Matchtröjorna

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tor 15 feb 2024, 17:25 Har ni helt glömt att vi skulle diskutera det här med den gula färgen? Eftersom ni inte uppmärksammat min frågeställning så kräver jag att vi samlas och reder ut saken i konferensrummet på nedre däck. Ingen får lämna förrän vi till fullo bringat klarhet i historik, orsak, inspiration etc.
Här klär vi oss i våra färger! Klä dig i vitt, blått eller väldigt neutrala färger.
http://superstars.nu/nyhet?id=uttalande ... a-staplats
Vart tog gult vägen?

När det gäller "historik, orsak, inspiration etc" får vi ännu en gång konstatera: internet är bristfälligt.
Här krävs gamla årsböcker och motsvarande.
Och om sådana saknas: gamla rävar. 70+ som fanns nära föreningen på 70-talet.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: tor 22 feb 2024, 12:01
Wittgenstein skrev: tor 15 feb 2024, 17:25 Har ni helt glömt att vi skulle diskutera det här med den gula färgen? Eftersom ni inte uppmärksammat min frågeställning så kräver jag att vi samlas och reder ut saken i konferensrummet på nedre däck. Ingen får lämna förrän vi till fullo bringat klarhet i historik, orsak, inspiration etc.
Här klär vi oss i våra färger! Klä dig i vitt, blått eller väldigt neutrala färger.
http://superstars.nu/nyhet?id=uttalande ... a-staplats
Vart tog gult vägen?

När det gäller "historik, orsak, inspiration etc" får vi ännu en gång konstatera: internet är bristfälligt.
Här krävs gamla årsböcker och motsvarande.
Och om sådana saknas: gamla rävar. 70+ som fanns nära föreningen på 70-talet.
Enligt Hockeyns herdalik var den första versionen av emblemet Viktor Tapper skapade gyllengult, och mellan 1949-1952 var skölden gul på matchtröjorna. Det kanske är rötter sen begynnelsen de tog vara på?
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: tor 22 feb 2024, 12:01
Wittgenstein skrev: tor 15 feb 2024, 17:25 Har ni helt glömt att vi skulle diskutera det här med den gula färgen? Eftersom ni inte uppmärksammat min frågeställning så kräver jag att vi samlas och reder ut saken i konferensrummet på nedre däck. Ingen får lämna förrän vi till fullo bringat klarhet i historik, orsak, inspiration etc.
Här klär vi oss i våra färger! Klä dig i vitt, blått eller väldigt neutrala färger.
http://superstars.nu/nyhet?id=uttalande ... a-staplats
Vart tog gult vägen?

När det gäller "historik, orsak, inspiration etc" får vi ännu en gång konstatera: internet är bristfälligt.
Här krävs gamla årsböcker och motsvarande.
Och om sådana saknas: gamla rävar. 70+ som fanns nära föreningen på 70-talet.
Well... eftersom ingen dök upp till mitt annonserade möte så har jag fått tillfälle att fundera. Inspirationen kan väl inte varit annat än St.Louis Blues, men man skulle så gärna vilja veta mer. Vem och varför? (Och kanske tacka, för de gul, blå och vita tröjorna, jag anser att dessa är fantastiskt vackra. Må den kuppmakare som sjösätter en återgång till de blott blåvita få gulsot!).

Om det är Blues som varit vår inspiration så kan man konstatera att deras tröjor kommit att inspirera fler svenska lag genom tiderna...

Bild

Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tor 22 feb 2024, 12:01
Wittgenstein skrev: tor 15 feb 2024, 17:25 Har ni helt glömt att vi skulle diskutera det här med den gula färgen? Eftersom ni inte uppmärksammat min frågeställning så kräver jag att vi samlas och reder ut saken i konferensrummet på nedre däck. Ingen får lämna förrän vi till fullo bringat klarhet i historik, orsak, inspiration etc.
Här klär vi oss i våra färger! Klä dig i vitt, blått eller väldigt neutrala färger.
http://superstars.nu/nyhet?id=uttalande ... a-staplats
Lite komiskt att trummisen under Luleåmatchen hade en t-shirt med ett väldigt stort rött tryck på bröstet. Avd. det är ok när vi gör det...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Sniper »

Det här var sista säsongen med gult på över tjugo år:

Bild

Fr.o.m. 1998-99:

Bild

När Leksand 2019-20 återinförde gult hade Blåvita Krigare en omröstning när säsongen avslutats: "Vill ni se gult inslag i matchtröjan även säsongen 20/21?". 2300+ röstade och 78% svarade ja (och att det borde vara permanent), 22% nej (och att det bara vara en del av 100-firandet) https://www.facebook.com/blavitakrigare ... eyg6pAjCol

När Superklinga i augusti 2021 skrev att han kände sig "rätt klar med det gula nu" https://x.com/Superklinga/status/143156 ... 8ESGw&s=19 renderade inlägget i sex kommentarer. Endast en höll med. De andra tyckte gult var snyggt.

När det gäller Masugnen har vi en som ofta framför åsikten att gult är fult. Han har lustigt nog användarnamnet theyellowking:
theyellowking
9 mars 2024, 15:32

Både blått och vitt är snyggt men gult är fult och där viker jag mig inte en tum.
Hoppas stället blir tvåfärgat snart igen!
Åsikter från Superstars forum kan inte återges, för Leksand Superstars har som bekant låtit kulturskatten gå förlorad.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wittgenstein »

I SRs USA-podden brukar de avsluta genom att fråga vad deltagarna inte kunnat släppa. Själv kan jag inte släppa det gula. Med risk för att framstå som en one-trick pony här på färjan, rent av lite tjatig, men hur går processen till när man fasar ut (eller in) en färg i matchdressen? Färgerna utgör något fundamentalt i hela klubbidentiteten, strax bakom klubbemblemet skulle jag säga. Bestäms detta då bara av några nissar på kansliet? Någon eller några blir likt han Jönslars "klar" med det gula, sen är det plötsligt borta? Vad tror ni, hur går det till?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Gösen »

Satte inte tillträdande ordförande tummen i ögat på det hele?

Det finns ett fåtal personer som inofficiellt har alldeles för mycket att säga till om.

Sen är nog de där "fåtal" helt olika personer beroende på vilken fråga som avhandlas.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Sniper »

Vad skådar mitt norra öga - en nyhet som har stänk av gult.
Liffenallen har blivit större, nu i storlek 25cm hög https://shop.leksandsif.se/nyheter/liffe-nalle-25cm

Bild
Så länge det finns en Liffe finns det hopp.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Sniper »

26 augusti presenterades 2023-24 års matchtröja https://www.facebook.com/leksandsif/vid ... 833531126/
Men dessförinnan hade det ju varit ett par teasers - hur tidigt vet jag inte.
Redan på teaser-stadiet lär vi få besked om det gula.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wittgenstein »

En rapport från er one trick pony. Det ramlar in reklam för LIF-dagen på sommarlandet i e-posten, och ser det inte ut som att Liffe bär en endast blåvit tröja på bilden. Är bilden gammal? Kanske. Vald med omsorg eftersom det gula ska fasas ut? Kanske.
Screenshot_20240808_211359_Yahoo Mail.jpg
Hursomhelst, jag kommer att besöka LIF-dagen och planerar då att söka upp Liffe för att se vad han bär för tröja. Har den gula inslag kanske han får en kram, annars avstår jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: tor 08 aug 2024, 21:20 En rapport från er one trick pony. Det ramlar in reklam för LIF-dagen på sommarlandet i e-posten, och ser det inte ut som att Liffe bär en endast blåvit tröja på bilden. Är bilden gammal? Kanske. Vald med omsorg eftersom det gula ska fasas ut? Kanske.

Screenshot_20240808_211359_Yahoo Mail.jpg

Hursomhelst, jag kommer att besöka LIF-dagen och planerar då att söka upp Liffe för att se vad han bär för tröja. Har den gula inslag kanske han får en kram, annars avstår jag.
Har en bild från 2021 där min son kramar Liffe och då har han gula inslag på tröjan så borde ju vara väldigt gammal bild om den inte är från premiären.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wittgenstein »

Wiborg skrev: fre 09 aug 2024, 14:00
Wittgenstein skrev: tor 08 aug 2024, 21:20 En rapport från er one trick pony. Det ramlar in reklam för LIF-dagen på sommarlandet i e-posten, och ser det inte ut som att Liffe bär en endast blåvit tröja på bilden. Är bilden gammal? Kanske. Vald med omsorg eftersom det gula ska fasas ut? Kanske.

Screenshot_20240808_211359_Yahoo Mail.jpg

Hursomhelst, jag kommer att besöka LIF-dagen och planerar då att söka upp Liffe för att se vad han bär för tröja. Har den gula inslag kanske han får en kram, annars avstår jag.
Har en bild från 2021 där min son kramar Liffe och då har han gula inslag på tröjan så borde ju vara väldigt gammal bild om den inte är från premiären.
Oroväckande, mycket oroväckande.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
bokmal
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 18:55
Ort: Falun

Re: Matchtröjorna

Inlägg av bokmal »

Vi kan väl göra en vetenskaplig undersökning: Genomsnittliga sportsliga resultat med respektive utan gult i tröjan ...

Själv blev jag lugnad av veckorapporten på youtube där vi får se ryggtavlan på några tröjor. Med gult.

https://youtu.be/zd4DiB_XZp0?si=u0gNeLv2pvc3ad55
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wiborg »

bokmal skrev: fre 09 aug 2024, 15:04Själv blev jag lugnad av veckorapporten på youtube där vi får se ryggtavlan på några tröjor. Med gult.
Det känns ju som ett klockrent bevis på att det gula kommer vara kvar, i alla fall i en uppsättning tröjor. Sedan blir väl den stora farhågan att det bara är försäsongströjor...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Matchtröjorna

Inlägg av Wittgenstein »

Wiborg skrev: fre 09 aug 2024, 15:33
bokmal skrev: fre 09 aug 2024, 15:04Själv blev jag lugnad av veckorapporten på youtube där vi får se ryggtavlan på några tröjor. Med gult.
Det känns ju som ett klockrent bevis på att det gula kommer vara kvar, i alla fall i en uppsättning tröjor. Sedan blir väl den stora farhågan att det bara är försäsongströjor...
Det där hade jag missat, och det känns ju mycket lovande. Då kanske jag kan krypa tillbaka in under min sten och återkomma som det gulas beskyddare om ett år.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.