Laget 24/25

Lifstarsll

Re: Laget 24/25

Inlägg av Lifstarsll »

Jag delar verkligen Tomtens bild över Karlberg. Farten är ett verktyg men passivitet i egen zon är inte inspirerande. Kan vara så enkelt att han inte lärt sig ännu. För egen del tycker jag han mest väntar på puckkontroll så han ska sticka. Enskilda gånger har jag sett att han bidrar i presspel men övervägande alldeles för passiv och vilsen.
Uppviglande? Förstår inte den, nyktert beskrivande var det som tilltalade mig. Varför inte bara hoppas han gör det bättre i egen zon. Så mycket han utvecklats på slutet kan väl antyda att han kan lära sig mer.
Det är samtidigt fler som sprider i egen zon.
Men glädjande att se juniorer visa framfötterna, det är riktigt glädjande!
Ser fram emot HV och revansch!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

tomten skrev: ons 30 okt 2024, 00:26 Ingen försöker arbeta upp agg mot Karlberg eller någon annan. Jag var nog inte tydlig i tankegången
Allt baserades på att en del ser honom som en stjärna i laget idag och det håller inte jag med om.

Kontraktet ska förnyas och någon tyckte att hans lön ska höjas rejält. I min värld ska han inte högre än Östman, Knuts
mm, han har en bit kvar till de höga lönerna
Sedan har han jättebra sekvenser i matcherna, men han försvinner helt 5-10 byten sedan kan han göra ett ryck igen.
Som jag skrev , jämför med liknande spelare
Lang är lååångt mkt bättre komplett spelare än Karlberg, Lang kör lika varje byte
Däremot kan Karlberg komma dit också kanske.

Jämföra honom med Eljas och Hellberg blir väldigt orättvist när folk gör det.
Karlberg var sämre än dem när han kom hit men han har haft förmånen att konternuerligt spela SHL och träna i 2 1/2 säsong nu. Massvis med speltid i början trots varierade insatser pga skador.
Ge dem samma speltid och träning med SHL laget så kan de också utvecklas enormt mkt

Det är inget agg, ingen uppvigling utan fakta på Karlbergs återkomst. Inte många av oss var nöjda över hans insatser i början.
Den frågan jag kände då och känner även idag, behöver vi mer små spelare?
Jag skulle vilja ha in ett par bra forwards i 95-100 kgs klassen, forwards som använder din kilon också
Typ Johan Rosén ni som kommer ihåg , som kan parkera framför målet och störa på riktigt.
Se på idag tex, ingen kommer in på målet.

Det känns som Leksands IF i många år har försökt vara balettdansösen i SHL
När f-n hade vi ett par duktiga fysiska så pelare i laget
Ni som kommer ihåg Tomas Forslund?
Där small det djävlar anamma i närkamperna, likaså Niklas Eriksson på den tiden
Nu letar klubben mest små spelare bland både backar och forwards. Vem skulle inte vilja ha 2 Eddie till på backen?

Nej vi ska ha ” producerande” backar som rör sig lätt och gör poäng. När hade vi en poängback som funkade sist?
På den fronten är det genant hur dåligt det är.

Hoppas ni förstår vad jag menar bara….
Jag måste ha missat alla som vill att Karlberg ska ha rejäl löneförhöjning, det har gått mig helt förbi. Jag tycker en förlängning med Karlberg är en no-brainer. Sedan med en lagom lön för en tredjekedja, varken mer eller mindre. Om det är en rejäl löneökning så är det väl i så fall för att han har för låg lön idag. Sedan förstår jag inte riktigt jämförelsen med Lang. Den här säsongen tycker jag inte alls Lang stämmer in på din beskrivning, förra säsongen absolut men inte denna säsong. Lang är totalt osynlig han också stora delar av matcherna och inte alls det ständiga hotet han var förra säsongen. Någon match har han varit helt lysande, men de flesta matcherna lika osynlig som Karlberg.

Angånde backar så håller jag delvis med dig, men vi har inte bara lätta och små backar. Varken Anton Johansson eller Lunkan är ju någon pygmé direkt.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Sanny:
Leksand:
Offensivt är det alltför ofta lite för runt och plottrigt. När Leksand spelar med ett tålamod i spelet utan puck och prioriterar sin defensiv är man rätt bra. Har dock svårt att se att det här laget kommer lyfta till höjder likt man gjorde i fjol.
https://www.expressen.se/sport/blogg/sa ... mgangarna/
I brist på annat när matchen dog igår i andra perioden satt jag och tänkte på Salos gamla dröm om en tradingkultur i svensk hockey. "Det här laget", skriver Sanny. Det hade varit uppiggande om man under resans gång kunde byta ut lite underpresterande spelare utan att det ska behöva kosta som i fallet regelrätta värvningar. Lyytinen, exempelvis, hade jag nog velat byta ut (jag tror mer på Rindell i skrivande stund).
tomten

Inlägg av tomten »

Vi har nog avgörandet var säsongen hamnar nu i November’efter upppehållet
Vi möter Frölunda, Brynäs, FBK , Luleå, Modo hemma
4 hemmamatcher på 8 dagar
14 Nov Frölunda hemma
16 Nov Timrå borta
18 Nov Linköping borta

23,26,28,30 Nov möter vi I tur och ordning
Luleå, Modo, Brynäs, FBK

Som det känns just nu så går säsongen ned i toaletten pga finnarna framförallt . Någon av dem står för grodor varje match
De måste av plan tillsammans med Knuts, man skäms när man ser Knuts nu.
Till försvar för TJ: de var uttagna till landslagssamlingar i Timrå när han värvade dem, då funkade de, när de skrev på

Mot Färjestad gjorde vi en av de bästa matcherna vi gjort på många år
Då såg laget ut så här:

Lang Hrivik Kloos
Lundqvist Caito

Cehlarik Zackrisson Veronneau
Eddie Rindell

Karlberg Vejdemo Östman
Norén Fred Nillson

Eljas Knuts Elvenes
Viktor Johansson

Varför provar man inte igen med något liknande?

Sedan, hur tänker SHL när man lägger 4 hemmamatcher på 8 dagar, det är oerhört dyrt att gå på hockey.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Som ni känner till är Leksands tilltänkta förstamålvakt Mantas Armalis skadad, eller i alla fall inte disponibel. Leksand skickade pressmeddelande om Armalis den 10 oktober och därefter har klubben fått förlita sig på oprövade Marcus Gidlöf och Jakob Hellsten, som gjort det med bravur.

Men förutom det har det varit knapphändiga uppgifter runt Leksands målvakt.

Nu får Sportbladet uppgifter att Mantas är tillbaka i ”närtid”. Det vill säga kanske redan efter landskampsuppehållet. Det förbättrar Leksands styrka på målvaktssidan och man får många alternativ i kassen.https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... dium=share
Bagarn

Inlägg av Bagarn »

Tyvärr har vi 2 starka par som är bra. Men som även begränsar möjligheterna till förändring.
Tänker på Lang/Kloos och Elvenes/Cehlarik.

Magkänslan är att vi måste försöka få ihop Elvenes med Max. Har de testats någon gång?
De fick ju 15 sekunder i 6 mot 5 mot Malmö.....
Max är en riktig hockeytänkare - Camper var en hockeytänkare. 35 mål för Max den säsongen.
Ifjol väntade jag in i det sista på att få se Felix med Max - men det hände aldrig.
Max styrka är åkningarna utan puck där han ofta hittar öppningar. Zacke/Mackan är en miss match för Max.

Tyvärr blir det ju svårt att lösa med tanke på Cehlarik/Elvenes samspel.
Så länge inte Elvenes kan skolas om till center.....
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

tomten skrev: fre 01 nov 2024, 06:31 Mot Färjestad gjorde vi en av de bästa matcherna vi gjort på många år
Då såg laget ut så här:

Lang Hrivik Kloos
Lundqvist Caito

Cehlarik Zackrisson Veronneau
Eddie Rindell

Karlberg Vejdemo Östman
Norén Fred Nillson

Eljas Knuts Elvenes
Viktor Johansson

Varför provar man inte igen med något liknande?
Kan det kanske ha att göra med att man saknar 3 spelare från den uppställningen?
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: fre 01 nov 2024, 10:42
Som ni känner till är Leksands tilltänkta förstamålvakt Mantas Armalis skadad, eller i alla fall inte disponibel. Leksand skickade pressmeddelande om Armalis den 10 oktober och därefter har klubben fått förlita sig på oprövade Marcus Gidlöf och Jakob Hellsten, som gjort det med bravur.

Nu får Sportbladet uppgifter att Mantas är tillbaka i ”närtid”. Det vill säga kanske redan efter landskampsuppehållet. Det förbättrar Leksands styrka på målvaktssidan och man får många alternativ i kassen.https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... dium=share
Skönt att höra! Ska bli intressant att se hur man väljer att matcha målvakterna efter det. Nu har man ju möjlighet att låta Armalis matchas in i lugn och ro och inte behöva riskera att slå upp skadan igen. Men tycker även följande delar i artikeln var väldigt intressanta även om de kanske mer hör hemma i Sillytråden trots att TJ kanske kan räknas in i laget:
Vill sänka ”Tjommes” lön – rejält
Leksand förhandlar just nu med general manager Thomas Johansson om ett nytt kontrakt. Leksand gick nyligen ut med att bollen ligger hos Johansson.

Uppgifter till Sportbladet säger att Leksands förslag innebär att ”Tjomme” måste gå ner i lön. Samtidigt finns uppgifter att Johansson har en väl tilltagen ersättning bland klubbledare i SHL och att Leksands förslag skulle innebära att han fortfarande ligger bra till i löneligan jämfört med sina SHL-kollegor.

Johan Hedberg – högt på Leksands lista
På tal om Leksand och Thomas Johansson. Väljer Johansson att tacka nej till Leksands erbjudande kommer jakten på en ersättare att intensifieras.

Ett namn som finns med högt upp på dalaklubbens lista är Johan Hedberg.

Den tidigare stormålvakten, som har Leksand som moderklubb, är numera assisterande tränare i Färjestad bakom Tomas Mitell. Efter säsongen går Mitells kontrakt ut och Hedbergs namn har givetvis diskuterats att ersätta Mitell, men huvudkandidaten att ta över Färjestad är den tidigare lagkaptenen, FBK-ikonen Jörgen Jönsson som numera tränar Växjö. Uppgifter som Expressen var först att publicera.

Det innebär att Hedberg kan vara tillgänglig om Leksand ställer frågan och att Hedberg själv, under rätt förutsättningar, inte utesluter en comeback i Leksand.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: fre 01 nov 2024, 10:51

Skönt att höra! Ska bli intressant att se hur man väljer att matcha målvakterna efter det. Nu har man ju möjlighet att låta Armalis matchas in i lugn och ro och inte behöva riskera att slå upp skadan igen. Men tycker även följande delar i artikeln var väldigt intressanta även om de kanske mer hör hemma i Sillytråden trots att TJ kanske kan räknas in i laget:
Eller i Tjomme-tråden ;) viewtopic.php?p=18324&hilit=v%C3%A4l+ti ... ing#p18324
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: fre 01 nov 2024, 10:59
Wiborg skrev: fre 01 nov 2024, 10:51
Eller i Tjomme-tråden ;) viewtopic.php?p=18324&hilit=v%C3%A4l+ti ... ing#p18324
Vi skriver runt varandra :))
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Stjärnan skrev: fre 01 nov 2024, 13:07Rindell…. Tja vad ska man säga?? Skeppa?
Ja, hittills får vi väl konstatera att A. Rindell hamnar på P. Carnbros minuskonto. Jag tror han skulle få mer ut av sitt spel i en liga med mer "tuta och kör" och mindre strukturerat spel, där misstag inte straffas lika hårt. Till exempel Schweiz eller Hockeyallsvenskan borde kunna passa honom bättre. I SHL brukar färst "mistakes per 60" vinna.
tomten

Inlägg av tomten »

Nu får vi verkligen hoppas att TJ blir kvar, Johan Hedberg som tränare då kan man klippa säsongskortet

Här snackas om att inte få in gamla leksingar som kan påverkas av byns gubbligor
För Hedberg själv och vår egen del är det bäst om han tar ett uppdrag i SHL själv utanför Leksand och visar att han klarar det
I Örebro blev det kattskit med kompisen Niklas E där också
Hur skulle han klara det i denna röra vi har?

Om man tycker Lang har varit osynlig i matcherna då ska man nog titta en gång till
Lang är vår hårdast arbetande forward tillsammans med kloos, de gör nästan aldrig en dålig match, varken defensivt eller offensivt
Karlbergs defensiva arbete, kika på det ni, ni blir förvånade
hur han glider omkring och väntar på att hugga
Dåligt försvarsspel är Karlbergs signum
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

tomten skrev: fre 01 nov 2024, 23:44 Nu får vi verkligen hoppas att TJ blir kvar, Johan Hedberg som tränare då kan man klippa säsongskortet

Här snackas om att inte få in gamla leksingar som kan påverkas av byns gubbligor
För Hedberg själv och vår egen del är det bäst om han tar ett uppdrag i SHL själv utanför Leksand och visar att han klarar det
I Örebro blev det kattskit med kompisen Niklas E där också
Hur skulle han klara det i denna röra vi har?

Om man tycker Lang har varit osynlig i matcherna då ska man nog titta en gång till
Lang är vår hårdast arbetande forward tillsammans med kloos, de gör nästan aldrig en dålig match, varken defensivt eller offensivt
Karlbergs defensiva arbete, kika på det ni, ni blir förvånade
hur han glider omkring och väntar på att hugga
Dåligt försvarsspel är Karlbergs signum
Karlberg har varken det bästa eller det sämsta försvarsspelet av våra forwards, så fattar egentligen inte vad du vill med dessa ”gliringar” mot honom?
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Fjodor skrev: lör 02 nov 2024, 12:27Karlberg har varken det bästa eller det sämsta försvarsspelet av våra forwards, så fattar egentligen inte vad du vill med dessa ”gliringar” mot honom?
Jag har för mig att jag till och med skymtade honom i numerärt underläge senast mot HV71.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

E. Larsson +1 ikväll och leder ligan i plus-minusstatistiken. Han har verkligen växt ut till en ledande back i årets lag.

https://stats.swehockey.se/Players/Stat ... ders/15977