Kan någon förklara för mig varför laget tränar så ofta på förmiddagarna? Vi spelar ju aldrig match på förmiddagarna. I min värld vore det väl bäst för kroppen att lägga all fysisk verksamhet mellan 14:00 och 21:30 eftersom det är då vi också spelar matcher. Med ett sådant upplägg slipper kroppen "skiftgång".
Är det spelarfruarna som vill ha sina män hemma på eftermiddagarna och kvällarna?
Förmiddagsträningar
-
Re: Förmiddagsträningar
Bra fråga, jag lyfte detta ämne på gamla forumet men kan inte minnas att jag fick någon respons då. Ur prestationsoptimeringssynpunkt håller jag med om att det bästa vore att hålla träningar på samma tider som matcherna. Speciellt efter långa bortaresor...Mats_ume skrev: ↑fre 27 sep 2024, 12:00 Kan någon förklara för mig varför laget tränar så ofta på förmiddagarna? Vi spelar ju aldrig match på förmiddagarna. I min värld vore det väl bäst för kroppen att lägga all fysisk verksamhet mellan 14:00 och 21:30 eftersom det är då vi också spelar matcher. Med ett sådant upplägg slipper kroppen "skiftgång".
Är det spelarfruarna som vill ha sina män hemma på eftermiddagarna och kvällarna?
En möjlig anledning kan vara istider; barn och ungdomar går i skola dagtid och kanske planeringen av istider tar hänsyn till att de måste träna på eftermiddagar/kvällar.
-
Apropå träningar. Skulle det kunna vara så att det gått inflation i tränande? Alltså, att på samma sätt som lagen trissar upp lönerna så trissas träningsmängden upp, så att mängden träning till slut når en nivå där den rent av inte tillför något, rent av kanske är destruktiv. Jag tycker mig ha uppfattat det som att man i SHL tränar betydligt mer under säsongen än vad man gör i t.ex. KHL och NHL. Dessutom har vi en evighetslång försäsongen. Tänk om ett vinnande koncept skulle vara att dra ner på tränandet?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Lånar tråden lite, hur jobbar vi med den fysiska utvecklingen? Något som jag skulle önska vore att försöka vara det laget som är bäst tränade i SHL.
Genom det så tror jag att vi kan höja nivån och sedermera bygga en vinnarkultur. Det ligger en sanning i "Det du gör på träning gör du på match"
Genom det så tror jag att vi kan höja nivån och sedermera bygga en vinnarkultur. Det ligger en sanning i "Det du gör på träning gör du på match"
-
Det är väl Jesper Gillerås som ansvarar för fysbiten i A-laget. Vad jag förstår tillhör han den mer moderna skolan med mer spänst och rörlighet, mindre knäböj och bänkpress, som även Andreas Öhgren implementerat med stor framgång.Uffe88 skrev: ↑fre 27 sep 2024, 21:20 Lånar tråden lite, hur jobbar vi med den fysiska utvecklingen? Något som jag skulle önska vore att försöka vara det laget som är bäst tränade i SHL.
Här en intervju med Gillerås från förra året:
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/l ... as--659618
Här en intervju med Öhgren från 2019:
https://hockeysverige.se/nhl/en-stjarna ... artraning/
-
Tack för källorna! Höjer de ribban för varje säsong med Gillerås träning? Eller blir det mer att underhålla kroppen?bjernagris skrev: ↑fre 27 sep 2024, 21:30Det är väl Jesper Gillerås som ansvarar för fysbiten i A-laget. Vad jag förstår tillhör han den mer moderna skolan med mer spänst och rörlighet, mindre knäböj och bänkpress, som även Andreas Öhgren implementerat med stor framgång.Uffe88 skrev: ↑fre 27 sep 2024, 21:20 Lånar tråden lite, hur jobbar vi med den fysiska utvecklingen? Något som jag skulle önska vore att försöka vara det laget som är bäst tränade i SHL.
Här en intervju med Gillerås från förra året:
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/l ... as--659618
Här en intervju med Öhgren från 2019:
https://hockeysverige.se/nhl/en-stjarna ... artraning/
De borde väl ändå mäta antal max "åkningar" eller liknande?