LIF i media

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: fre 06 sep 2024, 18:24 (...) jag vill understryka att inte heller jag hört eländet.
1:30:30 https://open.spotify.com/episode/5gLx2y ... 67b6e5465f
Min kärlek till Leksands IF baseras inte på framgångar utan det är viktigare för mig att vi är Leksands IF än att vi vinner guld. Jag åker hellre ur SHL igen med tio masar i laget än vinner SM-guld med tio tjecker.
Varför gjorde då jag som nästan aldrig lyssnar på poddar nedslag i avsnittet och lyssnade lite och där? Därför att jag en gång hörde gästen Rasmus Dahlstedt intervjua Horace https://antipodden.se/2022/05/24/avsnit ... e-engdahl/ och om poddar alltid höll den klassen skulle jag lyssna oftare.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Det är sjukt viktigt med lokalförankrade spelare och kulturbärare. De behöver inte ha släkt från Leksand i sju raka generationer utan de räcker gott att de kommit hit via hockeygymnasiet. Det skapar en förankring i bygden och gör att vi som bor här känner stolthet och glädje, vilket i sin tur skapar sponsorer och engagemang. Trots närmare 200 miljoner i omsättning krävs just engagemang och ideellt arbete sprunget ur en lokalpatriotism för att en förening som Leksand IF ska snurra runt. Däremot förstår ju vilket klappträ som helst att det år 2024 inte går att fylla ett helt lag med det egna kapitalet. Däremot är och ska det vara realistiskt att ha som mål att en till två juniorer varje år ska slussas in i A-laget för att få chansen att jobba till sig en plats.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Jag köper delvis det du skriver Gösen. Lokalförankring är dock något annat än masar istället för tjecker. Leksands IF ska givetvis ha en ungdomsverksamhet. Lägg därtill gärna attrahera unga hockeyspelare från hela landet i tidig ålder, ungdomar som blir förankrade i bygden och tar klivet från juniorverksamheten till a-laget. Det finns det ju otaliga exempel på allt från stockholmare, smålänningar och skåningar som gjort. Men bara Dalarna är för litet upptagningsområde för att försörja ett elitlag i ishockey. Och de bästa svenskarna är LIF knappast ensamma om att jaga. Då måste vi nog öppna för att hitta ett och annat guldkorn tom i Tjeckien.

Lokalförankring i all ära. Men Surahammars IF har också lokalförankring. Och Leksands IF är inte Surahammars IF. Leksands IF är den storhet som föreningen är därför att såna som jag, med noll och ingen koppling till bygden, lägger tid, energi och inte minst en jäkla massa pengar på föreningen. Och det skulle vi inte göra om principen lokalförankring gick före kvalitet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF i media

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: fre 06 sep 2024, 19:05 Lokalförankring i all ära. Men Surahammars IF har också lokalförankring. Och Leksands IF är inte Surahammars IF. Leksands IF är den storhet som föreningen är därför att såna som jag, med noll och ingen koppling till bygden, lägger tid, energi och inte minst en jäkla massa pengar på föreningen. Och det skulle vi inte göra om principen lokalförankring gick före kvalitet.
Word!
Ibland undrar jag om inte LIF:s största problem är en aningen självgod lokalbefolkning som tar sig sig vatten över huvudet.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: fre 06 sep 2024, 18:50 Det är sjukt viktigt med lokalförankrade spelare och kulturbärare. De behöver inte ha släkt från Leksand i sju raka generationer utan de räcker gott att de kommit hit via hockeygymnasiet. Det skapar en förankring i bygden och gör att vi som bor här känner stolthet och glädje, vilket i sin tur skapar sponsorer och engagemang. Trots närmare 200 miljoner i omsättning krävs just engagemang och ideellt arbete sprunget ur en lokalpatriotism för att en förening som Leksand IF ska snurra runt. Däremot förstår ju vilket klappträ som helst att det år 2024 inte går att fylla ett helt lag med det egna kapitalet. Däremot är och ska det vara realistiskt att ha som mål att en till två juniorer varje år ska slussas in i A-laget för att få chansen att jobba till sig en plats.
Enig.

Jag tror att Emil ser en skrämmande utvecklingen i svensk hockey där importer värvas in för att sedan snabbt röra sig vidare. Ett lag med 10 Tjecker skulle kunna ses som en ”quick fix” och inget som bär frukt långsiktigt. Hellre ett HA-gäng jämfört mot ett slagkraftigt SHL-lag med 10 legoknektar som enbart spelar för pengar kan jag köpa. Spelare som Jon och Martin är enligt mig nästintill helt slut på isen, men kan ändå inspirerar sjuåringar till att börja spela hockey. Det är det slutgiltiga syftet med kulturbärare som har kommit från juniorleden.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: LIF i media

Inlägg av CMB »

Men hur blir det om laget har 10 masar och 10 tjecker? Ska vi åka ur eller får vi ta guld? :mrgreen:

Tidigare en liknelse med krig(?), nu rasism mot tjecker.

Superstars agerar därför:

Bild
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Aggeman skrev: fre 06 sep 2024, 19:15 Enig.

Jag tror att Emil ser en skrämmande utvecklingen i svensk hockey där importer värvas in för att sedan snabbt röra sig vidare. Ett lag med 10 Tjecker skulle kunna ses som en ”quick fix” och inget som bär frukt långsiktigt. Hellre ett HA-gäng jämfört mot ett slagkraftigt SHL-lag med 10 legoknektar som enbart spelar för pengar kan jag köpa. Spelare som Jon och Martin är enligt mig nästintill helt slut på isen, men kan ändå inspirerar sjuåringar till att börja spela hockey. Det är det slutgiltiga syftet med kulturbärare som har kommit från juniorleden.
Emil bör i så fall inte ägna sig åt framtidsspaningar. Det är nämligen inte en utveckling man behöver en spåkula för att se. Det är en realitet idag och har så varit i många år. Inte minst Leksands IF har varit drivande till detta. Det är heller inte något unikt för svensk ishockey, det är verkligheten för nästan all kommersiell elitidrott. Varför skulle Marek Hrivik inte kunna inspirera en sjuåring att börja spela hockey? Jag var på plats den match när Hrivik klackade en passning som ledde till mål. Barn i min närhet pratade inte om annat efteråt. Det hade inte pratats mer om Marek var född i Gagnef.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: fre 06 sep 2024, 19:14
Wittgenstein skrev: fre 06 sep 2024, 19:05 Lokalförankring i all ära. Men Surahammars IF har också lokalförankring. Och Leksands IF är inte Surahammars IF. Leksands IF är den storhet som föreningen är därför att såna som jag, med noll och ingen koppling till bygden, lägger tid, energi och inte minst en jäkla massa pengar på föreningen. Och det skulle vi inte göra om principen lokalförankring gick före kvalitet.
Word!
Ibland undrar jag om inte LIF:s största problem är en aningen självgod lokalbefolkning som tar sig sig vatten över huvudet.
Kalla mig självgod hur mycket du vill men den största inkomstkällan när det kommer till sponsring är alla småföretag och privatpersoner som köper betydelselösa skyltar, som köper sittplatser och matbiljetter och ställer upp när det kniper. Ejendals och Clas Ohlson är jätteviktiga men det är alla små bäckar som är vårt bread and butter.

Hur många ute i landet (förutom de fåtal som var med på 60-70-talet) skulle hålla på Leksand och framförallt börja hålla på Leksand utan att det lokalförankrade engagemanget fanns. Inte ens jag som bor här skulle gå på hockey utan det intresse som finns på byn, eller utan Superstars för den delen även om jag på senare tid tyckt rätt ofta att de borde kamma till sig emellanåt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: fre 06 sep 2024, 19:39 Inte ens jag som bor här skulle gå på hockey utan det intresse som finns på byn, eller utan Superstars för den delen även om jag på senare tid tyckt rätt ofta att de borde kamma till sig emellanåt.
Man måste skilja på vad Superstars uträttar på läktarna och det som sker när det inte är match. Mina gamla föräldrar - som ALLTID var på plats på sittplats - uppskattade dem mycket. Samma med mig. Det var Superstars som lyfte upplevelsen när jag åkte upp på hockeyallsvenska vardagsmatcher
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Wittgenstein skrev: fre 06 sep 2024, 19:36
Aggeman skrev: fre 06 sep 2024, 19:15 Enig.

Jag tror att Emil ser en skrämmande utvecklingen i svensk hockey där importer värvas in för att sedan snabbt röra sig vidare. Ett lag med 10 Tjecker skulle kunna ses som en ”quick fix” och inget som bär frukt långsiktigt. Hellre ett HA-gäng jämfört mot ett slagkraftigt SHL-lag med 10 legoknektar som enbart spelar för pengar kan jag köpa. Spelare som Jon och Martin är enligt mig nästintill helt slut på isen, men kan ändå inspirerar sjuåringar till att börja spela hockey. Det är det slutgiltiga syftet med kulturbärare som har kommit från juniorleden.
Emil bör i så fall inte ägna sig åt framtidsspaningar. Det är nämligen inte en utveckling man behöver en spåkula för att se. Det är en realitet idag och har så varit i många år. Inte minst Leksands IF har varit drivande till detta. Det är heller inte något unikt för svensk ishockey, det är verkligheten för nästan all kommersiell elitidrott. Varför skulle Marek Hrivik inte kunna inspirera en sjuåring att börja spela hockey? Jag var på plats den match när Hrivik klackade en passning som ledde till mål. Barn i min närhet pratade inte om annat efteråt. Det hade inte pratats mer om Marek var född i Gagnef.
Visst kan man tycka att det är självklart att svensk hockey till stor del ser ut så. Han kanske menar att det inte behöver vara så och vill se en förändring. Leksands IF visade genom återtåget 15/16 att det går att nå sportslig framgång utan dyra importer.

Visst kan Hrivik eller vilken annan hockeyspelare som helst inspirera barn till att börja spela hockey. Dock kan den lokala anknytningen vara viktig för att barnen ska kunna relatera till sina idoler. Exempelvis att de har gått i samma skola, spelat på samma uterink och träffats på hockeyskolan på somrarna kan ha inverkan. Barnen kan se en utstakad väg på ett annat sätt jämfört mot en imports hockeyresa.
Senast redigerad av Aggeman den fre 06 sep 2024, 20:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF i media

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: fre 06 sep 2024, 19:39
Mats_ume skrev: fre 06 sep 2024, 19:14
Wittgenstein skrev: fre 06 sep 2024, 19:05 Lokalförankring i all ära. Men Surahammars IF har också lokalförankring. Och Leksands IF är inte Surahammars IF. Leksands IF är den storhet som föreningen är därför att såna som jag, med noll och ingen koppling till bygden, lägger tid, energi och inte minst en jäkla massa pengar på föreningen. Och det skulle vi inte göra om principen lokalförankring gick före kvalitet.
Word!
Ibland undrar jag om inte LIF:s största problem är en aningen självgod lokalbefolkning som tar sig sig vatten över huvudet.
Kalla mig självgod hur mycket du vill men den största inkomstkällan när det kommer till sponsring är alla småföretag och privatpersoner som köper betydelselösa skyltar, som köper sittplatser och matbiljetter och ställer upp när det kniper. Ejendals och Clas Ohlson är jätteviktiga men det är alla små bäckar som är vårt bread and butter.

Hur många ute i landet (förutom de fåtal som var med på 60-70-talet) skulle hålla på Leksand och framförallt börja hålla på Leksand utan att det lokalförankrade engagemanget fanns. Inte ens jag som bor här skulle gå på hockey utan det intresse som finns på byn, eller utan Superstars för den delen även om jag på senare tid tyckt rätt ofta att de borde kamma till sig emellanåt.
Jag låter denna text ligga okommenterad så får utsocknes fans som läser detta begrunda hur lokalbefolkningen ser på fenomenet Leksands IF.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: LIF i media

Inlägg av Chris »

Jag tror att det i grunden är föreningen som är viktig. och att föreningen kan välkomna många såväl spelare som publik. Spelare kommer och går, även de lokala. Vissa minns man väl även om de kommer från Leksand, Finlands djupa skogar, Borlänge, eller Gud förbjude, skulle vara rumpmas (som på allvar är ett vidrigt uttryck). På samma sätt blir det galet om man värderar fans olika, insocknes resp utsocknes.

Det skulle aldrig någonsin fungera utan utsocknes och det skulle inte heller fungera utan insocknes. LIF har många gånger förstått det (sommarturnéer i Dalarna, Globenmatchen mot Mora etc. Därför tycker jag att uttalanden som EN sägs ha gjort (jag har heller inte lyssnat) är närmast obehagliga). Det vore riktigt trist om det skulle vara framtiden.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: fre 06 sep 2024, 20:03
Gösen skrev: fre 06 sep 2024, 19:39
Mats_ume skrev: fre 06 sep 2024, 19:14

Word!
Ibland undrar jag om inte LIF:s största problem är en aningen självgod lokalbefolkning som tar sig sig vatten över huvudet.
Kalla mig självgod hur mycket du vill men den största inkomstkällan när det kommer till sponsring är alla småföretag och privatpersoner som köper betydelselösa skyltar, som köper sittplatser och matbiljetter och ställer upp när det kniper. Ejendals och Clas Ohlson är jätteviktiga men det är alla små bäckar som är vårt bread and butter.

Hur många ute i landet (förutom de fåtal som var med på 60-70-talet) skulle hålla på Leksand och framförallt börja hålla på Leksand utan att det lokalförankrade engagemanget fanns. Inte ens jag som bor här skulle gå på hockey utan det intresse som finns på byn, eller utan Superstars för den delen även om jag på senare tid tyckt rätt ofta att de borde kamma till sig emellanåt.
Jag låter denna text ligga okommenterad så får utsocknes fans som läser detta begrunda hur lokalbefolkningen ser på fenomenet Leksands IF.
Inte för att jag förstår hur något du kommenterar kan vara okommenterat men visst. Gör gärna det om du tror att en sak tar ut en annan. Det har naturligtvis ingenting med värderingar om vilka som är viktigast i någon slags ordning utan vad som är viktigt. Och jag räknar inte in mig själv i dem jag räknar upp utan ser mig själv som någon utifrån även om jag bor här som en kompetenslös lokal hillbilly .
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Chris skrev: fre 06 sep 2024, 20:41 På samma sätt blir det galet om man värderar fans olika, insocknes resp utsocknes.
Supporterskapets ”äkthet” borde grunda sig i det känslomässiga och tidsmässiga engagemanget som finns kring föreningen, och var man bor i Sverige bör inte vara väsentligt. Jag tycker att det går värdera supporterskap olika. De som inte har koll på när laget spelar sina matcher och ändå säger sig ”heja” på laget är enligt mig inte äkta supportrar.

Leksands IF har mycket folk på matcherna runt om i Sverige där många säkerligen är inbitna supportrar, men det finns även troligtvis många andra som inte hör till den skaran. Det är inte något som jag tror är särskilt unikt med Leksands IF, utan finns i alla klubbar. Dock tror jag att det kan vara en grund till att insocknes supportrar som har ett säsongskort, åker på bortaresor och målar tifon värderar sig högre jämfört med personer som bor på andra sidan landet, följer laget sporadiskt på TVn och ser en livematch om året. Kanske har de tröttnat på snacket om ”hela Sveriges lag”. De bör dock verkligen uppskatta de som åker långväga till både hemma och bortaplan för att stötta laget på plats, och inte anse att man måste vara mas för att vara äkta.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: LIF i media

Inlägg av Lillgud »

Vi haft såna här trams diskussioner förut med….i gamla forumet….

Även då vid något tillfälle har detta snack dykt upp om att
`Leksand ska vara i princip helsvenskt´.
Och att laget skulle mestadels bestå av spelare från Dalarna….
Och vi skulle bara värva in `trevliga spelare osv´….
Och att alla utländska spelare är bara legoknektar som inte bryr sig, utan bara bryr sig om lönen osv…

Men efter de senaste åren med bättre scouting och inköp av lite dyrare vassare importer till klubben. Och framgångarna som kommit av det….mycket tack vare att de utländska spelarna dragit ett tungt lass. Så har såna där `Emil uttalanden´ överlag ändå minskat betydligt….

Tror kan vart tex bla Tore Jobs som hade någon vision och lobbade för att vi skulle prioritera gå för spelare från Dalarna….det var framtiden…
Och Mikael Karlberg ville bara ha in trevliga spelare…och han föredrog nog helst svenska spelare bara med.
Men även TJ vart på det spåret då med… Floppen Andre Hult hade ju Borlänge/Dala anknytning…och fick mest ett kontrakt pga det.

Vill man hellre åka ur….
Än att bygga det slagkraftigaste möjliga laget..
Då skall man verkligen bannlysas från att då ha makt i Leksands korridorer….

Det cirkus 96st utländska spelare i SHL…..
Det ger ett snitt på ca 7st spelare per lag….
Leksand tex ligger på 8st…
Malmö ligger nog på en 12st tex…varav 4st tjecker….

Och det finns cirka 70st utländska spelare i Allsvenskan….

96+70= 166st / 22spelare (Säg 23 då) 166/23 = Då kommer man upp i hela 7st lag….
Som skulle kunna fyllas med bara utländska spelare… Så många importer huserar i Allsvenskan / SHL. Det finns inte ens svenskt spelarmaterial för att fylla upp alla dessa 166st platser….
Kvaliten och intresset skulle sjunka avsevärt på SHL utan importflödet….
Och ligan ska vara just attraktiv i Europa…
Så finnar , tjecker och slovaker hellre väljer spel i SHL framför inhemska serier.
Och när AHL-transatlanter ger upp NHL och börjar blicka mot Europa…
Då skall SHL vara en liga man gärna blickar mot….

Och många av de utländska stjärnorna är just de som marknadsfört och drivit på intresset för ligan som gör att den befinner sig där den är…
Med folkligt intresse och sponsorers intresse att synas via ligan.
Jarmo Myllys tex var ett superstort affischnamn på sin tid för ligan….och en bland dom enskilt viktigaste spelarna för ligans expandering genom årens gång.

Andra viktiga utländska kulturbärare för ligan tex….Juha Rihijärvi , Tomi Kallio , Marko Jantunen , Esa Keskinen , Raimo Helminen , Espen Knutsen.

I Leksands fall spelare som Hrivik , Cehlarik och Max Veronneau höjer temperaturen och intresset för betydligt fler personer än att marknadsföra en match med Karlssson/Knuts/Eljas tex.
Dom utländska spelarna fyller verkligen en funktion…och en krydda till SHL.
Sen blir det precis som med dom svenska spelarna…att alla värvningar faller inte väl ut…
Vi hade tex Quenneville…. Men det en del av tjusningen med…..man kan aldrig veta exakt hur det kommer att slå med en värvning….Vissa blir flipp och andra flopp….

Just även lokalbefolkningen som strider mest om makt inflytande …inser kanske inte heller att Leksand är just `Folkets lag´mer än vad det är `byns lag´… Leksand har väl även fler medlemmar utanför Leksand än från byn…
Kanske dom inte heller förstår vart alla bilar kommer ifrån…när hela samhället fylls upp med bilar. (Det kanske inte direkt är grannen som har tagit bilen till matchen)
Det bara och kolla på bilköerna efter matcherna som ringlar iväg som en jättelång orm mot både Borlänge och Falun tex… Och det finns en anledning att Leksand har starkast bortafölje av alla lag… Då det bor massvis med just Leksands fans utspridda i hela landet…
Utan hela Sveriges stöd….skulle inte Leksand vara det Leksand är….