2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand 5-1

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
bjernagris

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand 5-1

Inlägg av bjernagris »

syd b. skrev: lör 21 sep 2024, 22:31
bjernagris skrev: lör 21 sep 2024, 21:48 Det mest oroande med denna förlusten är C. Berglunds svar i pausintervjun.
Vad sa han?
Kan inte återge ordagrant men andemeningen var att vi inte vinner några närkamper och att det sett likadant ut under träningsmatcherna, att tränarna har påtalat detta, att det beror på bristande inställning samt att det var helt tyst i omklädningsrummet.

Men en positiv vinkel på debaclet är ju att det inte är nu vi ska vara som bäst.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

....fel av mig Hrivik ska skämmas extra mycket efter denna insats.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Challe Berglund sågar sitt eget lag.
– En stor besvikelse. Jag hade inte förväntat mig att vi skulle förlora på det här sättet. Vi är mer eller mindre överkörda och vinner knappt en närkamp, sade Berglund.

Charles Berglund om LIF-spelarnas insats.
– Vi kan inte köra en grisfösare i arslet på dem, det är upp till varje individ att vara stridsberedd när man går in på isen. Alla vet att det är en närkampssport, säger han.

– För vår del blev vi mer eller mindre överkörda. Hockey är en närkampssport. Vi vann knappt en enda närkamp. Tittar man på Frölundas fyra första mål så är det jobb framför mål där de slår oss, säger han och fortsätter:
– Sedan är jag glad att Frölunda drog ner lite på hastigheten i tredje perioden för då såg det lite bättre ut för oss.

Trots flera powerplay var det uddlöst.
– Vi har en otäck förmåga att vi ska spela 22000 pass i anfallszonen innan vi tar pucken till mål. Det är också en stor skillnad, de sätter puckarna på mål och de har folk där, då händer grejor.

Det var en frustrerad LIF-tränare som konstaterade att insatsen inte var i närheten av godkänd.
– Man kan förlora, absolut, men jag hade inte förväntat mig att vi skulle förlora på det här sättet.

Vad beror det på att ni förlorar så många närkamper?
– Ja… Där har vi att jobba med.

Challes intervju i pausen:
- Frölunda är 100gånger bättre än oss.
- Och de vinner 99% av alla närkamper.
- Inställningen..vi har inte varit bra på det i träningsmatcherna heller och det ser lika dåligt ut nu..vi har försökt få fram det och detta är ju en närkamps sport.
- Och det är helt tyst där inne i omklädningsrummet.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Fler intressanta noteringar:
Istid Lyytinen 21:11

Medans han med onödigt nytt långt förlängt kontrakt…. (Till 27/28) puh…
Och den överlägset bäst betalde backen i laget….snittar in bara på….
Caito 16:25

———————

Hrivik och Lang….startar med -2 i plus/minus….
Hrivik….som det är så mycket upp till bevis på i år…inleder inte direkt förtroende ingivande….
Men vi ska kanske vara glada att han fanns med i laguppställningen i allafall…han hade varken särbehandlats med extra ledighet eller var skadad. Man får välja att se det från den ljusa sidan ibland…

————

Och tänk positivt det kunde faktiskt gått värre….
Tänk bara sen på den dagen när vi tycker det är dags att lufta Hellsten…..

———

Även SHLs störste gentleman Jon Knuts….
Lyckades till och med få en tackling noterad igår….
Antar att det var en mindre knuff och att han bad om ursäkt efteråt….
Tillhör inte vanligheterna att han noteras för 1tackling i snitt per match…. (Ifjol fick ihop 21)
Liksom vad är hans funktion i laget ute på isen….
Ska han ens vara på isen i spel 5mot5….
(Det som gör mig förhoppningsfull är att vet att Challe kommer kunna peta då Knuts över tid….vi såg det ifjol han är inte helig på något vis…så förhoppningarna finns)

Hur skall vi någonsin tex kunna sätta intensitet och tryck och fart på laget….
När vi inte ens har en fjärdekedja som kan ens försöka dra igång laget lite…sätta press och lägga tryck på motståndarna och vara lite jobbiga på motståndarnas backar och fullfölja någon tackling….
Som förr om åren…
Och det beror mycket på just Jon Knuts…
Hans bäst-före-datum är ute sen så lång tid tillbaka…..
Istället för att avlasta laget….med istid….och kanske få till en tekning i offensiv zon.
Så kommer Knuts under säsongens gång….hamna med sin kedja konstant i egen zon och bli tillbaka tryckta istället….

————
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Lillgud skrev: sön 22 sep 2024, 08:52

Hur skall vi någonsin tex kunna sätta intensitet och tryck och fart på laget….
När vi inte ens har en fjärdekedja som kan ens försöka dra igång laget lite…sätta press och lägga tryck på motståndarna och vara lite jobbiga på motståndarnas backar och fullfölja någon tackling….
Som förr om åren…
Och det beror mycket på just Jon Knuts…
Hans bäst-före-datum är ute sen så lång tid tillbaka…..
Istället för att avlasta laget….med istid….och kanske få till en tekning i offensiv zon.
Så kommer Knuts under säsongens gång….hamna med sin kedja konstant i egen zon och bli tillbaka tryckta istället….

————
Helt enig där.

En checkingline utan intensiva och jobbiga spelare är helt meningslöst. Det Martin och Jon gör bra är att täcka skott, annars finns det inget att hämta där ifrån. Puckhanteringen är i ärlighetens namn usel och det fysiska spelet lyser med sin frånvaro.

Antingen får man leta på marknaden efter en eller fler grovjobbande spelare, eller får man strunta i en checkingline. Då kan man exempelvis sätta Eljas som center och Hellberg och Lang på kanterna. Då får vi en lina som kan åka mycket skridskor och vara ett hot framåt.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: sön 22 sep 2024, 09:53 , eller får man strunta i en checkingline. Då kan man exempelvis sätta Eljas som center och Hellberg och Lang på kanterna. Då får vi en lina som kan åka mycket skridskor och vara ett hot framåt.
Japp.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Känslan är att Jon Knuts bara gjorde en handfull bra matcher i fjol och att de kom när han fick chansen högst upp i kedjehierarkin på grund av skador.

Han tycks inte ha motivationen att gnugga i en fjärdefemma längre utan behöver mer inspirerande uppgifter.

Det kan kännas som bortkastad kedjepotential att placera en sådan som Knuts högre upp på bekostnad av de vanliga namnen, men flera av dessa är också sänken ibland.

Å andra sidan krävs det kanske just skador för att han ska känna ansvaret att prestera - skulle han få chansen i annan omgivning i ett skadefritt lag gör han måhända en slät figur var han än spelar.
Chris

Inlägg av Chris »

Knuts är väldigt snäll, men snällast av alla är Max, han ville verkligen be om ursäkt för sin Highstick, men hann inte. Kul ändå att det går att spela (jag tyckte trots allt att han ser ok ut) utan att ha den minsta aggressivitet i sig. Såg matchen på plats och det förstås alltid skillnad jämfört med TV men kan i det perspektivet inte riktigt hålla med om att det var en fullständig katastrof, andra var det men inte helt och hållet i övrigt.

Frölunda hade sjukt bra utdelning på sina skott (4 av 5 mål). Vi hade också skott men betydligt mesigare. Främst orolig för målvaktsspelet (nåt av de fyra och en oprövad backup) och veka backar…ja och sedan håller jag med om att vi har en rätt meningslös fjärde. Hm det blev en del negativt ändå, men det finns så mycket kvalitet i laget att det här kommer att gå bra till slut…
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Riktigt dålig känsla fortfarande efter att fått erfara matchen på plats igår.

Känns nästan som att laget redan gett upp och checkat ut.

Skrev för ett par månader sen att jag inte var speciellt taggad för den här säsongen då jag inte känner någon framtidstro.

Laget känns sämre (I synnerhet målvaktssidan), Tjomme verkar ha tappat lusten, Marknadsavdelning känns trött/dålig och styrelsen ska vi inte ens prata om. Lägg därtill PO's out så har vi en perfekt cocktail för en storm med slutdestination HA och ekonomiskt stålbad som följd.

Vi har en förmåga att skriva domedagsprofetior efter varje förlust men den här gången känns det på riktigt.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Uffe88 skrev: sön 22 sep 2024, 22:26
Laget känns sämre (I synnerhet målvaktssidan), Tjomme verkar ha tappat lusten, Marknadsavdelning känns trött/dålig och styrelsen ska vi inte ens prata om. Lägg därtill PO's out så har vi en perfekt cocktail för en storm med slutdestination HA och ekonomiskt stålbad som följd.
Instämmer i varenda ord här ovan. Hoppas känslan är fel.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2024-09-21 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: lör 21 sep 2024, 16:32 Mantas gör väl ingen tavla (hittills) men att släppa in vart 6e skott inger inte det förtroende som laget behöver.
Sen är vårt försvar ingen större hjälp heller.

Matchen känns redan körd. Hoppas vi steppar upp framöver.
Men snälla, ska det börjas direkt med att lasta allt på målvakten? Det är väl snarare så att försvaret inte inger det förtroende som målvakten behöver.

Stjärnar är inte ensam utan det är flera som hänger på. Jag har sett tre spelare nämnas som har varit mindre bra, Hrivik, Karlsson och Armalis. Var det någon endaste spelare i laget som var bättre än Armalis? Var det något skott som man känner att fan, den där borde han ha tagit? Jag säger inte att han var skitbra eller något sånt, men det finns minst 15 spelare till som förtjänar klart mer skit än vad han får... Blir så jävla tröttsamt när man bestämt sig för att någon är dålig och sedan verkligen letar efter "bevis" för att det stämmer.
Lillgud skrev: lör 21 sep 2024, 17:02 Leksand borde va bäst inledningsvis i serien av samtliga lag...med tanke på deras OMTALADE kontinutet....
De andra lagen lär ha lite transportsträcka och inkörningsproblem i spelsystemet osv innan de lär hitta varandra bättre på isen...
Spelare som Routsalainen , Egli , Cederqvist ,Weissbach tänk när de kommer in i det ännu mer sen...
Alla lag har ju värvat mer än oss....så på sikt borde de andra lagen bara bli bättre och bättre in bit in på säsongen....
Medans vi väl ska vara i princip redo direkt....med tanke på den "hyllade kontinuiteten som vi skall dra nytta av"....

Men det startar ju bra...som väntat...

..Välkommen till verkligheten...
Ett trött lag....med gamla stofiler med bäst före utgånget sen länge...
Då kommer det att se ut så här...
Just ja, glömde det. Första matchen avgör allt. Det blir kval mot Modo...
Lillgud skrev: lör 21 sep 2024, 17:44 In Lillguds spåkula we trust…
Grattis, första gången eller? Alla kvalprofetior du kört senaste åren räknas inte? Kanske skulle ta dig själv på lite mindre allvar med tanke på ditt track record... Bra att du tror på dig själv men jag är inte så säker på att det är så många fler än du själv som verkligen lägger tillit i din spåkula.

Vi gjorde en riktigt dålig match med knappt 10 helt ok minuter i första och sedan. Ingen spelare var speciellt bra och några spelare gjorde väldigt konstiga misstag som man tycker att de borde fixat bättre. Enda positiva var Elvenes snygga mål och spelet i första PP. Annars var det fan inte mycket som var bra och det var en kollektiv kollaps där det bara är onödigt att leta syndabockar. Bara att hålla tummarna att det var en näsbränna som får laget att tända till och få upp intensitet och närkampsviljan.
Pain is temporary, glory is forever
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Wiborg skrev: mån 23 sep 2024, 08:13
Stjärnan skrev: lör 21 sep 2024, 16:32 Mantas gör väl ingen tavla (hittills) men att släppa in vart 6e skott inger inte det förtroende som laget behöver.

Men snälla, ska det börjas direkt med att lasta allt på målvakten? Det är väl snarare så att försvaret inte inger det förtroende som målvakten behöver.

Stjärnar är inte ensam utan det är flera som hänger på. Jag har sett tre spelare nämnas som har varit mindre bra, Hrivik, Karlsson och Armalis. Var det någon endaste spelare i laget som var bättre än Armalis? Var det något skott som man känner att fan, den där borde han ha tagit? Jag säger inte att han var skitbra eller något sånt, men det finns minst 15 spelare till som förtjänar klart mer skit än vad han får... Blir så jävla tröttsamt när man bestämt sig för att någon är dålig och sedan verkligen letar efter "bevis" för att det stämmer.
Lillgud skrev: lör 21 sep 2024, 17:02 Leksand borde va bäst inledningsvis i serien av samtliga lag...med tanke på deras OMTALADE kontinutet....
De andra lagen lär ha lite transportsträcka och inkörningsproblem i spelsystemet osv innan de lär hitta varandra bättre på isen...
Spelare som Routsalainen , Egli , Cederqvist ,Weissbach tänk när de kommer in i det ännu mer sen...
Alla lag har ju värvat mer än oss....så på sikt borde de andra lagen bara bli bättre och bättre in bit in på säsongen....
Medans vi väl ska vara i princip redo direkt....med tanke på den "hyllade kontinuiteten som vi skall dra nytta av"....

Men det startar ju bra...som väntat...

..Välkommen till verkligheten...
Ett trött lag....med gamla stofiler med bäst före utgånget sen länge...
Då kommer det att se ut så här...
Just ja, glömde det. Första matchen avgör allt. Det blir kval mot Modo...
Lillgud skrev: lör 21 sep 2024, 17:44 In Lillguds spåkula we trust…
Grattis, första gången eller? Alla kvalprofetior du kört senaste åren räknas inte? Kanske skulle ta dig själv på lite mindre allvar med tanke på ditt track record... Bra att du tror på dig själv men jag är inte så säker på att det är så många fler än du själv som verkligen lägger tillit i din spåkula.

Vi gjorde en riktigt dålig match med knappt 10 helt ok minuter i första och sedan. Ingen spelare var speciellt bra och några spelare gjorde väldigt konstiga misstag som man tycker att de borde fixat bättre. Enda positiva var Elvenes snygga mål och spelet i första PP. Annars var det fan inte mycket som var bra och det var en kollektiv kollaps där det bara är onödigt att leta syndabockar. Bara att hålla tummarna att det var en näsbränna som får laget att tända till och få upp intensitet och närkampsviljan.
Armalis utmärkte sig varken positivt eller negativt i den här matchen. Att hänga honom för den här förlusten är sjukt pajjigt.

Håller med dig om att vissa skribenter hävdar kval och uttåg varje säsong, om det skulle ske i år "Vad var det jag sa?"
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Men snälla, ska det börjas direkt med att lasta allt på målvakten?
Men Wiborg, nu får du väl skärpa dig. Det kan ibland vara kul att läsa igenom dina citatklistringar men dina svar borde vara korrekta eller åtminstone inte tagna helt ur luften.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: mån 23 sep 2024, 09:09

Men Wiborg, nu får du väl skärpa dig. Det kan ibland vara kul att läsa igenom dina citatklistringar men dina svar borde vara korrekta eller åtminstone inte tagna helt ur luften.
Fast hur många gånger skrev inte du att Armalis fortsätter släppa var 6:e skott? Hur många övriga namn nämnde du i negativa sammanhang? Visst, du skrev att försvaret inte var speciellt bra men den enda spelaren som du hackar på gång på gång med namn är Armalis. Har jag fel?

Jag skrev även lite längre ner att det inte bara var du som hackade på Armalis utan att det var flera. Om någon har lust så kan den gärna räkna alla gånger någon nämns i negativa lag under matchen så är jag helt övertygad att Armalis nämns flest gånger, kanske lika många gånger som de andra tillsammans. Hrivik tvåa och Karlsson trea. Jag tycker inte det speglar matchen alls och därför jag blir ganska irriterad eftersom man med tanke på tongångarna visste redan innan midsommar när Hellsten presenterades att förlorar vi så får Armalis skit oavsett hur matchen har sett ut.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: mån 23 sep 2024, 09:56
Stjärnan skrev: mån 23 sep 2024, 09:09
Fast hur många gånger skrev inte du att Armalis fortsätter släppa var 6:e skott? Hur många övriga namn nämnde du i negativa sammanhang? Visst, du skrev att försvaret inte var speciellt bra men den enda spelaren som du hackar på gång på gång med namn är Armalis. Har jag fel?
3 ggr nämnde jag det under matchens gång (4 om man räknar med "5e skottet efter 4-1 tog i stolpen :shock: ") men det var ju bara fakta. Att jag upprepade mig berodde ju förstås på att det var minst sagt anmärkningsvärt att hålla den jämna trenden matchen igenom.
Sen skrev jag vid minst två av de tre inläggen att Mantas inte var dålig eller kunde lastas för målen. Det var alla fina mål, men man vinner sällan om målvakten släpper in var 6e puck oavsett hur bra eller dålig han eller laget är.

Någon annan skrev att han läcker som ett såll. Det är inget jag står bakom.

Helt ärligt tycker jag Mantas var vår bästa spelare som verkligen försökte göra sitt jobb och dessutom gjorde det bra.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!