2024-09-24 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand 5-1

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper

Re: 2024-09-24 Tisdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Sniper »

Vi blickade framåt en match i något inlägg i förra matchtråden - det kan vi göra nu också.
I går kunde Hockeynews berätta att forwardsstjärnan Daniel Zaar kan tvingas till operation och bli borta säsongen ut.

Nu skriver HD att ännu en stjärnforward blir borta på obestämd tid. Det rör sig om nyckelspelaren Dennis Everberg som fick ett skott på tummen i lördagens SHL-premiär mot Färjestad.

– Skott på tumme. Av, konstaterar han till HD.
https://hockeynews.se/nyheter/rogles-ny ... estamd-tid
Användarens profilbild
Ställbergarn

Inlägg av Ställbergarn »

Aggeman skrev: mån 23 sep 2024, 12:12 Jo jag kan se ett sådant mål framför mig. Det vore fint om vi kunde göra något liknande. Jag sitter och funderar på vilken spelare som är bäst framför offensiva kassen i LIF. Vejdemo anser jag vara bäst totalt sett. Där har vi både skicklighet att styra och skinn på näsan. Bakom honom har vi Max som har skickligheten men inget skinn på näsan. De uttalat ”jobbiga” spelarna kan inte ha någon vidare positiv statistik runt offensivt mål. Karlsson åker ofta in och irriterar, men det är ofta långt efter avblåsning. Han står sällan i målvaktens ansikte när skottet går.

Vi har helt enkelt för få som i dagsläget tar det jobbet.
Inte utan att man saknar en Frögren..
Lampa

Inlägg av Lampa »

Förra året gick Leksand på två raka torsk mot Örebro och Frölunda innan man studsade tillbaka mot just Rögle hemma.

Hoppas inte det blir så i år utan att vi kniper poäng på tisdag. Det har ju gått hyfsat mot Luleå innan.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Lampa skrev: mån 23 sep 2024, 13:51 Förra året gick Leksand på två raka torsk mot Örebro och Frölunda innan man studsade tillbaka mot just Rögle hemma.
Och detta i Leksandsfärjans första matchtråd viewtopic.php?t=4
Användarens profilbild
Ställbergarn

Inlägg av Ställbergarn »

Lampa skrev: mån 23 sep 2024, 13:51 Förra året gick Leksand på två raka torsk mot Örebro och Frölunda innan man studsade tillbaka mot just Rögle hemma.

Hoppas inte det blir så i år utan att vi kniper poäng på tisdag. Det har ju gått hyfsat mot Luleå innan.
Som ingift i Röglesläkt ser jag hellre samma scenario repeteras i år igen. Även om vinst både i morgon och i hemmapremiären är högsta önskan. ;)
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Jon Knuts med `finare ord´ petas av Challe Berglund till matchen mot Luleå….
Applåder…..

Kalle Östman återkommer efter avstängning och Hannes Hellberg får stanna hemma för att fokusera på träning i stället för att vara 13:e forward och kanske inte få någon speltid alls.
Även Jon Knuts lämnas hemma.
– Kalle går in på Jons plats och vi åker med tolv forwards, sju backar och två målvakter, berättar tränare Berglund.
Varför lämnas Knuts hemma?
– Han har en liten enklare skada som vi tycker att vi har chans att vila.
Leksand flyger till Luleå på tisdagen och flyger hem direkt efter matchen.

Ändå lite nonchalant anmärkningsvärt….att man inte åker upp med 13forwards….
Hellberg borde kunnat få då följa med….
Haglade in skador i premiären i flera lag…

Ekonomin är så pressad av vi spar in på en `segerbonus-utbetalning´ om vi åker upp med 12st forwards istället för 13st….
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Framförallt HV71 och Rögle drabbades ju hårt under omgång1…av skador.
Längre skador direkt på både: Oskar Fisker Mølgaard och Oliwer Kaski i HV71.
Längre skador på Daniel Zaar och Dennis Everberg i Rögle.

Hur skulle vi tex ha hanterat såna tunga tapp….vi hade nog fått kört på bara med det vi har….
Och blivit ännu sämre än vad vi redan är… Snacka om nattsvart läge….
Man vill inte ens tänka tanken att fel spelare skadar sig för oss….
Tänk om Mantas….gör illa sig….liksom vem kan stoppa den snöbollen i rullning då…
Det blir ett lavinartat fall…..

HV71 och Rögle lär då allafall försöka stärka upp med 1 ny forward då var så fort de hittar något.

Timrå fick även Anton Lander som utgick under matchen senast och tränade inte idag med dom.
Återstår och se om han kan bli redo till imorgon tex…

——————

Ett lag i SHL eller HA som kommer att behöva trycka på panikknappen i närtid?
Jennifer Engström i Expressen: LEKSAND

Man har inte alls imponerats av dem under försäsongen och den här starten mot Frölunda var knappast vad de hoppades på. Varken det defensiva, spelet i powerplay eller framåt såg det bra ut.
De förväntade toppspelarna levererade inte heller. Attityds och kampmässigt såg det inte heller speciellt övertygande ut. Här behöver man identifiera vad det är som inte stämmer och rätta till det snarast.

——————

Man minns `lite ´ annars matchen ifjol när Luleå höll på att käka upp oss levande….
Tänk om de startar matchen så imorgon… Så som de började agera i den matchen ifjol…
De började jaga oss i varje byte och publiken var helt galna….varje gång de fick in en tackling på en Leksing….jublade publiken….även om någon Leksing i princip knockades och blev liggande…
Luleå tyckte nog han fick lite skylla sig själv….som inte tog emot tacklingen bättre.
Publiken hetsade dom till max….
Det var en av de roligaste matcherna vi spelade ifjol… (Kanske den faktiskt roligaste av alla , för hände så mycket där och var sån adrenalin som lite smittade av sig)

Var nog den matchen vi ledde med 1-3…
Sen blev 2-3….efter hård Luleåpress….
Och Luleå åkte sen på en utvisning en `5a ´ med mindre än 5min kvar…..
Då trodde man vi skulle kunna ta hem det….
Men då blev dom ännu vildare….och Luleå gjorde sen i ren ilska….3-3….
Och sen vann de även på straffar sen….och hela arenan och spelarna firade som om de nästan vunnit SM-Guld. En otroligt laddad känsla var i arenan den kvällen….

Har Luleå sett hur Leksand vek ner sig totalt kampmässigt mot Frölunda…
Så kan man ju misstänka att Bulan kommer få dom och spela tufft och hårt mot oss igen…
Känns som att Luleå i år har ett ännu bättre lag för att just spela lite den typen av hockeyn som de gjorde mot oss i den matchen ifjol…

Leksand kommer att bli slaktade och inte hinna varken med eller att kunna stå upp….
Om Luleå spelar fartfyllt-kampaktigt-småfult.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Nu när man kikar igenom Luleås trupp ser jag inte ett lag som åker runt och söker tacklingar hela tiden. Det spelet tror jag till stor del försvann när Tyrväinen gick till Tyskland. Nu har de på pappret skickliga spelare som kan vinna matcher på lir. Därmed tror jag att det laget som behärskar liret bäst kommer stå som vinnare. Att det kommer att smälla mer än vanligt tror jag inte. Dock kanske laget behöver ha den inställningen för att vara beredda att ta kampen.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

I väntan på Gösens "inspiratörer och filosofiska genier från kulturens värld" som ska ge oss "peppande och vägledande ord" inför säsongens matcher kommer här en annan programpunkt som kan dyka upp lite då och då under hösten och vintern.

Matchens ölburk: Nordkalott Öl II B från AB Nyckel-bryggerier Luleå https://www.flickr.com/photos/71929540@N00/5132962158

Burken knyter samman Göteborg med Luleå då jag bytte till mig den från en kille i Göteborg. Jag hämtade ut paketet - som också innehöll ett antal andra burkar - på Posten i Leksands-Noret.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 23 sep 2024, 19:05 I väntan på Gösens "inspiratörer och filosofiska genier från kulturens värld" som ska ge oss "peppande och vägledande ord" inför säsongens matcher kommer här en annan programpunkt som kan dyka upp lite då och då under hösten och vintern.

Matchens ölburk: Nordkalott Öl II B från AB Nyckel-bryggerier Luleå https://www.flickr.com/photos/71929540@N00/5132962158

Burken knyter samman Göteborg med Luleå då jag bytte till mig den från en kille i Göteborg. Jag hämtade ut paketet - som också innehöll ett antal andra burkar - på Posten i Leksands-Noret.
Måste bara hitta inspirationen själv först. Men imorgon är man väl som en hund som vädrar hundgodis igen gissar jag.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: mån 23 sep 2024, 19:09Måste bara hitta inspirationen själv först. Men imorgon är man väl som en hund som vädrar hundgodis igen gissar jag.
Matchens sponsor: Dogman

Matchens vara:

Bild
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Aggeman skrev: mån 23 sep 2024, 18:48 Nu när man kikar igenom Luleås trupp ser jag inte ett lag som åker runt och söker tacklingar hela tiden. Det spelet tror jag till stor del försvann när Tyrväinen gick till Tyskland. Nu har de på pappret skickliga spelare som kan vinna matcher på lir. Därmed tror jag att det laget som behärskar liret bäst kommer stå som vinnare. Att det kommer att smälla mer än vanligt tror jag inte. Dock kanske laget behöver ha den inställningen för att vara beredda att ta kampen.
Deras nya finnar är då ganska stora killar….som inte kommer att kliva då undan…
Bulan vill ha `power-spelare ´ i sitt lag….

Kikar man flest utdelade tacklingar från omg1….i Luleå…

# SPELARE
1 M Hardegård 3
2 A Levtchi 2 (Ny)
3 E Koivistoinen 2 (Ny)
4 M Nurmi 1 (Ny)
5 A Lundin 1 (Ny)
6 E Emanuelsson 1
7 D Granberg 1 (Junior)
8 F Allard 1

Markus Nurmi…. (Ny)
Med sina 195centimeter och 93kilo…har Luleå värvat en potentiell pubikfavorit.
Duktig med puck samtidigt som det fysiska spelet sticker ut.
Oöm och stark i det fysiska spelet.
Med sina tacklingar påminner han en del om landsmannen Tyrväinen…

Eetu Koivistonen (Ny) 189centimer…86kilo.
Kraftfull center ,en stark och mångsidig tvåvägs center.

Anton Levtchi (Ny) 185centimer….93kilo…
Poängkungen i Finland , en komplett spelare med grymt spelsinne.

——————————————————-

Övriga nya spelare tex….

Albin Lundin (Ny) 185centimeter…85kilo
Ett som är säkert han jobbar stenhårt på isen.

Mathias Brome (Ny) 182centimer….83kilo
En spelare som älskar om det blir lite känslosamt och grinigt i matcherna.

——————————————————-
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Ligger ännu och vrider mig i plågor efter första matchen. Det lutar åt att följa resultatet första halvan av matchen. Jag tror inte på det här. Det blir en till 1-5.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Gösen skrev: mån 23 sep 2024, 19:09
Sniper skrev: mån 23 sep 2024, 19:05 I väntan på Gösens "inspiratörer och filosofiska genier från kulturens värld" som ska ge oss "peppande och vägledande ord" inför säsongens matcher kommer här en annan programpunkt som kan dyka upp lite då och då under hösten och vintern.

Måste bara hitta inspirationen själv först. Men imorgon är man väl som en hund som vädrar hundgodis igen gissar jag.
Bara du själv kan styra ditt sinnelag.
En liten nyans, en tempohöjning eller helt enkelt att man bara tröttnar på att vara truttig räcker för att starta en våg av positiva endorfiner. Tänk på det kids!

https://m.youtube.com/watch?v=0p9o7sjjV ... IGJhY2s%3D
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: mån 23 sep 2024, 13:04
Aggeman skrev: mån 23 sep 2024, 12:12Jo jag kan se ett sådant mål framför mig. Det vore fint om vi kunde göra något liknande. Jag sitter och funderar på vilken spelare som är bäst framför offensiva kassen i LIF. Vejdemo anser jag vara bäst totalt sett. Där har vi både skicklighet att styra och skinn på näsan. Bakom honom har vi Max som har skickligheten men inget skinn på näsan. De uttalat ”jobbiga” spelarna kan inte ha någon vidare positiv statistik runt offensivt mål. Karlsson åker ofta in och irriterar, men det är ofta långt efter avblåsning. Han står sällan i målvaktens ansikte när skottet går.

Vi har helt enkelt för få som i dagsläget tar det jobbet.
Jag håller med om att vi saknar spelare med den kompetensen. P. Zackrisson var för någon säsong sedan duktig i arbetet runt målgården. Även C. Ashton kunde skapa oreda nära motståndarmålet, men antagligen gjorde skadorna under de två senaste säsongerna honom mindre hågad att ge sig in i hettan. Jag tror även att M. Hrivík skulle kunna vara nyttig där om han inte var så skadebenägen.
Jag anser ju inte att man behöver ha någon som står och bufflar framför mål, det är inte det som skapar chanserna. Man behöver ha trafik framför mål, spelare som passerar målvakten när skotten kommer. Timing på skytten att avlossa så att målvakten är skymd precis när skottet kommer och spelaren har möjlighet att styra pucken. Det är mycket svårare att försvara sig mot och det har vi absolut spelare som klarar av och jag har sett det göras under försäsongen också.
Pain is temporary, glory is forever