2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Sniper »

21 september 1994 hade tv-serien Tre Kronor premiär. Tidigare samma år ingick fem leksingar i ett annat Tre Kronor som vann OS-guld. Samma månad som tv-serien började sändas inleddes en elitserie där Leksand slutade 4:a och Frölunda inte ens fick vara med i fortsättningsserien efter jul utan tvingades spela i dåvarande allsvenskan.

21 september 1931 föddes Larry Hagman. Han var huvudkaraktär i tv-serien Dallas, en serie jag följde till skillnad från Tre Kronor. Dallas hade premiär i USA i april 1978 och i Sverige i januari 1981. I slutet på 70-talet utmanade Leksand fortfarande om SM-guld medan man 1981 hade börjat få svårigheter och slutade näst sist i elitserien.

Hur blir det 2024-25 - utmanar om SM-guld eller får svårigheter?

* * *

Påminnelse till Leksands IF: Kalle Östman är avstängd och får inte spela i premiären (Lex: Tomas Jonsson).
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Sniper »

Försäsongen är över, nedräkningsklockan i forumets gula fält står på 8 dagar+ och när det gäller motståndarkollen - och tillhörande supporterkommentarer - börjar vi säsongen där vi slutade förra: https://rakapuckar.com/

* * *

Matchsponsor: Klas i Gusselhyttan
Matchens vara:

Bild
https://www.systembolaget.se/produkt/ol ... e-1317003/
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Sniper »

HenrikM 16 september, 2024 At 08:30
Hur ska Frölunda nyttja Cederqvist på bästa sätt? Av det lilla jag sett av försäsongen ser han intressant ut, och det borde finnas stor potential.
Henrik Leman 16 september, 2024 At 08:43
Jätteintressant fråga. Med Ruotsalainen ocb Ruohomaa såg Cederqvist spännande ut. I andra formationer har han synts mindre. (...)
https://rakapuckar.com/morning-mailbag- ... ge-svaren/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Gösen »

Med knappa fem dygn till oxfilemacka och nedsläpp är det dags att puffa så även Stjärnan trots den veckodagförsedda rubriken förstår att det är match snart. Löjrom ska tinas försiktigt i kylskåp.

Och som svar så är inte Kalle med men förhoppningsvis Hellberg.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: mån 16 sep 2024, 16:16 Med knappa fem dygn till oxfilemacka och nedsläpp är det dags att puffa så även Stjärnan trots den veckodagförsedda rubriken förstår att det är match snart. Löjrom ska tinas försiktigt i kylskåp.
…och gärna med locket lite på glänt.

Jaha, det är här vi håller till nu alltså..
Ska faktiskt bli lite kul med premiär. Kul med lite hetta i trådarna igen.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Sniper »

Lokala experterna inför SHL-premiären – del 2

LEKSAND
Ronnie Carlsson, Falu-Kuriren
Leksand har som brukligt blandat och gett en hel del i träningsmatcherna, såväl från match till match som i matcherna. Ett lysande exempel är Frölundamatchen i Strömstad där Frölunda hade 4–0, i underkant, att gå på och där Leksand nästan lyckades skapa nerv i slutskedet. Det är ungefär lika lätt att dra slutsatser av försäsongen som att pricka sju rätt på Lotto.

Efter förlusterna mot Färjestad (2–3) och Frölunda (3–5) föll laget på straffar mot Vålerenga (2–3, en riktigt usel match), besegrade Örebro (3–1, en riktigt bra match), vann mot Vålerenga med 6–3, körde över Linköping med 7–1 och blev överkört av Timrå, 1–5 i genrepet.

Lucas Elvenes var veckan före premiären den enda spelaren i truppen som var skadad, men han bör vara tillbaka till premiären. Marek Hrivík och Max Véronneau har sett bättre ut än förra året och Joonas Lyytinen, nye backen från Timrå, har imponerat på mig.

Ledarna har identifierat två akilleshälar från förra säsongen, powerplay och tekningar. Det har tränats på båda detaljerna lite extra under försäsongen. Får LIF till en bättre jämnhet än laget visat under försäsongen kan det bli minst lika bra som förra säsongen, men än är de inte riktigt där.

Lemans tankar:
Ännu ett sådant där lag som, om man ser till spelarmaterialet, verkligen har kapacitet för att hota de bästa. Kanske kan ett litet frågetecken sättats för backsidan, ett annat för om slovakerna Marek Hrivik och Peter Cehlarik sett sina bästa år, men med frågetecken uträtade till utropstecken – då blir Leksand bra. Om inte … tja, ni fattar.
Challe och Challe, alltså Charles Berglund och Mikael Karlberg, fick bra ordning på Leksand efter att Björn Hellkvist (all styrka till dig, Björn) tvingats lämna, jag tycker det bör betyda att Leksand börjar på en högre nivå nu.
Intressant: Utan Filip Larsson måste Mantas Armalis spela synnerligen stort mellan stolparna.
https://rakapuckar.com/lokala-expertern ... ren-del-2/
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: tor 12 sep 2024, 21:38 Försäsongen är över, nedräkningsklockan i forumets gula fält står på 8 dagar+ och när det gäller motståndarkollen - och tillhörande supporterkommentarer - börjar vi säsongen där vi slutade förra: https://rakapuckar.com/

* * *

Matchsponsor: Klas i Gusselhyttan
Matchens vara:

Bild
https://www.systembolaget.se/produkt/ol ... e-1317003/
Brilljant! Passar bra som segeröl. Minst lika bra som tröst om olyckan är framme.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Sniper »

Leksand på riks-tv:
14:30 Hockeylördag: Frölunda - Leksand
Säsongens första hockeylördag med ishockey från
Skandinavium där Frölunda HC ställs mot Leksands IF i
premiäromgången i SHL. I studion finns Lasse Granvist,
Staffan Kronwall och Joel Lundqvist. Kommentatorer: Johan
Edlund och Almen Bibic.
https://www.tv4.se/tabla/2024-09-21
* * *

Senare på kvällen vill jag lyfta Luleå-Timrå som är av intresse inför omgång 2 när det är vår tur att möta Luleå borta. Från Lillguds sammanställning av försäsongen:
Timrå
3-1 Vinst mot Brynäs
5-4 Vinst mot Vaasan Sport (Straffar)
5-0 Vinst mot Vaasan Sport
3-2 Vinst mot Björklöven
7-5 Vinst mot Sundsvall
2-3 Förlust mot Modo (Förlängning)
3-2 Vinst mot Luleå (Straffar)
5-1 Vinst mot Leksand

Luleå
8-1 Vinst mot Boden
4-2 Vinst mot Kärpät
3-2 Förlust mot Kärpät
3-4 Förlust mot Skellefteå
4-5 Förlust mot Modo
2-3 Förlust mot Timrå (Straffar)
4-5 Förlust mot Björklöven
Håller Luleås förlusttrend i sig över lördagen?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: tis 17 sep 2024, 16:42 Leksand på riks-tv:
14:30 Hockeylördag: Frölunda - Leksand
Säsongens första hockeylördag med ishockey från
Skandinavium där Frölunda HC ställs mot Leksands IF i
premiäromgången i SHL. I studion finns Lasse Granvist,
Staffan Kronwall och Joel Lundqvist. Kommentatorer: Johan
Edlund och Almen Bibic.
https://www.tv4.se/tabla/2024-09-21
Inte bra att vi förlorar en given Olimbmannenmatch till riks-TV.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Wittgenstein »

Jag är nog generellt ganska pessimistisk, och i synnerhet gäller detta LIF. Blir det poäng här är jag nöjd. En bra start tror jag blir väldigt viktig denna säsong. Topp 8 efter 10 omgångar är ett måste, annars är jag rädd att det blir nervöst framåt våren.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: tis 17 sep 2024, 21:24 Jag är nog generellt ganska pessimistisk, och i synnerhet gäller detta LIF. Blir det poäng här är jag nöjd. En bra start tror jag blir väldigt viktig denna säsong. Topp 8 efter 10 omgångar är ett måste, annars är jag rädd att det blir nervöst framåt våren.
Vad vore idrott utan nerv? ;)
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av bjernagris »

https://www.gp.se/sport/ishockey/frolun ... 8df4c64270
Frölunda inte överens om spel i Scandinavium

På lördag är planen att Frölunda ska premiärspela i SHL mot Leksand i Scandinavium. Men med bara dagar kvar till match är klubben inte överens med det kommunala bolaget Got event om hyresavtalet för att spela på arenan.
Nu ligger två olika avtalsförslag på bordet.
– Är det som jag hoppas kanske vi antar det, annars kommer vi säga nej och då kan vi inte spela på lördag, säger Frölundas ordförande Mats Grauers.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

bjernagris skrev: Igår, 09:50 https://www.gp.se/sport/ishockey/frolun ... 8df4c64270
Frölunda inte överens om spel i Scandinavium

På lördag är planen att Frölunda ska premiärspela i SHL mot Leksand i Scandinavium. Men med bara dagar kvar till match är klubben inte överens med det kommunala bolaget Got event om hyresavtalet för att spela på arenan.
Nu ligger två olika avtalsförslag på bordet.
– Är det som jag hoppas kanske vi antar det, annars kommer vi säga nej och då kan vi inte spela på lördag, säger Frölundas ordförande Mats Grauers.
A´meh!?! Saftig förhandlingstaktik, förmodar jag.

Förövrigt, att vi börjar med två raka bortamatcher känns inte bra.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Sniper »

leksandimitthjärta
18 september 2024, 10:36

oliver77 skrev:
Frölunda riskerar att inte ha ett arenaavtal till premiären. Kommer det gullas med dom och låta deras hemmamatcher skjutas upp eller tvingas dom till WO?


Vart läser du det ?
Förvänta dig ingen källhänvisning/länk i Masugnen. Ut på nätet och leta. Och i just det här fallet får du jobba lite.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Wittgenstein »

Tycks som att vi inte behöver oroa oss för en ny...

Bild
Leksand spelar utan Östman
Leksand kommer till spel utan centern Kalle Östman på lördag.

Han är fullt frisk och är en viktig kugge för Leksand i powerplay.

Men den minnesgoda har full koll på att han blev avstängd i tre matcher i slutspelet i våras. Han ”körde på” en domare i Scandinavium i den femte kvartsfinalen. Därefter missade han match sex och sju. Men eftersom en match återstod på avstängningen så missar han även premiären på lördag. Leksand har satt upp en post it-lapp med infon i tränarrummet.

Leksand har en gång tidigare missat en avstängning som gått över två säsonger, det var när Tomas Jonsson drog på sig matchstraff i Gävle i en slutspelsmatch 1994. Det misstaget vill man givetvis inte göra om.
Från: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ssilas-lon
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.