2024-10-01 Tisdag 19:00 Leksand - Timrå 1-2

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
bender

Re: 2024-10-01 Tisdag 19:00 Leksand - Timrå

Inlägg av bender »

Till och med Dahlén tackar för att Lyytinen lät de vara kvar i matchen efter att vi hade gjort en så bra första period. Han trodde att det va mentalt jobbigt för Leksand.

Dyra nyförvärv..
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Det är inte rätt utifrån ett stort perspektiv att lägga skulden på backarna idag. Å andra sidan, bakom ett riktigt trubbigt forwards/centerspel finns backar som har en del riktigt fina lägen. Alla våra backar är i dagsläget helt iskalla, och han som ska kunna göra mål har inlett så uselt att han är utanför laget. Usel precision, kraft och kyla från samtliga backar i avslutslägen.
Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Lång säsong o många poäng att spela om. Men det ser inte bra ut. Vi har två vassa kedjor som tyvärr hittills varit ineffektiva (framförallt förstakedjan).

Men på backsidan är det mkt mellanmjölk. Jämnt men tyvärr ganska slätstruket. Skiljer inte så mkt mellan back 1 o 8. Men ingen klippa som kan äta minuter. Finnarna klara besvikelser så här långt. Problemet är att de förväntas vara ledande toppbackar. Vilket säkert gör att de överarbetar med mkt slarv på köpet.

Sen har vi tyvärr en tunn trupp på forwardssidan. Ingen konkurrens. En meningslös fjärdekedja som garanterat är SHL:s svagaste.

Och på målvaktssidan så lär Armalis få dra ett tungt lass i år. Håller han för runt säg 45 matcher i grundserien ?

Och flytta upp talanger från j20 verkar inte vara Leksands melodi. Tyvärr. Vi kör hellre på med meningslöst brunk än med talang o utvecklingspotential. Men just det, bra hockeyspelare får inte spela i en fjärdekedja i Leksand…
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

svepet skrev: tis 01 okt 2024, 21:34 Och flytta upp talanger från j20 verkar inte vara Leksands melodi. Tyvärr. Vi kör hellre på med meningslöst brunk än med talang o utvecklingspotential. Men just det, bra hockeyspelare får inte spela i en fjärdekedja i Leksand…
Det är som att be om återväxtproblematik. J20 går som tåget! Topparna där bör belönas med minuter. Istället ältas det med att spela herrar som du träffsäkert beskriver som ”meningslöst brunk”.

Ta med Martin/Jon som trettonde (det kanske är av viktigt för lagmoralen/gruppdynamiken) men mycket minuter ska inte delas ut.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Är ju inte så märkligt egentligen, vi blir av med FUS och släpper Ashton, ”ersätter” med Hellberg som inte får spela, klart vi blir ett sämre lag framåt. Sen två finnar som hittills inte alls spelat som de gjorde i Timrå förra säsongen. Iallafall Lyytinen som var grymt uppskattad i Timrå.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Klas skrev: tis 01 okt 2024, 21:18
Jonte Dahlén säger det tydligt nu.” Mentalt tufft för Leksand att bara få med sig 1 mål efter en så bra period.”
Det varför vi förlorade, när vi inte klarade av att ge oss själva ett bra läge, utan istället föda Timrås energi,
Det är vad som händer när man inte får utdelning, men då FÖRSÖKER MAN IGEN! :)
https://youtu.be/V-2cW6o5tAI?si=S0kuhCdMLWdLbroF
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Ludde

Inlägg av Ludde »

Egentligen borde man ju inte vara ett dugg förvånad att det inte ser bättre ut.

Vi hade två längre vinstperioder förra säsongen, det var dom som tog oss upp på slutspelsplats. När Björn sjukskrevs så hade vi om jag minns rätt 6 eller 7 raka förluster. Innan dess hade vi typ 2 vinster 2 förluster osv.

Nu har vi försvagat alla lagdelar och förväntar oss ett annat resultat…

Nja vill till att få igång våra dyraste pjäser annars blir dom ett sänke ändå ner i botten på tabellen hela säsongen.

Jag killgissar dock att det här inte är Tjommes önskan, han har förmodligen gjort det han förmått med budgeten han förfogar över. Otur för honom att spelarna som varit stjärnor och bärande spelare förr är sämre än mellanmjölk idag.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Ludde skrev: tis 01 okt 2024, 22:18 Egentligen borde man ju inte vara ett dugg förvånad att det inte ser bättre ut.

Vi hade två längre vinstperioder förra säsongen, det var dom som tog oss upp på slutspelsplats. När Björn sjukskrevs så hade vi om jag minns rätt 6 eller 7 raka förluster. Innan dess hade vi typ 2 vinster 2 förluster osv.

Nja vill till att få igång våra dyraste pjäser annars blir dom ett sänke ändå ner i botten på tabellen hela säsongen.

Jag killgissar dock att det här inte är Tjommes önskan, han har förmodligen gjort det han förmått med budgeten han förfogar över. Otur för honom att spelarna som varit stjärnor och bärande spelare förr är sämre än mellanmjölk idag.
Finns ingen otur, det är en ursäkt som förlorare kastar ur sig för att skydda sitt egna misslyckande.

Att målvaktssidan blev kraftigt försvagad det visste vi alla men att tappet av Lindholm och Alsing skulle vara såhär stort trodde inte ens jag på förhand. Rindell såg jag som en uppgradering mot Olle och Lyytinen skulle vara något sämre än Lindholm men ack så fel man hade.

Största bekymret är att vi inte jag föryngrat truppen i en bra takt utan sitter på spelare med kraftigt nedåtgående trender utan utvecklingspotential, suck. TJ har överskattat kontinuitet och många av spelarna i truppen.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Uffe88 skrev: tis 01 okt 2024, 22:48
Ludde skrev: tis 01 okt 2024, 22:18 Egentligen borde man ju inte vara ett dugg förvånad att det inte ser bättre ut.

Finns ingen otur, det är en ursäkt som förlorare kastar ur sig för att skydda sitt egna misslyckande.

Att målvaktssidan blev kraftigt försvagad det visste vi alla men att tappet av Lindholm och Alsing skulle vara såhär stort trodde inte ens jag på förhand. Rindell såg jag som en uppgradering mot Olle och Lyytinen skulle vara något sämre än Lindholm men ack så fel man hade.

Största bekymret är att vi inte jag föryngrat truppen i en bra takt utan sitter på spelare med kraftigt nedåtgående trender utan utvecklingspotential, suck. TJ har överskattat kontinuitet och många av spelarna i truppen.
Bara att instämma. Utmaningarna i lagbygget kommande säsonger ser monumentala ut. Med inledningen av den här säsongen i åtanke, så ryser man av bara tanken på vart det kan sluta..
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: tis 01 okt 2024, 19:35 Ingen vidare passning men var det inte också A. Johansson som stötte på den 50/50-pucken på blålinjen och därigenom öppnade upp bakåt?
Jo, det var det. Lyytinen hårt pressad av två Timråspelare vid sargen och borde lagt den på djupet istället. Sedan går Johansson framåt i ett läge när det inte finns täckning bakåt så två fel i samma sekvens är orsaken till målet. Sedan gör Cehlárik ett bra hemjobb men ska man vara petig borde han istället för att försöka lyfta klubban på högersidan borde han stängt åkvägen på vänstersidan. Då hade Timråspelaren inte fått möjlighet att dra Armalis i sidled utan varit tvingad till skott istället.

Edit: Hade skrivit lite mer men det föll bort av någon anledning (antagligen handhavandefel) och orkar inte skriva igen. Men kontentan av det jag skrev var i alla fall att så jäkla illa tycker jag inte att det är. Det är mycket kvar att spela om och det finns saker som ser bra ut och de justeringar som behövs är inget som inte kan fixas till på relativt kort tid. Tycker fortfarande att Lyytinen får oförtjänt mycket skit. Visst skyldig till ett mål i baken men tycker han gör mycket bra också. Armalis tycker jag ser stabil ut också.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Notera sista bildrutan i video 2 https://www.shl.se/article/qggaskp-403dd/view
Så där deprimerande är det att vara leksing just nu.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: ons 02 okt 2024, 11:20 Notera sista bildrutan i video 2 https://www.shl.se/article/qggaskp-403dd/view
Blir väl ändå bara 5 tusen i böter?
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

I praktiken kommer det innebära lägre bötesstraff vid exempelvis ett tillfälle där en spelare blir avstängd och får böter. Men det kommer inte att påverka bestämda bötesstraff som vid filmningar där boten ligger på 5 000 kronor.
https://hockeysverige.se/shl/shls-beske ... nas-boter/
Disciplinnämnden äter upp en del av Max lunchbudget :burger:
CMB

Inlägg av CMB »

Aggeman skrev: ons 02 okt 2024, 11:31
Sniper skrev: ons 02 okt 2024, 11:20 Notera sista bildrutan i video 2 https://www.shl.se/article/qggaskp-403dd/view
Blir väl ändå bara 5 tusen i böter?
Tre matchers avstängning minst. Av LIF. Om nån jävla heder finns i klubben.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Jag uppfattade först inte vad som hände. Blev förvirrad av att precis alla gestikulerade - timråiten som ursprungligen höll i klubban, leksingen som sedan fattar tag i den och slutligen protester efter avblåsning från Lang och någon mer.