Optimism

Användarens profilbild
Sniper

Optimism

Inlägg av Sniper »

När jag släpptes in på Superstars forum i november 2013 hade Gösen ett längre uppehåll. Men efter att han så småningom återvände har han postat inlägg regelbundet fram till söndag 6 oktober 09:28.

* * *
dabo
9 oktober 2024, 09:37

Deppigt värre att lyssna på poddar som Leksing nu, inte bara för det sportsliga utan enligt "experterna" verkar det mesta vara skit. Bara TJ som bidrar med optimism.

Vi behöver verkligen en seger det får se ut hur det vill.
Denna tråd kan man fylla med optimistiska Tjomme-citat och egna skärvor av optimism. Har man något positivt att säga om någon eller något går det också bra. Vore nedslående om just den här tråden blir en fiaskotråd.
Fjodor

Re: Optimism

Inlägg av Fjodor »

Vi har en kedja som fungerar alldeles utmärkt, Kloos, Hrivik och Lang och en som fungerar drägligt, Mackan, Zacke och Max. Den sistnämnda kommer att lyfta ordentligt bara Max hittar en högre nivå. Övriga två kedjor kan inte annat än bli bättre och då höjs lagets nivå markant.

Bland backarna har Fred och Eddie gjort ett fint jobb. Även här har jag svårt att tänka mig att inte Lunkan, Norre och Caito kommer att lyfta sin nivå betydligt. Finnarna kommer troligen även de att successivt hitta sina roller och därmed bidra mer.

Målvakterna är svårt att sia om. Hur länge är Mantas borta? Vilken nivå har egentligen Hellsten och Gidlöf? Hellsten har spelar alldeles för få SHL matcher för att enligt mig säga något om hur bra eller dålig han är. Gidlöf har jag sett ett fåtal gånger i J20, men att stå i SHL är en annan sak.

Jag tror trots allt att vi kommer att vinna fler matcher framöver. Är kanske korkad, men vägrar att tro att vissa spelare har blivit så mycket sämre på ett halvt år. Mest bekymrad över fjärdekedjans nivå. Där bör man överväga att testa några juniorer om det snart inte sker en klar förbättring.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Precis som Fjodor är det naturligtvis tillåtet att väva in frågetecken bland utropstecknen. Bara för att rubriken lyder som den lyder och fokus ligger på att hitta positiva saker behöver det inte bli jolmigt. Huvudsaken inläggen skrivs i konstruktiv anda.

Själv vill jag lyfta fram senaste matchens 57 minuter av fjolårsstruktur i defensiven. Det som händer sen...man satt ju och väntade på plockad målvakt och sista prövning, Örebro-tryck men också stor chans till 2-0 i öppen bur. Då tar en av de förhatliga fart när båda lagen håller på att byta spelare, får komma alldeles för långt och får alldeles för öppen yta för skott i Hellstens bortre hörn. Tre minuter från fullbordad perfektion i defensiven.

Det ska väl inte vara en omöjlighet att få till 60 minuter inom nära framtid?
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Optimistisk tanke; det räcker att vinna fyra matcher på hela säsongen för att hänga kvar. Eller fem nu då, när vi lyckades besegra Rögle.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Fjodor skrev: ons 09 okt 2024, 12:40 Jag tror trots allt att vi kommer att vinna fler matcher framöver. Är kanske korkad, men vägrar att tro att vissa spelare har blivit så mycket sämre på ett halvt år.
Man behöver som lag inte bli mycket sämre för att falla i tabellen. Det kan räcka med några få procents försämring för att tappa ganska många placeringar i elitligan.
I slutändan kan en stolpe-ut kontra stolpe-in vara skillnad mellan slutspel och kval. Så förbaskat viktigt är det att vinna varenda möjlig poäng.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: ons 09 okt 2024, 21:53
Fjodor skrev: ons 09 okt 2024, 12:40 Jag tror trots allt att vi kommer att vinna fler matcher framöver. Är kanske korkad, men vägrar att tro att vissa spelare har blivit så mycket sämre på ett halvt år.
Man behöver som lag inte bli mycket sämre för att falla i tabellen. Det kan räcka med några få procents försämring för att tappa ganska många placeringar i elitligan.
I slutändan kan en stolpe-ut kontra stolpe-in vara skillnad mellan slutspel och kval. Så förbaskat viktigt är det att vinna varenda möjlig poäng.
Vilket också betyder att man behöver inte bli många procent bättre för att klättra i tabellen. Vi vet att många spelare inte spelar på topp och kan bättre än det de visat hittills så visst fan finns det chans att klättra.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: tor 10 okt 2024, 08:09
Stjärnan skrev: ons 09 okt 2024, 21:53
Vilket också betyder att man behöver inte bli många procent bättre för att klättra i tabellen. Vi vet att många spelare inte spelar på topp och kan bättre än det de visat hittills så visst fan finns det chans att klättra.
Visst finns det det.
Men eftersom alla strävar efter att bli bättre så borde det bli mer kännbart om man står still. Så att bli en procent bättre betyder inte att man klättrar lika många platser som man faller om man blir en procent sämre, om du förstår vad jag menar.
Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: tor 10 okt 2024, 09:48 (...) om du förstår vad jag menar.
Stjärnan skrev: tis 08 okt 2024, 10:56 Själv förstår jag inte vad någon menar längre.
För egen del förstod jag inte det här:
skärpning
9 oktober 2024, 18:58

SuperHajar skrev:
Jag har missat att Mantas är skadad i vad???

Det säger dom inte ..bara på obestämd tid.
Det första trodde jag mig förstå. Han hade missat att Mantas är skadad och undrade nu i vad han är skadad.
Men när jag sen läste "Det säger dom inte" läste jag det som "Det är inte vad dom säger".
Säger vad? tänkte jag. Menade den förste att han missat att Mantas är skadad i VADEN?
Sen förstod jag att den andre menade att LIF inte säger vad han har för skada.

Förstår du vad jag menar?
Jag är försiktigt optimistisk i min tro att du hajar.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: tor 10 okt 2024, 10:43
Stjärnan skrev: tis 08 okt 2024, 10:56 Själv förstår jag inte vad någon menar längre.
skärpning

SuperHajar skrev:

Det första trodde jag mig förstå. Han hade missat att Mantas är skadad och undrade nu i vad han är skadad.
Men när jag sen läste "Det säger dom inte" läste jag det som "Det är inte vad dom säger".
Säger vad? tänkte jag. Menade den förste att han missat att Mantas är skadad i VADEN?

Få se nu... :-??
Sun taught me,
Keep RISING!
harfager

Inlägg av harfager »

Sniper skrev: tor 10 okt 2024, 10:43
skärpning

SuperHajar skrev:

Kan ju vara så att han menar att det inte är en skada som håller Mantas borta utan något annat som gör att han är borta på obestämd tid. Har Leksand använt ordet skada i samband med detta?
Bagarn

Inlägg av Bagarn »

En optimistisk tanke borde ju vara att tänka sig hur motståndarna tar sig an Leksands IF.
Tror vi är ganska läskiga att möta. Oberäkneliga och kan hota vilken dag som helst med våra spelvändningar och offensiv spets.
När vi är bra - ja då är vi jävligt bra.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Jag funderade på om jag kunde ge uttryck för en gnutta optimism i något avseende inför Färjestadsmatchen - men jag kom inte på något.

Nu är det avsevärt lättare. Fast då går jag åt andra hållet och manar till besinning. Inte pessimism men besinning. Och detta när det gäller Gidlöf.

Jag ÄR optimistisk, men vi kan väl åtminstone ge honom ytterligare några matcher innan vi slår fast saker? På lång sikt spår jag en lysande framtid. På kort kan det bli bakslag om utespelarna hjälper honom mindre än i Karlstad.

Samma som för övrigt gäller Hellsten.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Optimism LHC-style:
saabarnisaaben för en timme sedan
Pessimisten i mig säger att vi går på en förluststreak nu på 3-4 matcher. Optimisten säger att det vänder sen.https://hockeybulletin.se/d/2955-leksan ... -live-3/17