LIF i media

Uffe88

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Mats_ume skrev: tis 08 okt 2024, 21:10
bjernagris skrev: tis 08 okt 2024, 20:38
Uffe88 skrev: tis 08 okt 2024, 20:04 Rimliga löner?

Källa: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... rna-i-shl

Bild

Hur kan Zacke ha 1.9 mill/år? Jon runt 1.1 mill och MK 700k?

Därefter Kalle Östman och Eddie runt 900k var.

Rest my case
Uppenbart att något är skumt med vissa av de där siffrorna. M. Hrivík och P. Cehlárik har garanterat mer betalt än runt 100 kSEK/månad. För de svenska spelarna kanske siffrorna stämmer men vissa löner ser väldigt låga ut.
Tveklöst, tveklöst! Lönerna är mycket högre än så där. Det där handlar väl om inkomst av tjänst?

Bild

Rest my case
Uppenbart att något är skumt med vissa av de där siffrorna. M. Hrivík och P. Cehlárik har garanterat mer betalt än runt 100 kSEK/månad. För de svenska spelarna kanske siffrorna stämmer men vissa löner ser väldigt låga ut.
Exakt, det finns så många olika typer av upplägg så dessa listor säger inte mycket.

Våra stjärnor har eventuellt en större ersättning som betalas när kontraktet löper ut, det ryktas om det iaf.

Däremot så reagerar jag på de höga lönerna som våran 4e formation och andra breddspelare plockar ut. Har dock inte jämfört dessa siffror med konkurrenter så dessa belopp kanske är helt rimliga?
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Uffe88 skrev: ons 09 okt 2024, 08:38
bjernagris skrev: tis 08 okt 2024, 20:38 Uppenbart att något är skumt med vissa av de där siffrorna. M. Hrivík och P. Cehlárik har garanterat mer betalt än runt 100 kSEK/månad. För de svenska spelarna kanske siffrorna stämmer men vissa löner ser väldigt låga ut.
Tveklöst, tveklöst! Lönerna är mycket högre än så där. Det där handlar väl om inkomst av tjänst?

Bild

Rest my case
Exakt, det finns så många olika typer av upplägg så dessa listor säger inte mycket.

Våra stjärnor har eventuellt en större ersättning som betalas när kontraktet löper ut, det ryktas om det iaf.

Däremot så reagerar jag på de höga lönerna som våran 4e formation och andra breddspelare plockar ut. Har dock inte jämfört dessa siffror med konkurrenter så dessa belopp kanske är helt rimliga?
Sedan är dessa siffror deras totala beskattade inkomst vilket inte bestämt behöver betyda att det enbart är lön för att spela hockey. Visst, nu tror jag inte att Knuts och Karlsson t.ex. jobbar en massa vid sidan av hockeyn, men det skulle kunna vara något sponsoruppdrag eller liknande som gör att vissa har en högre taxerad inkomst än lönen för att spela ishockey i Leksand.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv

Inlägg av Mats_ume »

Uffe88 skrev: ons 09 okt 2024, 08:38 Våra stjärnor har eventuellt en större ersättning som betalas när kontraktet löper ut, det ryktas om det iaf.

Den stora biten som många verkar missa är att den stora delen av lönen sätts av i pensionsfonder (nyckelord: SICO, SEB TryggLiv, omställningspension) som tas ut mellan karriärsslut och reguljär pensionsålder (64-67 år). Hela vitsen med lösningen är att slå ut inkomsten på flera år och på så vis minimera statsskatt och eventuell värnskatt (som var aktuell 1995-2019).

Är fullständigt övertygad om att även våra fjärdekedjespelare använder denna finansiella lösning.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Uppdrag granskning friade, det betyder väl att Superstars kommer fortsätta veva på X:

https://www.falukuriren.se/2024-10-08/g ... s-anmalan/
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Wiborg skrev: ons 09 okt 2024, 08:58
Uffe88 skrev: ons 09 okt 2024, 08:38
bjernagris skrev: tis 08 okt 2024, 20:38 Uppenbart att något är skumt med vissa av de där siffrorna. M. Hrivík och P. Cehlárik har garanterat mer betalt än runt 100 kSEK/månad. För de svenska spelarna kanske siffrorna stämmer men vissa löner ser väldigt låga ut.

Sedan är dessa siffror deras totala beskattade inkomst vilket inte bestämt behöver betyda att det enbart är lön för att spela hockey. Visst, nu tror jag inte att Knuts och Karlsson t.ex. jobbar en massa vid sidan av hockeyn, men det skulle kunna vara något sponsoruppdrag eller liknande som gör att vissa har en högre taxerad inkomst än lönen för att spela ishockey i Leksand.
Helt riktigt. Men jag reagerar på att så många av våra breddspelare har sådana lönenivåer när de presterar lika bra eller sämre än t.ex. Mackan som också är en breddspelare
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Mats_ume skrev: ons 09 okt 2024, 08:58
Uffe88 skrev: ons 09 okt 2024, 08:38 Våra stjärnor har eventuellt en större ersättning som betalas när kontraktet löper ut, det ryktas om det iaf.

Den stora biten som många verkar missa är att den stora delen av lönen sätts av i pensionsfonder (nyckelord: SICO, SEB TryggLiv, omställningspension) som tas ut mellan karriärsslut och reguljär pensionsålder (64-67 år). Hela vitsen med lösningen är att slå ut inkomsten på flera år och på så vis minimera statsskatt och eventuell värnskatt (som var aktuell 1995-2019).

Är fullständigt övertygad om att även våra fjärdekedjespelare använder denna finansiella lösning.
Tack för inspel. Om det sätts av får pension så syns väl inte det på den taxerade inkomsten, dvs ersättningarna är ännu högre?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv

Inlägg av Mats_ume »

Uffe88 skrev: ons 09 okt 2024, 12:07
Mats_ume skrev: ons 09 okt 2024, 08:58

Tack för inspel. Om det sätts av får pension så syns väl inte det på den taxerade inkomsten, dvs ersättningarna är ännu högre?
Exakt, pensionsavsättningarna syns inte på den taxerade inkomsten. Ersättningarna är alltså, som du säger, ännu högre.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

bjernagris skrev: sön 02 jun 2024, 08:37 Undrar om J. Hellsten fortfarande kör med denna intressanta pre game-rutin, och i så fall om han kommer att orsaka nya brandlarm i Tegera i vinter?

https://www.therinklive.com/mens-divisi ... yle-to-und
The freshman lights a candle, sets it on top of the bench and zones in on it. Nothing breaks his focus on the flame, not even teammates walking past him or early-arriving fans who start to file in the arena.

Sometimes he'll put his hands near his eyes like blinders to further tune out the outside world. At some point, he'll grab the candle holder with each hand and bring it closer to his face. Then, he'll set it back down.

After about 10 minutes, Hellsten blows out the candle, walks back to the locker room, puts on his gear and gets ready to play for the two-time defending Penrose Cup champions.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... eksand-shl
Hittar inspiration i sin svarta bok
När Leksand laddade upp i omklädningsrummet minuterna före nedsläpp zoomades Hellsten in tittandes i en liten svart anteckningsbok.

För Sportbladet förklarar han vad boken, som han jobbat fram tillsammans med sin mentala tränare Jenny Liljehult, har för syfte.

– Jag använder den varje dag, varje träning och match. Dels utvärderar jag träningarna, direkt efteråt utifrån mitt perspektiv. Dels ger jag mig själv konstruktiv feedback och skriver ner vad som var bra med träningen, säger Hellsten och fortsätter:

– I matcher brukar jag sätta upp lite personliga mål, både mentala mål och i spelet, så att jag lättare kan utvärdera mig själv efter matcherna.

Det måste bli en hel del anteckningar i den där boken?

– Ja, det är en del. Jag behöver nog en ny snart…

”Segern betyder allt”
På vilket sätt tycker du att det hjälper dig att skriva och läsa i boken?

– Sättet som jag reflekterar över saker och ting. Framför allt blir mina prestationer på isen mer rationella när jag får ner dem på papper. När det är uppe i huvudet kan det lätt flänga runt lite och det kan vara rätt onödiga saker man tänker. När jag får ner det på papper blir det mer konstruktivt och konkret, säger Hellsten som är lite hemlighetsfull med vad han skriver ner:

Kan du säga någonting du läste lite extra om inför dagens match?

– En sak som var viktig och som jag och Millner (Alexander, målvaktstränare) har jobbat mycket med är att sätta trafiken. I SHL är det så otroligt viktigt att man ser igenom trafiken och ser pucken. Det var en sådan sak som jag hade extra fokus på i dag.

Hur mycket betyder första SHL-segern för dig?

– Det betyder allt. Första SHL-segern kommer jag alltid komma ihåg, men att dessutom göra det i ett så utsatt läge som vi är i blir otroligt speciellt.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Två Leksingar med i veckans lag på hockeysverige.se
Målvakt:
Jakob Hellsten, Leksand
Efter skadan på Mantas Armalis så fanns det viss anledning att vara orolig för Leksand som redan hade det tufft under SHL-starten.

Men då har Jakob Hellsten verkligen klivit fram och visat att Leksand kan lita på honom i stället. 24-åringen hade kanske inte sett så värst förtroendeingivande ut i sina första matcher för Leksand men under veckan så visade Hellsten att han också är en bra målvakt. Hellsten spelade i båda Leksands matcher under veckan, vann båda två och räddade 51 av 55 skott.

Framför allt i torsdagens match mot Brynäs så klev Hellsten verkligen fram och såg till att Leksand kunde vinna matchen – och han var även en av anledningarna till segern mot Växjö i lördags. Om Hellsten fortsätter spela så här så kan vi helt radera ut frågetecknet om Leksands målvaktssida.

Backar:
Eddie Larsson, Leksand
Inför säsongen var Eddie Larsson en spelare som jag hade i princip noll förväntningar kring. Han har varit en stabil back men var mer av en breddspelare förra säsongen och var ofta sjätte eller sjundeback.

Men oj, vilket lyft som 33-åringen har fått under starten av den här säsongen. I fjol snittade han 14:21 minuters istid men hittills under hösten så har Larsson fått spela 19:41 minuter per match. Han har också gjort sig förtjänt av förtroendet och klivit fram som Leksands jätte i försvaret efter att Anton Lindholm lämnade.

Eddie Larsson var en gigant för Leksands defensiv i båda veckans matcher mot Brynäs och Växjö. Han noterades även för två assist och efter att ha gjort åtta poäng fem säsonger i rad så är Larsson nu redan uppe i fyra poäng på nio matcher så han har goda chanser att bryta sviten. Backens +6 gör också att han är topp tio i plus/minus-ligan i SHL.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Intressant att det just är Matteus Ward som är målvakt tillsammans med Hellsten i veckans olika lag - Mora-sållet som Luleå envisades att ställa i mål under den period vi slog dem hela tiden. Nu och sedan ett år tillbaka bra SHL-målvakt.

Hade varit roligt att dyka ner i Superstars forum-arkivet och läsa vad som skrevs om honom. Jag vet ju att jag själv kallade honom just det: Mora-sållet. Dels för att han ibland VAR ett såll, och dels för att Mora-sållet är kul att skriva.

https://www.expressen.se/sport/blogg/sa ... ponerande/
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Färjestad borta en lördag.
Finns det något bättre läge att rista in en målvaktsdebut i Leksands historieböcker?

Leksand har tagit två ordinarie segrar av de senaste 17 matcherna i Karlstad.
Eller två av de två senaste, statistik går som bekant att vinkla lite som man behagar.

En sak som är desto svårare att vinkla är synen på Marcus Gidlöfs debut. Eller i alla fall hans riktiga debut.

Förra säsongen fick han göra en period borta mot Växjö som då ledde med 5-0. Den då 18-årige Gidlöf släppte tre baljor och gick ifrån sin första seniormatch med 62,5 i räddningsprocent.

När Mantas Armalis gick sönder skreks det fort efter en ny målvakt. Jag blev själv nyfiken på Gidlöf, som har ett helt otroligt facit i J20 denna säsong. Därför pirrade det till lite extra när laget presenterades för allmänheten på lördagseftermiddagen. Inte nog med att LIF-ledningen bestämt sig för att ge Gidlöf chansen. ”Chansen” kom också borta mot seriens skickligaste offensiv, ett par dagar efter att den fullkomligt slaktat Malmö med 8-3. Detta på en skådeplats som kommit att bli en mardrömsarena för Leksand.

Stor som ett större hus tog han plats i kassen med nummer 1 på ryggtavlan. Något man inte ser allt för ofta på keeprar nuförtiden, vilket förstås väcker varma minnen. När jag tänker på Leksandsmålisar med nummer 1 får Mike Bales ursäkta, istället är det förstås Johan Hedberg som poppar upp på näthinnan, samme Hedberg som kvällen till ära stod i Färjestads bås.

Därifrån fick han se Gidlöf agera precis så som man vill att en målvakt ska agera. Lugn, inga yviga rörelser, knappt en enda retur och sen krydda det med ett par spektakulära räddningar. Jag tror också att hans sätt att agera medförde att utespelarna inte överarbetade sitt arbete kring kassen, utan istället fasades in i samma harmoniska agerande.

Framför sig hade han ett lag som helt hade ställt om kurs efter debacklet mot HV71. Kontrollerat, disciplinerat mittzonsspel och kvicka omställningar. När Leksand i januari ifjol slog Färjestad borta (alltså första gången på 16 försök) med 4-0 så var det starten på det Leksand som sånär tog sig vidare till semifinal. Man ställde om till ett mer defensivt fokus och kuggade i som en riktig lagmaskin. Det är bara att hålla tummarna för att den grejen sker redan i oktober denna säsong, för som det sett ut hittills lär det behövas.

För er som tror på begreppet ”jinx”, ni kan sluta läsa nu. För förutom det fina målvaktsspelet så bidrog Gidlöfs insats i kassen med ytterligare värde. När Hrivik, Cehlarik och Veronneau inte presterar, när det är dystra rubriker om ekonomin, oro kring vilka kontrakt som ska förnyas, en hemmapublik som sviker - då behövs det något sånt här. En ung, egen talang som går mot ett genombrott. En ung pojk från Dalarna med Leksand i blodet, som står för hopp och framtidstro. Så kan hockeylag också byggas.
https://hockeynews.se/nyheter/bergman-m ... -exalterad
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Kloos i FK:
Kan det utgående kontraktet ligga bakom succén?
– Jag menar vi är alla människor och vill vara i en situation med säkerhet där man kan försörja sin familj. Men när vi är på isen fokuserar man på det. Det andra tar man senare.
Vill du stanna i Leksand?
– Jag älskar det här. Men det är en business. Det är lätt att bara säga nu signar vi några mer år. Men det finns några hinder.
Vilka hinder då?
– Det finns hinder på businessidan, inget hockeyrelaterat om jag säger så.
Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Aggeman skrev: sön 20 okt 2024, 15:43 Någon som kan dela denna?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... dium=share
9. Leksand
Det har hänt något i Leksand så här i början av säsongen. Det finns inget annat lag som tappat så mycket publik på hemmaplan jämfört med i fjol. Spritt över landet har Leksand både bäst och flest fans, men det här handlar om hur det ser ut och låter i den egna ladan. Och där har det varit ganska avslaget så här i början av säsongen. Ståplats håller igång som alltid, men det har inte varit samma drag i övriga arenan.