LIF i media

Användarens profilbild
Gösen

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 18 sep 2024, 11:40
På tal om Leksand.

En som var på plats på upptaktsträffen var lagkaptenen Patrick Zackrisson, 37.

Uppgifter till Silly & Surr säger att det här ser ut att bli forwardsveteranens sista säsong med Leksand.

Att han väljer att avsluta karriären.

En epok är i så fall över. Zackrisson går in på sin femtonde SHL-säsong och har redan nu närmare 600 matcher på meritlistan. På den finns även fem säsonger i KHL och en säsong i Schweiz.

Patrick Zackrisson värvades till Leksand 2019 och har de fem senaste säsongerna varit lagets kapten. Han har tre SM-silver på meritlistan, två med Skellefteå och ett med Linköping.

Uppgifter säger också att den omtyckte lagkaptenen kommer att erbjudas ett jobb i klubben.
Carros kille och Carro själv kvar i Leksand alltså? Det gläder mig.

* * *

När det gäller c:et i Patri(c)k gissar jag att Sportbladet vill uppmärksamma att han har ett C på tröjan. Såvida det inte handlar om Carro igen och första bokstaven i hennes namn.

* * *

Dagens FK
Han har varit med på hela resan från SHL-nykomling till etablerat lag på övre halvan. Frågan är om det är sista året i Leksand för lagkaptenen Patrik Zackrisson, 37.
– Jag tänker inte ta något beslut nu utan det kommer att arta sig ganska naturligt, tror jag. Funkar det inte får man se sig om efter något annat, säger han.

När Patrik Zackrisson kom till Leksand var rollen tydlig. Han skulle vara en av dem som bidrog till att på nytt etablera laget i SHL efter nära 20 års jojo-åkande mellan de två högsta serierna. Det blev som det var tänkt för laget men debutsäsongen i LIF-tröjan minns ”Zacke” som motig.
– Mitt första år framförallt gick det tungt, och det var jobbigt såklart. Hela laget hade det tufft också. Jag kände att jag som skulle vara en bärande spelare och vi inte fick det att lyfta riktigt… det är klart att det var tufft.

Vad lärde du dig och tog med dig från det första året?
– Jag vet inte om jag är så mycket bättre idag än vad jag var då. Men nej, jag vet inte. Jag är inte sån som gräver ner mig utan jag försöker jobba på att tro på det man gör och inte tappa självförtroende, sen är det svårt när det går tungt. Det är så jag försöker att tänka.

Därefter har laget lyft. Patrik Zackrissons roll på isen har dock minskat med åren.
– Jag tycker att vi har haft ett bättre lag sedan dess. Jag har tagit ett steg ner i hierarkin spelmässigt, och jag tycker att jag har blandat och gett lite. Jag hade väl önskat lite mer stabilitet hockeymässigt sett över de här åren. Det har varit lite flängande från center till vinge till vänster och höger och så vidare, men jag tar gärna det och anpassar mig efter den rollen jag får. Jag tycker att jag har försökt att axla och anamma det på bästa sätt.

Vid sidan av isen har hans roll istället växt och de senaste säsongerna har han varit den självklare lagkaptenen.

Vad är viktigast för dig i den rollen?
– Att alla ska må bra. Alla ska trivas och alla ska känna att man kan komma till jobbet och slappna av och vara sig själv, då tror jag att man har en mycket, mycket större chans att kunna prestera efter sin förmåga. Det är sådant som jag tycker är väldigt, väldigt viktigt. Sen är det klart att när det blir 25 man i truppen så måste man alltid anpassa sig efter varandra.

När kapten Zacke går in på sitt sjätte år i Leksand är det med stolthet över hur tålmodigt laget jobbat sig till framgång.
- Jag tycker att vi har skruvat lite grann på allting hela tiden, smått, smått, smått, vilket jag också tycker har varit bra. Det går inte att bygga ett lag från en dag till en annan, utan det har verkligen varit små justeringar hela tiden som har gjort det lite bättre. Allting runt omkring med träningar, matcher, laget och lagbygget, allting tycker jag hela tiden förbättras och spetsas, och då ger det resultat. Det är sådana saker som jag märker skillnad på.

Var står laget nu?
– Jag tycker att vi har haft en fantastisk grupp i fyra, fem år nu och verkligen känt att alla tror på det vi gör. Alla vill göra jobbet. Det blir ganska enkelt att vara i gruppen och samverka med varandra när vi har gemensamma målsättningar. Då är det också lätt att sätta krav på varandra samtidigt som det är lätt att komma till jobbet och trivas och må bra.

Kravbilden har växt även internt i samband med att laget klättrat i SHL-hierarkin.
– Det är självklart att vi ska ha en kravbild och sätta press och tryck på varandra för att kunna utvecklas och bli bättre. Jag tror att det är mycket lättare att ha den kravbilden om alla känner att de mår bra, för då är man nog mer mottaglig till att kunna pressa sig själv.

Vad tror du kommer hända med gruppen och laget i år?
– Jämfört med förra året får vi starta med en frisk trupp. Vi har inte så många nya så vi kan fortsätta processen från där vi var i våras – det tror jag kommer hjälpa oss. Vi kan lägga till saker istället för att börja om från noll hela tiden.

Finns det någonting som saknas för att gå hela vägen?
– Jag vet inte. Jag tycker att vi har många bra karaktärer i laget som vill det, men man ska ha turen såklart. Sen gäller det att tajma formtoppen för laget, att vi klarar oss ifrån skador och att alla kuggar i varandra i slutet och verkligen vill spela den sista matchen, att man inte blir rädd i de avgörande lägena utan att man vill spela. Det känns som att vi har ett lag för att vilja det.

Mycket rutin har försvunnit och ersatts av lite yngre spelare istället. Patrik Zackrisson tror på de yngre förmågorna.
– Jag tror att många kommer kliva fram. Jag tyckte redan förra året att (Lukas) Vejdemo trädde fram som ledare på isen, han kommer nog att fortsätta axla den rollen i år. Han är en fantastisk hockeyspelare och jag tror att han kommer kunna utvecklas ännu mer. (Lucas) Elvenes tog många steg och jag tror absolut att de kommer leda vårt lag framåt.

Hur mycket känner du ett ansvar att hjälpa de unga killarna?
– Det är klart att jag gör. Jag försöker bara få dem att slappna av och ha kul också och njuta av stunden, men också mana på och försöka få dem att göra sitt yttersta hela tiden för att bli bättre. Kommer inte chansen nu så kanske den kommer imorgon, eller någon annan gång. De ska fortsätta tro på det de gör och spela sitt spel och vara sig själva.

Patrik Zackrisson har fått leva sin dröm och har spelat elithockey i snart två decennier.
- Det är klart att jag är jätteglad för det jag har fått göra, och absolut, jag är jättestolt över min karriär. Sen tänker jag inte så mycket på det, det är naturligt för mig, men det är klart att det har varit roligt och lärorikt och häftigt på många sätt.

Men du känner att du har mer i dig?
– Ja, absolut. Spontant så känns det som att jag skulle kunna fortsätta spela – men var och hur, det vet jag inte. Jag tar det år för år nu. Det ska passa hela familjen också.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Patrik Zackrisson 2: "Podd"
PellePingvin
20 september 2024, 16:43
Hörde en podd under dagen där Zacke framförde att han var sugen på att vara kvar i föreningen och kanske jobba inom marknadsavdelningen. Blir roligt när soptunnor börjar flyga om säljarna inte säljer tillräckligt mycket. Kanske är precis vad marknadsavdelningen behöver få in. Det ska inte vara någon saft och bulle-verksamhet.
Man får väl vara förhållandevis nöjd med den informationen. Det är ju Masugnen. Kunde lika gärna ha stått "Hörde under dagen Zacke framföra att han var sugen på att vara kvar i föreningen och kanske jobba inom marknadsavdelningen" osv.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Här är de 25 största stjärnorna i SHL (Expressen)

Brynäs
***1. Jacob Silfverberg***
6. Oscar Lindblom
16. Christian Djoos

Starkt av nykomlingen att få 3st spelare listade så högt….
__Leksand har inte en enda spelare som platsar på deras lista__
(10 olika klubbar får med allafall någon av sina toppspelare på listan)
Vi har inte ens den bästa rankade slovaken i ligan ens längre.

Skellefteå
*3. Oscar Lindberg*
5. Jonathan Pudas
7. Andreas Johnsson
9. Linus Söderström
25. Axel Sandin Pellikka

Färjestad
8. David Tomasek
10. Linus Johansson
11. Joakim Nygård
14. Viktor Lodin
18. Oscar Steen
23. Marian Studenic

Frölunda
12. Max Friberg
17. Lars Johansson
24. Henrik Tömmernes

Växjö
4. Joel Persson
15. Emil Larmi

Linköping
19. Oscar Fantenberg
21. Ty Rattie

Luleå
**2. Linus Omark**

HV71
13. André Petersson

Rögle
20. Leon Bristedt

Timrå
22. Filip Hållander
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Vi kan väl klistra in lite från dagens FK, som terapi..
Här är LIF sämst i hela SHL – strategens svar: ”Gäller oss alla”
3 oktober 2024 22:33
Nästjumbo och flest insläppta mål i SHL efter sex omgångar.
Här är backcoachens syn på krisen i Leksands IF.
– Det är upp till var och en, även oss coacher, säger David Printz efter 3–6-smällen mot Skellefteå.

Viggo Ekebjär
Text
Viggo Ekebjär
Precis som på bilden blev Leksand överkörda av Skellefteå på torsdagskvällen.
Öppna bild i helskärmsläge
Precis som på bilden blev Leksand överkörda av Skellefteå på torsdagskvällen.
Bild: OLA WESTERBERG
Annons

1–5-förlust i premiären mot Frölunda, samma siffror i matchen efter mot Luleå, seger med 4–1-mot Rögle, 4–5-torsk mot Modo, en ledning hemma i Tegera tappades till förlust mot Timrå i tisdags och under torsdagskvällen blev Leksand överkörda med 3–6 mot Skellefteå.
Med andra ord: sex matcher, 24 mål insläppta mål (flest i hela SHL), nästjumbo och endast en seger.
FK-sporten fick tag på backtränaren David Printz som fick ge sin syn på krisen i Leksands IF.
– Som jag ser det brinner spelarna för klubben, och det är en jättehärlig grupp. Det handlar lite mer om att få ut det de själva vet att vi kan. Det är där vi måste hamna, att lita på oss själva.
Känner du att ni tränare når ut till laget och hur hur mycket ligger på er?
– Det är inte att vi inte når ut. Det är en lagsport. Vi måste gå till oss själva, även coacherna, och göra vårt bästa för att hitta vad vi kan göra bättre och göra det vi är överens om att göra.
Annons

David Printz.
David Printz.
Bild: MICHAEL ERICHSEN
Förra säsongen stod LIF för en stabil och disciplinerad defensiv över 52 omgångar plus slutspel. I täten av det starka försvaret fanns bland andra backgiganten Anton Lindholm och den spelskickliga Olle Alsing.
Då, efter sex omgångar, hade LIF släppt in 16 mål – åtta färre än denna säsong.
Inför säsongen 2024/25 försvann Alsing till HV71 och Lindholm till SC Bern.
Men David Printz menar att de tunga tappen inte är förklaringen till den läckande defensiven.
– Jag tror inte det handlar om tappen, de är två spelare som betydde mycket såklart. Men det är upp till var och en, även oss coacher, att man gör sitt bästa och hittar en tillit till varandra.
Ni har pratat mycket om kontinuiteten och lugnet inför denna säsong – har det helt enkelt stormat för lite?
– Jag var ju inte här då (i början av förra säsongen), men det finns alltid en risk att man tar det för lugnt och inte spelar med den rätta desperationen. Men som sagt alla spelarna brinner för Leksands IF så jag tror det inte ligger i det.
Senast redigerad av bender den fre 04 okt 2024, 10:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Gällande målvaktsspelet;
Målvaktstränaren: ”Han är inte på den nivå han behöver vara”
4 oktober 2024 06:19
Mantas Armalis, 32, släppte in sex mål mot Skellefteå.
Då tar Alexander Millner, 33, på sig ansvaret.
– Han är inte på den nivån han behöver vara, säger målvaktstränaren efter 3–6-förlusten.

Markus Josefsson
Text
Markus Josefsson
Pär Lindholms 1–0 i kontring i numerärt underläge är ett av målen som Alexander Millner menar att Mantas Armalis borde ha kunnat rädda.
Pär Lindholms 1–0 i kontring i numerärt underläge är ett av målen som Alexander Millner menar att Mantas Armalis borde ha kunnat rädda.
Bild: OLA WESTERBERG
Annons

Siffrorna talade sitt tydliga språk.
Gustaf Lindvall, Skellefteå, 90,91 procent – Mantas Armalis, Leksand, 75,00.
Efter matchen lät Leksands IF:s lagledning inte FK-sporten prata med Mantas Armalis, utan hänvisade frågor till målvaktstränaren Alexander Millner.
– Som målvaktstränare tycker jag att vi skapar väldigt mycket chanser. Vi är väldigt nöjda med matchen på det sättet. Sedan är det surt att det blir som det blir i första, att vi får sådan uppförsbacke. Vi har vissa grejer som vi har försökt poängtera och stundtals gör vi det mycket bättre. Det är synd att det blir tre mål bakåt i en sådan period, säger han.
Både ettan och tvåan har Mantas kapacitet att lösa.
1–0 kom i Leksands powerplay redan efter två minuter i en snabb spelvändning där Pär Lindholm hittade luckan mellan benen på Armalis.
Annons

2–0 var en vacker individuell prestation av Jonathan Pudas, som satte pucken i bortre krysset med ett handledsskott från vänster.
3–1, direkt efter Marcus Karlbergs reducering till 2–1, var ett överspel i powerplay där Armalis inte hann med i sidledsförflyttningen.
– Möter man Skellefteå borta behöver man ha ett väldigt väldigt bra målvaktsspel och även om de inte skapar supermycket så generellt när det blir halvlägen så behöver vi ha räddningar. PP-målet är svårare för en målvakt, där man kanske inte alltid kan lösa det, men både ettan och tvåan har Mantas kapacitet att lösa, säger Alexander Millner.
Fick avlastning på onsdagsträningen

Vad är det som gör att han inte gör det?
– Generellt, utan att ha grävt för djupt, så känner jag att det vi inte har fått till är ett agerande utefter vad som händer. Han behöver spela på sina styrkor i sitt agerande och jag känner att han inte riktigt är på den nivån han kan vara eller behöver vara på för att vinna mot Skellefteå borta.
Armalis tränade i måndags, gjorde en bra insats mot Timrå i tisdags och hade på onsdagsträningen avlastning av tredjemålvakten Marcus Gidlöf under fem mot fem-spelet.
– Vi har haft två matcher, Rögle och Timrå, där vi har varit väldigt nöjda med hur han har varit. Vi bestämde oss för att han skulle få bara träna med kvalitativa situationer för att inte få ”syra” i onödan och bli för trött så att han hade med sig det in. Det var därför vi hade tre målvakter. Jag tror att ska det vara någonting så var det snarare att han ändå fick för mycket. Vi har inte kommit så långt i analysen, men det är sådana grejer man får titta på såklart, säger Millner.
Annons

Blev pappa i lördags

I lördags morse blev Mantas Armalis pappa till en dotter. Leksands IF hade en liknande situation förra säsongen då succémålvakten Filip Larsson blev pappa på en söndag och spelade på torsdagen efter borta mot Linköping. Då var det dock ingen tisdagsmatch däremellan.
– Det är sådant man får fundera lite på och jag tror att när vi sätter oss i morgon (läs fredag) får vi kolla läget, vad han känner och vad han tycker nu när vi sitter med facit i hand vad vi hade kunnat göra annorlunda för att vara redo på en högre nivå i dag. Så långt har vi inte kommit, annat än att det inte var tillräckligt i dag, säger målvaktstränare Millner.
Hur mycket bidrar det till bilden av Armalis insats att Lindvall gör en sådan stormatch?
– Det är psykologiskt att de gör mål på sina halvlägen och vi bränner våra. Det är psykologiskt jobbigt. Det är lika roligt åt andra hållet ibland som målvakt när man får rädda laget i det läget och så ibland blir det motsatsen och det som är synd är att vi gör trots allt tre mål till slut, så vi hade tillräckligt med mål för att göra match av det.
Alexander Millner.
Alexander Millner.
Bild: DANIEL ERIKSSON
Hur ser du på Jakob Hellsten och hans match mot Modo?
– Den matchen har vi tagit lärdom av för hans del. Jag förväntar mig att vi har gått vidare från det på ett bra sätt. Det finns två ansikten av den matchen och vi tar gärna med oss de två sista perioderna. Sedan den här är vi inte färdiga med riktigt. Jag förstår att du tänker på lördagen (Örebro hemma), men vi behöver stänga den här först innan vi går vidare på nästa. Jag behöver själv koka ner vad jag hade kunnat göra för skillnad i förberedelserna. Den analysen ska vara klar i morgon.
Annons

Hur ser du på er målvaktssida jämfört med förra säsongen?
– Det är lite samma ingångsläge som då. Däremot känner jag att Mantas är bättre förberedd i år än förra säsongen. Jag tycker att vi kom in lite på fel fot och så blev det aldrig bra. Jag tycker att det är skillnad. Även fast vi inte har fått ut max av honom så är han på en annan nivå ingångsmässigt. Jakob har också det här oerfarna bakom sig. Han behöver få erfarenhet av spel på den här nivån. Han fick någon träningsmatch för lite med skavanker som störde lite, men han fick en bra match i Ö-vik som vi får titta på och lära oss av.
Leksands IF har släppt in flest mål (24) av alla lag i hela serien på de sex första omgångarna och ligger i botten i målvaktseffektivitetsligan.
– Det är klart att man hade gärna legat högst upp på motsatt sida. Det är där man behöver få till det här både med ett väldigt bra försvarsspel, men också med ett målvaktsspel som behöver upp i sådana här typer av matcher. Rögle och Timrå var ett steg i rätt riktning, så jag tror att vi kan vara något på spåren, men vi behöver leverera 60 minuter och match efter match. Då kommer siffran att gå ner, säger Alexander Millner.
Milner bekräftar det vi alla (nåja, de flesta) på forumet kan se. Vi har idag ingen målvakt som håller måttet på SHL-nivå.

Tjomme, du har haft den längsta semestern en sportchef någonsin haft. Dags att stämpla in nu.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Wennerholm är orolig för Leksand - alltså behöver vi inte oroa oss.
Men jag är mest orolig för ett Leksand som varit 2000-talets överlägsna lindansarlag med sitt ständiga pendlande mellan SHL och hockeyallsvenskan.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mig-orolig
Å andra sidan sätter han ingen krisstämpel (tyvärr).
Just nu parkerar de på en kvalplats och en poäng framför ett HV71, där tränaren Anton Blomqvist ändå kan ursäkta sig med en skadelista lång som Amazonfloden och där Roger Hansson i Rögle även han kan peka på skador.

Det går inte att kalla det kris i någon av klubbarna.

Inte än.

Men Leksands närmaste matcher känns plötsligt oerhört viktiga.

Först hemmamatchen mot ett överraskande snabbstartat Örebro på lördagen, där meste leksingen Niklas Eriksson är tränare.

Sedan ett stekhett klassikerderby borta mot Brynäs på torsdag.

Har lugnet lagt sig då?
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Hockeysverige.se med egen intervju:
Målvaktstränaren: “Släppt in alldeles för mycket”
Hur ska Leksand vända den tunga defensiva trenden? Och kan 19-åringen bli en lösning?
Efter torsdagens 3–6-förlust ger målvaktstränaren, Alexander Millner, sin syn på situationen.
– Vi känner att Mantas, med sin skicklighet, kan lösa några av de där, säger Millner.

Torsdagen slutade inte på önskat sätt för Leksand. Trots en stark offensiv insats med 33 skott framåt klev man isen med 3–6 på tavlan och fortsatta frågetecken i defensiven. Just ett sådant sattes även intill förstemålvakten, Mantas Armalis, som släppte in en fjärdedel av försöken på mål.

– Jag tycker det är surt att vi inte åker därifrån med poäng när vi har så mycket och ändå gör tre mål på Skellefteå. Det uppstår kanske lite konstiga situationer, framförallt i första perioden, där vi känner att Mantas, med sin skicklighet, kan lösa några av de där åt oss. Det är lite mixat, bra i saker i offensiven, men vi släpper fortfarande till lite konstiga lägen. Jag tycker att vi kan ha ett lite vassare målvaktsspel för att göra match av det, säger målvaktstränaren Alexander Millner ärligt när hockeysverige.se når honom dagen efter.

Hur har Mantas varit under dagen?
– Han har varit analytisk och självkritisk. Vi vet vilka knappar vi behöver trycka på till nästa gång, det känns under kontroll, säger Millner och fortsätter:
– Vi har haft bra matcher innan som vi är nöjda med. Hade vi haft samma typ av målvaktsspel uppe i Skellefteå, så hade vi nog vunnit till och med, så vi har vad som behövs. Det är bara att trycka fram det igen nästa gång.

Vad är det för knappar ni ska trycka på?
– Det man vill ha i Mantas är en tydlighet i spelet, och att han spelar väldigt mycket på instinkter. Det är den tydligheten som jag tycker försvinner lite igår, och sen är det även lite instinkter han blir slagen på. Det är de grejerna som måste fram.

Under 2022/23 visade burväktaren från Litauen fin form, men efter att han i fjol petats åt sidan av en storspelande Filip Larsson, har det gått tyngre. Nu bildar han en duo med oprövade Jakob Hellsten. En duo som sett 24 puckar trilla in på de första sex matcherna.

– Vi har släppt in alldeles för mycket mål, det är en sak. Tittar man på Mantas starter mot Rögle och Timrå, så är det två matcher som vi är väldigt nöjda med. Vi tycker att det går i rätt riktning, tillsammans med ett försvarsspel. Det är ju så vi måste börja, med ett bra försvarsspel och ett stabilt målvaktsspel som gör att siffrorna går ner och att vi har större chans att plocka poäng, säger Millner om helheten i säsongsinledningen.

Men kanske är det inte bara Armalis och Hellsten som kommer att finnas med i bilden framöver. Redan nu finns nämligen 19-årige Marcus Gidlöf med i Alexander Millners bakhuvud. Och något annat hade nog varit konstigt med tanke på han kanske har varit hela J20-seriens bästa målvakt i inledningen. Eller vad sägs om sex av sex segrar, två hållna nollor och 95,4 i räddningsprocent?

– Han har alltid haft en bra storlek, men han är väldigt effektiv med den just nu. Det är en grej som han har blivit bättre på – och som jag tror gör att han skulle klara en seniormatch nu bättre än vad han hade gjort för ett år sedan. Han har alltid haft väldigt bra instinkter, tävlingsinstinkten för att göra fantastiska räddningar med sin räckvidd, men nu är han mycket stabilare. Han har höjt sin nivå avsevärt, berättar Millner.

Känns det svårt att hålla honom borta när han spelar så bra?
– Både och. Det är jättekul att det går bra och att det känns bra för honom. Han mår bra och presterar bra. Det är något jag tycker att man ska vårda lite också, att låta honom känna sig bra.
– Det känns såklart jättebra för vår del. När Mantas var borta kände vi en enorm trygghet med “Mackan”, att han finns i huset om det skulle hända Jakob något. Som han ser ut och spelar just nu så tror vi ändå att han ska vara redo för seniorhockey om det skulle hända något.

Talangen draftades av New York Islanders i somras och fick även SHL-debutera förra säsongen. Nu återstår frågan om det stundande JVM. Kommer detta räcka till en plats, eller behöver Gidlöf även bevisa sig i seniorhockeyn?

– Vi i Leksand har ju honom på ett bra ställe där vi tycker att han får bra utveckling. Det har han bevisat nu, att han både mår bra, spelar bra och utvecklas som vi hoppats på. Det är värre om man ser att han inte har någon utveckling, men nu tycker jag att han tar steg varje dag, säger Millner.
– Mer än så kan vi inte kontrollera här. Vi kan inte kontrollera en JVM-uttagning eller om en allsvensk klubb vill låna honom. Det är en situation man får ta när den uppstår, fortsätter han.

Tror du att han tar en plats i JVM?
– Jag har faktiskt ingen aning, det får stå för dem. Vi vill ha en målvakt som även är bra i framtiden, det är det vi fokuserar på. Kommer han med i JVM är det bara roligt, avslutar Millner.
https://hockeysverige.se/intervju/leksa ... us-gidlof/
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Det skulle vara intressant att veta Wiborgs tankar om Mantas nu när Millner påpekar det som många andra gör.
Själv tycker jag Millner är lite väl hård i sin kritik. Andra målet ett snärtigt handledsskott i sista maskan hade jag inte velat lasta någon målvakt för, men Millner gör det.
Första och var det sista(?) målet var ju för dåligt att släppa in men resten var rätt fina skott vill jag minnas.

Oavsett så håller det förstås inte att ha bägge målvakterna i botten av ligan om man vill tillhöra top 6.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: lör 05 okt 2024, 09:16

Oavsett så håller det förstås inte att ha bägge målvakterna i botten av ligan om man vill tillhöra top 6.
Så är det, så vi får se var de placerar sig. Personligen har jag inga större förväntningar på Hellsten men att bedöma honom efter bara fyra(!) spelade perioder där tre av dem varit på toppnivå, statistikmässigt, är ju bara fånigt. Armalis har ju bevisligen en hög högstanivå men tyvärr en för låg lägstanivå. Den senare är vad man bör jobba med. Kommer det bli Gidlöf som tar klivet i år?
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Kort utdrag från Tomas Ros "5 punkter", https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... eksand-shl

Verkar inte bara vara vi som har synpunkter på våran marknadsavdelning. Det är bra att det höjs röster och framförs frågetecken utanför våran lilla ankdamm.
Dags att se över biljettpaketeringen

Det var ingen bra publiksiffra på lördagen i Leksand, 6108 åskådare.

Lite märkligt eftersom det var Leksands första lördagsmatch och just lördagsmatcher brukar locka till fina publiksiffror överallt, Leksand inget undantag.

Men jag kan förstå Leksands fans. En biljett kostar 390 kronor, ordinarie pris på en hyfsad sittplats, och sedan ska man lägga till kanske drivmedel, tilltugg så är det en större ekonomiskt projekt att ta sig till hockeyn.

Jag vet inte om sänkta biljettpriser är lösningen. Leksand har den här säsongen reat ut biljetter, 100 kronor styck, utan att det märkts i försäljningen.

Man har två vägar att gå, antingen ser man till att Leksands matcher blir en rikare upplevelse, men då krävs en fet ståplats och att laget vinner. Det sistnämnda är svårt för marknadsavdelningen att styra över.

Sedan är det nog dags att jobba ännu hårdare för att fylla arenan. En utsåld arena skapar ett bra tryck och kanske ska man snegla lite på hur man jobbar i Linköping och i Luleå där man lyckats få hög beläggning i arenan.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ja. Det är dyrt nu.
395 kr och enda alternativet att köpa billigare är att hitta någon under 18 år som följer med. Då fanns familjebiljetter för 200 kr.

Då sitter man hellre i soffan och käkar löjrom eller något. Även om man har gångavstånd till arenan.

Gör som i skidliftarna. Ha en singelkö och sälj de singelplatser där man inte kan sitta bredvid varandra till ett rejält rabatterat pris. Tusen sålda biljetter för 150 kr och som igår nästan full arena måste väl vara bättre än att försöka kränga 180 till för 395 kr.

Hur många säsongskort har vi tappat på att man behövde bestämma sig redan i maj? Går vi till kvart och semi har vi säkert tjänat på det. Med inramningen fram tills dess som pris.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Intervjun med unge Jakob Hellsten som jag länkade till före premiären...den är intressant i Gidlöf-avseende:
Du gjorde ju en väldigt bra sista säsong som J20, trodde du eller hoppades på att det skulle räcka för att ta en plats i Leksands a-lag?

Det var aldrig ens på tal om en plats i SHL. Jag tror faktiskt inte det ens är bra för en målvakt att flytta från superelit direkt till SHL, jag upplever att väldigt få målvakter är mogna för och bra nog för den flytten. Så nej det var ingen besvikelse alls faktiskt. Det är ju min agent som sköter den biten, dialogen med Tjomme alltså, så jag hörde inget från Leksand personligen. Jag har fortfarande bra kontakt med tränarna från J20 i Leksand, framförallt målvaktstränaren.

Jag tror att även dom målvakter som klarar eller får möjlighet att ta steget direkt från J20 superelit till SHL kanske hade gynnats av att få spela fler matcher i allsvenskan än att sitta på bänken i SHL.

Var steget från J20 superelit till SHL större än du trott?

När jag spelade i superelit tänkte jag att serien var så himla bra, den är ju bra. Men den är ingenting mot SHL. (...)https://mvtraning.blogspot.com/2021/04/ ... orjan.html
Millner:
När Mantas var borta kände vi en enorm trygghet med “Mackan”, att han finns i huset om det skulle hända Jakob något. Som han ser ut och spelar just nu så tror vi ändå att han ska vara redo för seniorhockey om det skulle hända något.
Det må så vara att de känner viss trygghet, men "enorm"? Kan inte Tjomme och Millner bara sluta med dessa språkliga överdrifter? Tjomme med sitt ständigt återkommande "otroligt" och nu Millner med "enorm".

Självbedrägeriet är tillräckligt långt gånget ändå - både när det gäller det ena och det andra.
Jjax

Inlägg av Jjax »

Gösen skrev: sön 06 okt 2024, 08:11 Ja. Det är dyrt nu.
395 kr och enda alternativet att köpa billigare är att hitta någon under 18 år som följer med. Då fanns familjebiljetter för 200 kr.

Då sitter man hellre i soffan och käkar löjrom eller något. Även om man har gångavstånd till arenan.

Gör som i skidliftarna. Ha en singelkö och sälj de singelplatser där man inte kan sitta bredvid varandra till ett rejält rabatterat pris. Tusen sålda biljetter för 150 kr och som igår nästan full arena måste väl vara bättre än att försöka kränga 180 till för 395 kr.

Hur många säsongskort har vi tappat på att man behövde bestämma sig redan i maj? Går vi till kvart och semi har vi säkert tjänat på det. Med inramningen fram tills dess som pris.
Ja när man prisar ut sig såhär så är det svårt att vända spiralen skulle jag säga. Stämpeln blir att det är dyrt och sen då behöva rea ut biljetterna i panik gör inte det som köpt de dyrare glada. Känns som flera lag överskattat marknadsvärdet i hockeyn. Såg rätt tomt ut i Skellefteå med när vi var där. Så mycket matcher till det höga priset tror jag kommer bita fler lag i röven. När väl stämpeln dyrt på hockey satt sig är den svår att tvätta bort. På gränsen besökare tröttnar och hittar något annat att lägga pengar på, tom ett överprisat tv abonnemang känns då som bättre investering.
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Jjax skrev: sön 06 okt 2024, 21:01
Gösen skrev: sön 06 okt 2024, 08:11 Ja. Det är dyrt nu.

Ja när man prisar ut sig såhär så är det svårt att vända spiralen skulle jag säga. Stämpeln blir att det är dyrt och sen då behöva rea ut biljetterna i panik gör inte det som köpt de dyrare glada. Känns som flera lag överskattat marknadsvärdet i hockeyn. Såg rätt tomt ut i Skellefteå med när vi var där. Så mycket matcher till det höga priset tror jag kommer bita fler lag i röven. När väl stämpeln dyrt på hockey satt sig är den svår att tvätta bort. På gränsen besökare tröttnar och hittar något annat att lägga pengar på, tom ett överprisat tv abonnemang känns då som bättre investering.
Problemet är att upplevelsen och produkten knappt har utvecklats någonting.

Klart att de kan ta bra betalt men då krävs det att faciliteterna, platserna inne i arenan, intro, outro, underhållning i pauserna håller hög klass.

Tyvärr känns Tegera som en omodern ishockeyarena med stort renoveringsbehov.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bender skrev: fre 04 okt 2024, 10:22 Milner bekräftar det vi alla (nåja, de flesta) på forumet kan se. Vi har idag ingen målvakt som håller måttet på SHL-nivå.
Nej, det bekräftar han ju inte alls. Han bekräftar att vi hade behövt ett bättre målvaktsspel och försvarsspel samt även att Armalis har en högre nivå i sig. Att han bekräftar att vi inte har någon målvakt som håller måttet är något som min läsförståelsekapacitet inte klarar av att finna.

Att vi släppt in alldeles för många mål kan man inte blunda för, att det enbart har med målvaktsspelet att göra kan man väl få tycka om man nu skulle vilja det, men det betyder ju inte att det inte kan bli bättre framöver.
Stjärnan skrev: lör 05 okt 2024, 09:16 Det skulle vara intressant att veta Wiborgs tankar om Mantas nu när Millner påpekar det som många andra gör.
Själv tycker jag Millner är lite väl hård i sin kritik. Andra målet ett snärtigt handledsskott i sista maskan hade jag inte velat lasta någon målvakt för, men Millner gör det.
Första och var det sista(?) målet var ju för dåligt att släppa in men resten var rätt fina skott vill jag minnas.

På grund av hemvärnsövning har jag bara sett lite av de senaste två matcherna och jag kommer inte ihåg vilka men visst var det något mål som Armalis borde tagit. Ingen tavla men typen av skott som inte är otagbart och som man i alla fall borde ta något av. Pudas skott (antar att det var andra målet) var ju ett sånt som visserligen är ett bra skott men jag vill minnas att det var ett vinkelskott och även om det var välplacerat så är det ett typiskt skott som skulle kunna räddas när man är i toppform. Och jag tror inte Millner menar att det är något han ska lastas för men typen av mål som man måste rädda ifall man ska ha chans att vinna mot Skellefteå, man måste göra stormatcher för det.
Pain is temporary, glory is forever