Träningsmatcher 2024

Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Lillgud »

Det lustiga jag tror nu inte att vi ser Hellsten mer heller…
(Först den dag han sen begår SHL-debut)

Han stod mot Frölunda och vi torskade med 3-5
Sen stod han mot Vålerenga och vi torskade 3-2 (Släppte även in hela 3 av 4 straffar då mot sig)
Sen stod han mot Vålerenga igen i 2perioder och det blev 6-3 men vi låg tex under med 0-2 inledningsvis…

Han alltså nu fått chansen i 3 av 5 matcher…
Det bara 2matcher kvar nu och nu skall det bara finslipas och allt sitta inför premiären…
När de ställs mot nu SHL kollegorna Linköping och Timrå i nästa vecka….
Vi får nog anta att Armalis ges chansen i båda dessa…
Så att han blir och stå i 4matcher på försäsongen och Hellsten i 3st…..

Det mest obehagliga att absolut inga frågetecken har då rätats ut kring denna målvakt…
Det ser precis lika ut som väntat….
Och det måste vara en mardröm för både Leksand (laget) och han själv att gå in i serien sen med enbart dessa 3st matcher i bagaget… Som inte gett något positivt besked alls… Trots att han gavs chansen att få självförtroende då han fick stå båda lätta matcherna mot Vålerenga…

För det känns som Hellsten kommer att vara en kanin som släpps in på en gård med Lejon…. När han sen debuterar i SHL… Det är egentligen synd om honom….han borde inte utsättas för det här…. Men någon har dumt nog kastat in han i den här leken på högsta nivån i Sverige…
Han är egentligen inte alls redo för det här…
Han kommer att bli sliten i stycken….och avslöjad.
Han kommer att bli så genomskinligt synad och slaktad i SHL sen….

Det bara och ladda in hela handväskan på förlust i SHL sen om det ploppar upp att Hellsten är namngiven som målvakt till någon match i SHL sen…

Man börjar nästan undra lite hur de gör på träningarna….
Om spelarna inte vill sänka han helt…
Utan de avsiktligt skjuter lite puckar på han….
Så han får göra lite räddningar ibland….
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Catami »

Ja, man undrar. Vår andremålis håller inte helt enkelt.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Sniper »

Klas skrev: lör 07 sep 2024, 16:39 Oj, man byter ut Hellsten inför tredje.
Krasslig? Annars skulle man väl knappast göra nåt sånt i en sådan här match…?

Kan ju förklara en del av hans minst sagt darriga ingripanden.
Hellsten lämnade matchen efter två perioder. Han var hängig. Givetvis en anledning till att matchen inte kanske var hans bästa i karriären.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... dvalerenga
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Uffe88 »

Lillgud skrev: lör 07 sep 2024, 20:00 Det lustiga jag tror nu inte att vi ser Hellsten mer heller…
(Först den dag han sen begår SHL-debut)

Han stod mot Frölunda och vi torskade med 3-5
Sen stod han mot Vålerenga och vi torskade 3-2 (Släppte även in hela 3 av 4 straffar då mot sig)
Sen stod han mot Vålerenga igen i 2perioder och det blev 6-3 men vi låg tex under med 0-2 inledningsvis…

Han alltså nu fått chansen i 3 av 5 matcher…
Det bara 2matcher kvar nu och nu skall det bara finslipas och allt sitta inför premiären…
När de ställs mot nu SHL kollegorna Linköping och Timrå i nästa vecka….
Vi får nog anta att Armalis ges chansen i båda dessa…
Så att han blir och stå i 4matcher på försäsongen och Hellsten i 3st…..

Det mest obehagliga att absolut inga frågetecken har då rätats ut kring denna målvakt…
Det ser precis lika ut som väntat….
Och det måste vara en mardröm för både Leksand (laget) och han själv att gå in i serien sen med enbart dessa 3st matcher i bagaget… Som inte gett något positivt besked alls… Trots att han gavs chansen att få självförtroende då han fick stå båda lätta matcherna mot Vålerenga…

För det känns som Hellsten kommer att vara en kanin som släpps in på en gård med Lejon…. När han sen debuterar i SHL… Det är egentligen synd om honom….han borde inte utsättas för det här…. Men någon har dumt nog kastat in han i den här leken på högsta nivån i Sverige…
Han är egentligen inte alls redo för det här…
Han kommer att bli sliten i stycken….och avslöjad.
Han kommer att bli så genomskinligt synad och slaktad i SHL sen….

Det bara och ladda in hela handväskan på förlust i SHL sen om det ploppar upp att Hellsten är namngiven som målvakt till någon match i SHL sen…

Man börjar nästan undra lite hur de gör på träningarna….
Om spelarna inte vill sänka han helt…
Utan de avsiktligt skjuter lite puckar på han….
Så han får göra lite räddningar ibland….
Våra farhågor besannas, låter som en mardröm. Bara att hoppas att Mantas finner ett lugn över att ha en såpass svag målvaktskollega så att hans plats om första spaden kommer vara cementerad.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Wiborg »

Tycker det är lite väl tidigt att såga Hellsten. Det är fortfarande försäsong och han har en del tid för återanpassning till stor rink t.ex. Visst, det var ingen vidare match han gjorde i lördags, men var det någon som var övertygad över Larssons försäsong förra säsongen? Nu tror jag inte Hellsten kommer vara en ny Larsson, men jag har skrivit det många gånger förr, jag tror ändå vi kommer ha en fullgod andremålvakt i honom som spelar 10-15 matcher och gör det godkänt.

Ser inte heller varför han inte skulle kunna få en match till den här veckan förutsatt att han är frisk. Ros på Aftonbladet skrev att han kände sig hängig (därav att Mantas hoppade in) så det är bara hoppas att det är något snabbt övergående och att itne fler smittas. Zacke stod väl över på grund av sjukdom också har jag för mig att jag hörde någonstans?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Wiborg »

Någon tyckte det var pinsamt att förlora mote Vålerenga i en försäsongsmatch. Att förlora mot Sheffield i en tävlingsmatch måste väl vara snäppet värre?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... d-steelers
Pain is temporary, glory is forever
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Uffe88 »

Wiborg skrev: mån 09 sep 2024, 07:35 Tycker det är lite väl tidigt att såga Hellsten. Det är fortfarande försäsong och han har en del tid för återanpassning till stor rink t.ex. Visst, det var ingen vidare match han gjorde i lördags, men var det någon som var övertygad över Larssons försäsong förra säsongen? Nu tror jag inte Hellsten kommer vara en ny Larsson, men jag har skrivit det många gånger förr, jag tror ändå vi kommer ha en fullgod andremålvakt i honom som spelar 10-15 matcher och gör det godkänt.

Ser inte heller varför han inte skulle kunna få en match till den här veckan förutsatt att han är frisk. Ros på Aftonbladet skrev att han kände sig hängig (därav att Mantas hoppade in) så det är bara hoppas att det är något snabbt övergående och att itne fler smittas. Zacke stod väl över på grund av sjukdom också har jag för mig att jag hörde någonstans?
Ska tillägga att jag hoppas att mitt inlägg blir ett uppvak för Hellsten och att han trycker ner orden "Vad sa du nu då!?" i min hals.

Hoppas att han kan få en skön och stabil insats innan premiären åtminstone så att han inte sitter där i omklädningsrummet som världens minsta människa.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Lampa »

Wiborg skrev: mån 09 sep 2024, 08:24 Någon tyckte det var pinsamt att förlora mote Vålerenga i en försäsongsmatch. Att förlora mot Sheffield i en tävlingsmatch måste väl vara snäppet värre?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... d-steelers
Känns som att Växjö garanterat åker ur nu. Det är ju så det fungerar med dessa otroligt betydelsefulla försäsongsmatcher. Även om just detta var CHL..
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Sniper »

Har väntat sedan i lördags på Wiborgs räfst och rättarting måndag morgon - men det där var ju rätt lugnt och sansat i förhållande till kritiken Hellsten fick utstå :)

Jag har också tänkt på det första insläppta målet. Olimb står helt ensam framför kassen och skymmer Hellsten. Jakob verkar inte ha full koll på var pucken ska komma men hinner ner och motar pucken, dock inte bättre än att den landar framför fötterna på Olimb, som enkelt kan lägga in pucken. Å ena sidan var det bra att hinna ner och rädda pucken, å andra kanske han skulle ha varit rörligare och skapat sig bättre överblick där bakom Olimb så han kunnat stå för en helt och hållet avvärjande aktion.

Vid tredje målet är han uppenbart "hängig".
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: mån 09 sep 2024, 09:24 Har väntat sedan i lördags på Wiborgs räfst och rättarting måndag morgon - men det där var ju rätt lugnt och sansat i förhållande till kritiken Hellsten fick utstå :)

Jag har också tänkt på det första insläppta målet. Olimb står helt ensam framför kassen och skymmer Hellsten. Jakob verkar inte ha full koll på var pucken ska komma men hinner ner och motar pucken, dock inte bättre än att den landar framför fötterna på Olimb, som enkelt kan lägga in pucken. Å ena sidan var det bra att hinna ner och rädda pucken, å andra kanske han skulle ha varit rörligare och skapat sig bättre överblick där bakom Olimb så han kunnat stå för en helt och hållet avvärjande aktion.

Vid tredje målet är han uppenbart "hängig".
Jag håller ju med i det mesta att det inte var någon vidare bra match av honom. Sedan är det bara tröttsamt att vissa har bestämt sig sedan tidigare och sedan bara letar "bevis" som stöder sin tes och blundar för allt annat, men jag orkar inte lägga så mycket energi på det längre. Kan hända att det blir mer när vi börjar spela om poäng och det är oförtjänt ;-)

Jag hade svårt att se pucken på första målet men tycker att den går i magen och den pucken borde han nog klara av att hålla och trean är dålig vinkel där han borde hålla stolpen bättre. Andra målet är det dock fyra andra spelare på isen som får ta på sig. Sedan är det alltid svårt med en match av den här typen, både denna och förra matchen mot Vålerenga. Du har ett lag framför dig som inte är speciellt sugna på att göra jobbet och det är kul att snurra i anfallszon men inte lika roligt att göra jobbet i egen zon. Lite otacksamt kan jag tycka. Armalis fick spela mot Örebro med ett lag som jobbade över hela banan och låg bra i positioner, det gör målvaktsspelet lättare även om motståndet egentligen är svårare.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Gösen »

FK
Det var ungefär en halvtimme in i måndagsträningen som olyckan var framme för Lucas Elvenes.

Efter en kortare undersökning i båset lämnade han träningen tillsammans med fysioterapeut Emilia Backman.

När Sporten någon timme senare mötte Elvenes sa han:

– Jag trillade lite obekvämt och kände mig lite obekväm i axeln, men det är lugnt, det ska vara en liten försiktighetsåtgärd. Jag har kollat till det och ska köra lite rehab.
När Elvenes klev av träningen klev Hannes Hellberg in på hans plats med Lukas Vejdemo och Peter Cehlárik.

Emilia Backman ger Elvenes följande prognos:

– Det är lite dag till dag när han är tillbaka, men han är inte uttagningsbar i morgon (läs: tisdag), säger hon.

Efter lördagens match fanns frågetecken för centern Marek Hrivík och målvakten Jakob Hellsten.

Marek Hrivík var igång igen och kände sig frisk. Han menar själv att han är spelbar på tisdagen.

– Jag håller med, han kan spela, säger Backman.

Jakob Hellsten tränade inte på måndagen – hans plats fylldes av Marcus Gidlöf från J20-laget:

– Han råkade ut för en mindre skada, vi tar det dag för dag, säger Emilia Backman.

Då Hellsten var den ende som inte tränade var laget övertaligt.

Patrik Zackrisson och Kalle Östman turades om att spela center mellan Oskar Lang och Marcus Karlberg medan backtrion Lucas Lagerberg, Fred Nilsson och Anton Johansson turades om bilda backpar.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Sniper »

Elvenes medverkade i Leksands samtliga tävlingsmatcher i fjol: 52+7 https://www.eliteprospects.com/player/2 ... as-elvenes

Det ska bli intressant att se hur hans frånvaro påverkar LIF:s spel - kännbart kreativitetstapp eller ett effektivare puckinnehav där passningstempot ökar?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Mats_ume »

leksandsif_1725959608_289581910.jpg
https://www.instagram.com/stories/leksa ... 267610051/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Aggeman »

Hellberg bör rimligtvis varit sjuk eller något dylikt. Jag kan inte förstå att man sätter upp honom som extraspelare annars. Det är nu han måste få chansen att visa upp sig.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Träningsmatcher 2024

Inlägg av Sniper »

Bild

En dagsfärsk Eljas-intervju förresten https://hockeysverige.se/intervju/efter ... i-leksand/

* * *

Förresten 2: Skönt att se Norén tillbaka.