Arenaupplevelsen
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39
Arenaupplevelsen
Ett intressant ämne och något Leksand bör ta tag i, det ser bedrövligt ut redan i TV-rutan, på vardagsmachena gapar läktaren tom på många håll och det ger ju inga inbjudande signaler. Tjomme sätter krav på att föreningen måste jobba på bla detta för att han ska känna att han vill förlänga sitt kontrakt med klubben. Jag är övertygad om att många här på forumet sitter på idéer och tanker för hur det kan förbättras. Vi kanske ska diskutera fram lite idéer och skicka in till ansvariga runt föreningen.
Sniper och jag hade en diskussion kring intron i en annan tråd, vilket kan vara en detalj för att skapa intresse och snackisar bland besökare om det görs på ett lite mer engagerat sätt. Vad finns det mer att förändra/förbättra?
Sniper och jag hade en diskussion kring intron i en annan tråd, vilket kan vara en detalj för att skapa intresse och snackisar bland besökare om det görs på ett lite mer engagerat sätt. Vad finns det mer att förändra/förbättra?
-
- Inlägg: 1265
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29
Re: Arenaupplevelsen
-camPellefant skrev: ↑mån 11 nov 2024, 10:03 Ett intressant ämne och något Leksand bör ta tag i, det ser bedrövligt ut redan i TV-rutan, på vardagsmachena gapar läktaren tom på många håll och det ger ju inga inbjudande signaler. Tjomme sätter krav på att föreningen måste jobba på bla detta för att han ska känna att han vill förlänga sitt kontrakt med klubben. Jag är övertygad om att många här på forumet sitter på idéer och tanker för hur det kan förbättras. Vi kanske ska diskutera fram lite idéer och skicka in till ansvariga runt föreningen.
Sniper och jag hade en diskussion kring intron i en annan tråd, vilket kan vara en detalj för att skapa intresse och snackisar bland besökare om det görs på ett lite mer engagerat sätt. Vad finns det mer att förändra/förbättra?
Det finns mängder av ideer att hämta from NHL. Det gäller bara att släppa på skygglapparna i Sverige, vilket inte är superlätt verkar det som.
Än bättre vore att komma på något helt nytt.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39
Re: Arenaupplevelsen
Så vad finns i NHL som går att ta in i Sverige och Leksand då? Räkna gärna upp några saker för en som inte följer NHL.
Viktigt att tänka på är dock att allt som finns i USA/NHL inte per automatik funkar i Sverige, vi är trots allt inte riktigt likadana.
Viktigt att tänka på är dock att allt som finns i USA/NHL inte per automatik funkar i Sverige, vi är trots allt inte riktigt likadana.
-
- Inlägg: 1067
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
- Ort: Stockholm
Re: Arenaupplevelsen
När nedre etage är fylld kan de öppna biljettförsäljning på över, annars tycker jag man kan hålla övre stängd. Det ser bättre ut i rutan och kommer upplevas mindre ödsligt på plats.
-
- Inlägg: 843
- Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18
Re: Arenaupplevelsen
TikTok är ju populärt bland de yngre, så kanske dance cam skulle kunna funka ändå. Men det kräver ju en del infrastruktur för att sätta upp ett sådant koncept. Finns det ens kameror i arenan förutom de som används för TV-produktionen?
-
- Inlägg: 1265
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29
Re: Arenaupplevelsen
Det börjar redan utanför arenan. Man kan nästan tro man kommit till en inspelning av Mello när man närmar sig arenan där borta. Men mer coolt.
Det är drag utanför med en massa merch försäljning (finns även inne i deras shop)
Tävlingar av olika slag, tex skottramp och allt vad det nu var... och övriga märkliga händelser.
Senast nu jag var dit så åkte en lirare runt i en rullstol med dunka dunka i ryggstödet och en maskin som blåste ut såpbubblor efter. Urfånigt men på något vis ändå så upp-taggande.
Jag håller med om att det är skillnad på Amerikaner och Svenskar men skulle vara kul att få in lite mera Show till showen.
Väl inne i arenan körde de några ggr den här "Make some noise" mätaren, som nu var vidareutvecklad med infällda ord.
De har Nationalsången som är något utöver det vanliga när hela publiken drämmer i på några få ord och jublet i slutskedet.
Nyss nämnda Dance-cam vilket faktiskt var en riktig trigger, fick nästan även mig att börja röra på kroppen.
Publikaktiviteter i några av deras (ganska många) powerbreaks.
Jag kan till viss del förstå en som Wiborg som tycker det är fel att vara där sekundärt för hockeyn, men för det första är statementet fel. De är där primärt för hockeyn, det är bara det att de kommer till sina platser ganska sent oftast pga långa köer i shop och restaurangerna. När nationalsången började var det halvfullt, kanske 10000 pers. Efter ett par spelminuter var det knökfullt.
För det andra skulle det inte skada att ha en viss procent som är där för allt runtomkring. Hellre det än att deras stolar gapar tomma.
Mina tips på förslag:
1. Vi har en fin kub. Använd den till att dra igång festen mer, och mindre till reklam även om reklamen är viktig. Kisscam/Dancecam/Hugcam etc. Använd fantasin och var inte rädd för att ta ut svängarna.
2. Locka dit folk med event innan matcherna utanför/inne i arenagångarna. Familjedagarna är ett steg åt rätt väg men det ska även vara riktat till vuxna. Dessutom är dagens teman extremt tunna. Man går runt där och ser en ansiktsmålare i tysthet. Sätt lite feststämning på allt!
3. Var kreativa när matchens sponsor presenteras. En gång har det varit bra och då var det riktigt bra. James Bond tema. Firade ner sig från kuben mm.
4. Gör nåt publikvänligt i Powerbreak. I Amerant bank arena sköt de upp T-shirts med en handhållen bazooka. Givetvis till stämningshöjande musik och närbild på mottagarna.
5. I tv rutan får vi rykande färska intervjuer med tränaren inför match. Minns inte om man får ta del av den på plats? Om inte så ska det fixas direkt, och då med ljud som hörs. Spelarintervjuerna hör man ju inget av i pauserna. Annars är det en bra grej.
6. I pausen var det publiktävling, denna gång gällde det att rulla ett bildäck så nära mittlinjen som möjligt. Vi har detta ibland hemma med men allt för sällan.
7. Köp in en radiostyrd zeppelinare som åker runt bland publiken och släpp ner lotter/rabatterade kuponger till matställena/shopen eller liknande.
8. Men något som måste fixas direkt för att få dit fler stamgäster är parkeringen. Man ska inte behöva sitta i 45 minuter utan att ens behöva starta bilen. Hemskt.
Förslaget att endast sälja ut nedre etag först är nog svårt, då ingen vill ha (NHLs dyraste) platser i Tegera, närmast isen. Då kanske man väntar på att övre ska öppna, vilket den kanske aldrig gör om alla tänker så. Jag förstår idén men tror inte det är rätt väg att gå pga det. Möjligen om man kan anse de tre nedersta raderna vara sålda och öppna övre när bara de återstår?
Det är drag utanför med en massa merch försäljning (finns även inne i deras shop)
Tävlingar av olika slag, tex skottramp och allt vad det nu var... och övriga märkliga händelser.
Senast nu jag var dit så åkte en lirare runt i en rullstol med dunka dunka i ryggstödet och en maskin som blåste ut såpbubblor efter. Urfånigt men på något vis ändå så upp-taggande.
Jag håller med om att det är skillnad på Amerikaner och Svenskar men skulle vara kul att få in lite mera Show till showen.
Väl inne i arenan körde de några ggr den här "Make some noise" mätaren, som nu var vidareutvecklad med infällda ord.
De har Nationalsången som är något utöver det vanliga när hela publiken drämmer i på några få ord och jublet i slutskedet.
Nyss nämnda Dance-cam vilket faktiskt var en riktig trigger, fick nästan även mig att börja röra på kroppen.
Publikaktiviteter i några av deras (ganska många) powerbreaks.
Jag kan till viss del förstå en som Wiborg som tycker det är fel att vara där sekundärt för hockeyn, men för det första är statementet fel. De är där primärt för hockeyn, det är bara det att de kommer till sina platser ganska sent oftast pga långa köer i shop och restaurangerna. När nationalsången började var det halvfullt, kanske 10000 pers. Efter ett par spelminuter var det knökfullt.
För det andra skulle det inte skada att ha en viss procent som är där för allt runtomkring. Hellre det än att deras stolar gapar tomma.
Mina tips på förslag:
1. Vi har en fin kub. Använd den till att dra igång festen mer, och mindre till reklam även om reklamen är viktig. Kisscam/Dancecam/Hugcam etc. Använd fantasin och var inte rädd för att ta ut svängarna.
2. Locka dit folk med event innan matcherna utanför/inne i arenagångarna. Familjedagarna är ett steg åt rätt väg men det ska även vara riktat till vuxna. Dessutom är dagens teman extremt tunna. Man går runt där och ser en ansiktsmålare i tysthet. Sätt lite feststämning på allt!
3. Var kreativa när matchens sponsor presenteras. En gång har det varit bra och då var det riktigt bra. James Bond tema. Firade ner sig från kuben mm.
4. Gör nåt publikvänligt i Powerbreak. I Amerant bank arena sköt de upp T-shirts med en handhållen bazooka. Givetvis till stämningshöjande musik och närbild på mottagarna.
5. I tv rutan får vi rykande färska intervjuer med tränaren inför match. Minns inte om man får ta del av den på plats? Om inte så ska det fixas direkt, och då med ljud som hörs. Spelarintervjuerna hör man ju inget av i pauserna. Annars är det en bra grej.
6. I pausen var det publiktävling, denna gång gällde det att rulla ett bildäck så nära mittlinjen som möjligt. Vi har detta ibland hemma med men allt för sällan.
7. Köp in en radiostyrd zeppelinare som åker runt bland publiken och släpp ner lotter/rabatterade kuponger till matställena/shopen eller liknande.
8. Men något som måste fixas direkt för att få dit fler stamgäster är parkeringen. Man ska inte behöva sitta i 45 minuter utan att ens behöva starta bilen. Hemskt.
Förslaget att endast sälja ut nedre etag först är nog svårt, då ingen vill ha (NHLs dyraste) platser i Tegera, närmast isen. Då kanske man väntar på att övre ska öppna, vilket den kanske aldrig gör om alla tänker så. Jag förstår idén men tror inte det är rätt väg att gå pga det. Möjligen om man kan anse de tre nedersta raderna vara sålda och öppna övre när bara de återstår?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
- Inlägg: 634
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
- Ort: Lindesberg
Re: Arenaupplevelsen
Många bra förslag! Framförallt tycker jag att pauserna måste användas mer och visa mer intervjuer. Varför spelar man inte upp intervjuerna som går på TV? Vet inte hur det är med rättigheter, men bortsett från det så känns det som världens enklaste grej att ordna.Stjärnan skrev: ↑mån 11 nov 2024, 13:41 Det börjar redan utanför arenan. Man kan nästan tro man kommit till en inspelning av Mello när man närmar sig arenan där borta. Men mer coolt.
Det är drag utanför med en massa merch försäljning (finns även inne i deras shop)
Tävlingar av olika slag, tex skottramp och allt vad det nu var... och övriga märkliga händelser.
Senast nu jag var dit så åkte en lirare runt i en rullstol med dunka dunka i ryggstödet och en maskin som blåste ut såpbubblor efter. Urfånigt men på något vis ändå så upp-taggande.
Jag håller med om att det är skillnad på Amerikaner och Svenskar men skulle vara kul att få in lite mera Show till showen.
Väl inne i arenan körde de några ggr den här "Make some noise" mätaren, som nu var vidareutvecklad med infällda ord.
De har Nationalsången som är något utöver det vanliga när hela publiken drämmer i på några få ord och jublet i slutskedet.
Nyss nämnda Dance-cam vilket faktiskt var en riktig trigger, fick nästan även mig att börja röra på kroppen.
Publikaktiviteter i några av deras (ganska många) powerbreaks.
Jag kan till viss del förstå en som Wiborg som tycker det är fel att vara där sekundärt för hockeyn, men för det första är statementet fel. De är där primärt för hockeyn, det är bara det att de kommer till sina platser ganska sent oftast pga långa köer i shop och restaurangerna. När nationalsången började var det halvfullt, kanske 10000 pers. Efter ett par spelminuter var det knökfullt.
För det andra skulle det inte skada att ha en viss procent som är där för allt runtomkring. Hellre det än att deras stolar gapar tomma.
Mina tips på förslag:
1. Vi har en fin kub. Använd den till att dra igång festen mer, och mindre till reklam även om reklamen är viktig. Kisscam/Dancecam/Hugcam etc. Använd fantasin och var inte rädd för att ta ut svängarna.
2. Locka dit folk med event innan matcherna utanför/inne i arenagångarna. Familjedagarna är ett steg åt rätt väg men det ska även vara riktat till vuxna. Dessutom är dagens teman extremt tunna. Man går runt där och ser en ansiktsmålare i tysthet. Sätt lite feststämning på allt!
3. Var kreativa när matchens sponsor presenteras. En gång har det varit bra och då var det riktigt bra. James Bond tema. Firade ner sig från kuben mm.
4. Gör nåt publikvänligt i Powerbreak. I Amerant bank arena sköt de upp T-shirts med en handhållen bazooka. Givetvis till stämningshöjande musik och närbild på mottagarna.
5. I tv rutan får vi rykande färska intervjuer med tränaren inför match. Minns inte om man får ta del av den på plats? Om inte så ska det fixas direkt, och då med ljud som hörs. Spelarintervjuerna hör man ju inget av i pauserna. Annars är det en bra grej.
6. I pausen var det publiktävling, denna gång gällde det att rulla ett bildäck så nära mittlinjen som möjligt. Vi har detta ibland hemma med men allt för sällan.
7. Köp in en radiostyrd zeppelinare som åker runt bland publiken och släpp ner lotter/rabatterade kuponger till matställena/shopen eller liknande.
8. Men något som måste fixas direkt för att få dit fler stamgäster är parkeringen. Man ska inte behöva sitta i 45 minuter utan att ens behöva starta bilen. Hemskt.
Förslaget att endast sälja ut nedre etag först är nog svårt, då ingen vill ha (NHLs dyraste) platser i Tegera, närmast isen. Då kanske man väntar på att övre ska öppna, vilket den kanske aldrig gör om alla tänker så. Jag förstår idén men tror inte det är rätt väg att gå pga det. Möjligen om man kan anse de tre nedersta raderna vara sålda och öppna övre när bara de återstår?
Sedan mitt tycke att det är hockeyn som ska vara det primära och att jag anser att amerikanerna bara ser det som sekundärt är väl lite att jag drog det till sin spets. Kan man locka mer folk genom "jippon" och kommer dit med hockeyn som det sekundära så är det potentiella inbitna supportrar för framtiden. Har lite svårt att förklara i text hur jag tänker men det är hockeyn som ska vara det centrala och man ska inte hitta på en massa saker som inte är hockeyrelaterade för att locka folk till hockeyn. Jag vill ha en tanke på koppling till hockeyn. Till exempel, vi ska inte ha en konsert med Darin i pausen bara för att Darin-fans ska dras till arenan och sedan strunta i hockeyn. Däremot skulle Darin kunna få sjunga introlåten (hemsk tanke dock för mina egna örons skull) för att det kanske lockar fler folk till att bli intresserade av hockeyn. De går inte dit för att se en låt av Darin, det är det inte värt, men det kanske gör att är man lite halvt sugen på att någon gång se en hockeymatch kan Darin vara den lilla knuffen över kanten till att faktiskt köpa biljetter. För mina barn är popcorn knuffen de behöver för att älska hockey Förstår ni vad jag menar? Jag gör det knappt själv...
Mer tifon som innefattar sittplats är också något som jag saknat. Det var längesedan vi hade flaggtifo över hela arenan t.ex. Eller bara papperslappar att hålla upp t.ex. Halsdukens dag är ett liknande exempel som är skitbra, kör en allmän flaggdag också där man uppmanar att ta med blå och vita flaggor istället.
Håller även med om försäljning av nedre etage först, bra i teorin, tror det är värre i praktiken. Angående att platserna närmast plexit är dyrast i NHL så är väl anledningen att de verkligen är närmast plexit också och inte tre meter ifrån. Har suttit på de platserna i ena hörnet Malmö Arena och det är faktiskt ganska häftigt.
Pain is temporary, glory is forever
-
- Inlägg: 2010
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
- Ort: Stockholm
Re: Arenaupplevelsen
Mer tifon som innefattar sittplats är också något som jag saknat. Det var längesedan vi hade flaggtifo över hela arenan t.ex. Eller bara papperslappar att hålla upp t.ex. Halsdukens dag är ett liknande exempel som är skitbra, kör en allmän flaggdag också där man uppmanar att ta med blå och vita flaggor istället.
-
- Inlägg: 2080
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Re: Arenaupplevelsen
Nuvarande upplägg med sittplatser är att Mats_ume sitter på B3. Eller inte alls. Samt att säsongskort går att köpa varsomhelst. Det finns alltså en hel del säsongskort på B och väldigt många på C.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10
Re: Arenaupplevelsen
1. Dela ut vuvuzelor och handklappor till sittplats som kan nyttjas varje gång superstars sjunger om sig själva. Dessa slutas delas ut så fort superstars inser värdet av att bara sjunga enkla ramsor som alla kan känna sig hemma med. Först blir det skriverier och uppståndelse kring oväsendet och klapporna. Sedan när det blir ramsor som alla kan hänga på så blir det ett jäkla tryck.
2. Pausunderhållning: klassisk "sätt pucken i mål från halva plan" + "vem kan iförd röd tröja nå längst upp från botten till toppen på norra stå". Vinster 2 biljetter till valfri hemmamatch.
3. Gissa antal sålda korv med bröd, läsk, burgare, popcornbägare, chipspåsar, gott och blandat påse under periodpaus 1. Kostnad 10 kr per tips och vara. Vinst 2 st. korv med bröd, 2 läsk, 2 burgare, 2 popcornbägare, 2 chipspåsar och 2 gott och blandat påsar som kan hämtas i periodpaus 2 i en VIP kiosk med röd matta där utdelningen visas på kuben till tonerna av Led Zeppelins Hot Dog.
2. Pausunderhållning: klassisk "sätt pucken i mål från halva plan" + "vem kan iförd röd tröja nå längst upp från botten till toppen på norra stå". Vinster 2 biljetter till valfri hemmamatch.
3. Gissa antal sålda korv med bröd, läsk, burgare, popcornbägare, chipspåsar, gott och blandat påse under periodpaus 1. Kostnad 10 kr per tips och vara. Vinst 2 st. korv med bröd, 2 läsk, 2 burgare, 2 popcornbägare, 2 chipspåsar och 2 gott och blandat påsar som kan hämtas i periodpaus 2 i en VIP kiosk med röd matta där utdelningen visas på kuben till tonerna av Led Zeppelins Hot Dog.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
- Inlägg: 1265
- Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29
Re: Arenaupplevelsen
Pellefant drar upp ett viktigt ämne. Måste man göra narr av det så gör det till din granne eller nåt. Inte här inne.
Hoppas ovanstående var det sista.
Hoppas ovanstående var det sista.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
- Inlägg: 2080
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Re: Arenaupplevelsen
Fjodor skrev: ↑mån 11 nov 2024, 18:21 1. Dela ut vuvuzelor och handklappor till sittplats som kan nyttjas varje gång superstars sjunger om sig själva. Dessa slutas delas ut så fort superstars inser värdet av att bara sjunga enkla ramsor som alla kan känna sig hemma med. Först blir det skriverier och uppståndelse kring oväsendet och klapporna. Sedan när det blir ramsor som alla kan hänga på så blir det ett jäkla tryck.
2. Pausunderhållning: klassisk "sätt pucken i mål från halva plan" + "vem kan iförd röd tröja nå längst upp från botten till toppen på norra stå". Vinster 2 biljetter till valfri hemmamatch.
3. Gissa antal sålda korv med bröd, läsk, burgare, popcornbägare, chipspåsar, gott och blandat påse under periodpaus 1. Kostnad 10 kr per tips och vara. Vinst 2 st. korv med bröd, 2 läsk, 2 burgare, 2 popcornbägare, 2 chipspåsar och 2 gott och blandat påsar som kan hämtas i periodpaus 2 i en VIP kiosk med röd matta där utdelningen visas på kuben till tonerna av Led Zeppelins Hot Dog.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Inlägg: 2080
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
-
- Inlägg: 2080
- Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43
Re: Arenaupplevelsen
Narr-cam.
Man är alltid omgiven av idioter oavsett var man sitter. Narra din granne!
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: mån 11 nov 2024, 19:12
Re: Arenaupplevelsen
Här är några tankar hur vi kan höja arenaupplevelsen på ett sätt som både engagerar och når bredare målgrupper, samtidigt som vi bevarar den genuina hockeykulturen, utan att förvandla det till ett vuxendisco:
Utveckla en arenaapp för interaktivitet och engagemang
Statistik och highlights: I appen kan supportrar följa statistik i realtid. Möjlighet att följa spelardata och få uppdateringar kring matchen direkt i telefonen. Även efter matchen med ex klipp från presskonferens.
LIF-TV och live-uppdateringar: Tillhandahåll live-uppdateringar och klipp med till exempel intervjuer med spelare och tränare. Gör dessa tillgängliga för supportrar som vill följa matchen på djupet.
Tävlingar med priser och upplevelser: Skapa tävlingar som är interaktiva och exklusiva för de som använder appen. Priser kan vara matchbiljetter, träffar med spelare eller signerade tröjor.
Mediakuben som engagerande nav
Spelarintervjuer i periodpaus: Använd mediakuben för att visa intervjuer med spelare och tränare under periodpauser, så att supportrar får en känsla av närhet till laget. Antingen från sändande bolag eller egenproducerat.
Omröstningar i arenan: Låt supportrar delta i omröstningar via appen om matchens bästa spelare eller andra publikfrågor, vars resultat kan visas i realtid på mediakuben.
Sociala medier-inslag: Använd en särskild hashtag där bilder från supportrar på läktaren kan synas på mediakuben. Detta skapar en känsla av gemenskap och uppmuntrar supportrarna att delta aktivt.
Historiska inslag: Lyft vår historia med korta inslag om stolta ögonblick eller gamla profiler under pauser och spelavbrott, för att stärka banden till klubbens arv.
Stämningsskapande effekter och klackens ledning
Belysning och specialeffekter: Skapa atmosfär genom att använda rök, pyro och ljus när laget äntrar isen eller när viktiga mål görs. Dessa effekter kan höja spänningen utan att kännas som en överdriven show.
Atmosfär och ljudnivå: Samarbeta med klacken för att hålla stämningen hög. Under matchen och vid slutforceringar får klacken ta ledningen, medan DJ:n kan skapa mer subtil atmosfär under kortare matchavbrott och periodpauser.
Engagera sittplats: Uppmuntra sittplats att delta i tifon och skapa samhörighet över hela arenan.
Hållbarhet och socialt ansvarstagande
Miljövänliga initiativ: Tillämpa hållbara lösningar i arenan, som återvinningstationer, återanvändbara muggar och säkerställ lokala leverantörer av mat och dryck. Skapa också tydlig information om hållbarhetsarbetet i arenan för att engagera miljömedvetna supportrar.
Välgörenhetskvällar: Anordna matcher som stöttar välgörenhetsorganisationer. En del av biljettintäkterna kan ex gå till goda ändamål, och under matchen kan organisationerna få möjlighet att informera om sitt arbete.
Familjevänliga aktiviteter och barnfokus
Lek- och spelzoner: Inrätta en zon med spel och aktiviteter där barn kan leka innan matchen och under pauser. Detta kan inkludera enkla hockeyspel, måltävlingar och maskot-besök.
Selfie-stationer: Skapa selfie-stationer med lagets färger och maskotar där barn (och vuxna) kan ta bilder. Detta skapar ett roligt minne från matchdagen.
Barnens hedersgäst: Låt ett barn få vara ”Matchens hedersgäst” och sitta på en hedersplats, samt få sitt namn uppropat och synas på storbildsskärmen. Detta är en fin gest som gör upplevelsen personlig och speciell för familjer.
Souvenirkit för barn: Erbjud små kit med till exempel kepsar, klistermärken eller autografblock som barn kan få eller köpa till ett förmånligt pris.
Turer bakom kulisserna: Ge barn och deras familjer möjlighet att få en guidad tur bakom kulisserna för att se omklädningsrum, ismaskiner och annan spännande utrustning.
Sammanfattning
Förhoppningsvis kan vi skapa en uppslukande och genuin upplevelse som respekterar lagets identitet och hockeykulturen, samtidigt som vi engagerar en bred publik och lockar in nya generationer av supportrar.
Vi behöver inte göra som Frölunda med flera och köra ”Kisscam”, ”Dancecam”, ”noice-meter”, ”Sweeeeet caroline”. Vi är det finaste svensk hockey har och behöver leda med värdighet.
Utveckla en arenaapp för interaktivitet och engagemang
Statistik och highlights: I appen kan supportrar följa statistik i realtid. Möjlighet att följa spelardata och få uppdateringar kring matchen direkt i telefonen. Även efter matchen med ex klipp från presskonferens.
LIF-TV och live-uppdateringar: Tillhandahåll live-uppdateringar och klipp med till exempel intervjuer med spelare och tränare. Gör dessa tillgängliga för supportrar som vill följa matchen på djupet.
Tävlingar med priser och upplevelser: Skapa tävlingar som är interaktiva och exklusiva för de som använder appen. Priser kan vara matchbiljetter, träffar med spelare eller signerade tröjor.
Mediakuben som engagerande nav
Spelarintervjuer i periodpaus: Använd mediakuben för att visa intervjuer med spelare och tränare under periodpauser, så att supportrar får en känsla av närhet till laget. Antingen från sändande bolag eller egenproducerat.
Omröstningar i arenan: Låt supportrar delta i omröstningar via appen om matchens bästa spelare eller andra publikfrågor, vars resultat kan visas i realtid på mediakuben.
Sociala medier-inslag: Använd en särskild hashtag där bilder från supportrar på läktaren kan synas på mediakuben. Detta skapar en känsla av gemenskap och uppmuntrar supportrarna att delta aktivt.
Historiska inslag: Lyft vår historia med korta inslag om stolta ögonblick eller gamla profiler under pauser och spelavbrott, för att stärka banden till klubbens arv.
Stämningsskapande effekter och klackens ledning
Belysning och specialeffekter: Skapa atmosfär genom att använda rök, pyro och ljus när laget äntrar isen eller när viktiga mål görs. Dessa effekter kan höja spänningen utan att kännas som en överdriven show.
Atmosfär och ljudnivå: Samarbeta med klacken för att hålla stämningen hög. Under matchen och vid slutforceringar får klacken ta ledningen, medan DJ:n kan skapa mer subtil atmosfär under kortare matchavbrott och periodpauser.
Engagera sittplats: Uppmuntra sittplats att delta i tifon och skapa samhörighet över hela arenan.
Hållbarhet och socialt ansvarstagande
Miljövänliga initiativ: Tillämpa hållbara lösningar i arenan, som återvinningstationer, återanvändbara muggar och säkerställ lokala leverantörer av mat och dryck. Skapa också tydlig information om hållbarhetsarbetet i arenan för att engagera miljömedvetna supportrar.
Välgörenhetskvällar: Anordna matcher som stöttar välgörenhetsorganisationer. En del av biljettintäkterna kan ex gå till goda ändamål, och under matchen kan organisationerna få möjlighet att informera om sitt arbete.
Familjevänliga aktiviteter och barnfokus
Lek- och spelzoner: Inrätta en zon med spel och aktiviteter där barn kan leka innan matchen och under pauser. Detta kan inkludera enkla hockeyspel, måltävlingar och maskot-besök.
Selfie-stationer: Skapa selfie-stationer med lagets färger och maskotar där barn (och vuxna) kan ta bilder. Detta skapar ett roligt minne från matchdagen.
Barnens hedersgäst: Låt ett barn få vara ”Matchens hedersgäst” och sitta på en hedersplats, samt få sitt namn uppropat och synas på storbildsskärmen. Detta är en fin gest som gör upplevelsen personlig och speciell för familjer.
Souvenirkit för barn: Erbjud små kit med till exempel kepsar, klistermärken eller autografblock som barn kan få eller köpa till ett förmånligt pris.
Turer bakom kulisserna: Ge barn och deras familjer möjlighet att få en guidad tur bakom kulisserna för att se omklädningsrum, ismaskiner och annan spännande utrustning.
Sammanfattning
Förhoppningsvis kan vi skapa en uppslukande och genuin upplevelse som respekterar lagets identitet och hockeykulturen, samtidigt som vi engagerar en bred publik och lockar in nya generationer av supportrar.
Vi behöver inte göra som Frölunda med flera och köra ”Kisscam”, ”Dancecam”, ”noice-meter”, ”Sweeeeet caroline”. Vi är det finaste svensk hockey har och behöver leda med värdighet.