Nej.Sniper skrev: ↑tis 17 sep 2024, 16:42 Senare på kvällen vill jag lyfta Luleå-Timrå som är av intresse inför omgång 2 när det är vår tur att möta Luleå borta. Från Lillguds sammanställning av försäsongen:
Håller Luleås förlusttrend i sig över lördagen?Timrå
3-1 Vinst mot Brynäs
5-4 Vinst mot Vaasan Sport (Straffar)
5-0 Vinst mot Vaasan Sport
3-2 Vinst mot Björklöven
7-5 Vinst mot Sundsvall
2-3 Förlust mot Modo (Förlängning)
3-2 Vinst mot Luleå (Straffar)
5-1 Vinst mot Leksand
Luleå
8-1 Vinst mot Boden
4-2 Vinst mot Kärpät
3-2 Förlust mot Kärpät
3-4 Förlust mot Skellefteå
4-5 Förlust mot Modo
2-3 Förlust mot Timrå (Straffar)
4-5 Förlust mot Björklöven
2024-09-24 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand 5-1
-
2024-09-24 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand 5-1
-
Re: 2024-09-24 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand
Läge att påminna om detta då med….
Skrivet redan 22maj….
Vi klistrar in vårt spelschema igen då….
Efter 1spelad omgång är vi nu på plats 13….
Har varnat för vårt schema….som kan sänka oss ordentligt i skiten i ett tidigt skede på serien.
Det är inte många lag som har styrkan att kunna resa sig sen från dåliga starter……
Örebro fick en smakstart och självförtroende boost deluxe efter en runda…..(5-0 vinst)
Underlättar kanske inte heller för framtiden… Örebro har bevisligen även gått ganska starkt på försäsongen när de mött SHL lag. Så det finns verkligen inga givna bottenlag eller räddningsplankor i år….om någon fortfarande ens tror det.
Bland det värsta som kan hända….
Är att vi kommer starta där nere i källaren och sen bara få jaga hela säsongen under tryck och press och prestationsångest…. Det är inget något lag vill uppleva….
För då presterar man ännu sämre och glädjen dör ut i truppen…
Men men…..schemat talar verkligen inte för oss…..
Det riskerar snarare att käka upp oss…..
Skrivet redan 22maj….
Vi klistrar in vårt spelschema igen då….
Efter 1spelad omgång är vi nu på plats 13….
Har varnat för vårt schema….som kan sänka oss ordentligt i skiten i ett tidigt skede på serien.
Det är inte många lag som har styrkan att kunna resa sig sen från dåliga starter……
Sen att Forumets egna tilltänkta räddningsplanka….Lillgud skrev: ↑ons 22 maj 2024, 18:24 Känns som vi kan få en väldigt tuff start….
Och hamna nere i skiten direkt tabellen ….
(Bortser man lite från att vi var bättre borta i år)
Så är ändå hela 6st av Leksands första 9 matcher på bortaplan….
Jag förstår inte att Tjomme/Leksand gått med på att godkänna det schemat…
Det är en TUFF start… Kommer man snett på det direkt….blir det jobbigt sen….
Förutsättningarna finns då nu för en mardröms start….
Lördag 21 september, 15.15: Frölunda–Leksand. ***Förlust***
Tisdag 24 september, 19.00: Luleå–Leksand. ***Förlust***
Torsdag 26 september, 19.00: Leksand–Rögle. ***Förlust***
Lördag 28 september, 18.00: Modo–Leksand. ***Förlust***
Tisdag 1 oktober, 19.00: Leksand–Timrå. ?????
Torsdag 3 oktober, 19.00: Skellefteå–Leksand. ***Förlust***
Lördag 5 oktober, 18.00: Leksand–Örebro. ????
Torsdag 10 oktober, 19.00: Brynäs–Leksand. ***Förlust***
Lördag 12 oktober, 15.15: Växjö–Leksand. ***Förlust***
Örebro fick en smakstart och självförtroende boost deluxe efter en runda…..(5-0 vinst)
Underlättar kanske inte heller för framtiden… Örebro har bevisligen även gått ganska starkt på försäsongen när de mött SHL lag. Så det finns verkligen inga givna bottenlag eller räddningsplankor i år….om någon fortfarande ens tror det.
Bland det värsta som kan hända….
Är att vi kommer starta där nere i källaren och sen bara få jaga hela säsongen under tryck och press och prestationsångest…. Det är inget något lag vill uppleva….
För då presterar man ännu sämre och glädjen dör ut i truppen…
Men men…..schemat talar verkligen inte för oss…..
Det riskerar snarare att käka upp oss…..
-
Phu. Vaknar idag och märker att gårdagens förlust rann av behagligt fort. Vi var sämre helt enkelt. Nu möter vi Luleå borta. Blir mest troligt förlust även här men kommer vi ge de en match är frågan? Ser det lika illa ut som i går så har vi nog en tuff tid framöver de kommande 6-7 månaderna.
Jag läste någonstans att SHL laget som åker ur from denna säsong tappar sin fallskärm på ca 6 miljoner. Det är mao inte läge någonsin att halka efter i starten och få kämpa därnere, men framförallt inte i år, om det med fallskärmen stämmer.
Tror jag läste det i ab häromdagen/veckan.
Jag läste någonstans att SHL laget som åker ur from denna säsong tappar sin fallskärm på ca 6 miljoner. Det är mao inte läge någonsin att halka efter i starten och få kämpa därnere, men framförallt inte i år, om det med fallskärmen stämmer.
Tror jag läste det i ab häromdagen/veckan.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Keep RISING!
-
Stjärnan….
Det stämmer…
Det stämmer…
Lillgud skrev: ↑lör 07 sep 2024, 23:37 Vet inte ens om någon tänkt på `worst case scenario ´
Men TJ har ju verkligen spelat offensivt….
Och det finns risk att om vi får en ersättare…att han kommer lite försvara sig med just TJs agerande att han spenderat ganska friskt på sitt upplägg.
Och att den debatten blir öppnare OM TJ skulle lämna….för då kommer de behöva någon att lite då helst skylla på då med framöver.
Då det ju sagts att vi har så många sign-off summor att betala ut framöver att det kommer då påverka de nästkommande årens budgetar då med…. Att det helt enkelt blir antagligen billigare/svagare trupper pga släpande tunga framtida poster som ligger och lutar…..
Tänk då tex det värsta om den här Leksands upplagan skulle åka ur nu i år….
Då är frågan om det inte är spiken i kistan och klubben går i graven….
Tidigare fick man lite mer än 6miljoner när man åkte ur…
Den fallskärmen är nu helt bortplockad….
Tänk sen då alla tunga miljoner sen som kommer att behöva plötsligt betalas ut samtidigt….
Även om kontraktet bryts vid degradering…
Så kommer då spelarnas Sign-off bonusar att behöva betalas ut….
Tänk då att alla kontrakten skall då betalas ut samtidigt (Så är inte tanken och planen så länge man lirar i SHL) då fördelas de ut på olika år när kontrakten går ut:
Detta gäller spelare som Hrivik , Cehlarik, Max.V , Caito , Kloos.
Vi vet att Rouhomaa hade sånt kontrakt med att en del av den samlade lönen skulle betalas ut i en klumpsumma efter att har lämnat….och där snacket vart att eftersom han spelar ännu kvar i Sverige och då ej vart ute ur landet tillräckligt länge så den summan har nog inte ens betalts ut än för han heller.
Lägg till att Ruohomaa hade… Då kan då Rindell , Lyytinen och Armalis ha liknande avtal med.
Alla utländska spelare kan man ju göra ett sånt upplägg med.
Känns inte ens som klubben har tagit höjd och ens föreställt sig och räknat på detta värsta scenario…
Känslan vart mer att de nu tagits nästan lite på sängen av dessa utgifter….
När de väl sen dykt upp i bokföringen…
Och att de nu i efterhand börjat lite mer ifrågasätta dessa omfattande tunga utgiftsposter…som kommer som ett brev på posten senare…
Givetvis borde styrelsen och ekonomi avdelningen….haft bättre koll på detta…
Men vi vet att ekonomichefen `slutade ´ och att styrelsen tagits lite på sängen….
Ekonomichefen kunde fått gå helt enkelt för inte haft koll på detta och räknat på dessa framtida utgifter….
(Sen kan såklart vara luddigt för dom med att räkna på detta i förhand….som tex med Caito kontraktet förlängdes då hölls ju summan kvar och ligger kvar i några år till över det nya kontraktet)
Likaså att TJ inte heller vart supertydlig i omfattningen av dessa kontrakt…
Vilket kan vara även en anledning till att de just lite utvärderar även han….
Hur många jublar i slutändan….
Om han rent av spelat så högt….
Att klubben går i graven vid en degradering i år…
-
Gösens senaste inlägg. Och nu ligger gårdagsinsatsen som en våt filt över mig. "Nästan skadlig att se", skrev jag efter Timrå-matchen. Sen tog de med sig genrepet till premiären och 7-1 mot Linköping är ett minne blott.
Vad väntar på tisdag?
* * *
Nu skrev han i samma ögonblick ett nytt bara för det:
Det skulle kunna bli matchens vara - men jag föredrar Nick's. Det kan man tröstäta om Leksand fortsätter spela så här.
* * *
För att snabbt se inbördes möten under 2000-talet har jag senaste tio åren använt mig av en primitiv men lättöverskådlig sida där också målskyttar ingått. Liksom ettleksandsif.se slocknade den under sommaren https://www.score24.com/stats/statistic ... ntId2=5107
Vart ska man nu gå?
-
Det är fan bara bita i nu, sluta vara bekväma och bara gå ut och köra. Vill se att man slåss med näbbar och klor för poäng.
-
Själv har jag suttit med faster Agdas kliande kofta (offer) på mig hela dagen då det tydligen var det enda som fanns i julklappen under granen i går.
Hade kanske inte väntat mig en Commodore 64 men med tanke på allt smussel, hade jag varit nöjd med några pussel.
Inga som helst förväntningar på Tisdag. Det ska man inte ha när det gäller oss. Det är sen gammalt.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Vi hade fyra raka förluster när vi åkte upp till Luleå i fjol för första mötet med dem.
Vi vann 1-4 (och sen besegrade vi också Skellefteå 1-4 av bara farten).
Förväntar jag mig ny vinst däruppe? Absolut inte. Men jag hoppas.
-
Hemmapremiär på torsdag mot Rögle. Men innan dess ska vi ta oss an Lule´
Det är nog för mycket att kräva 3 poäng ner till Dalarna men om vi ska ens ha en förutsättning för att fylla Tegera över hälften (ser ofattbart osålt ut på torsdag) så lär laget visa att de åtminstone VILL vara med och tävla i år.
Tippar 4-2 då jag ändå måste tro att vi gör en bättre insats här än senast..
Det är nog för mycket att kräva 3 poäng ner till Dalarna men om vi ska ens ha en förutsättning för att fylla Tegera över hälften (ser ofattbart osålt ut på torsdag) så lär laget visa att de åtminstone VILL vara med och tävla i år.
Tippar 4-2 då jag ändå måste tro att vi gör en bättre insats här än senast..
Sun taught me,
Keep RISING!
Keep RISING!
-
Jag som inte har sittplatser i år har fått fyra mail senaste veckan om att jag får 100 kr rabatt till premiären. Men det handlar inte om pengar. Ser det likadant ut som senast vill jag inte ens gå om jag så får betalt för min tid. Jag vill inte ha en garanterad vinst men åtminstonde en förhoppning om att det kommer kunna vara spännande i minst 60 minuter.
-
Intressant. Jag tänkte just på det häromveckan. Att det måste vara knepigt att veta hur man ska göra. Säsongskort är ett stort beslut (särskilt för dem som det ÄR en ekonomisk fråga). Vilket öde att ha köpt säsongkort till ett hockeyns Chicago White Sox (med sina 120 förluster efter Padres vinst i natt).Gösen skrev: ↑mån 23 sep 2024, 08:28Jag som inte har sittplatser i år har fått fyra mail senaste veckan om att jag får 100 kr rabatt till premiären. Men det handlar inte om pengar. Ser det likadant ut som senast vill jag inte ens gå om jag så får betalt för min tid. Jag vill inte ha en garanterad vinst men åtminstonde en förhoppning om att det kommer kunna vara spännande i minst 60 minuter.
-
Det är i allra högsta grad en ekonomisk fråga.Sniper skrev: ↑mån 23 sep 2024, 09:35Intressant. Jag tänkte just på det häromveckan. Att det måste vara knepigt att veta hur man ska göra. Säsongskort är ett stort beslut (särskilt för dem som det ÄR en ekonomisk fråga). Vilket öde att ha köpt säsongkort till ett hockeyns Chicago White Sox (med sina 120 förluster efter Padres vinst i natt).Gösen skrev: ↑mån 23 sep 2024, 08:28Jag som inte har sittplatser i år har fått fyra mail senaste veckan om att jag får 100 kr rabatt till premiären. Men det handlar inte om pengar. Ser det likadant ut som senast vill jag inte ens gå om jag så får betalt för min tid. Jag vill inte ha en garanterad vinst men åtminstonde en förhoppning om att det kommer kunna vara spännande i minst 60 minuter.
Det är i princip billigare att köpa lösbiljetter.
Jag hade antagligen köpt för nån eller ett par veckor sedan men i år behövde man ju bestämma sig redan i maj när man är rätt så less på hockey. I vart fall om eventuella slutspel ska ingå.
Nu blir det TV och några publikdragande matcher och kanske nån fribiljett om det dyker upp samt eventuellt slutspel.
-
av Jonken Idag 10:18
Mycket folk in framför LIF-kassen; och backskott. Det behöver inte ens vara hårt; bara det landar inom ramarna. Och detta är vi ju ganska hyffsade på. Goda odds på att spelare som: Shinnimin, Bromé, Nurmi och Berglund -hackar/skyfflar in en ful-balja på tisdag. +Att fotomodellen Armalis; har ju ett ganska hett temprament -som man bör testa lite mer. Smile
-Nu får det vara slut på ursäkterna -när vi tenderar lira med mys-byxorna på hemma mot Dalmasarna. UPP!!! 3 poäng TACK!
https://www.luleahockeyforum.com/t2673- ... ea-leksand
-
Sniper skrev: ↑mån 23 sep 2024, 11:39av Jonken Idag 10:18
Mycket folk in framför LIF-kassen; och backskott. Det behöver inte ens vara hårt; bara det landar inom ramarna. Och detta är vi ju ganska hyffsade på. Goda odds på att spelare som: Shinnimin, Bromé, Nurmi och Berglund -hackar/skyfflar in en ful-balja på tisdag.
Jo jag kan se ett sådant mål framför mig. Det vore fint om vi kunde göra något liknande. Jag sitter och funderar på vilken spelare som är bäst framför offensiva kassen i LIF. Vejdemo anser jag vara bäst totalt sett. Där har vi både skicklighet att styra och skinn på näsan. Bakom honom har vi Max som har skickligheten men inget skinn på näsan. De uttalat ”jobbiga” spelarna kan inte ha någon vidare positiv statistik runt offensivt mål. Karlsson åker ofta in och irriterar, men det är ofta långt efter avblåsning. Han står sällan i målvaktens ansikte när skottet går.
Vi har helt enkelt för få som i dagsläget tar det jobbet.
-
Jag håller med om att vi saknar spelare med den kompetensen. P. Zackrisson var för någon säsong sedan duktig i arbetet runt målgården. Även C. Ashton kunde skapa oreda nära motståndarmålet, men antagligen gjorde skadorna under de två senaste säsongerna honom mindre hågad att ge sig in i hettan. Jag tror även att M. Hrivík skulle kunna vara nyttig där om han inte var så skadebenägen.Aggeman skrev: ↑mån 23 sep 2024, 12:12Jo jag kan se ett sådant mål framför mig. Det vore fint om vi kunde göra något liknande. Jag sitter och funderar på vilken spelare som är bäst framför offensiva kassen i LIF. Vejdemo anser jag vara bäst totalt sett. Där har vi både skicklighet att styra och skinn på näsan. Bakom honom har vi Max som har skickligheten men inget skinn på näsan. De uttalat ”jobbiga” spelarna kan inte ha någon vidare positiv statistik runt offensivt mål. Karlsson åker ofta in och irriterar, men det är ofta långt efter avblåsning. Han står sällan i målvaktens ansikte när skottet går.
Vi har helt enkelt för få som i dagsläget tar det jobbet.