– Jag är inte orolig, siffrorna visar att vi är på rätt väg, säger LIF:s general manager inför mötet med Örebro.
Andra siffror visar att vi ligger näst sist och att enda laget vi besegrat är laget som ligger sist.
Men skönt med fem dagar utan att behöva uppleva en förlust.
Den i Februari 34årige…..
Eddie Larsson….matchades alltså hårdast av alla igår….mot Örebro…
24:16…i istid…..!!!
Det ändå en spelare som hade sin prime-topp i SHL för flera år sen….
Då ansågs han riktigt bra , men sen de glansdagarna har hans kurva dalat ut ganska rejält…
Och ifjol i Leksand hade han svårt att ta ens en plats på 6backar….
Det nu superstars-arkivet hade vart så kul….
Men han börjar då verkligen leva upp till orden som TJ ofta pratade om innan just den värvningen ens levererades och han till slut hittade en back….
De skulle då ha in en topp-4 back i truppen….som kunde käka mycket istid (Vilket Eddie bevisat med istid tidigare)…..och hade erfarenheten och vanan av SHL-spel. (EDDIE gjorde igår sin match 500 i SHL)
Spelaren skulle då in bakom spelare som Lindholm , Alsing , Caito i hierakin…. Som en 4rde rankad back.
Och få förstod något när vi sen fick just Eddie…. Och folk sa han måste vara tänkt som 6e-7e backen… Det måste komma något bättre….men vi fick då en ännu sen sämre rankad back… Fred Nilsson bara och han lånades även sen ut tex. Dock fick Eddie tvivlarna rätt…..på sitt sätt. Då han ändå bara blev 6-7 back under säsongen ifjol som regel.
Men kollar man efter 7st spelade omgångar nu….
Så är det endast 1st spelare i hela laget som spelat mer än Eddie på de 7st inledande matcherna och det är Caito…
Nu lever verkligen Eddie upp till den backen som TJ sökte efter…..och som det blev Eddie som kom som…..men det tagit en hel säsong…. Och man undrar vad det säger om den övriga backbesättningen i år… När Eddie kunnat kliva fram så här mycket….
Jättekul personligen för Eddie…..men det borde även oroa då lite för gemensamme man….
Det är inte många som direkt haft höga tankar och spridit lovord om då Eddie här inne….
Men nu är han verkligen en ledande back för oss och huserar i första backpar i SHL…
Samtidigt ska vi luras att inte oroa oss och att det här kommer att vända…..
Men nykomlingen Brynäs kommer att köra över oss 4-1 känns som ett gångbart bra resultat att gå på i denna match till Brynäs….
Totalt mest istid i Leksand efter 7st spelade omgångar….
1a Caito 20:25
2a Eddie 19:15
En härlig sommarutveckling på vår trupp när en av de äldsta är den som tagit de största kliven och verkligen flyttat fram sina positioner…. Kontinuiteten segrar verkligen när en 33årig (34 i Februari) kan lyckas på sikt sega sig tillbaka till såna stordåd….att han går i princip från 7nde back till första backpar….
Eddie ifjol var alltså 6-7-8nde back ….. Men har gått till att lira mest i Leksand….
Där har vi Leksands upplagan 24/25…….
Men oroa er inte…..
Fortsatt hög-intressant följetång…...
Är såklart våra målvakter….
Innan Örebro-omgången låg våra målvakter på plats 23 och 28 av alla SHLs målvakter.
1. Persson, Ludvig BIF 96.43%
2. Johansson, Jacob TIK 95.42%
3. Arntzen, Jonas ÖHK 95.04%
4. Kiviaho, Henri MIF 93.75%
5. Alnefelt, Hugo HV71 92.93%
6. Söderström, Linus SKE 92.54%
7. Holm, Arvid RBK 91.95%
8. Lassinantti, Joel LHF 91.80%
9. Källgren, Erik BIF 91.18%
10. Åhman, Adam VÄX 90.79%
11. Lindvall, Gustaf SKE 90.09%
12. Heljanko, Christian LHC 89.68%
13. Rifalk, Christoffer RBK 89.47%
14. Johansson, Lars FRÖ 89.32%
15. Lagacé, Maxime FBK 89.22%
16. Clara, Damian FBK 88.89%
17. Eriksson Ek, Olle MoDo 88.89%
18. Marmenlind, Daniel MIF 88.29%
19. Enroth, Jhonas ÖHK 88.24%
20. Lehtinen, Lassi MoDo 88.08%
21. Myrenberg, Jesper LHC 88.00%
22. Normann, Tobias FRÖ 87.80%
23. Ward, Matteus LHF 87.50%
24. Juel, Tim TIK 87.10% 25. Armalis, Mantas LIF 87.05%
26. Larmi, Emil VÄX 86.90% 27. Hellsten, Jakob LIF 86.67%
28. Dichow, Frederik HV71 86.67%
Hellsten tog sig efter Örebromatchen….nu upp till delad jumboplats i räddningsprocent-ligan.
Medans Armalis som inte ens spelade…..ändå tappade 2st placeringar på listan nedåt….
23dje och 28nde var innan Örebromatchen……
Nu har vi våra målvakter efter 7omgångar….
På placeringarna 25 och 27….av alla SHLs 28st målvakter…..
Alla siffror ser så bra ut TJ…dom pekar åt rätt håll….
Lillgud skrev: ↑sön 06 okt 2024, 08:35
Alla siffror ser så bra ut TJ…dom pekar åt rätt håll….
Det har jag svårt att tro att han har sagt däremot gör det det i Hellsten fall. I den statistiken över sju spelade perioder hade han en på 57 där tre av sju skott gick in. Övriga perioder har laget med honom i mål haft 89, 87, 89, 100, 100 och 85 sista igår (1/6). Eller matchmässigt; 84 och 92.
Utan att veta sticker jag ut hakan och påstår att samtliga målvakter kommer ha en riktigt dålig (statistikmässigt) period under säsongen. Färjestads hade en liknande igår. Tre insläppta på åtta skott på dryga 11 minuter.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Just Ludvig valde även bort möjligheten att ansluta till någon klubb trots att han fick erbjudande om det. Men han valde istället SHL framför att chansa med AHL….
– Det var lite fram och tillbaka om jag skulle vara i Nordamerika eller inte.
Men så fort jag snackade med Brynäs kändes det rätt.
Ludvig som även tidigare vart inbjuden till NHL-lags camper , Alcen utvecklar.
– Vi har pratat med otroligt många som varit med och runt Ludvig. Dels NHL-klubbar (där han varit inbjuden på tre utvecklingsläger).
————
I senaste matchen skadades ju även Källgren…
Så det kan eventuellt bli Ludvig mot oss.
Han tog poäng åt Brynäs borta mot Färjestad i hans enda hela match hittills…
———-
Sedan var det färdigspelat för Källgren, som råkade ut för något i samband med 2–0-målet. 27-åringen avböjde att kommentera saken efteråt. Brynäscoachen bekräftar dock indirekt att det rör sig om en skada.
Har du pratat med honom efteråt?
– Ja.
Vad säger han själv?
– Att vi tar det dag för dag.
Ludvig Persson, som ju storspelade borta mot Färjestad i sin enda insats inför lördagen, klev in och höll nollan i den andra halvan av matchen mot Växjö. (3–0 kom i tom kasse).
Noterbart att viktiga backen Victor Söderström även tex missade matchen igår…
Men var pga sjukdom… Så bör kunna hinna bli frisk till Leksandsmatchen…
————-
Ludvig Perssons egna ord om NCAA ligan….
Ludvig Persson har spelat de fyra senaste säsongerna collegehockey i NCAA.
– Det är svårt att förklara hur den ligan är.
Det finns spelare som blir valda i första rundan i draften.
Men de sämsta är på division 1-nivå i Sverige medans de bästa är kommande världsklasspelare.
————
Även detta kan läggas till om just Persson....fanns betydligt fler "lovord" som sagt om han än då Hellstens era från NCAA...
3dec 2024 (skrivs följande om honom)
Hittills har han varit en av de främsta målvakterna i collegeligan NCAA med 91,7 i räddningsprocent och 2,06 insläppta mål per match.
På 15 matcher har Persson tolv vinster samt tre nollor vilket är bäst i hela NCAA.
När Sportsnet nu gör en lista över fem odraftade spelare som kan locka till sig NHL-intresse så är Persson med på listan som ensam målvakt.
Han pekas alltså ut som en spelare som kan få intresse från världens bästa hockeyliga efter den här säsongen.
---------
Senast redigerad av Lillgud den sön 06 okt 2024, 09:57, redigerad totalt 1 gång.
Vi kunde ha varit i den här situationen - delad sistaplats efter sju omgångar - redan förra säsongen. Marginalerna är så små. Några psykologiskt viktiga räddningar hit och några psykologiskt viktiga mål dit. Och de psykologiskt viktiga målen kommer ofta när aktuella målvakten först gjort psykologiskt viktiga räddningar. Annars blir det spänt och stressat i avsluten.
När som helst under seriens gång kan man komma farligt nära sistaplatsen om de psykologiskt viktiga räddningarna och de psykologiskt viktiga målen uteblir under längre tid.
Filip Larsson, Lindholm och Alsing var hela skillnaden. De är inte ersatta på ett sådant sätt att vi har marginalerna med oss.
Sniper skrev: ↑sön 06 okt 2024, 09:56
Filip Larsson, Lindholm och Alsing var hela skillnaden. De är inte ersatta på ett sådant sätt att vi har marginalerna med oss.
Ovanstående sammanfattar nog, dessvärre, vår nuvarande position. Och nu är det för sent att ersätta dessa. Det kommer bli en strid mot kvalstrecket, det är jag fullt övertygad om, även om det framstår pessimistiskt och riskerar att jaga iväg Gösen från forumet (vilket är det sista jag vill, en Gös behövs ännu mer i svåra tider). Jag tror tyvärr inte att Challarna och Prinsen är rätt personer att vända en negativ trend, det hade känts betydligt bättre att ha Björn kvar, han kunde tända en eld hos spelarna.
Wittgenstein skrev: ↑sön 06 okt 2024, 11:01
Det kommer bli en strid mot kvalstrecket, det är jag fullt övertygad om, även om det framstår pessimistiskt och riskerar att jaga iväg Gösen från forumet (vilket är det sista jag vill, en Gös behövs ännu mer i svåra tider).
Gösen skrev: ↑mån 05 aug 2024, 10:44
Själv föredrar jag #4 i den tyska grupperingen;
Där finns ett mörker som är lätt att omfamna.
Märkligt att han tilltalas av Schopenhauer i verkliga livet men skyr pessimism i LIF-sammanhang. Eller så är det inte märkligt - LIF ska vara en frizon.
Sniper skrev: ↑sön 06 okt 2024, 09:56
Ovanstående sammanfattar nog, dessvärre, vår nuvarande position. Och nu är det för sent att ersätta dessa. Det kommer bli en strid mot kvalstrecket, det är jag fullt övertygad om, även om det framstår pessimistiskt och riskerar att jaga iväg Gösen från forumet (vilket är det sista jag vill, en Gös behövs ännu mer i svåra tider). Jag tror tyvärr inte att Challarna och Prinsen är rätt personer att vända en negativ trend, det hade känts betydligt bättre att ha Björn kvar, han kunde tända en eld hos spelarna.
För att spinna vidare på det så tror jag inte att vi har spelarna för att vända en för djup negativ trend heller. Den enda som visat lite vinnarskalle någonsin är Zackrisson när han mördade papperskorgen men han har passerat bäst före och kan nog inte dra igång hela laget.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Tjomme sa nåt klokt (förra säsongen kanske..?) appropå att vända trender och underliggande siffror och liknande...
En vändning börjar inte med första segern, utan man börjar se tendenser i spelet, att man gör rätt saker i större och större utsträckning. Men man får inte med sig resultatet. Ungefär som det sett ut för oss de senaste matcherna. Vi gör mer och mer rätt, men små detaljer avgör. Studsarna går emot istället för med oss.
Vad vill jag säga med detta? Jo, att det är fanimig inte över än, go vänner Snart vänder färjan och då jävlar får dom se upp, alla belackare ute i vårat avlånga land. Varför inte redan mot Brynäs...?
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Klas skrev: ↑sön 06 okt 2024, 12:14
Tjomme sa nåt klokt (förra säsongen kanske..?) appropå att vända trender och underliggande siffror och liknande...
En vändning börjar inte med första vi segern, utan man börjar se tendenser i spelet, att man gör rätt saker i större och större utsträckning. Men man får inte med sig resultatet. Ungefär som det sett ut för oss de senaste matcherna. Vi gör mer och mer rätt, men små detaljer avgör. Studsarna går emot istället för med oss.
Vad vill jag säga med detta? Jo, att det är fanimig inte över än, go vänner Snart vänder färjan och då jävlar får dom se upp, alla belackare ute i vårat avlånga land. Varför inte redan mot Brynäs...?
Har för mig dom sa liknande vid vår vinstrad på våren också, att dom såg tendenser ett par matcher innan förlusten kom.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Elvenes har hela tiden sett rapp och dedikerad ut - men han kan inte passa till sig själv.
Därför var det ett steg i rätt riktning för lagets offensiva slagstyrka att Cehlarik igår vaknade.
* * *
På torsdag är Veronneau tillbaka i den arena där skadeeländet började.
Det vore vackert om han tog ett första steg till sitt forna jag just i Gävle.
Antal fullsatta matcher som lagen haft hittills i sina hemma-matcher....
-----------------------
4 av 4 = Luleå 6150 ******
-----------------------
2 av 3 = Rögle 6310 (Tomma platser vid ej fullt var 127)
-----------------------
2 av 4 = Linköping 8150 (Tomma platser vid ej fullt var 1913 och 1825)
1 av 2 = Brynäs 7909 (Tomma platser vid ej fullt var 1361)
-----------------------
1 av 3 = Färjestad 8250 (Tomma platser vid ej fullt var 1765 och 1430)
1 av 3 = HV71 6800 (Tomma platser vid ej fullt var 81 och 361)
-----------------------
1 av 4 = Frölunda 12.044 (Tomma platser vid ej fullt var 2954 och 1686 och 2296)
1 av 4 = Timrå 5800 (Tomma platser vid ej fullt var 147 och 1243 och 1010)
1 av 4 = Växjö 5750 (Tomma platser vid ej fullt var 315 och 1027 och 427)
1 av 4 = Örebro 5500 (Tomma platser vid ej fullt var 286 och 271 och 393)
-----------------------
Lagen som ännu inte har haft fullsatt i sin arena....
Skellefteå (Tomma platser har varit då 881 och 1074 och 225) Vid fullsatt är 5801
Modo (Tomma platser har varit då 1759 och 921 och 2816) Vid fullsatt är 7115
Leksand (Tomma platser har varit då 1546 och 2964 och 1542) Vid fullsatt är 7650
Malmö (Tomma platser har varit då 5729 och 6566 och 7574)
Då ser vi att Malmös arena gapar tom och ödslig....
Men efter det kommer just Leksands arena...
Och det drar ner helhetsintrycket ordentligt....
Hur många blir ens lockade av att besöka arenan...när man ser i tv hur ödsligt tom vår arena gapar.
Frölunda kan också matcha många tomma stolar ibland men de har då iallafall haft fullsatt en gång...
Och deras arena fylls upp på ett helt annat sätt... Det blir inte så ödsligt som det kan uppfattas i Leksands arena...
Och bortser man Malmös höga siffror...är våran notering 2964 tomma platser värst.....det bara Malmö som har värre....
-------------------------
Kikar vi publik snitten mot ifjol....och nu hittills i år....
Frölunda hade då 10563 (Ligger minus 253) Nu är 10310
Färjestad hade då 7404 (Ligger minus 219) Nu är 7185
Malmö hade då 6824 (Ligger minus 847) Nu är 5977
Linköping hade då 6724 (Ligger plus 492) Nu är 7216
Hv71 hade då 6527 (Ligger plus 126) Nu är 6653
Leksand hade då 6485 (Ligger minus 852) Nu är 5633
Luleå hade då 6135 (Ligger plus 15) Nu är 6150
Rögle hade då 6068 (Ligger plus 196) Nu är 6264
MoDo 5837 (Ligger minus 554) Nu är 5283
Örebro 5392 (Ligger minus 130) Nu är 5262
Växjö 4952 (Ligger plus 356) Nu är 5308
Skellefteå 4943 (Ligger plus 131) Nu är 5074
Timrå 4937 (Ligger plus 263) Nu är 5200
Här ser vi med...att vi sticker ut negativt inledningsvis...
Leksand ligger i snitt minus 852 åskådare.....inget annat lag är värre....
Malmö ligger minus 847 åskådare.... Och återigen är det dessa 2st klubbar som sticker ut mest negativt.....
MoDo kommer tex sen med 554 åskådare i snitt som tapp inledningsvis här.....
-----------------------
Lagen har spelat bara 3 och 4 hemmamatcher....och Brynäs bara 2st tex...
Siffror ändras med tiden... Malmö får tex en rejäl boost efter sina Rögle-matcher då de fyller arenan i de matcherna.
Men det ändå intressant på tal om alla "siffror" som pekar i "positiv rätt rikting"....
Men det är just TJ som lite då "sålt ut denna produkt med"....till försäljning.
Och frågan är hur mycket denna Leksands upplaga egentligen lockar....en vanlig supporter.
Den personen kanske bara vid en snabb blick mot truppen ser att det verkar som att vi då tappat betydligt mer spelare än vad vi värvat in.
Det är kanske inte det som direkt då lockar marginal-fansen till ett besök till arenan heller.
Inför förra säsongen fanns tex Max Véronneau som ett dragplåster att han vände hit igen....
Säsongen innan det hade vi smällt på med tex Olle Alsing och Anton Lindholm...
Det blir nog automatisk ett lite annat uppsnack och hype inför en säsong då...