LIF i media

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 20 aug 2024, 12:23
Hellberg: ”Jag har blivit tillsagd att lyssna på honom”

Den gångna säsongen vann Hannes Hellberg poängligan för juniorer i Hockeyallsvenskan då han var utlånad till Västerås.

Nu är han tillbaka i Leksand för att slå sig in i SHL.

– Det är det här jag har velat sedan jag skrev på för Leksand, säger han inför Strömstad Hockey Classic som drar igång på torsdagen, och som vi sänder.
https://www.falukuriren.se/2024-08-20/h ... -pa-honom/
Lyssna på vem?
Hur mycket lyssnar du på vad en sån som Zacke säger?

– (skratt) Ja, han kan ju lite mer än mig. Jag har blivit tillsagd av Ritola (Mattias, junioransvarig) att lyssna på honom, så jag försöker göra det så mycket som möjligt, säger Hannes Hellberg.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Zacke gjorde fem säsonger i Linköping. Han spelade 234 grundseriematcher för klubben.

Det kommer nu överträffas när han påbörjar sjätte säsongen i Leksand. Han står på 232.

Patrik Zackrisson + gula inslag på tröjorna = varaktig SHL-sejour.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tis 20 aug 2024, 12:23
Hellberg: ”Jag har blivit tillsagd att lyssna på honom”

Den gångna säsongen vann Hannes Hellberg poängligan för juniorer i Hockeyallsvenskan då han var utlånad till Västerås.

Nu är han tillbaka i Leksand för att slå sig in i SHL.

– Det är det här jag har velat sedan jag skrev på för Leksand, säger han inför Strömstad Hockey Classic som drar igång på torsdagen, och som vi sänder.
https://www.falukuriren.se/2024-08-20/h ... -pa-honom/
Lyssna på vem?
Hur mycket lyssnar du på vad en sån som Zacke säger?

– (skratt) Ja, han kan ju lite mer än mig. Jag har blivit tillsagd av Ritola (Mattias, junioransvarig) att lyssna på honom, så jag försöker göra det så mycket som möjligt, säger Hannes Hellberg.
Hela artikeln:
Hellberg: ”Jag har blivit tillsagd att lyssna på honom”
20 augusti 2024 11:52

Den gångna säsongen vann Hannes Hellberg poängligan för juniorer i Hockeyallsvenskan då han var utlånad till Västerås.

Nu är han tillbaka i Leksand för att slå sig in i SHL.

– Det är det här jag har velat sedan jag skrev på för Leksand, säger han inför Strömstad Hockey Classic som drar igång på torsdagen, och som vi sänder.

Förra året i Västerås inledde Hannes Hellberg riktigt starkt. Han hade en dipp mitt under säsongen men kom tillbaka på ett imponerande sätt mot slutet av säsongen.

– Det var min första seniorsäsong så jag har lärt mig väldigt mycket både på och utanför isen. Dippar kommer att komma, men det är bara att hålla i och försöka spela på samma sätt varje match. Det gäller att undvika fällan att jaga en massa poäng, så kommer det att bli bra till slut, säger han.

Efter utlåningen för att få speltid och erfarenhet är han nu tillbaka i Leksand där han gick hockeygymnasiet.

– Det är klart att det är jättekul. Det är det här jag har velat sen jag skrev på för Leksand, att vara med här och spela. Jag tycker att det har gått bra hittills. Det är lite högre nivå, men man spelar med bättre spelare också. Det jämnar ut sig lite där, säger Hannes Hellberg.

Vad har du själv för förväntningar och förhoppningar i Strömstad?

– Jag hoppas att jag kommer få spela och visa upp mig. Det brukar ju unga få göra på försäsongen, och målet är att ha en bra försäsong och kunna slå sig in på något sätt.

Han är fortfarande ung, fyller 20 under försäsongen, och har därför saker kvar att utveckla.

Är det något särskilt du fokuserar på i vinter?

– Jag måste fila på och bli lite bättre på offensiva spelet, för det höjs upp en nivå till jämfört med hockeyallsvenskan. Sedan handlar det om att ligga rätt i banan alltid och att ta ansvar, det vill jag göra bättre i år, för det vet jag att man behöver. Jag tyckte jag klarade av det på allsvensk nivå men det går upp lite i nivå nu igen, så jag behöver bli lite bättre där, säger Hellberg.

Största skillnaden mellan Hockeyallsvenskan och SHL är att högsta ligan är ännu mera taktiskt styrd än andradivisionen.

– Jag gillar lite mer det spelet, att det inte bara är fram och tillbaka hela tiden, utan att man kan få lite längre anfall och spela ut motståndarna istället. Jag tror inte det blir något större problem.

När Sporten besökte Leksands träning i onsdags förra veckan spelade Hannes Hellberg med Patrik Zackrisson och Lucas Elvenes.

Hur var det att lira med dem?

– Det är två jättebra spelare. ”Zacke” har ju varit med ett tag. Han har bra rutin och bra spel. Det är lite likadant med Elvenes, han har en väldigt bra spelförståelse och det är lätt att spela med honom.

Hur mycket lyssnar du på vad en sån som Zacke säger?

– (skratt) Ja, han kan ju lite mer än mig. Jag har blivit tillsagd av Ritola (Mattias, junioransvarig) att lyssna på honom, så jag försöker göra det så mycket som möjligt, säger Hannes Hellberg.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -24-25-wow

Rubrik: Rankar förstakedjorna i SHL 24/25: ”Wow!”
4. Leksand
Peter Cehlárik – Lukas Vejdemo – Lucas Elvenes

Den enda kedjan på listan som är intakt från i fjol, vilket så klart är en fördel på en sådan här rankning och gör att jag håller dem högre än några mer oprövade formationer. Centern Lukas Vejdemo gick från klarhet till klarhet under debutsäsongen i Leksand och skapade ytor för snajpern Cehlárik och den svårstoppade Elvenes, som slutade etta och tvåa i den interna poängligan. En ytterst tuff kedja att möta i försvarszon som motståndarlag.
Observera stavningen på det epitet som Cehlarik ges.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: LIF i media

Inlägg av bjernagris »

Wittgenstein skrev: tis 20 aug 2024, 17:54 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -24-25-wow

Rubrik: Rankar förstakedjorna i SHL 24/25: ”Wow!”
4. Leksand
Peter Cehlárik – Lukas Vejdemo – Lucas Elvenes

Den enda kedjan på listan som är intakt från i fjol, vilket så klart är en fördel på en sådan här rankning och gör att jag håller dem högre än några mer oprövade formationer. Centern Lukas Vejdemo gick från klarhet till klarhet under debutsäsongen i Leksand och skapade ytor för snajpern Cehlárik och den svårstoppade Elvenes, som slutade etta och tvåa i den interna poängligan. En ytterst tuff kedja att möta i försvarszon som motståndarlag.
Observera stavningen på det epitet som Cehlarik ges.
Sibirskie Snaipery Novosibirsk

Bild
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF i media

Inlägg av Mats_ume »

Har vi värvat Simo Häyhä?
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: tis 20 aug 2024, 13:12 Zacke gjorde fem säsonger i Linköping. Han spelade 234 grundseriematcher för klubben.

Det kommer nu överträffas när han påbörjar sjätte säsongen i Leksand. Han står på 232.

Patrik Zackrisson + gula inslag på tröjorna = varaktig SHL-sejour.
Ja, det gula vågar vi inte bryta.. Zacke som spelare måste brytas, nån gång, men kanske blir han kvar i byn och föreningen en längre stund…?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Under våren drogs Rindell med en skada som under sommaren också tvingat honom till rehabilitering.

Lugnande beskedet om skadan
När Leksand klev på isen i slutet av juli fanns han heller inte med – men han ger nu lugnande besked.

– Jag har haft lite småproblem med höften, men det ska inte vara någon fara nu.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ta-nummer/
:-?
Kravet: Tvingas byta tröjnummer
– Jag visste inte riktigt om det, men det är tydligen en regel i klubben, som jag tror fansen beslutat om, att det är förbjudet att ha ett nummer över 40 om det inte är jämnt, eller något sådant. Jag fick helt enkelt köra på något annat och nu blev det 20 i stället.

Hur känns det?

– Det är inte en jättestor grej. Jag har i princip spelat med 61 under hela min karriär, men jag har inte några problem med att byta. Jag är inte speciellt vidskeplig eller så.
The usual suspects. Misstänkta av alla - även när de är oskyldiga.
Leksands strikta regler om tröjnummer – materialaren: "Jag är inte populär"
22 december 2019 13:31

Det måste vara en spelare av en oerhört hög klass för att kunna välja valfritt tröjnummer i LIF.
I övrigt är beskedet likadant för alla, oavsett om du heter Patrik Zackrisson eller August Berg: du får ta de tröjor som finns.
– Numret på ryggen är inte ens nära att vara lika viktigt som klubbmärket på framsidan, säger Rob Flahiff, som fortsätter med arvet efter förre materialförvaltaren Johan Bonde.
https://www.borlangetidning.se/artikel/ ... e-popular/
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: ons 21 aug 2024, 09:48
Under våren drogs Rindell med en skada som under sommaren också tvingat honom till rehabilitering.

Lugnande beskedet om skadan
När Leksand klev på isen i slutet av juli fanns han heller inte med – men han ger nu lugnande besked.

– Jag har haft lite småproblem med höften, men det ska inte vara någon fara nu.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ta-nummer/
:-?
Kravet: Tvingas byta tröjnummer
– Jag visste inte riktigt om det, men det är tydligen en regel i klubben, som jag tror fansen beslutat om, att det är förbjudet att ha ett nummer över 40 om det inte är jämnt, eller något sådant. Jag fick helt enkelt köra på något annat och nu blev det 20 i stället.

Hur känns det?

– Det är inte en jättestor grej. Jag har i princip spelat med 61 under hela min karriär, men jag har inte några problem med att byta. Jag är inte speciellt vidskeplig eller så.
The usual suspects. Misstänkta av alla - även när de är oskyldiga.
Leksands strikta regler om tröjnummer – materialaren: "Jag är inte populär"
22 december 2019 13:31

Det måste vara en spelare av en oerhört hög klass för att kunna välja valfritt tröjnummer i LIF.
I övrigt är beskedet likadant för alla, oavsett om du heter Patrik Zackrisson eller August Berg: du får ta de tröjor som finns.
– Numret på ryggen är inte ens nära att vara lika viktigt som klubbmärket på framsidan, säger Rob Flahiff, som fortsätter med arvet efter förre materialförvaltaren Johan Bonde.
https://www.borlangetidning.se/artikel/ ... e-popular/
40 som gräns är ju onödigt hög. Räcker med 25 så får även 3 bänknötare sitt ordinarie nummer också. Skulle lån eller juniorer tas in så får de börja om i skalan med en nolla framför, 01, 02 osv.
Tycker jag ska införas.. :d
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Sanny:
# Jonas Lyytinen kommer vara Leksands toppback och i Axel Rindell har man hittat en potentiell genombrottsman. Klarar Rindell av spelet utan puck i försvarszon kommer det bli riktigt bra.

# Lucas Vejdemo har kontrakt med Leksand fram till våren 2027. Det är bara att gratulera. Han kommer vara lagets förstacenter i år. Den typen av spelare växer inte på träd.
https://www.expressen.se/sport/blogg/sa ... -har-allt/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Carnbro om Laget.
Frågestund med analytikern – ”Ingen Jesus i power play”
https://www.siljannews.se/leksands-if/f ... power-play
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: sön 25 aug 2024, 10:51 Carnbro om Laget.
Frågestund med analytikern – ”Ingen Jesus i power play”
https://www.siljannews.se/leksands-if/f ... power-play
Han säger att det inte saknas något på forwardsidan.

Då gäller det att Jon och Martin orkar åka skridskor, checka och var lite småfula genom grundserien och slutspelet, annars saknar vi något.

Om jag minns det rätt hade Martin bra energi i första matcherna mot Frölunda i våras. Den energin måste båda han och Jon hitta för att axla rollen som bra checkingspelare.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: LIF i media

Inlägg av Chris »

Aggeman skrev: sön 25 aug 2024, 11:32
Gösen skrev: sön 25 aug 2024, 10:51 Carnbro om Laget.
Frågestund med analytikern – ”Ingen Jesus i power play”
https://www.siljannews.se/leksands-if/f ... power-play
Han säger att det inte saknas något på forwardsidan.

Då gäller det att Jon och Martin orkar åka skridskor, checka och var lite småfula genom grundserien och slutspelet, annars saknar vi något.

Om jag minns det rätt hade Martin bra energi i första matcherna mot Frölunda i våras. Den energin måste båda han och Jon hitta för att axla rollen som bra checkingspelare.

Exakt! En annan risk är förstås också skador. Fjorton forwards och det är inte många matcher ingen är skadad eller sjuk. Finns det något att hämta från J20?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Leksands nya målvakt Jakob Hellsten fick en tuff debut i fredags då han släppte in fem mål på 23 skott i 5-3-förlusten mot Frölunda.
Men målvaktstränare Alexander Millner lägger ingen stor vikt vid Hellstens debut.
– Gör målvakten bara läxan så behöver man inte lägga någon vikt alls kring det, säger Millner till hockeysverige.se.https://hockeysverige.se/2024/08/26/ale ... -for-honom
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Jag åker hellre ur SHL med tio masar i laget än vinner SM-guld med tio tjecker.
- Emil Nilsén i slutet av https://open.spotify.com/episode/5gLx2y ... 67b6e5465f -
Själv håller jag tio naturaliserade och halvnaturaliserade skåningar/stockholmare/slovaker/transatlanter/osv minst lika högt som tio urmasar.