LIF i media

Användarens profilbild
Sniper

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: mån 07 okt 2024, 07:48 På grund av hemvärnsövning har jag bara sett lite (...)
Du borde fått priset som Matchens krigare ändå.
Såg att Martin Karlsson fick det igen.
För vad? Snabbt ombyte när Vejdemo tvingades utgå?
Exakt vem i Superstars är det som bestämmer att han ska ha det i var och varannan match?

(Nu adderas 30 timmar till Gösens timeout.
Han är tillbaka senare i veckan med Matchens filosof.
Schopenhauer med det enda positiva han någonsin sa:
"Mein Pudel ist wunderbar!")

Bild
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: ons 11 sep 2024, 09:50 Bergmans andra sedan han presenterades https://hockeynews.se/nyheter/bergman-8 ... av-gretzky
Låsta - men det spelar ingen roll. Man vet i förväg att man inte får något ovärderligt till livs.
Men han gör bra intervjuer. Det ska ingen ta ifrån honom.
Det såg jag inte komma. Mycket ambitiöst och bra:
tomten blå
7 oktober 2024, 05:07
Artikel från Hockey News och Mårten Bergman:

Sex förluster på de inledande sju.

Två 1–2-förluster i hemmamatcherna och ett power play som åter är sämst i SHL.

Ändå är allt helt lugnt.

Man brukar säga att en tabell ”börjar sätta sig” efter tio omgångar. Nu har det gått sju och bara ett helt sanslöst skadedrabbat Rögle ligger efter Leksand. Det går att peka på förra säsongen, då dalagänget bara hade fyra segrar första 12 och ändå gjorde en himla fin säsong. Det går, tydligen, att peka på en del underliggande siffror också.

– Jag är inte orolig, siffrorna visar att vi är på rätt väg. Vi har en grupp som gick igenom ett liknande scenario förra året. Då vände det mot Luleå med ett sent mål. Man kan inte veta exakt när den där vändningen kommer och exakt vad det är som gör att det vänder. Men, spelar vi som vi gjort på slutet är det bara en tidsfråga innan vi kommer att börja vinna matcher. Det vet vi när vi tittar på siffrorna. Det här kommer inte att hålla i sig, sa Tjomme till Falu-Kuriren inför Örebro-matchen.

– Inte alls orolig. Jag tycker vi tar kliv hela tiden. Försvarsspelet idag känns mycket tryggare och bättre. Mål har vi visat förut att vi kan göra, så det kommer släppa här, sa Kalle Östman i TV4 efter Örebro-matchen.

Alla är så o-oroliga så jag blir orolig.

I brist på tillgång till avancerade statistikverktyg (som jag säkert ändå inte hade kunnat utläsa ett dyft av) så bestämde jag mig för att bryta ner de två senaste matcherna i bitar som en hockeysupporter som jag klarar av att förstå. Detta för att se om o-oroligheten är befogad.

Två ganska passande matcher, tänker jag, eftersom att två hockeymatcher knappast kan se mer annorlunda ut. Vi börjar i torsdags i Skellefteå. Korta versionen är att hemmalaget gjorde mål på typ allt och att LIF brände typ allt.

Vi börjar med Leksands lägen.

• 4 frilägen,1 mål

• #34 fritt skottläge i slottet

• #28 fritt direktskott i slottet

• #15 fritt skottläge i slottet

• #11 styrning på benskydd i två mot etta

• Stolpskott x 2

Kontentan: Leksand skapade tillräckligt för att göra ännu fler mål. Problemet var snarare i andra änden.

Skellefteås mål/lägen:

• 1-0 är kontring i Leksands power play efter dräll.

• 2-0 är dräll i egen zon och tio sekunder senare gör Pudas mål på passivt försvarsspel, och sådär målvaktsingripande.

• 3-1 är PP-mål där #11 har inte koll bakom ryggen, det blir genomspel och direktskott i mål.

• Chans: Två mot etta med spel över och direktskott där Mantas gör grym räddning.

• Chans: Pudas direktskott i slottet i stolpen.

• 4-1 är dålig backcheck av forwards plus att #3 går bort sig så det blir två mot etta och överspel samt direktskott av Heikkenen. Otagbart.

• 5-2 är det #26 och #25 som åker och byter när Saik vänder hem bara för att vända tillbaka. Hugg gör det grymt men hade de två inte åkt på byte hade det aldrig hänt.

• 6-2 är de fyra mot fyra i hemgång där #13 överarbetar och inte håller sin spelare #25 i Saik som får pucken och gör mål efter pass snett inåt bakåt på släpande back.

Summa summarum så:

Målvaktsspelet är inte dåligt. Men man har bytt bort Alsing och Lindholm och ersatt med en back som suttit på läktaren och den andra började säsongen med att spela över 20 minuter och mot Skelllefteå var han nere på 15 mintuer. Det är inte omöjligt att LIF-ledningen har övervärderat sina två finländare. Rindell behöver vi inte orda mer om och Lyytinen har lite svårt med tempot ibland och drar på sig dumma utvisningar samt hamnar i pressade situationer.

Varken Lindholm (bättre första året) eller Alsing (kom igång i slutet) hade sina bästa säsonger ifjol men vem ska spela deras minuter nu? Norén är bra, men han är bra när han spelar sina 15-18 minuter. Eddie Larsson samma sak.

Och så till lördagens drabbning mot Örebro där direktiven var lite annorlunda, att döma av spelet.

Leksand:
• Cehlarik bra läge i slottet
• Friläge Cehlarik
• Eljas jätteläge och bra räddning av Arntzen
• Friläge Karlberg
• Caito kanonläge i förlängningen

Totalt sex lägen för Leksand, förutom målet, som ska kunna bli mål.

Örebro:
• Norell drömläge efter pass i sidled där Hellsten gör en bra räddning.
• Även Backström hade ett bra läge som borde kunnat resultera
• 1-1 är ett skitmål mot ett samlat Leksands-försvar där Lyytinen skymmer Hellsten. Man blir alldeles för passiva.
• 1-2 också skitmål i förlängningen

Det var totalt sett ingen bra hockeymatch, men den föll nog tränarna i smaken. Två lag som drog ner på pucktempot och inte särskilt många klara målschanser men Leksand hade klart flest.

Så då kan vi konstatera att Leksand skapade chanser nog för att med en ”normal utdelning” i alla fall kunna få med sig fyra poäng från de här två matcherna istället för en. Andra saker i den enklaste av underliggande statistik som går att finna, pekar också på att det här snart borde vända.

Försvarsspelet har inte suttit och ineffektivteten offensivt har varit slående. När jag ska försöka vara lika o-orolig som Tjomme, Kalle & co tänker jag att när puckarna börjar studsa med offensivt så blir det mål -> laget får självförtroende och kan slappna av -> försvarsspelet blir mer självklart och rejält av sig självt.

Om jag ska vara orolig istället då så kan man förstås vända på allt det där. Man öser på, får inte in pucken/får in pucken efter mycket slit och sen vacklar försvaret, släpper in ett billigt som i sin tur gör att energin som behövs för att fortsätta ”pumpa på” inte ges.

Min slutsats är att jag nog inte är så orolig egentligen, utan det jag är mest orolig över är att ingen annan verkar orolig.
https://hockeynews.se/nyheter/bergman-a ... mig-orolig
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Sniper skrev: mån 07 okt 2024, 12:39
Sniper skrev: ons 11 sep 2024, 09:50 Bergmans andra sedan han presenterades https://hockeynews.se/nyheter/bergman-8 ... av-gretzky
Låsta - men det spelar ingen roll. Man vet i förväg att man inte får något ovärderligt till livs.
Men han gör bra intervjuer. Det ska ingen ta ifrån honom.
Det såg jag inte komma. Mycket ambitiöst och bra:
tomten blå
7 oktober 2024, 05:07
Artikel från Hockey News och Mårten Bergman:

Sex förluster på de inledande sju.

Två 1–2-förluster i hemmamatcherna och ett power play som åter är sämst i SHL.

Ändå är allt helt lugnt.

Man brukar säga att en tabell ”börjar sätta sig” efter tio omgångar. Nu har det gått sju och bara ett helt sanslöst skadedrabbat Rögle ligger efter Leksand. Det går att peka på förra säsongen, då dalagänget bara hade fyra segrar första 12 och ändå gjorde en himla fin säsong. Det går, tydligen, att peka på en del underliggande siffror också.

– Jag är inte orolig, siffrorna visar att vi är på rätt väg. Vi har en grupp som gick igenom ett liknande scenario förra året. Då vände det mot Luleå med ett sent mål. Man kan inte veta exakt när den där vändningen kommer och exakt vad det är som gör att det vänder. Men, spelar vi som vi gjort på slutet är det bara en tidsfråga innan vi kommer att börja vinna matcher. Det vet vi när vi tittar på siffrorna. Det här kommer inte att hålla i sig, sa Tjomme till Falu-Kuriren inför Örebro-matchen.

– Inte alls orolig. Jag tycker vi tar kliv hela tiden. Försvarsspelet idag känns mycket tryggare och bättre. Mål har vi visat förut att vi kan göra, så det kommer släppa här, sa Kalle Östman i TV4 efter Örebro-matchen.

Alla är så o-oroliga så jag blir orolig.

I brist på tillgång till avancerade statistikverktyg (som jag säkert ändå inte hade kunnat utläsa ett dyft av) så bestämde jag mig för att bryta ner de två senaste matcherna i bitar som en hockeysupporter som jag klarar av att förstå. Detta för att se om o-oroligheten är befogad.

Två ganska passande matcher, tänker jag, eftersom att två hockeymatcher knappast kan se mer annorlunda ut. Vi börjar i torsdags i Skellefteå. Korta versionen är att hemmalaget gjorde mål på typ allt och att LIF brände typ allt.

Vi börjar med Leksands lägen.

• 4 frilägen,1 mål

• #34 fritt skottläge i slottet

• #28 fritt direktskott i slottet

• #15 fritt skottläge i slottet

• #11 styrning på benskydd i två mot etta

• Stolpskott x 2

Kontentan: Leksand skapade tillräckligt för att göra ännu fler mål. Problemet var snarare i andra änden.

Skellefteås mål/lägen:

• 1-0 är kontring i Leksands power play efter dräll.

• 2-0 är dräll i egen zon och tio sekunder senare gör Pudas mål på passivt försvarsspel, och sådär målvaktsingripande.

• 3-1 är PP-mål där #11 har inte koll bakom ryggen, det blir genomspel och direktskott i mål.

• Chans: Två mot etta med spel över och direktskott där Mantas gör grym räddning.

• Chans: Pudas direktskott i slottet i stolpen.

• 4-1 är dålig backcheck av forwards plus att #3 går bort sig så det blir två mot etta och överspel samt direktskott av Heikkenen. Otagbart.

• 5-2 är det #26 och #25 som åker och byter när Saik vänder hem bara för att vända tillbaka. Hugg gör det grymt men hade de två inte åkt på byte hade det aldrig hänt.

• 6-2 är de fyra mot fyra i hemgång där #13 överarbetar och inte håller sin spelare #25 i Saik som får pucken och gör mål efter pass snett inåt bakåt på släpande back.

Summa summarum så:

Målvaktsspelet är inte dåligt. Men man har bytt bort Alsing och Lindholm och ersatt med en back som suttit på läktaren och den andra började säsongen med att spela över 20 minuter och mot Skelllefteå var han nere på 15 mintuer. Det är inte omöjligt att LIF-ledningen har övervärderat sina två finländare. Rindell behöver vi inte orda mer om och Lyytinen har lite svårt med tempot ibland och drar på sig dumma utvisningar samt hamnar i pressade situationer.

Varken Lindholm (bättre första året) eller Alsing (kom igång i slutet) hade sina bästa säsonger ifjol men vem ska spela deras minuter nu? Norén är bra, men han är bra när han spelar sina 15-18 minuter. Eddie Larsson samma sak.

Och så till lördagens drabbning mot Örebro där direktiven var lite annorlunda, att döma av spelet.

Leksand:
• Cehlarik bra läge i slottet
• Friläge Cehlarik
• Eljas jätteläge och bra räddning av Arntzen
• Friläge Karlberg
• Caito kanonläge i förlängningen

Totalt sex lägen för Leksand, förutom målet, som ska kunna bli mål.

Örebro:
• Norell drömläge efter pass i sidled där Hellsten gör en bra räddning.
• Även Backström hade ett bra läge som borde kunnat resultera
• 1-1 är ett skitmål mot ett samlat Leksands-försvar där Lyytinen skymmer Hellsten. Man blir alldeles för passiva.
• 1-2 också skitmål i förlängningen

Det var totalt sett ingen bra hockeymatch, men den föll nog tränarna i smaken. Två lag som drog ner på pucktempot och inte särskilt många klara målschanser men Leksand hade klart flest.

Så då kan vi konstatera att Leksand skapade chanser nog för att med en ”normal utdelning” i alla fall kunna få med sig fyra poäng från de här två matcherna istället för en. Andra saker i den enklaste av underliggande statistik som går att finna, pekar också på att det här snart borde vända.

Försvarsspelet har inte suttit och ineffektivteten offensivt har varit slående. När jag ska försöka vara lika o-orolig som Tjomme, Kalle & co tänker jag att när puckarna börjar studsa med offensivt så blir det mål -> laget får självförtroende och kan slappna av -> försvarsspelet blir mer självklart och rejält av sig självt.

Om jag ska vara orolig istället då så kan man förstås vända på allt det där. Man öser på, får inte in pucken/får in pucken efter mycket slit och sen vacklar försvaret, släpper in ett billigt som i sin tur gör att energin som behövs för att fortsätta ”pumpa på” inte ges.

Min slutsats är att jag nog inte är så orolig egentligen, utan det jag är mest orolig över är att ingen annan verkar orolig.
https://hockeynews.se/nyheter/bergman-a ... mig-orolig
Skönt att Mr "Ett Leksands IF" inte är orolig. Så många gånger som lag i olika lagidrotter haft "otur" och förtjänat poäng men ändå ramlat ut pga den där "turen" aldrig kommer.

Kolla på Västerås i fotbollen. Alla underliggande siffror pekar på att de inte borde ligga sist men ändå så kommer de åka ur pga individuella misstag, otur och annat.

Lillguds gräv i en annan forumdel visade väl att lag med den här knappa poängskörden efter sju omgångar får kvala?

För tidigt att ställa sig in på kval men det måste vända nu
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: mån 07 okt 2024, 08:04 (Nu adderas 30 timmar till Gösens timeout.
Vad är färjan utan Gösen? Knappt en eka, skulle jag säga. Vad kan locka honom tillbaka om inte ens den optimism som spirar i mörker-tråden gör det? Måste jag återuppliva Bingo W och presentera veckans pinuppa för att Gösen ska visa sig ovanför vattenytan?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: mån 07 okt 2024, 22:49
Sniper skrev: mån 07 okt 2024, 08:04 (Nu adderas 30 timmar till Gösens timeout.
Vad är färjan utan Gösen? Knappt en eka, skulle jag säga. Vad kan locka honom tillbaka om inte ens den optimism som spirar i mörker-tråden gör det? Måste jag återuppliva Bingo W och presentera veckans pinuppa för att Gösen ska visa sig ovanför vattenytan?
Eller pratar lite om Sara Key. Måste säga att hennes insats i Varuhuset var bäst under de första avsnitten då Daniel (Henry Bronett) fortfarande levde.

Bild
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

andreas_johnson Kvällens Gös😃
#gonefishing #sommaren2024
#timeout ❤️
https://www.instagram.com/andreas_johns ... oGPXHu5jr/
Bild
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

https://podcasts.apple.com/se/podcast/n ... 0672228727

Intressant med Tjomme. Lyssna vet ja 8-)
En smula kritik mot arenaupplevelsen, och kanske (?) även mot Superstars, som blivit proppmätta och självbelåtna twitter-krigare istället (obs, min egen analys och kommentar…)
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Klas skrev: tis 08 okt 2024, 19:12 https://podcasts.apple.com/se/podcast/n ... 0672228727

Intressant med Tjomme. Lyssna vet ja 8-)
En smula kritik mot arenaupplevelsen, och kanske (?) även mot Superstars, som blivit proppmätta och självbelåtna twitter-krigare istället (obs, min egen analys och kommentar…)
Man kan också skönja en passning till de som som hellre spelar i div 3 med ett lag fullt med masar än vinner SM-guld med en femma tjecker.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Jag kan tycka att Tjomme tänker fel. Han resonerar kring egna aktiviteter, allt omkring en match. Det ska vara en upplevelse att vara i arenan med publik, jippon, mat och kiosker, samtidigt som han undrar hur man ska trolla dit publiken.
Då kan jag berätta att det finns ett enkelt svar på allt: Vinn matcherna!
Det är en bra början.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Rimliga löner?

Källa: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... rna-i-shl

Bild

Hur kan Zacke ha 1.9 mill/år? Jon runt 1.1 mill och MK 700k?

Därefter Kalle Östman och Eddie runt 900k var.

Rest my case
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Uffe88 skrev: tis 08 okt 2024, 20:04 Rimliga löner?

Bild

Rest my case
Uppenbart att något är skumt med vissa av de där siffrorna. M. Hrivík och P. Cehlárik har garanterat mer betalt än runt 100 kSEK/månad. För de svenska spelarna kanske siffrorna stämmer men vissa löner ser väldigt låga ut.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv

Inlägg av Mats_ume »

bjernagris skrev: tis 08 okt 2024, 20:38
Uffe88 skrev: tis 08 okt 2024, 20:04 Rimliga löner?

Bild

Rest my case
Uppenbart att något är skumt med vissa av de där siffrorna. M. Hrivík och P. Cehlárik har garanterat mer betalt än runt 100 kSEK/månad. För de svenska spelarna kanske siffrorna stämmer men vissa löner ser väldigt låga ut.
Tveklöst, tveklöst! Lönerna är mycket högre än så där. Det där handlar väl om inkomst av tjänst?
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Nu snackar vi vinna matcher.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Det kommer avgöra Thomas Johanssons framtid i Leksand

Leksands IF är näst sist i SHL med fem inspelade poäng efter sju matcher.
Toppspelare producerar inte, publiksnittet har sjunkit och på både ledar- och spelarsidan dräller det av utgående kontrakt.

Vart är Leksand egentligen på väg?
– Vi behöver ha en ruggig samsyn kring det om vi ska ta Leksand till nya nivåer, säger klubbens general manager Thomas Johansson som dessutom ger svar på...

Det har varit långtifrån en smakstart på säsongen för Leksands IF.

Förlusterna har radat upp sig, endast Rögle har skrapat ihop färre poäng efter sju omgångar och flera av lagets förväntade poängmakare – Max Veronneau, Peter Cehlarik, Marek Hrivik, Matt Caito och Lukas Vejdemo – har lyst med sin frånvaro i mål- och assistskapandet så här långt.

Dessutom har publiksnittet (5633) jämfört med ifjol (6485) sänkts med närmare 900 åskådare.

Expressen ringde därför upp klubbens mångårige GM Thomas ”Tjomme” Johansson för att fråga om han ser något ljus i tunneln, om en vändning stundar i del blåvita delen av Dalarna.

– Det börjar kännas bättre och bättre. Det var två urusla insatser de första två matcherna, sedan har det sett helt okej ut även om inte resultaten studsat med oss.

Vad är det som inte funkat hittills? Målvaktsspelet? Försvarsspelet?
– Jag tycker att vi varit lite för inkonsekventa i vårt spel och varit för juniormässiga i spelet med puck. Vi har drällt med pucken och det har satt vårt försvarsspel i svåra situationer. Det har varit en bidragande orsak till att försvarsspelet varit väldigt dåligt. De senaste fyra matcherna har inte resultatet riktigt speglat hur matchbilden varit, ibland straffas du hårt för vissa saker och det är så det känns för oss nu. Vi spelar okej men blir extremt straffade när vi gör något fel.

Sedan väntar ni på att några av toppspelarna ska börja producera.
– Så är det. Vi behöver bidrag från så många som möjligt, särskilt de spelare som får mycket möjligheter i offensiven. I Mareks fall kanske det inte ska handla om bara mål, för han har levererat en del assist hittills. Men självklart ska killar som Veronneau, Vejdemo och Cehlarik göra kassar, så är det.

Släpper man blicken på det som uträttats på isen är Thomas Johansson den personen i Leksand det mesta kretsar kring dessa dagar, eller rättare sagt veckor eller månader.

Hans framtid i Leksands IF har varit ett samtalsämne sedan i somras och han omgärdas alltjämt av rykten med tanke på att hans nuvarande avtal löper ut till våren.
På senare tid har parterna börjat närma sig varandra, det har inletts samtal om ett längre samarbete.

– Vi har inte satt något datum för när det här ska vara klart, men de har kommit tillbaka till mig och presenterat vad de tänker framåt. Det är där vi står just nu. Jag har mina frågeställningar och de har försökt gå igenom vad Leksand vill framöver, så här ser vi på de olika delarna i föreningen för att få ihop en helhet.

Vad kommer vara avgörande för din del, om du blir kvar eller inte – för det låter på dig som att du fått ett kontraktsförslag?
– Vi är inte riktigt där än, utan vi bollar lite olika framtidsfrågor. Det är ett stort beslut för mig, det är ett stort beslut för Leksands IF. Jag har höga ambitioner med det jag vill göra och det jag ser framöver, att det finns möjligheter. Vi måste hitta... så här ska Leksand se ut, så här ska vi jobba framåt i de här frågorna. Det måste kännas bra för alla parter.

Vad handlar det i sådana fall om, vad är det ni behöver ha samsyn kring för att ni ska fortsätta samarbeta med varandra?
– Det är alla förutsättningar kring hur sporten ska vara framåt. Det behöver vi ha en ruggig samsyn kring för vi kan inte ha som det varit på senare år med lite rörigt i styrelsen, utan ska vi ta Leksand till nya nivåer då måste såna här saker funka. Det måste finnas ett synkat tänk i hur vi ska driva det framåt.

Handlar det mest om det sportsliga, vad du exempelvis kommer ha att röra dig med i framtida spelarbudgetar?
– Det är inte det huvudsakliga för mig, det är det inte.

Vad är det då?
– Kommer vi kunna ta Leksands IF till nästa nivå och vad kommer krävas för att vi ska göra det? Det är den huvudsakliga frågan för mig.

Vad tror du, vad kommer krävas?
– Det kommer krävas en otrolig samsyn från alla parter i och runt Leksand. Ett Leksand är en vision vi jobbar efter och nu har vi kommit till en viss nivå, men ska vi gå ännu längre kommer kanske det här, eller det här, krävas. Hur vi jobbar tillsammans kommer vara viktigt för att bli en stor spelare i svensk ishockey, som det finns en ambition från min sida att vi ska vara.

Det börjar ändå bli dags för ett beslut gällande din framtid, när kan det här vara klart?
– Jag vet inte, det kan jag inte säga.

Du måste väl börja titta på nästa års upplaga av Leksand.
– Ja, men det kommer fortgå på sidan om. Vi sitter inte still i båten och gör ingenting innan ett beslut är fattat. Om inte vi kommer överens står inte en sportchef och väntar runt dörren redo att börja bygga ett lag, så ser det inte ut. Är det jag som bygger laget, då blir det en resa med liknande tankar som jag och Petter (Carnbro) har. Blir inte jag kvar, då kommer ännu fler i föreningen bli involverade för då är det inte bara jag som ska sätta ett avtryck. Om Leksand vill ha en viss inriktning, om de vill tro på någonting, då är det min uppgift att se till att vi levererar det. I slutändan är det vi som gör grovjobbet alldeles oavsett vad som händer med mig, men dialogen kommer bli annorlunda om jag inte blir kvar.

Johansson har sedan 2018, då han tillträdde som general manager, försökt jobba med kontinuitet på både ledar- och spelarsidan. Få justeringar av truppen brukar märkas mellan säsongerna, vanligtvis är det bara en handfull spelare som flyttas på och Leksand var faktiskt det lag med lägst spelaromsättning till denna säsong.

Det lär se annorlunda ut till 25/26.

Inte nog med att Leksand har utgående avtal med 13 spelare i herrlaget, likt Thomas Johansson saknar dessutom tränarduon Mikael Karlberg och Challe Berglund kontrakt efter 2025.

– Vi kommer behöva utvärdera tränarna, precis som vi utvärderar spelarkontrakten, säger ”Tjomme”.

Vad har du fått för indikationer från Karlberg och Berglund?
– Eftersom vi precis börjat dra i de här frågorna har vi inte tagit de diskussionerna än. Printz har avtal ett år till, så det är Karlberg och Berglund det gäller.

Då kommer ni även utvärdera om ni vill fortsätta med en lösning med två huvudtränare eller gå tillbaka till en huvudtränare och två assisterande?
– Exakt.

Johansson säger att det inte finns någon anledning att stressa upp sig för antalet spelare som kan komma att lämna klubben efter den här säsongen.

Tvärtom verkar Johansson gilla den öppna spelplanen som erbjuds efter 2025, om han nu blir kvar i föreningen och får bygga nästa LIF-upplaga.

– Vi har en stomme kring topp sex-spelarna som har kontrakt, det är egentligen bara Justin (Kloos) och Lucas (Elvenes) som har utgående. Annars är det mest utgående kontrakt med spelare som är längre ned i vår hierarki.

Ser du Kloos och Elvenes som två killar ni gärna fortsätter med?
– Det får framtiden utvisa. Vi har en bra möjlighet att göra förändringar om vi inte tycker att laget flyger. Tid måste gå i det här avseendet. Jag gillar killarna men får vi inte fart på det här, ja, även om du gillar folk måste du kanske göra andra saker.

Uppskattar du läget ni är i med alla utgående kontrakt, om du nu fortsätter vara GM?
– Ja, det gör jag. Det känns bra. Vi måste se att det här flyger åt det hållet vi vill att det ska flyga med tanke på vår tro på laget. Har man 13 utgående avtal, då finns det möjligheter att göra någonting annorlunda. Då får vi se lite, vad som händer med det framöver.

Hur går dialogen med er kapten Patrik Zackrisson, har ni pratat framtid med honom?
– Absolut. Jag har pratat med ”Zacke”, vi får se. Jag tror att han vill fortsätta spela, definitivt, men dialogen och prestationerna får fortlöpa och se om vi fortsätter med varandra i Leksand eller inte.

Osäkerheten kring ledar- och spelarkontrakten samt den svaga säsongsstarten till trots verkar Thomas Johansson inte visa några tecken på oro för Leksand den här säsongen.

Han tror på en vändning.

– Det är lätt att tänka att allt är nattsvart i vår bransch när det radas upp några förluster men så funkar det inte riktigt. Det låter löjligt att säga att vi spelat bra när vi släppt in så pass mycket mål som vi gjort, men vi har ändå spelat bättre än vad resultaten visat, avslutar ”Tjomme”.

Många ord om "samsyn", låter lite spretigt. Man läser mellan raderna att det inte upplevs vara i riktigt stäm.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Tackar, bra genomgång!

Man förstår ju att han inte är helt supernöjd med en del klackprofilers twitter-korståg och turbulensen kring styrelse och liknande på senare tid.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.