LIF i media

Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: mån 05 aug 2024, 22:07
Gösen skrev: mån 05 aug 2024, 21:55 Noterar även gula inslag på byxorna.
Om det är viktigt låter jag vara osagt.
Observant! Men skulle det kunna vara så att de har föregående års brallor?
Bild från 11 mars, kan mycket väl vara samma som de tagit bort reklamen på.
Bild
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Så ska Leksand ta nästa steg: ”Haft en bra silly season”
Leksand har haft låg ruljangs på spelare under sommaren – men hopppas att kontinuiteten ska få klubben att ta nästa kliv. I en lång intervju med Hockeynews berättar tränaren Charles "Challe" Berglund om:

► Skillnaden jämfört med i fjol
► Tunga tappen: ”En jävla hårding”
► Utlovar förändring: ”Förhoppningsvis...”
► Kedjorna: ”Kört tombola”
https://hockeynews.se/nyheter/s-ska-lek ... ly-season-
►Inga skador eller rehab som förstört försäsongen för ett antal spelare?
►Lindholm?
►PP?
►OK (kommer inte på något bättre att säga än Patric Kjellberg https://lifhojdare.blogg.se/2010/may/75 ... attar.html)
Mats GBG
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 22:41

Re: LIF i media

Inlägg av Mats GBG »

Så ska Leksand ta nästa steg: ”Haft en bra silly season”
Leksand
Publicerad: Igår 07:32

Leksand har haft låg ruljangs på spelare under sommaren – men hopppas att kontinuiteten ska få klubben att ta nästa kliv. I en lång intervju med Hockeynews berättar tränaren Charles "Challe" Berglund om:

► Skillnaden jämfört med i fjol
► Tunga tappen: ”En jävla hårding”
► Utlovar förändring: ”Förhoppningsvis...”
► Kedjorna: ”Kört tombola”


Det har gått lite mer än fyra månader sedan Leksand förlorade den sjunde och helt avgörande matchen i SM-kvartsfinalen mot Frölunda. Nu har laget återsamlats igen och snart är första veckan på is avverkad.

Charles ”Challe” Berglund sammanfattar en lugn och positiv uppstartsvecka.

– Till skillnad från förra året så är alla med på is. Förra året var Caito borta efter axeloperationen på våren, samma sak med Max Veronneau och sedan försvann Justin Kloos när han kom hit. Det var lite rörigt under försäsongen ifjol, men i år har alla varit på is första veckan, säger han.

Hur har det sett ut?

– Det har sett bra ut. En del var på is redan förra veckan när det var frivilligt. Vi har i stort sett samma lag också. Det är bara (Joonas) Lyytinen, (Axel) Rindell och Jakob Hellsten som är nya och sedan Hannes Hellberg som inte var med oss ifjol.

Leksand har blivit av med nyckelspelare som Anton Lindholm, Olle Alsing och Filip Larsson i sommar. Även kanadensaren Carter Ashton har lämnat klubben.

– Ashton var ju mycket skadad tyvärr, han är en jävla hårding men var borta väldigt mycket. Han åkte på ett riktigt dåligt handledsbrott när han drog in i sargen i oktober, säger han och fortsätter:

– Vi har haft en bra silly season skulle jag säga. Men det är klart att vi har tappat bra spelare och bra killar. Men alla lag har någon form av tapp på den här nivån så det gäller bara att försöka ersätta dem, säger han.

Att det har varit låg ruljangs på spelarfronten under sommaren är något som "Challe" tror kommer gynna Leksand i höst och vinter.

– Det är positivt. I organisationer pratar du ofta om att du vill ha kontinuitet. Jag tycker det är bra, grabbarna känner varandra väl och vi fortsätter med grunderna i vårt spel. Vi gör några små förändringar som förhoppningsvis kan gagna vårt resultat, så på så sätt är det bra med kontinuitet också, säger han.

Vad är det ni kommer att förändra?

– Framförallt powerplay. Nej, men i fem mot fem så finns det några smådetaljer som vi tror vi kan göra lite bättre. Som att bli lite rakare i anfallsspelet, men vi vill ändå samtidigt bibehålla den kreativitet vi haft i vårt spel.

– Sedan är det lite saker med positionerna som vi förhoppningsvis kan förändra till det bättre.

Hur stor är revanschlustan efter uttåget mot Frölunda?

– Man har väl ingen direkt revanschlusta. Det skulle jag inte vilja säga. Det är klart att vi vill göra ett bättre resultat i år, men det är inte så att man går och tjurar för det som varit. Det går inte att ha med sig i huvudet. Det gäller att jobba på det som finns här och nu och försöka ta det vidare i stället.

Vad talar för att ni kan gå ännu längre i år?

– Kontinuiteten är en sak, definitivt. Vi har ett antal spelare som vi kan få ut mer utav. Vi har ett spelsätt som vi kan få ut mer utav, framförallt powerplay och boxplay. Det finns spelare som vi kan få mer utav om vi hjälper dem på rätt sätt och sedan även vissa speldetaljer som vi kan göra bättre.

Någon målsättning för säsongen har dock inte satts upp ännu.

– Det är för tidigt. Jag tror inte att vi satte någon målsättning förra året heller om jag ska vara ärlig.

Med två veckor kvar till första träningsmatchen så har Leksand inte börjat bygga ihop tilltänkta kedjor ännu. Under den inledande träningsveckan har tränarstaben roterat friskt mellan olika formationer.

– Vi har kört tombola. Det är ju två veckor kvar till Strömstad (Hockey Classic), säger han.

Ni vill se lite olika konstellationer?

– Ja. Vi vill ge alla chansen att visa upp sig på ett bra sätt och ge dem möjligheterna. Det var väl fördelen med att vi hade många spelare borta förra året. Då fick Fred Nilsson, Arvid Eljas och ”Mackan” Karlberg chansen att synas och jag tycker alla tog chansen.


https://hockeynews.se/nyheter/s-ska-lek ... ly-season-
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Tack Mats GBG. Känn ingen press framöver ;)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Här lyckades jag träffa rätt direkt i kategorin gissa innehåll:
Leksands sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson har utgående kontrakt.

Då ger sig LIF-supportrarna ut på sociala medier för att få honom att stanna.

– Skitsamma, du får exakt vad du vill, skriver en supporter på X.
https://www.falukuriren.se/2024-08-11/l ... ar-at-dig/
Jonas Nordkvist @NordkvistJonas
God kväll, @Tjomme18

Vad vill du ha för att stanna kvar hos oss x antal säsonger till? Att jag kommer ihåg att ställa ut dina soptunnor? Att jag städar åt dig? Att jag städar bilen åt dig? Skitsamma, du får exakt vad du vill.

Stanna! Tack på förhand. 🤍💙
https://x.com/NordkvistJonas/status/1822345986124964156
LIF:s X-värld är förhållandevis liten.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Om man inte vill gissa innehåll, utan få omedelbar tillgång till texten, är Siljan News artiklar lika olåsta som ytterdörren till Leksandsbornas bostäder på 70- och 80-talet. Hur är det nu för tiden - låser de dörren på Käringberget?

Ingen aning. Men här kommer intervju med Hannes Hellberg https://www.siljannews.se/leksands-if/j ... v-gubbarna
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Hans Abrahamson i Aftonbladet….

Leksand har SHLs sämsta målvaktspar…
Ifrågasätter målvaktsduon…
De kan få REJÄLA PROBLEM här….

Målvakts-par-Ranking SHL

1a Skellefteå
2a Växjö
3a Frölunda
4a Luleå
5a Färjestad
6a Rögle
7a Timrå
8a Brynäs
9a Linköping
10 HV71
11 Modo
12 Malmö
13 Örebro
14 LEKSAND

************************


SHLs bästa backuppsättning ranking:

1a Frölunda
2a Växjö
3a Skellefteå
4a Färjestad
5a Linköping
6a Rögle
7a Luleå
8a HV71
9a Leksand
10 Brynäs
11 Modo
12 Malmö
13 Örebro
14 Timrå


SHLs bästa forwards uppsättning:

1. Färjestad
2. Skellefteå
3. Luleå
4. Växjö
5. Rögle
6. Timrå
7. Frölunda
8. Leksand
9. Linköping
10. Brynäs
11. Örebro
12. Modo
13. HV71
14. Malmö


SHLs bästa tränarstaber:

1. Färjestad
2. Frölunda
3. Skellefteå
4. Växjö
5. Luleå
6. Örebro
7. Malmö
8. Linköping
9. Leksand
10. Modo
11. Rögle
12. Timrå
13. Brynäs
14. HV71
Senast redigerad av Lillgud den tis 13 aug 2024, 18:47, redigerad totalt 4 gånger.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Från Hans Abrahamssons ranking….i Aftonbladet….

….Summering av Leksand….
SHLs sämsta målvaktspar plats 14
Backsidan plats 9
Tränarstaben plats 9
Forwards sidan plats 8
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

"Ni kommer att få äta upp era ord!!", sa en JH en gång. János Hári.
Säger en annan JH samma sak? Jakob Hellsten.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Frågan är väl mer om våra målvakter ens ger intervjuer mer en bit in på säsongen överhuvudtaget….
Eller de likt Färjestads tidigare målvakter mer vill bara gå och gömma sig och undvika att prata med någon….

Kommer de ens att stå pall om det går emot tungt och det börjar blåsa upp till storm och media går med i drevet i ifrågasättandet kring våra målvakter….

Mantas Armalis var trots allt den målvakt som stod flest matcher….
Den säsongen Djurgården degraderas från SHL…..
En känsla han knappast glömmer och lär inte vilja hamna i en liknandes sits igen….

Trycket på Mantas i år kan bli ruggigt….
Trots att han gör plattmatcher…. Kommer han ändå att få fortsätta ta spaden….
För alternativet är ännu sämre…..

——————-

Sportchef Håkan Loob fick 2001 tex lov att ryta ifrån och försöka skydda sina målvakter mot medias drev.

Loob rasar: Det liknar häxjakt. Sportchefen tar sina målvakter i försvar.

Färjestads sportchef Håkan Loob är heligt förbannad över kritiken mot lagets målvakt Mikael Gerdén.
- Det börjar likna rena häxjakten. Jag har aldrig varit med om maken till negativ kritik och tycker jäkligt synd om Mikael Gerdén, även om jag tror att han pallar för trycket, säger Loob.
Men i kväll kan det bli målvaktsbyte mot Malmö.

Färjestads sportchef tar sina målvakter i försvar
Färjestads båda målvakter är väldigt fåordiga just nu.
Varken Mikael Gerdén eller Magnus Eriksson, som kan komma att ersätta honom i kväll, vill prata om den påstådda målvaktskrisen.

- Jag försöker koppla bort allt sådant och vill ligga lågt, säger Magnus Eriksson, VM-målvakt 1998 som kom till Färjestad från konkursdrabbade Västerås i somras.
- Just nu vill jag varken höras eller synas.

Men det är Mikael Gerdén som fått ta de värsta smällarna sista tiden, trots att Färjestad lätt gick vidare i kvartsfinalen mot Frölunda (4-1 i matcher) och nu har 1-1 i matcher mot Malmö.
Mikael Gerdén tog över målvaktsjobbet lagom till slutspelet, en tuff uppgift för en målvakt som spelade division I-hockey i Mälarhöjden/Bredäng så sent som förra våren.

- Mot den bakgrunden har Micke utvecklats enormt den här säsongen, säger Håkan Loob.
- Men det är ingen som talar om alla fina räddningar han gjort i slutspelet, det handlar bara om insläppta mål. Ett typexempel var TV 4, som efter vår första segermatch i Malmö bara visade de tre mål som Micke släppte in och inte en enda av hans många räddningar.

"Så jävla negativt - det känns orättvist"
- Det är samma sak i Canal+. Du behöver bara slå på teven för att höra ord som målvaktskris och något negativt och Micke Gerdén. Okej, om man nämner det en gång, men gör man det fem, sex gånger har det gått för långt.

- Toleransnivån är noll då det gäller våra målvakter. Det är så negativt hela tiden och det känns jävligt orättvist.
Men ert målvaktsspel har väl inte varit hundraprocentigt i vinter?
- Nej, men man måste bedöma målvakterna utifrån deras förutsättningar, speciellt i Mickes fall.

I kväll kan Magnus Eriksson vara tillbaka i Färjestads mål.
Han har bara gjort ett inhopp hittills i slutspelet, borta mot Frölunda då Färjestad föll med skrällsiffrorna 9-3 och Gerdén byttes ut efter sex insläppta mål.

———————-

Med facit i hand….. Media hade då knappast fel i sina åsikter……
Säsongen efter denna…..

Magnus Erikssons karriär efter detta år med Färjestad.
Augsburger Panther DEL
Augsburger Panther DEL
Augsburger Panther DEL
Milano Italien
Milano Italien
Milano Italien
EC Salzburg EBEL
Odense Bulldogs Danmark
Sønderjyske Danmark
Yunost Minsk Belarus
IF Björklöven HockeyAllsvenskan
Mörrums GoIS Division 1
Nacka HK Division 1
Gherdëina Italien 2
Haninge HF Division 2

—————————————-

Mikael Gerdens karriär gick inte så bra den heller….efter detta år med Färjestad.
Säsongen efter gjorde han 6matcher för Färjestad och 1match för deras J20 och även 4matcher för Bofors.

Säsongen efter det…fanns dock fortfarande kvar i Färjestads organisation…
Då blev det 14matcher för Färjestad…. Sen knall fall dog karriären helt…

Efter det gjorde han bara sen 13matcher i Tysklands Division 2….
Och säsongen efter det 1match för Skå IK i divison 2…
Sen var karriären över….

—————————————

Inte omöjligt att vi hittar då Mantas i DEL nästa år på väg ner i karriären….
Och att med Hellsten i ren envishet likt Gerden i Färjestad får fortsätta även sitt nästa år…
Hur dålig han än är…under sportchefen TJs beskyddande vingar likt Loob…..pratar de om att han behöver tid för att växa in i det….och att han fortfarande lär sig och utvecklas bra….
Sen efter dessa 2år… Ser vi inte direkt en iskall Hellsten mer på hockeykartan….
Utan han fasas ut i periferin likt Gerdens karriär…

————————————-

Lek även med tanken att Mantas Armalis….går och skadar sig under säsongen…
Inget lag släpper en målvakt….som går in och tar första spaden i SHL….
Vi kan hamna i en djävulsk mardröms situation……
Och sitta där med Hellsten…..som vår sista utpost…..
Ingen vet vilka obehagliga överraskningar denna säsong kan ha att erbjuda….

————————————-

Armalis under tiden i Skellefteå…..
En längre rehabilitering väntar för Mantas Armalis som genomgått en operation för en skada i nedre delen av kroppen.
Armalis har haft en skada i nedre delen av kroppen som successivt förvärrats och då har bedömningen gjorts att det varit bäst för honom att göra den här operationen för att upprätthålla långsiktig spelbarhet på hög elitnivå. Beräknad rehabiliteringstid är ca 6 månader.

– Tidigare har jag anpassat mitt spel efter min kropp och de smärtor jag haft, säger Armalis.

Mantas Armalis fick lägga sig på operationsbordet för att få bukt med en efterhängsen underkroppsskada.
Efter en tuff fjolårssäsong med Skellefteå, där spelet sviktade och kroppen inte var i hundraprocentigt skick, vände Mantas Armalis hem till Djurgården med ett naggat självförtroende.

————————————-
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Leksands IF har varit på is i drygt en vecka och träningsmatcherna närmar sig.

Det var ett harmoniskt Leksand som beträdde isen i Clas Ohlson Foundation arena.

– Vi har så många spelare kvar från förra året och det känns som att vi är långt framme jämfört med då. Vi hade tre man långtidsskadade och det var lite rörigt över huvud taget, säger Charles Berglund.

Trots att tre spelare saknades också på onsdagen kände LIF-ledningen ingen oro.

– Nu kunde inte Justin träna idag, men det är bara ljumskar. Det är en typisk försäsongsgrej, Eddie är likadant och Arvid är sjuk. Att det kommer ljumskar den här tiden på året är inget ovanligt, säger Berglund.

Han menar att skadelistan sticker ut jämfört med samma tid förra året.

– Den största skillnaden är att vi har fler spelare hela, att vi har folk att tillgå.

Inte en enda spelare tränade i gul tröja, vilket innebär på väg tillbaka och ej tacklingsbar.

– Det är bra. Förra året fanns det till och med dem som inte ens hade tröjor, säger Charles Berglund.

Målvakter: Mantas Armalis, Jakob Hellsten.

Blå femma: Patrik Norén, Axel Rindell, Lucas Elvenes, Patrik Zackrisson, Hannes Hellberg.

Blå femma: Fred Nilsson, Alexander Lundqvist, Peter Cehlárik, Kalle Östman, Max Véronneau.

Vit femma: Anton Johansson, Lucas Lagerberg, Oskar Lang, Lukas Vejdemo, Marcus Karlberg.

Vit femma: Joonas Lyytinen, Matt Caito, Martin Karlsson, Marek Hrivík, Jon Knuts.

Saknades: Eddie Larsson, Arvid Eljas och Justin Kloos.
FK
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 15 aug 2024, 07:42FK
Lägger till det här också:
Soffmasen
14 augusti 2024, 15:07

Topp-citat från isträningen av Ronnie Carlsson:

11.13 " Ingen med gul tröja, det är positivt. "

11.46 " Lyytinen håller huvudet högt och letar öppnande passningar. Han vill nog spela till sig en bra plats här under försäsongen. "

11.50 " Cehlárik tar sig förbi Martin Karlsson men Lyytinen läser spelet och når pucken först. "

11.51 " Elvenes börjar se tröttare ut i skridskoåkningen nu. "
11:51 " Han har säkert kört ett pass på gymmet innan. Det är ju ändå träningsvecka och hela åtta dagar till match."

11.52 " Östman och Véronneau hittar en fin kombination som leder till ett avslut för Cehlárik. Den blå kedjan har annars mest fått försvara hittills. Får Leksand igång den trion och de hittar kemi kan det bli riktigt intressant. "

11.58 " Caito och Lang tillsammans i tre mot tre-spelet är en fröjd att se. "

11.59 " Hrivík står och sover och bjuder Östman på ett friläge som ändå räddas. "

12.00 " Äntligen ett mål – Elvenes spelar fram Cehlárik. "
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Vad är det Millner gör som gör att han får så mycket lovord av er målvakter?

– Först och främst är han både otroligt bra på sitt jobb och en väldigt vettig människa. Han är bra både på och utanför isen. Vad han gör på isen är svårt att förklara för någon utifrån men han har en väldigt tydlig målbild och tydliga förväntningar. En klar struktur i hur han jobbar som gör det enkelt för oss målvakter att följa den, det blir inga tveksamheter. När man väl satt grunderna, vilket han vill göra tidigt, så är det lätt att bygga vidare på det under säsongen. Det ger en ett bra självförtroende och en bra känsla i sitt spel vilket oftast ger bra resultat.https://www.siljannews.se/leksands-if/d ... h-i-tva-ar
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Tjommes bekännelse: ”Jag kan läsa om den här katten..."
https://www.falukuriren.se/2024-08-17/t ... r-katten-/
GIF-katten? tänkte jag när jag såg rubriken.
Stjärnan
Inlägg: 993
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29
Men det handlade om "katten som har fastnat i trädet och räddningsaktionen som krävdes".*

*Olåst artikel
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Hellberg: ”Jag har blivit tillsagd att lyssna på honom”

Den gångna säsongen vann Hannes Hellberg poängligan för juniorer i Hockeyallsvenskan då han var utlånad till Västerås.

Nu är han tillbaka i Leksand för att slå sig in i SHL.

– Det är det här jag har velat sedan jag skrev på för Leksand, säger han inför Strömstad Hockey Classic som drar igång på torsdagen, och som vi sänder.
https://www.falukuriren.se/2024-08-20/h ... -pa-honom/
Lyssna på vem?