Vad jag bestämde mig för i senaste matchen var att sluta sitta och darra vid varenda motståndarskott. Det blir för jobbigt att titta på hockey då. Och framför allt blir bedömningen av aktuella målvakten ganska orättvis. Ett baklängesmål är ett baklängesmål och det blir inte bättre av att man skyller det på målvakten. Denna min hållning gav ett gott resultat (kan folk tro på vidskepligheter som jinxar så kan jag tro på att min och andras tillit till målvakten når fram till honom under pågående match och skänker honom förmåga och tur).
En annan sak jag bestämt mig för - och det gjorde jag innan Charlotte Checkers @ Wilkes-Barre/Scranton 7-6* - är att ha Hrivik och Veronneau i minnet om Filip Larsson en dag återvänder till Leksand. Det finns ingen garanti för att tidigare succésäsonger upprepas.
*Filip släppte inte bara in en massa mål i den där matchen, utan...
Haha Växjö är huvudmatch mot Leksand och Leksand får 99,99% av uppmärksamheten, och så undrar man varför vissa klubbar drar ifrån i intresse.
Inlägg av DeLarge » lör okt 12, 2024 2:56 pm
SAMT. Vissa lag är immuna mot kritik. 2015 när vi vann guld klagade hockeysverige på importer och legoknektar. Leksand 2024 och även föregående år är ju flera gånger värre. Leksand personifierar ordet KÖPELAG, men det nämns ALDRIG
SteelSky skrev: ↑lör 12 okt 2024, 23:59
. Hellsten gjorde en godkänd insats även denna match. Han har något att bygga på och självförtroendet kan ta en målvakt långt. Men jag har inte sett någon Larsson-klass än så länge.
Håller med om att räddningsprocent är ett riktigt trubbig verktyg för att bedöma en enskild spelare. I det här och nästan uteslutande alla fall en målvakt. Men eftersom det är det som används i det här forumet så blir jag ändå nyfiken på vad som krävs för att komma upp i "Larsson-klass" då Hellsten , om man räknar bort en endaste (ur den synvinkeln dålig) period, har bättre statistik än vad Larsson hade på sina fyra första matcher?
Men. Det är ju kul att den kollektiva förutfattade meningen, baserad på totalt orelevant statistik från ett annat lag med annat spelsätt, med annat försvarsspel, i en annan liga , på mindre rink etc. Nu ändå börjar vridas till att han gjort en OK eller tom godkänd match och inte är så dålig ändå. Kanske den där Miller, med hjälp av underliggande statistik vet någonting ändå?
Kanske är han inte så dålig. Eller så är han det. Det får tiden utvisa.
Sorry Gösen, missade denna posten och såg den nu.
Vad som krävs för att komma upp i Larsson-klass för mig handlar mer om prestationen i matcherna än räddningsprocent. Visst, den behöver också vara hög, gärna 92+. Hellsten ser ut att krympa i målet ibland och puckar över axlarna går in lite för enkelt. Han missar lite enkla grejer också som första stolpen. Men som sagt, han börjar ju komma igång. Den där Milner verka kunna sitt jobb.