2024-11-16 Lördag 18:00 Timrå - Leksand 3-2 str
-
Re: 2024-11-16 Lördag 18:00 Timrå - Leksand 3-2 str
Jag tjatar ofta om att räddningsprocenten är statistiskt som tillhör laget i allmänhet mer än målvakt i synnerhet. Igår var ett bra exempel.
Hellsten räddade 35 skott. Juel 29.
Hellsten fick 92,11%. Juel 93,55%.
Hade vi inte haft sådana klappkassa straffläggare (målskyttar i stort) hade det i stället sett ut;
Hellsten 94,87% Juel 90,63%
Man kan visserligen vända på det och säga att Hellsten lika väl hade kunnat rädda nått skott mer. Men vad tjänar det till om vi inte kan göra mål.
Hade vi inte haft sådana klappkassa straffläggare (målskyttar i stort) hade det i stället sett ut;
Man kan visserligen vända på det och säga att Hellsten lika väl hade kunnat rädda nått skott mer. Men vad tjänar det till om vi inte kan göra mål.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Straffar borde ju vara en egen procentsiffra kan jag tycka och inte räknas in i den vanliga räddningsprocenten, det blir ju lite missvisande.
-
Instämmer, speciellt eftersom bara den avgörande straffen och inga straffräddningar räknas in i räddningsstatistiken. Lika märkligt att avgörande straff ger målskytten ett mål i målkolumnen men inte de andra straffmålen.
-
Ja, det finns mycket man kan säga om statistik. Särskilt när den används för att bevisa om enskilda spelare är bra eller inte för att ”bevisa” sitt tyckande. Och jag säger inte att jag aldrig faller i den fällan, men tycker att lagstatistik är betydligt mer intressant. Exempelvis effektivitet och där tyder den på varför vi inte är högre upp i tabellen. Vi är helt enkelt underligt veka att få utdelning på de skott vi skyfflar iväg på motståndarmålet.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Som ni och Gösen påpekar är just statistik från straffläggningar den mest bisarra, särskilt för målvakter. Deras totala statistik påverkas fruktansvärt orättvist på det sätt som den nu är.bjernagris skrev: ↑sön 17 nov 2024, 09:22Instämmer, speciellt eftersom bara den avgörande straffen och inga straffräddningar räknas in i räddningsstatistiken. Lika märkligt att avgörande straff ger målskytten ett mål i målkolumnen men inte de andra straffmålen.
-
- Hriviks missade möjlighet fram till 2-3 förföljer mig.
- Om någon ser om matchen idag (jag vet att en del brukar göra det) får denne gärna protokollföra samtliga klara målchanser som sumpades. Redovisa sedan namnen och hur många möjligheter de brände.
- Ett protokoll ur minnet går också bra. Själv missade jag för mycket av matchen. Dock noterade jag storsyndaren Vejdemo vid ett par tillfällen. Samt Karlberg x2 i ett och samma byte. Och som sagt: Hrivik i slutminuten.
- Häng ut målsumparna som målvakter brukar hängas ut. Hang 'em high när de inte hänger dit pucken.
- Om någon ser om matchen idag (jag vet att en del brukar göra det) får denne gärna protokollföra samtliga klara målchanser som sumpades. Redovisa sedan namnen och hur många möjligheter de brände.
- Ett protokoll ur minnet går också bra. Själv missade jag för mycket av matchen. Dock noterade jag storsyndaren Vejdemo vid ett par tillfällen. Samt Karlberg x2 i ett och samma byte. Och som sagt: Hrivik i slutminuten.
- Häng ut målsumparna som målvakter brukar hängas ut. Hang 'em high när de inte hänger dit pucken.
-
Sniper skrev: ↑sön 17 nov 2024, 12:08 - Hriviks missade möjlighet fram till 2-3 förföljer mig.
Problemet är att du kan välja nästan valfri spelare. Den känsla jag har är dock att Peter, Vejdemo och Lang ligger i topp i detta med målsumpning bland forwards och Noren och Lunkan bland backarna.
Å andra sidan har Kloos och Zacke förbättrat sig avsevärt. Skulle önska att Elvenes gick mer på egna avslut. Han har ett inte oävet handledsskott och det skulle nog överraska målvakterna om han gick på avslut själv ibland.
Defensivt får finnarna med rätta kritik för allt för mycket fipplande med pucken och hårresande felpass, som jag dock tycker minskat. Är dock mer förvånad över Noren och Lunkan. De går bort sig fullständigt i placeringsspelet i match efter match, men klarar sig från lika mycket kritik som finnarna får. Men även Lunkan och Noren har börjat skärpa till sig.
-
-
...man kan ju förlåta målsumparna som i alla fall gör ett mellan varven i andra matcher, men somliga är ju mer eller mindre notoriska. Kan någon dessutom förklara orsaken till att Lang plötsligt när han kommer till landlaget blir en poäng- och målgörarmaskin, vad skiljer från i Leksand?
Såklart är han omgiven av bättre spelare, men är det så enkelt eller är det så att dessa spelare har en viss spelstil som kompletterar Lang på något speciellt sätt, eller är det så att Lang höjer sig och är mer motiverad när han hamnar i landslaget. Tänk om vi kunde få honom att bli denna poäng- och målmaskin även i Leksand.
Såklart är han omgiven av bättre spelare, men är det så enkelt eller är det så att dessa spelare har en viss spelstil som kompletterar Lang på något speciellt sätt, eller är det så att Lang höjer sig och är mer motiverad när han hamnar i landslaget. Tänk om vi kunde få honom att bli denna poäng- och målmaskin även i Leksand.
-
Han kanske passar bättre mot landslag där det inte är lika uppstyrt i försvaret.Pellefant skrev: ↑sön 17 nov 2024, 20:50 ...man kan ju förlåta målsumparna som i alla fall gör ett mellan varven i andra matcher, men somliga är ju mer eller mindre notoriska. Kan någon dessutom förklara orsaken till att Lang plötsligt när han kommer till landlaget blir en poäng- och målgörarmaskin, vad skiljer från i Leksand?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Slumpen kan vara inblandad, men han kanske ges större ytor i landslaget. I SHL känner alla till hans snabbhet och kvicka vändningar och ligger nära.Pellefant skrev: ↑sön 17 nov 2024, 20:50 ...man kan ju förlåta målsumparna som i alla fall gör ett mellan varven i andra matcher, men somliga är ju mer eller mindre notoriska. Kan någon dessutom förklara orsaken till att Lang plötsligt när han kommer till landlaget blir en poäng- och målgörarmaskin, vad skiljer från i Leksand?
-
Jag tycker ju att straffarna ska strykas helt ur statistiken. Man kan rädda hundra straffar och ändå få noll räddningar. Man kan dessutom sätta hundra straffar och få noll mål. Ska man hårddra det tycker jag att straffar ska tas bort helt och även förlängningen. Tre poäng vid vinst, en poäng vid oavgjort och inga extrapoäng. Då lär det blir mer fart i slutet på matcherna istället för lag som väntar in förlängning.Gösen skrev: ↑sön 17 nov 2024, 08:10 Jag tjatar ofta om att räddningsprocenten är statistiskt som tillhör laget i allmänhet mer än målvakt i synnerhet. Igår var ett bra exempel.
Fast han kommer ju till lägen i SHL så enda skillnaden är att puckarna går i mål i landslaget. Jag tror inte han skjuter i magen i målvakten för att Hrivíks passning var sämre än Fribergs...Stjärnan skrev: ↑sön 17 nov 2024, 21:01Han kanske passar bättre mot landslag där det inte är lika uppstyrt i försvaret.Pellefant skrev: ↑sön 17 nov 2024, 20:50 ...man kan ju förlåta målsumparna som i alla fall gör ett mellan varven i andra matcher, men somliga är ju mer eller mindre notoriska. Kan någon dessutom förklara orsaken till att Lang plötsligt när han kommer till landlaget blir en poäng- och målgörarmaskin, vad skiljer från i Leksand?
Första tio minuterna var riktigt jäkla bra i lördags, sedan tar Timrå över spelet i stort sett hela matchen. Men känslan är ändå att man skapar minst lika mycket som Timrå med många spelvändningar och är ju inte konstant tillbakatryckta. Man skapar en del zontid själva också och kunde lika gärna ha tagit tre poäng som noll poäng. Sedan sista fem och hela förlängningen så är man det klart bättre laget igen och var nära ett par mål till. Helt ok match som helhet även om man behöver ta till vara på de lägen man skapar. Hellsten riktigt bra i målet och sedan tycker jag många spelare får oförtjänt mycket skit som Hrivík, Rindell och Lyytinen. Jag tycker alla tre av dessa tar steg framåt och börjar hitta in i det. Vill se mer av Elvenes, Vejdemo och Cehlárik, de behöver steppa upp lite, men december är väl deras månad?
Pain is temporary, glory is forever
-
Problemet med Rindell är hans knäckta självförtroende. Ursprungligen har han något som närmast kan beskrivas som grandios självbild - som förstärkes ytterligare när tränarna tydligen lät honom göra som han vill, enligt FK-artikel på försäsongen - men allt föll samman när han petades. När han sedan kom tillbaka spelade han mycket försiktigare. Vårdat men ängsligt. Puckstirrare i tidsnöd. Vad blev det av det vi värvade honom för? Hur ska han kunna leda pp och härska vid blå i andra spelformer när han saknar auktoritet och självförtroende? Kan han hitta tillbaka till ett oförskräckt spel utan att för den skull vara en ständig fara bakåt?(...) och sedan tycker jag många spelare får oförtjänt mycket skit som Hrivík, Rindell och Lyytinen. Jag tycker alla tre av dessa tar steg framåt och börjar hitta in i det.
-
Bryt ner och bygg upp?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Varför spelade inte Östman? Har helt missat.