här i Sverige….

—————

TJ om truppen:

Förra året gick vi in med 15forwards i truppen i år har vi 14st.
Och det kan vara så att vi under hösten… Om det finns något på marknaden och vi skulle vilja addera med något. Så finns den möjligheten till det. Men vi letar inget här och nu. Vi är nöjda med lagbygget och känner oss trygga med de spelarna vi har.

Egentligen öppnar han ingen dörr för någon värvning alls…
Mer än att nämner att det kan finnas en möjlighet…och att det finns ekonomi för en värvning.
Dock är det lite naivt att ens tro det finns någon vettig spelare på höstmarknaden….
Det är inte som förr när mer otåliga KHL-lag skickade iväg spelare till höger och vänster som inte presterade tillräckligt. Det blev mer rotation på marknaden då med fler spelare som bytte klubbar under säsong.

Nu för tiden gäller det att bredda sina trupper redan från start….och ha manöver utrymme på så vis genom att ha överflödiga spelare utlånade till Allsvenska klubbar….för det dyker som regel aldrig upp några lediga namn längre nå som förr på marknaden.
Så får man skador och problem så sitter man lätt i skiten på en stendöd marknad utan lediga spelare. Och då är bättre ha någon spelare att kunna kalla hem från ett allsvenskt lag.

————-
Fullständigt hål i huvudet. Man undrar ju varför? Vad hade Mantas för hållhake?
Nåja. Jag fick en seger till sist ändå och årets coachmiss i Leksand var därmed ett minne blott. Men man vill ju veta varför! För ingen i staben kan väl ha sett något annat än verkligheten?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Under måndagen körde Leksand igång säsongen 2024/25 och gjorde ispremiär.
Då saknades flertalet LIF-stjärnor på det frivilliga passet.

Bild
Anton Johansson tillsammans med Mantas Armalis och Filip Larsson
https://www.falukuriren.se/2024-07-29/l ... -stjarnor/
Se nu till att vårda relationen när han åter testar lyckan i Nordamerika. Det är till Leksand Filip ska återvända om han inte lyckas etablera sig.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Gula inslag i dräkten ser jag.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: mån 29 jul 2024, 20:34 Gula inslag i dräkten ser jag.
:grin: LIF tystar färjan, och kanske allra mest mig, genom att spela i helgult!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Silly season 24/25

Inlägg av CMB »

Wittgenstein skrev: mån 29 jul 2024, 21:14
Gösen skrev: mån 29 jul 2024, 20:34 Gula inslag i dräkten ser jag.
:grin: LIF tystar färjan, och kanske allra mest mig, genom att spela i helgult!
RAL 1026 istället för 1018… :roll:

;)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Som konståkningskommentator gjorde Grive sig känd för att beskriva färgerna på konståkarnas dräkter som ingen annan. Uttryck som "mörkvitt", "bordellrött", "spaljégrönt", "sängkammarrosa" och "blåbärsrisgrönt" var uttryck som han blev känd för. Hans formuleringskonst gjorde att han 1996 fick ett specialinrättat språkpris av Svenska Akademien.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Grive
Målvakterna ovan: Lillgudgrått
...med stänk av RAL 5022? https://www.ralfarger.se/ral-classic/bla-nyanser
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Bild

Snipergrönt?
Vancouver Canucks?

jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått

- Bruno K. Öijer -
https://www.interimpoetics.org/35-1/bru ... a-haggblom
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: mån 29 jul 2024, 21:14
Gösen skrev: mån 29 jul 2024, 20:34 Gula inslag i dräkten ser jag.
:grin: LIF tystar färjan, och kanske allra mest mig, genom att spela i helgult!
Nu ska vi inte överdriva - men nåt sånt här skulle vara en lagom fördelning av färgerna.

Bild

* * *

Idag har det gått två månader sen vi hade något silly i sillytråden (Emil Ekholm).
En sommar som saknat motstycke i händelselöshet.
Leksandsfärjan - ett forum om ingenting (för att travestera Seinfelds "a show about nothing").
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Catami »

"jäsp......"
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
SteelSky
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:10

Re: Silly season 24/25

Inlägg av SteelSky »

Efter semester och lite tid att tänka och smälta, så känns det bättre än vad det gjorde tidigare. Kanske också för att en del mer kunniga än mig ställer sig relativt positiva till LIF.
Vi har trots allt två finnar på backsidan som vet vad SHL är och de kommer inte göra bort sig. Övriga backar är stabila och Johansson kan ta ett kliv till, eller två.
Framåt har det inte hänt så mycket men en skadefri Max och Hrivik kanske kan göra bra ifrån sig. Elvenäs på jämnare (hög) nivå, Vejdemo och Karlberg tar ett kliv och spännande yngre förmågor att krydda med.
Det är på målvaktsidan det känns skralare men vi har samma målvaktstränare som fick Larsson att flippa så man kanske ska känna en del trygghet där ändå.

Då tror jag de lag som värvat massor har större floppvarning. Brynäs och Malmö exempelvis.
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

SteelSky skrev: ons 07 aug 2024, 19:11 Efter semester och lite tid att tänka och smälta, så känns det bättre än vad det gjorde tidigare. Kanske också för att en del mer kunniga än mig ställer sig relativt positiva till LIF.
Vi har trots allt två finnar på backsidan som vet vad SHL är och de kommer inte göra bort sig. Övriga backar är stabila och Johansson kan ta ett kliv till, eller två.
Framåt har det inte hänt så mycket men en skadefri Max och Hrivik kanske kan göra bra ifrån sig. Elvenäs på jämnare (hög) nivå, Vejdemo och Karlberg tar ett kliv och spännande yngre förmågor att krydda med.
Det är på målvaktsidan det känns skralare men vi har samma målvaktstränare som fick Larsson att flippa så man kanske ska känna en del trygghet där ändå.

Då tror jag de lag som värvat massor har större floppvarning. Brynäs och Malmö exempelvis.
Håller med. Den jumboplats jag placerade Leksand på i kamikazetipset direkt efter Hellsten-chocken gäller inte längre. Ser fram emot nytt sånt här viewtopic.php?t=28
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Och det är lika bra att låta Lillgud rodda det redan från början så han får det som han vill. :!!

I år går jag för vinst!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Han har öppet hintat om att han kan tänka sig att återvända till Skellefteå.
På fredagen var fransosen Pierre Edouard Bellemare på is med klubben.
39-årige Pierre Edouard Bellemare är alltjämt utan kontrakt borta i NHL sedan säsongen tog slut med Seattle. Under våren och sommaren har han hintat om en återkomst till Skellefteå.
https://hockeynews.se/nyheter/nhl-forwa ... -skellefte
- När jag är klar med NHL hoppas jag att jag är tillräckligt bra för att Sverige vill ha mig. Vi har vårt hus i Skellefteå och har trivts där. Det är som hemma. Det kan bli så att vi hamnar i Skellefteå.
https://www.gp.se/sport/bellemare-visa- ... 40f680aac8
* * *
Pierre-Edouard Bellemare gjorde tre säsonger i Leksand mellan 2006 och 2009. Fransmannen var framstående och värvades till Skellefteå där han tog två SM-guld innan flyttlasset gick till NHL. Via Philadelphia Flyers hamnade han i somras i nystartade Vegas Golden Knights som gjort stor succé och nu är framme i kvartsfinal.

Annat var det under tiden i Leksand.

Inte nog med att laget misslyckades att ta klivet upp till SHL under hans tre säsonger i klubben, Bellemare berättar i en stor intervju med ESPN att det var så knapert i plånboken att han funderade på att lägga av och fortsätta plugga till läkare – något han gett upp i samband med flytten från Frankrike till Sverige.

– Jag blev nästan bankrutt första året jag var där. Jag hade mer pengar när jag spelade i Frankrike, så jag kunde knappt leva på det jag fick i Sverige. Jag insåg att det var för tufft. Att jag var en dåre som trodde att det skulle lösa sig en dag, säger Bellemare till ESPN.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -i-leksand
Pierre-Edouard Bellemare förlänger sitt kontrakt med Leksands IF. Det starka stödet från supporterklubben Leksand Superstars fällde avgörandet.

Idag blev det klart att Bellemare stannar i Leksand de kommande två säsongerna.

Den 23-årige fransmannen tog 34 poäng på 50 matcher den gångna säsongen och det är nästan dubbelt upp jämfört med säsongen innan, då Bellemare noterades för 20 poäng på 54 matcher.

Supporterklubben Leksands Superstars har valt att kliva in som sponsorer för Bellemare och det bidrog i allra högsta grad till att förhandlingarna gick i lås, enligt Leksands sportchef Mikael Lundström.

-Vi är tacksamma för det extra stödet, att supportrarna så tydligt visat att de vill ha honom kvar, säger Mikael Lundström.

Bellemare är för närvarande hemma hos sin familj i Paris och ansluter till laget i Leksand direkt efter sommarledighet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... -i-leksand
Pierre-Edouard Bellemare blev stor syndabock för Leksand efter en onödig utvisning i slutet.

- Det är livstid på att göra en sån sak i det läget, säger Leif Boork, krönikör på HockeyExpressen.se, i TV4 Sport.

Bellemare har tidigare meddelat att han lämnar Leksand om det inte blir eliseriespel nästa år.


Efter sin kvittering till 1-1 i den första perioden hyllades fransmannen Pierre-Edouard Bellemare av publiken i Ejendals Arena.

När han drog på sig en fullständigt onödig utvisning i offensiv zon med fyra minuter kvar av matchen var det inte lika muntert bland Leksands supportrar.

Humöret blev inte bättre av att Växjös Robert Rosén sköt matchavgörande 3-2 med Bellemare i utvisningsbåset.
https://www.expressen.se/sport/syndaboc ... n-leksand/
Det var fem år sen forwarden Pierre-Édouard Bellemare lämnade Leksand. Ändå märks det tydligt att den trevlige fransmannen har många fina minnen från laget som fick fart på hans hockeykarriär. Och att vägen till NHL började i Dalarna.
– Jag var inte en särskilt bra hockeyspelare när jag kom till Leksand, säger han.

När Pi-Ed kom till Leksand 2006 visste han inte vad som väntade, vare sig privat eller hockeymässigt. Han hade spelat VM med Frankrike och vunnit franska ligan med Rouen och trodde att spel i svenska andraligan skulle bli en barnlek.
– Tränaren sa åt mig att jag var en dålig försvarsspelare. Så jag fick borra ner huvudet och jobba hårt.
Pi-Ed berättar att det var en helt ny värld att komma till Leksand. Och att hans franska kompisar undrade hur han skulle klara sig i en så liten stad.
– Det första året var jobbigt, men jag fokuserade på att bli bra på hockey och det gjorde livet lätt.

Vilket är ditt bästa minne från tiden i Leksand?
– Oj, det är så många fina minnen. Men ett sticker ut lite extra. Min mamma var på besök och klacken visste det. Så jag tacklar en motspelare och åker till båset. Då sjunger klacken den franska nationalsången för mig. Det var som att de riktade sig mot båset och då också mot mamma som satt där bakom. Jag vände mig om och såg hur stolt hon var. Klacken sjöng extra länge och det kändes som om tiden stod stilla.

Bra språkkunskaper
Pi-Ed pratar mycket bra svenska och han menar att det är tack vare hockeyn och mamma. När han kom till Leksand kunde han ingen svenska eller engelska.
– Min mamma sa åt mig att inte tänka på pengarna, utan att spela för att jag vill. Genom att jobba hårt, och visa att jag ville lära mig språket, visade jag för Leksand att jag ville vara kvar. Jag var inte bäst, men jag ville mest.

Flytt till Skellefteå
Efter tre år i Leksandströjan blev det flytt till högsta ligan och Skellefteå. Pi-Ed berättar att han ville prova på elitserien och att det uppvägde den långa flytten norrut.
– Folk sa att det inte är lätt att bo i Norrland, men jag bryr mig mest om hockeyn. Och jag har trivts jättebra här.
Tillsammans med sin sambo har Pi-Ed köpt hus i Skellefteå.
– Mina svärföräldrar är från Borlänge och håller på Leksand och de tyckte att det var svårt när jag bytte lag, men vi är vänner ändå, säger Pi-Ed och skrattar.
Skellefteå har blivit svenska mästare de två senaste åren. Något som Pi-Ed förklarar så här:
– Vi har haft en stark grupp där alla haft en bra säsong.
Han menar att ingen spelare har underpresterat och de har haft roligt tillsammans.

Vad är Skellefteås framgångsrecept?
– Att vinna två raka guld är något som få lag klarar av. Vi bestämde oss, efter förra säsongen, för att träna ändå hårdare för att nå nästa mål, ett guld igen.

Dags för NHL-spel
Nu väntar ett nytt kapitel i den trevlige fransmannens liv. En flytt till USA och spel i Philadelphia Flyers. Eftersom sambon är halvamerikanska ser han inte bara fram emot det hockeymässiga.
– Det ska bli kul att se hennes värld. Och så chansen att få matcha sig mot de bästa spelarna. Det ska bli spännande. Visst har jag mött många stjärnor i VM, men nu blir det på samma villkor och på liten rink. Jag kommer att sakna Skellefteå, eftersom jag älskar stan och polarna, men nu blir det ett nytt äventyr!

Hur var det att möta Leksand i Skellefteåtröjan?
– Det var mycket känslor. Jag var skadad och var bara med på värmningen. Men jag ville vara ute på isen i Tegera så länge jag bara kunde. Och klacken sjöng nationalsången för mig! Efter så många år!
Inte nog med att Pi-Ed hyllades med sång av sina före detta fans. Många Skellefteåspelare fick med sig hälsningar till den förre Leksandsspelaren.
– Mina medspelare kom och berättade att alla frågade efter mig och de undrade vad jag haft för mig här i Leksand eftersom fansen fortfarande kom ihåg mig.
Så nej, Pi-Ed kommer inte glömma vare sig Leksands IF, som gav honom en möjlighet att utvecklas som hockeyspelare, eller fansen som hyllade hans hårda jobb på isen.
– Jag vill hälsa så varmt till Leksand Superstars, avslutar Bellemare.
https://www.leksandsif.se/article/fn7kainrz-30ead/view
20 december, 12:40, 2021
Pierre-Édouard Bellemare har kontrakt med Tampa Bay över nästa säsong.
Efter det är Leksands general manager Thomas Johansson öppen för en återkomst till Dalarna för fransmannen.
– Självklart kan Bellemare vara ett namn för oss, definitivt, säger “Tjomme” till DT.

https://hockeysverige.se/2021/12/20/tjo ... -i-leksand
Osv.