2024-10-10 Torsdag 19:00 Brynäs - Leksand 2-3

Matchtrådar för alla matcher.
Stjärnan

Re: 2024-10-10 Torsdag 19:00 Brynäs - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: tis 08 okt 2024, 13:21
Klas skrev: tis 08 okt 2024, 13:06
Sniper skrev: tis 08 okt 2024, 12:06
Vilka är tillgängliga?
Wiborg?
😎
Jag har inte tränat hockey sedan i mars och inte stått i mål mer än en handfull gånger på 15 (?) år, så jag kan behöva en träning eller två först bara.
Kör på. Ring TJ. Jag ska inte skriva ett enda ont ord utifall att du tabbar in någon puck.

Men om kommande ”derbyt” då.. Tja, Kalle Östman verkar ta det med ro iaf.
”Bara vi fortsätter bygga på försvarsspelet och bibehåller anfallet så ser det bra ut”.

Mja, kanske behöver vi även addera kryddan att göra mål också..? undrar jag.

Men även det hade Kalle ett indirekt svar på.
”Ja vi lyckades ju göra ett mål där i en tajt match så det ser bra ut”

Själv är jag snäppet mer osäker men, vi får se.

Intervjun finns på youtube/hemsidan,
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Så Kalle sa så alltså. Får ju hoppas att de håller det kallt utåt. Får en känsla av att tränare och ledning hittar "för mycket" ljusglimtar. Lite curling av laget. De kanske är bra vad vet jag men vissa behöver, i min värld, en blåslampa upprörd in the dark side. Max och Hrivik exempelvis. Särskilt den förstnämnda och det finns fler.
Sen behöver ledningen agera. Fel tråd för det, men Lindholm behöver ersättas. Knuts i krigarkedjan behöver kanske också ersättas då han glömt hur man tacklas, för 2-3 år sedan.
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Ställbergarn

Inlägg av Ställbergarn »

Sniper skrev: tis 08 okt 2024, 12:06
Vilka är tillgängliga?
Wiborg?
😎
Jag har inte tränat hockey sedan i mars och inte stått i mål mer än en handfull gånger på 15 (?) år, så jag kan behöva en träning eller två först bara.
Jag är övertygad om att efter en eller två träningar kommer dina siffror peka åt helt rätt håll, och då är förstaspaden typ din. ;)
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Ställbergarn skrev: ons 09 okt 2024, 07:36

Wiborg?
😎
Jag är övertygad om att efter en eller två träningar kommer dina siffror peka åt helt rätt håll, och då är förstaspaden typ din. ;)
Ja, det är ju inte svårt att förbättra det här CVt: :)) :))
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... mas-wiborg
Pain is temporary, glory is forever
Wibbe

Inlägg av Wibbe »

Va fasen, var du reggad i två säsonger?
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

SteelSky skrev: tis 08 okt 2024, 22:48 Så Kalle sa så alltså. Får ju hoppas att de håller det kallt utåt. Får en känsla av att tränare och ledning hittar "för mycket" ljusglimtar. Lite curling av laget. De kanske är bra vad vet jag men vissa behöver, i min värld, en blåslampa upprörd in the dark side. Max och Hrivik exempelvis. Särskilt den förstnämnda och det finns fler.
Sen behöver ledningen agera. Fel tråd för det, men Lindholm behöver ersättas. Knuts i krigarkedjan behöver kanske också ersättas då han glömt hur man tacklas, för 2-3 år sedan.
Vid närmare eftertanke så menade Kalle nog att hans kedja (där han fick hoppa in tillfälligt) lyckades göra ett mål i den tajta matchen, så ok, lite mer förståeligt då kan jag tycka.
Sun taught me,
Keep RISING!
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Det verkar ju inte alls bra med Mantas….
Det här kommer ju att hinna spåra ur totalt fullständigt…
Vi riskerar att bli totalt avhängda i botten tidigt i tabellen….
Aldrig att vi reser oss då….

Närmsta 5 matcherna….
Brynäs - Leksand
Växjö - Leksand
Leksand - HV71
Färjestad - Leksand
Leksand - Linköping

Utan Armalis vinner vi väl ingen av dessa matcher…..
Hemmaplan mot ett skadedrabbat HV71 tvivlar ens på att vi kan mäkta med det (HV71 börjat spela för sitt liv i matcherna och Alnefelt i kassen kommit in i ett positivt flow)
Och då är vi uppe på 12matcher spelade och 1 vinst….
Det skulle vara total katastrof….

Oskarshamn och HV71 i botten hade ifjol efter 12omgångar 10poäng….
Vi står i nuläget på 5poäng efter 7omgångar….….

Mellan raderna….låter det ju illavarslande med Mantas….
Han lär då bli borta mer än dessa 2st närmaste matcher….
Det hör man ju på Millner….

Millner om skadade Mantas Armalis:

– Ingen hade räknat med att det skulle bli så här. Det är som det är. Vi jobbar på, säger målvaktstränaren Alexander Millner.

Det är en nedslagen Alexander Millner som pratar med Sporten.
– Först och främst tycker jag det är jättetråkigt för Mantas som, med ett stort revanschsug, har laddat på ordentligt inför den här säsongen att få göra det här avbrottet. Det är jobbigast. Jag vet att han har lagt ner jättemycket tid på att vara förberedd och så blir det såhär.
Jag tycker att det var på rätt väg i några matcher tills det inte gick längre, säger han.

– Tanken var att Mantas skulle bära rollen som etta och att Jakob skulle portioneras in i det på ett bra sätt ungefär som Filip (Larsson) fick ifjol, att få starta någon match i veckan i början och sedan vara redo att spela mer och ta ett större ansvar. Det kanske går lite fortare nu än vi hade planerat.

Hur länge väntar ni på att Mantas skadefrånvaro blir tidsbestämd innan ni agerar och plockar in en ersättare?
– Jag tänker inte längre än det vi har framför oss just nu. Det är andra som bestämmer vad vi har att tillgå, mitt jobb är att förbereda de målvakter vi har för dagen. Så länge jag har Jakob och ”Mackan” att tillgå så är det så. Jag ska göra mitt bästa för att förbereda dem att prestera och vinna matcher åt oss.

Törs du säga redan nu att Hellsten vaktar kassen mot Brynäs på torsdag?
– Vi bestämmer alltid dagen innan. Vi ser Mackan som en av två nu, vi ser honom inte längre som en J20-målis som kommer upp. Han och Jakob ska göra det här nu och de får beskedet på onsdagen vem som står på torsdag. Ingen hade räknat med att det skulle bli så här.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Den här meningen….känns också lite kluven….

- Jag tycker att det var på rätt väg i några matcher tills det inte gick längre, säger han.

Det låter ju som att Mantas kan haft skadekänningar….kanske redan innan säsongen ens startade…. Och när de väl sen matchade igång på allvar….såg det ut som att han ändå skulle klara av det. Men med ett mer ihärdigt matchande sa kroppen sen ifrån.

Verkligheten kom ikapp väldigt snabbt….in på säsongen.
Och att han har/får för ont i samband med någon rörelse ute på isen….

Det var även så det lite lät….
När det sen blev en operation under tiden i Skellefteå….för att få bukt med smärtan som gjorde att det inte höll längre ute på isen.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Challe Berglund redan gått ut och bekräftat….
Det som var tänkt att skulle skett redan mot Örebro…..
(Men då togs spelaren till nåder…..pga sent avhopp av Vejdemo)

Men nu igen Challe Berglund har gått ut och bekräftat att Martin Karlsson är PETAD mot Brynäs….

Århundradets sjukaste förlängning i Leksand….
Fortsätter att bita TJ i svansen…..

Den har man skrikit sig hes om…
Karlson skulle ju aldrig fått nytt kontrakt ifjol…
När det fanns ett perfekt läge att klippa banden….
Det är ett av de galnaste kontrakten som har skrivits någonsin….när han sen skulle bli och göra en operation som Leksand var medvetna om att han skulle behöva göra.
En operation som även sen drog ut på tiden….

Han debuterade sen fjol den 11januari….
Då återstod det 21matcher av ligan…
I 4st av dom spelade han Ingenting…. (Petad av Challe)
Då är vi nere på 17matcher av ligan…

I en av dessa spelade han i 53sekunder….
Sen fanns tex noteringar på 3.34 och 5,59 och 6,38.

Tar vi bort dom 4 matcherna med...(minimalt med istid)
Då var vi nere på 13matcher i ligaspelet…!!!
Och på de spelade han mellan 9:25 till 12:54….

Men hur mycket bidrog han på sina matcher i ligan tex 0+0 checkade han ut på…
Det är så oförlåtligt av TJ att det kontraktet skrevs….

Operationen gjordes i början på Juli….
Fram till dess under försäsongen hade han full lön….

Efter operationen betalde sen Leksand fortsatt full lön i 14dagar….

Efter dessa 14dagar…. Betalade Leksand sen merparten av hans lön i ytterligare 76dagar….
Så typ i 3månader efter operationen är det fortfarande Leksand som står för de stora utgifterna med lönen.

Först efter en skada på totalt över 90dagar……
Går försäkringen in fullt ut….och i Karlssons fall blev det då sen ca 3 - 3,5 månader av kontraktet som Leksand fick ut bara då full hjälp med hans lön under årets gång.

Och vad fick vi ut…typ 13matcher i ligaspelet….
Ett jättebra klokt skrivet kontrakt.

Jo men sen spela han också i slutspelet mot Frölunda….och då gjorde han faktiskt 1poäng , ett mål. Men när laget gick till slutspel….fick garanterat även just Karlsson en slutspels bonus-peng.
På slutspelets matcher varierade istiden sen mellan 1,13 till 13,40.

Dag 1-14 klubben betalar full ersättning.
Dag 15-90 Försäkringskassan betalar ut ca 24.000kr per månad…klubben betalar sen ut hela mellanskillnaden till 90% av spelarens lön.
Dag 91 och framåt…. Klubben betalar inte längre något….försäkringskassan betalar fortsatt ca 24.000kr och resterande del betalas ut av den försäkringen som alla spelare i SHL har men som sagt den träder inte in först efter hela 90dagar efter operationen.

Sen vet vi att en sån som tex Måns Carlsson i MoDo…
En allsvensk bra spelare som bara var glad att få chansen uppe i SHL…
Valde då även att spela för en lägre lön i MoDo…än vad han hade i Allsvenska Mora….
Snittad istid på 11:18 efter 6matcher….
Och är delad 1a i Modos interna skytteliga….på sina 2mål som även Ranta och Södergran gjort.
En annan avdankad LIF-spelare Knuts har ett snitt på sina 9 SHL-säsonger att han gör 2,77 mål per match…. Hittills i år han spelat 6matcher med liknande istid 11:38…men inga poäng noterade än på tex Knuts.

I Leksand har bara 2spelare gjort fler mål och då på 7matcher spelade….
Lang 3mål och Kloos 4mål som gjort fler mål tex…
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: ons 09 okt 2024, 18:10 Den här meningen….känns också lite kluven….

- Jag tycker att det var på rätt väg i några matcher tills det inte gick längre, säger han.

Det låter ju som att Mantas kan haft skadekänningar….kanske redan innan säsongen ens startade…. Och när de väl sen matchade igång på allvar….såg det ut som att han ändå skulle klara av det. Men med ett mer ihärdigt matchande sa kroppen sen ifrån.

Verkligheten kom ikapp väldigt snabbt….in på säsongen.
Och att han har/får för ont i samband med någon rörelse ute på isen….

Det var även så det lite lät….
När det sen blev en operation under tiden i Skellefteå….för att få bukt med smärtan som gjorde att det inte höll längre ute på isen.
Tulpans
9 oktober 2024, 20:43

Hörde podd med Ros, där han sa att att han snokat med en massa folk, men att alla inklusive hans normala källor har lagt locket på, vilket han tolkar som att det är ganska allvarligt och långvarigt. Dock är det bara spekulationer fortsatt, men ja känslan är inte bra. Vi borde värva.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Wibbe skrev: ons 09 okt 2024, 13:02 Va fasen, var du reggad i två säsonger?
Ja, men det var väl typ bara sista månaden på första säsongen.
Sniper skrev: tor 10 okt 2024, 00:44
Tulpans
9 oktober 2024, 20:43

Hörde podd med Ros, där han sa att att han snokat med en massa folk, men att alla inklusive hans normala källor har lagt locket på, vilket han tolkar som att det är ganska allvarligt och långvarigt. Dock är det bara spekulationer fortsatt, men ja känslan är inte bra. Vi borde värva.
Läser man mellan raderna på den här kommentaren så känns det ju som att det är risk för riktigt lång frånvaro.
Är det på den nivån att ni måste ut och sondera målvaktsterrängen?
– Vi får se. Det är tills vidare. Sedan får vi följa det där och se vad som händer. Här och nu kan jag inte säga att vi kommer göra så här eller så här.
– Klart som tusan att vi ändå behöver hålla koll lite på hur målvaktsmarknaden ser ut. Vi behöver också följa hur det funkar för Jakob och ”Mackan”. I samma veva får vi följa Mantas resa framåt och se lite hur den går. Det är ingen given situation att vi gör si eller så.
https://hockeysverige.se/intervju/sa-re ... situation/
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Skyll på stjärnorna
skyll inte på mej

- Ulf Jakob Hellsten Lundell -

Brynäs är så pass kapabla offensivt
att även om LIF mönstrade Marcus Högberg i kassen
skulle det finnas risk för x antal baklängesmål.

Firma Elvenes (*) (*) Cehlarik måste stå för mål igen
och även de som inte är stjärnor
(men kallas stjärnor i rubrikerna)
måste lysa på sina positioner på firmamentet.

Och Veronneau får gärna födas på nytt
när han nu är tillbaka i den arena axeln gick ur led.

Man måste ännu ha kaos inom sig för att kunna föda en dansande stjärna
- Friedrich Nietzsche -

Det börjar väl likna kaos i Leksand med målvaktsskada och prekärt tabelläge?
Dags för daladans när man minst anar det?
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Jag spår Elvenes som första målskytt ikväll. Det var i den hallen hans Leksandsresa började och han gjorde även mål i debuten.
Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

IMG_0332.jpeg
Ja, lika bra att gå runt och flina en smula på jobbet, vem vet om det blir så muntert i afton. Tuff uppgift. Inte omöjligt dock, men det krävs att en och annan i laget lyfter sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
CMB

Inlägg av CMB »

Klas skrev: tor 10 okt 2024, 13:18 IMG_0332.jpeg

Ja, lika bra att gå runt och flina en smula på jobbet, vem vet om det blir så muntert i afton. Tuff uppgift. Inte omöjligt dock, men det krävs att en och annan i laget lyfter sig.
Ett alternativ är att i avsluten skjuta så att pucken lyft sig till ca 70 cm höjd eller högre när den når målet… 8-)