2024-10-01 Tisdag 19:00 Leksand - Timrå 1-2

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv

2024-10-01 Tisdag 19:00 Leksand - Timrå 1-2

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: lör 28 sep 2024, 20:51 Att inte få med sig en enda poäng efter den upphämtningen hade varit knäckande.
Nu fick vi det, så i det avseendet är jag lättad och nöjd.
Men samtidigt kan jag aldrig någonsin vara nöjd efter en förlust.
Vi hade momentum för 3p när vi fick in kvitteringen.
Men vi lät Modo komma tillbaka in i matchen.

Starta ny tråd: 2024-10-01 Tisdag 19:00 Leksand - Timrå
Det kanske är så att vi ska bryta det här med kontinuerliga trådstartare? Kanske låta ett skript generera trådstarter?
Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Re: 2024-10-01 Tisdag 19:00 Leksand - Timrå

Inlägg av Leksing i vargaland »

Mats_ume skrev: lör 28 sep 2024, 20:56
Sniper skrev: lör 28 sep 2024, 20:51 Att inte få med sig en enda poäng efter den upphämtningen hade varit knäckande.
Nu fick vi det, så i det avseendet är jag lättad och nöjd.
Men samtidigt kan jag aldrig någonsin vara nöjd efter en förlust.
Vi hade momentum för tre när vi fick in kvitteringen.

Starta ny tråd: 2024-10-01 Tisdag 19:00 Leksand - Timrå
Det kanske är så att vi ska bryta det här med kontinuerliga trådstartare? Kanske låta ett skript generera trådstarter?
Bra Mats ume. Jag vågade inte.
Efter denna upphämtning är jag stensäker på 3 pinnar
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Tre frågetecken inför matchen:

* Har Mantas blivit pappa?
* Kommer Max göra debut?
* Hur många mål bjuder finnarna på?

Ja, ja, 0 = 3p
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Mats_ume skrev: lör 28 sep 2024, 20:56 Det kanske är så att vi ska bryta det här med kontinuerliga trådstartare? Kanske låta ett skript generera trådstarter?
HV-Diabolics noveller, torr Luleå-adminstart https://www.luleahockeyforum.com/t2673- ... ea-leksand eller fortsätta som vi alltid gjort? Jag säger fortsätta som tidigare - men utan fyrkantiga krav på att vinnande trådstartare också måste ta nästa tråd eller förlorande trådstartare nödvändigtvis måste lämna över stafettpinnen. Den som känner sig inspirerad/har en idé om öppningsinlägg ska bara skrida till verket!
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Frågetecknen hopar sig verkligen…..

Istid 6:22 på Rindell idag….mot MoDo (-2)
Det blev 2 hela matcher allafall innan han blev petad längst ut på bänken….
Inte optimalt alls….

Men detta är ingen nyhet….vi vet att när Timrå hade 8backar tillgängliga till Åttondelsmatch 1 och slutspelet började ifjol…. Då petade Anton Karlsson….Rindell och placerade honom som 8nde back…trots att slutspelet då började.
Så vi då vart `förvarnade ´ om att han blandar och ger….

Återstår och se hur han tar petningen….
Och om de vågar rent av peta han från start till å med i nästa match…
Det skulle var kontroversiellt värre….känns lite väl riskabelt…

———-

Frågan är även hur länge Hellberg blir kvar om han hamnat lite i kontrovers med tränarna….
Han vill och behöver ha istid….hur länge står han ut innan han meddelat TJ att vill lämna tex…
Det inte osannolikt att kan skära sig där då han kommer vilja få chanser och istid.
Får han inte det spelar han nog snart någon annanstans….

I TJs planer måste ändå tillbaka plockade Hellberg vart lite tänkt som ersättare till både Sörum och Ashton… Tunga skor att fylla….och de lär haft bra koll på hur han då är som person…
Nu verkar han alltså ha diskat sig lite själv ännu längre ifrån en chans med laget…

————

Hur nära är Mantas tjej att förväntas föda tex inget som skett än tex ?
Kommer det här därmed bli en följetong under flera bortamatcher den närmaste tiden… Vi vet att vi har många bortamatcher framöver….
Så länge inte hon föder…. Så kommer ju han stanna hemma när vi spelar bortamatch….
I sånt fall riskerar vi få en rejäl dos med Hellsten framöver….
I nuvarande stund Hellsten på plats 24 i målvaktsligan och Armalis på plats 12.

————

Även den andre finske backen….Lyytinen fått lite kritik här inne inledningsvis…
Men man skall komma ihåg att Lyytinen/Rindell inte hade meriter för att matcha och ersätta Lindholm/Alsing…. Det var uppenbart att vi skulle försvagas lite av det bytet….

En 27åring Lyytinen platsade alltså knappt inte i HIFK i finska ligan innan anslöt till just Timrå…

IFK HELSINGFORS har sagt upp kontraktet med backen Joonas Lyytinen .
Enligt HIFK:s pressmeddelande har spelarkontraktet sagts upp efter ömsesidig överenskommelse.

Den här säsongen var Lyytinen kvar i en liten roll.
Försvararen från Kuopio spelade sju matcher under den inledande säsongen med 0+1.

– Vi tackar Joonas för tiden i HIFK och önskar honom all lycka i framtiden, kommenterade HIFK:s sportchef Tobias Salmelainen.

Lyytinen lägger sitt högra ben på sitt vänstra knä. Han säger att han inte hade bett sin agent se över en flytt, men att han likväl blev väldigt glad när chansen dök upp med Timrå i SHL.

Hans situation i Helsingfors IFK beskriver han nämligen som knivig.
– Spelstilen som de spelade passade inte mig. Den var väldigt strikt. Så klart hade man utrymme att läsa av spelet, men det var väldigt lite. Allt var satt och intränat på förhand. Alla rörelser man skulle göra och alla passningar man skulle slå, säger Lyytinen.
– Jag kunde inte få ut det bästa av mig där, vilket gjorde att jag föll lite grann i hierarkin. Plus att det var en väldigt duktig ung kille som de började pusha för att lyfta fram och som fick mer istid.

Du vill ha mer frihet?
– Jag skulle säga mer utrymme för att läsa av spelet. Så klart är strukturen viktig, speciellt defensivt. Men när man är i offensiv zon så tycker jag att man måste ha någon frihet att läsa av spelet och ta beslut med eller utan puck. Och det är där mina styrkor ligger.

Lyytinen tycker inte att han fick ut det bästa av sig själv i HIFK, speciellt inte sedan klubblegendaren Ville Peltonen tog över som huvudtränare i maj förra året.
Särskilt pekar han på slutet av förra säsongen, där han tappade i hierarkin jämfört med början av fjolåret.
– Jag kände att de ville lyfta mig och lät mig spela, men om jag gjorde ett eller två misstag så slog det extremt hårt tillbaka mot mig direkt, säger Lyytinen.
– Jag hoppades att saker och ting skulle förändras till den här säsongen, men så blev det inte. Det var ... Ja, jag är som sagt glad över att vara här nu..
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Jag tycker det vore korkat att låte Rindell spela mot Timrå, Timrå känner till hans svagheter vilket kommer göra honom extra dålig i just den matchen. Det känns trist att såga en spelare efter så få matcher, men hittills har han inte alls presterat på SHL-nivå.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Ge han 10-12 minuter , lite PP tid osv. Låt han skynda långsamt.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

bender skrev: lör 28 sep 2024, 21:16 Tre frågetecken inför matchen:

* Kommer Max göra debut?

Ja, ja, 0 = 3p
Att ge Max den kängan kan jag inte förstå. Han var en hårsmån från att avgöra matchen mot Modo med hjälp av sin speed. När han inte visar sin skicklighet med sin speed gör han det med sitt spelsinne och passningar. Max gör det mycket bra och det syns.
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Låter på vissa som att Rindell är någon slags frälsare eller liknande, på sin höjd är det väl top om han kan vara ett hot i ett PP som en Hersley eller Huokko, för om jag inte har helt fel var Rindell mer tänkt som en bidragande faktor i ett PP? Visst tappet av Lindholm/Alsing måste ju täppas och Rindell är inte en AJ Niemi typ. Eller vad har man ens tänkt där? Vilken roll har han? Isf är det väl på tiden att det levereras i ett PP, likt en målvakt är värvad för att stoppa puckar. Det är väl dags att sätta lite krav på vårat PP nu, eller vad tycker ni?
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Kikar vi lite på motståndaren Timrå då…

Timrå körde över Rögle senast.
4-0 (Skotten 28-18)

Rögle är det enda lag som vi har slagit…
Då blev det 4-1 och skotten 33-32.

Timrå har även som vi besökt Luleå…
Timrå föll där uppe med 2-0 skotten 29-21
Vi föll uppe i Luleå med 5-1 skotten 33-19

Timråtränaren Olli Jokinen var nöjd efter segern mot Rögle.

– Det här är en av de bättre matcher den här säsongen. Jag gillar vår start på matchen och det var viktigt för oss att få första målet och inte få det emot oss, som vi fått i de tidigare matcherna. Vi spelar väldigt smart både med och utan puck i första perioden och det följde med oss.
Han menar att laget var bättre i bedömningarna i den här matchen än tidigare.

In your face-hockeyn tände på alla cylindrar då vann Timrå klart hemma mot Rögle med 4-0.
In your face hockeyn är rubriken som Jokinen har satt på sitt lags intensiva spelstil.
(De är två och tre nummer större än oss idag säger Rögles kapten Anton Bengtsson)

Timrås första och andra kedja levererade som aldrig förr den här säsongen och då går det så här.
Hållander , Pettersson och Dahlén i målprotokollet.
Lander med sin första poäng för säsongen.
Och Anton Wedin var lite överallt på isen.

Medans återkommande Hartmann (spelar utan känsel i foten) men det ser ut som han vart på något supereffektivt träningsläger snarare än sin långa rehab. Detta var bara hans andra match efter 7månaders frånvaro.

Det var hög fart från nedsläpp till slutsignal när Timrå körde över Rögle likt en ångvält.
De dåliga starterna har tidigare gäckat Timrå men det spöket får anses bortjagat nu. Hemmalaget tog tydligt tag i matchinledningen och fick för första gången även första målet.

Rögle hade Christoffer Rifalk att tacka för att det inte regnade in fler mål i denna match.

Timrås 3 bästa spelare i matchen även om konkurrensen var hård och flera normalt hade kvalat in här:
1. Filip Hållander
2. Anton Lander
3. Emil Petterson

Jeremy Boyce som vart i Timrå sedan 2009 och deras hockeygymnasium. Berättar om skillnaden och känslan med att ha Jokinen som tränare.

Vi har i år tränat lite annorlunda och det är verkligen skitkul under Jokinens ledning.

31åringen spelade match nummer 756 i Timråtröjan…
Med en energi som aldrig tidigare skådats förr.

Jokinen har även vart tydlig med , det har han sagt från början. Om man tar för sig och visar vad man kan så kommer man få betalt för det också i istid.

När vi spelar som vi ska ser det verkligen ut som alla på isen har kul och alla lägger verkligen ner ett bra jobb säger han efter den stabila och till slut kassaskåpssäkra segern mot Rögle.

Backen Tim Erixon har en dag för dag skada…
Lite osäkert när redo igen , missade matchen mot Rögle senast.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: lör 28 sep 2024, 21:55 Hur nära är Mantas tjej att förväntas föda tex inget som skett än tex ?
Kommer det här därmed bli en följetong under flera bortamatcher den närmaste tiden… Vi vet att vi har många bortamatcher framöver….
Så länge inte hon föder…. Så kommer ju han stanna hemma när vi spelar bortamatch….
I sånt fall riskerar vi få en rejäl dos med Hellsten framöver….
SmålandsLeksing
29 september 2024, 08:30
Han blev pappa natten till igår.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Aggeman skrev: sön 29 sep 2024, 01:37

* Kommer Max göra debut?

Ja, ja, 0 = 3p
Att ge Max den kängan kan jag inte förstå. Han var en hårsmån från att avgöra matchen mot Modo med hjälp av sin speed. När han inte visar sin skicklighet med sin speed gör han det med sitt spelsinne och passningar. Max gör det mycket bra och det syns.
Ok, men om vi säger att han har 0+1 och 5 skott på mål, på 4 matcher. Och att han knappt varit synlig i bild, förutom några gånger senast mot modo. Så kanske du förstår lite bättre vad jag syftar på. Vi kan jämföra med Cehlarik som också står på 0+1, men han har då 14 skott på mål och ändå varit delaktig i spelet och skapat chanser/tagit sig till avslut.

Max har väl iof aldrig varit en energispelare eller en krigare som syns mycket i spelet, men jag förväntar mig att han ska snitta runt 0,75 poäng och 3-4 skott på mål per match med den kapaciteten, lönen och förtroendet. För om han inte gör poäng är han i övrigt mestadels död vikt, och tar en plats som lika gärna kan fyllas av en junior för 10% av kostnaden.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

bender skrev: sön 29 sep 2024, 10:46
Aggeman skrev: sön 29 sep 2024, 01:37

* Kommer Max göra debut?

Ja, ja, 0 = 3p
Ok, men om vi säger att han har 0+1 och 5 skott på mål, på 4 matcher. Och att han knappt varit synlig i bild, förutom några gånger senast mot modo. Så kanske du förstår lite bättre vad jag syftar på. Vi kan jämföra med Cehlarik som också står på 0+1, men han har då 14 skott på mål och ändå varit delaktig i spelet och skapat chanser/tagit sig till avslut.

Max har väl iof aldrig varit en energispelare eller en krigare som syns mycket i spelet, men jag förväntar mig att han ska snitta runt 0,75 poäng och 3-4 skott på mål per match med den kapaciteten, lönen och förtroendet. För om han inte gör poäng är han i övrigt mestadels död vikt, och tar en plats som lika gärna kan fyllas av en junior för 10% av kostnaden.
Ja man kan önska en större produktion men över 4 matcher skulle jag inte säga att han varit osynlig. Jag är även tveksam till den skotträkningen. Han har perioder i matcher där han visar sin klass, exempelvis då han hade ett fantastiskt byte under ett PP borta mot Luleå. Han är spelartypen som blixtrar till med bra aktioner, och den spelaren var han även under sin målsäsong. Han måste bara sätta dit pucken.

Sen är han i ärlighetens namn provocerande vek i sargspelet. Där skulle man kunna önska en uppryckning, även om han hittar nätet snart.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Från Timrås forum:
Rico01: Leksand borta imorgon. Kan vi fortsätta det fina spelet och segertåget och klättra i tabellen måntro? Leksand gjorde en otrolig vändning mot Modo som räckte till poäng efter 0-4 underläge. Det försöker de säkert rida vidare på. Rindell står inte högt i kurs, lär inte få många minuter mot oss tyvärr. Kan vi för första gången i årets SHL göra en bra bortamatch och ta 3 poäng? Jag hoppas såklart det. Självförtroendet i gruppen borde vara högt nu efter lördagens utspelning av Rögle.

Svar om Kapanen inom några dagar. Det kommer att bli på det berömda målsnöret 50/50, men jag tror att vi får se honom i Timrå igen i år.

https://www.hockeysnack.com/timra-ik/

Han har nog rätt angående Rindell. Han lär börja som sjundeback, alternativt utanför laget.
Bagarn

Inlägg av Bagarn »

Läser i bägge forum att det kastas lite skit mot Max.
Han är nog inte helt nöjd själv med produktionen. Såklart.
Dock tycker jag han ser rappare ut och på en helt annan fysisk nivå jämfört med i fjol då han otränad fick kämpa hela året för att komma ikapp.

Sedan får man ju kolla vart han lirar för tillfället.....
Han spelar just nu med en Zacke, som vi vet sista åren har svårt att skapa övertag i spelet.
Samt med Karlberg som nog är väldigt svår att spela med. Far ju omkring överallt på isen i ett vansinnigt tempo, inte helt enkelt att hitta linjer och samspel med Mackan är jag rädd.
För en hockey tänkare som Max kan detta inte vara rätt miljö.

Hans rekordsäsong bestod av en lågt sittande Zacke. Och ett lågt spelande spelgeni i Camper som bara väntade på att vi skulle vinna puck så han kunde smeka upp puckar mot en Max som låg och cirkulerade i mittzon. Dödligt!

Men lösningen kanske inte är långt bort?
Liknande läge ifjol innan Östman-Zacke-Max bildade en fin kedja.
Hade gärna sett det igen!

Mackan hade bidragit i 4e kedjan som har svårt att få grepp om någonting. Det går för långsamt.