Tack.
-
Tack.
Efter snart tolv års aktersegling i kölvattnet av Färjan (och gamla forumet) är det nu dags att mönstra på. Ja det stämmer. Jag har under lång tid legat och lurat i vassen och i tystnad spökläst varenda rad som skrivits här ända sedan 2013.
Med detta första inlägg vill jag säga tack för att ni har funnits där för mig. Kanske inte först och främst som ett fartyg, utan snarare som en fyrbåk som gjort det lättare att navigera på detta känslomässigt böljande blåvita hav.
Jag vet, tolv år är lång tid utan att ge sig till känna. Jag är nog lite som Beiga kunden i Macken, i brist på andra jämförbara karaktärer i Rederiet. Har jag scenskräck? Inte alls, men jag väger mina ord noggrant både en och tre gånger och är mer av en observerare än en snackis. För observerat ett och annat under mina år, det har jag gjort.
- Jag var med redan när Sniper gjorde sitt första inlägg.
- Jag var med när E-tuna Leksing föga blygsamt deklarerade att Kruse inte skulle få några julkort av honom.
- Jag var med när Stiv bad alla att Dra. Åt. Helvete.
- Jag var med när Vitblå betedde sig som en första klassens rövhatt.
- Jag var med när Gösen kastade sin padda genom fönstret.
- Jag var med när någon forummedlem, vars namn jag tyvärr har glömt, försvarade Lashoff med en dåres envishet.
Men hur mycket jag än har varit med så är det inte i närheten av lika mycket som ni har varit med mig.
- Ni var med mig efter den lyckosamma kvalserien mot Rögle 2013, då det var en härlig känsla att kunna gå in här, i mitt nyfunna hörn av Internet, och ta del av firandet.
- Ni var med mig under en semesteröverfart över Cooksundet 2014 då det kändes viktigare att kika in här på en svajig wifi-lina och läsa om hur det hade sett ut mot Frölunda, än att titta på utsikten.
- Ni var med mig under matchtröjan, som jag hade dragit över huvudet, i bilen under den fyra timmar långa hemresan efter sista matchen mot Malmö 2015 (nej jag körde inte).
- Ni var med mig efter serien mot Modo 2016, i ett febrilt försökt hålla mig vaken under första natten på BB med min förstfödda i famnen, eftersom jag som ängslig förstagångsförälder var livrädd att lägga ned honom.
- Ni var med mig när jag stängde av TVn under de sista minuterna mot Mora 2017, och istället gick in på forumet för att påbörja ännu en sorgeprocess.
- Ni var med mig när jag hade ett glas champagne i handen hemma i soffan när August Berg hade gjort mål mot Mora 2019.
Men det är inte bara hockeyrelaterade ting ni har förgyllt mitt liv med, utan även livsvisdom och annan kunskap.
- Sniper är skyldig till att jag blivit Oppigårds största fanboy, att min cykel står kvar i källaren istället för att användas, samt min insikt att det aldrig finns en tillräckligt långsökt parallell att dra till en korv inhandlad i Högdalen (ej orsak till mitt nickname dock).
- Stjärnan har flera gånger fått mig ta fram löjromen ur frysen till helgen.
- Klas har lärt mig massa ord jag inte visste fanns, och att ett gitarrackord bör innehålla fler toner än ett gitarrsolo.
- Lillgud har lärt mig en ny nivå av ordbajseri.
- Wiborg har lärt mig att det aldrig är så illa som det ser ut, att aldrig agera i affekt, och att känna avsmak varje gång jag passerar Örebro.
- Wibbe har lärt mig att ens syskon faktiskt kan ha rätt.
- Gösen har lärt mig att man kan dricka utan att ha roligt.
- Grimsby har lärt mig att man inte ska läsa allt som skrivs.
- CMB har lärt mig att man ska skjuta högt i krysset, även om min fru inte alltid håller med.
Så det är med en stor portion ödmjukhet jag kliver ombord, för jag vill inte röra till den unika dynamik som finns här. Men varför nu, undrar kanske vän av ordning? Tidigare har jag känt att jag nog inte hade något att bidra med. Det vet jag inte om jag har nu heller. Men jag ville i alla fall titta in och säga tack.
Mvh Korven
Med detta första inlägg vill jag säga tack för att ni har funnits där för mig. Kanske inte först och främst som ett fartyg, utan snarare som en fyrbåk som gjort det lättare att navigera på detta känslomässigt böljande blåvita hav.
Jag vet, tolv år är lång tid utan att ge sig till känna. Jag är nog lite som Beiga kunden i Macken, i brist på andra jämförbara karaktärer i Rederiet. Har jag scenskräck? Inte alls, men jag väger mina ord noggrant både en och tre gånger och är mer av en observerare än en snackis. För observerat ett och annat under mina år, det har jag gjort.
- Jag var med redan när Sniper gjorde sitt första inlägg.
- Jag var med när E-tuna Leksing föga blygsamt deklarerade att Kruse inte skulle få några julkort av honom.
- Jag var med när Stiv bad alla att Dra. Åt. Helvete.
- Jag var med när Vitblå betedde sig som en första klassens rövhatt.
- Jag var med när Gösen kastade sin padda genom fönstret.
- Jag var med när någon forummedlem, vars namn jag tyvärr har glömt, försvarade Lashoff med en dåres envishet.
Men hur mycket jag än har varit med så är det inte i närheten av lika mycket som ni har varit med mig.
- Ni var med mig efter den lyckosamma kvalserien mot Rögle 2013, då det var en härlig känsla att kunna gå in här, i mitt nyfunna hörn av Internet, och ta del av firandet.
- Ni var med mig under en semesteröverfart över Cooksundet 2014 då det kändes viktigare att kika in här på en svajig wifi-lina och läsa om hur det hade sett ut mot Frölunda, än att titta på utsikten.
- Ni var med mig under matchtröjan, som jag hade dragit över huvudet, i bilen under den fyra timmar långa hemresan efter sista matchen mot Malmö 2015 (nej jag körde inte).
- Ni var med mig efter serien mot Modo 2016, i ett febrilt försökt hålla mig vaken under första natten på BB med min förstfödda i famnen, eftersom jag som ängslig förstagångsförälder var livrädd att lägga ned honom.
- Ni var med mig när jag stängde av TVn under de sista minuterna mot Mora 2017, och istället gick in på forumet för att påbörja ännu en sorgeprocess.
- Ni var med mig när jag hade ett glas champagne i handen hemma i soffan när August Berg hade gjort mål mot Mora 2019.
Men det är inte bara hockeyrelaterade ting ni har förgyllt mitt liv med, utan även livsvisdom och annan kunskap.
- Sniper är skyldig till att jag blivit Oppigårds största fanboy, att min cykel står kvar i källaren istället för att användas, samt min insikt att det aldrig finns en tillräckligt långsökt parallell att dra till en korv inhandlad i Högdalen (ej orsak till mitt nickname dock).
- Stjärnan har flera gånger fått mig ta fram löjromen ur frysen till helgen.
- Klas har lärt mig massa ord jag inte visste fanns, och att ett gitarrackord bör innehålla fler toner än ett gitarrsolo.
- Lillgud har lärt mig en ny nivå av ordbajseri.
- Wiborg har lärt mig att det aldrig är så illa som det ser ut, att aldrig agera i affekt, och att känna avsmak varje gång jag passerar Örebro.
- Wibbe har lärt mig att ens syskon faktiskt kan ha rätt.
- Gösen har lärt mig att man kan dricka utan att ha roligt.
- Grimsby har lärt mig att man inte ska läsa allt som skrivs.
- CMB har lärt mig att man ska skjuta högt i krysset, även om min fru inte alltid håller med.
Så det är med en stor portion ödmjukhet jag kliver ombord, för jag vill inte röra till den unika dynamik som finns här. Men varför nu, undrar kanske vän av ordning? Tidigare har jag känt att jag nog inte hade något att bidra med. Det vet jag inte om jag har nu heller. Men jag ville i alla fall titta in och säga tack.
Mvh Korven
-
Re: Tack.
Kul att man har gjort ett sånt starkt intryck under de snar 17 år då man nästan undantagslöst tvärt emot dig börjat skriva impulsivt redan innan man tänkt tanken klart.
Välkommen och fantastisk bra första inlägg!
Du har helt klart hamnat på rätt forum!
Och kom ihåg! Man kan ha tråkigt utan att dricka också.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Gammal räv
Hej och välkommen Korven! Ser fram emot mer av dina bidrag. Jag valde att starta upp denna efterföljare till Superstars forum eftersom stämningen på det gamla forumet i slutet i mångt och mycket var en ishockeyns ekvivalent till Fredrik Lindströms magnum opus från 1995, "Ingesson", där det ofta finns en hel del distans till det som händer i och med vårt kära ishockeylag. Där Jens Nielsens stenhårda slagskott i stolpen i ett friläge med öppen kasse mot Frölunda 2003/04 kan diskuteras med samma kärlek som sjunde matchen mot MoDo 2016.
Denna stämning har bibehållts och dessutom utvecklats under det dryga år som Färjan existerat, inte minst för att gäddor i vassen som inte kunnat registrera sig på Superstars forum äntligen fått möjlighet att komma till tals. Jag förstår också att detta forum inte är allas "cup of tea", men smaken är väl som baken och det väl tur att det finns ytterligare ställen att skriva av sig om man nu vill göra det i en miljö med en annan sinnesstämning än den som råder på Färjan!
Denna stämning har bibehållts och dessutom utvecklats under det dryga år som Färjan existerat, inte minst för att gäddor i vassen som inte kunnat registrera sig på Superstars forum äntligen fått möjlighet att komma till tals. Jag förstår också att detta forum inte är allas "cup of tea", men smaken är väl som baken och det väl tur att det finns ytterligare ställen att skriva av sig om man nu vill göra det i en miljö med en annan sinnesstämning än den som råder på Färjan!
-
-
Tack, och hoppas glimten i walleye framgick!Gösen skrev: ↑Igår, 14:00 Kul att man har gjort ett sånt starkt intryck under de snar 17 år då man nästan undantagslöst tvärt emot dig börjat skriva impulsivt redan innan man tänkt tanken klart.
Välkommen och fantastisk bra första inlägg!
Du har helt klart hamnat på rätt forum!
Och kom ihåg! Man kan ha tråkigt utan att dricka också.
Pinsamt av mig att inte nämna dig. Du ska såklart ha det största tacket för denna reinkarnation.Mats_ume skrev: ↑Igår, 15:15 Hej och välkommen Korven! Ser fram emot mer av dina bidrag. Jag valde att starta upp denna efterföljare till Superstars forum eftersom stämningen på det gamla forumet i slutet i mångt och mycket var en ishockeyns ekvivalent till Fredrik Lindströms magnum opus från 1995, "Ingesson", där det ofta finns en hel del distans till det som händer i och med vårt kära ishockeylag. Där Jens Nielsens stenhårda slagskott i stolpen i ett friläge med öppen kasse mot Frölunda 2003/04 kan diskuteras med samma kärlek som sjunde matchen mot MoDo 2016.
Du menar att citera flera inlägg va?
-
Jag har inte riktigt tiden att bidra här så mycket men måste ändå ta tillfället att välkomna dig till forumet och säga att jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Även jag var en flitig läsare av inläggen på Superstarsforumet men fick aldrig tummen ur att registrera mig (det gick väl förresten inte ens under senare år) förrän Färjan sjösattes. Och Färjan är ett fantastiskt forum! Sniper, Gösen m.fl.:s alster har jag läst så till den mildra grad att det ibland känts som att jag känt dem. Den humor och självdistans som kännetecknar många inlägg här har ofta hjälpt mig att bibehålla mitt intresse för Leksands IF under tider när laget svikit och de "officiella" supportrarna haft en inställning som varit svår att känna sympati med. Så välkommen Korven och tack Färjan!
Till sist, hur ställer du dig i färgfrågan?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Välkomnad och eventuellt avtackad i samma inlägg?Wittgenstein skrev: ↑Idag, 10:39 välkommen Korven och tack Färjan!
-
Så skulle det kunna bli. Här på färjan måste vi alla, förr eller senare, bekänna färg. I Korvens fall skedde det förr.Gösen skrev: ↑Idag, 11:05Välkomnad och eventuellt avtackad i samma inlägg?Wittgenstein skrev: ↑Idag, 10:39 välkommen Korven och tack Färjan!
-
Så var det! Det var därför jag fick upp Isidor och Isildur i skallen, men det kändes inte helt rätt.
Jag måste erkänna att jag är kluven i frågan, utan att ta hänsyn till var olika falanger står. Jag började följa Leksands IF i slutet på 90-talet, precis i brytpunkten när det gula fasades ut. Så mina första souvenirer som barn hade gula inslag, men mina första egna minnen av laget var bara blåvita. Jag älskade att det gula kom tillbaka inför senaste SHL-återkomsten. Men båda versionerna är "mitt" Leksands IF för mig, så jag vete tusan. Samtidigt har jag alltid sett med förakt på FBK och SSK där ingen verkar veta vilka färger de har. Kluven, som sagt.
#ettickesvarärocksåettsvar
-
Det var bara en bonus, det viktigaste är aversionen mot Örebro
Fast där handlar det ju om att man byter färgskalan på hela dräkten, inte bara några detaljer. Jag älskar det gula, men jag skulle lika mycket hata det om det blev en dominerande färg. För mig ska Leksand vara vitt och blått och det gula tillföra något litet extra varken mer eller mindre. Jag är uppväxt med minnen av Per-Erik Eklund och Jonas Bergqvist m
.fl. i tröjorna med gula detlajer, de utan gula detaljer är något jag förknippar med HA och lindansande.
Sedan ifall man ska prata om lag som byter färg helt så är Växjö också ett lag som helt bytte färg (och logga) när de gick upp i SHL och även Malmö har bytt både färg och logga. Örebro är också ett lag som har annan färg och logga men där är det ju konkurser och lite sånt inblandat så det är kanske lite mer förlåtande då de började om med Örebro HC som sedan blev Örebro HK (men likförbannat sjunger klacken ÖIK till och från) och då skaffade SHLs fulaste logga genom tiderna. Något mer lag som bytt färg i SHL?
Pain is temporary, glory is forever
-
Det är sant, det gula funkar som kompletterande, inte dominerande.Wiborg skrev: ↑Idag, 13:44Fast där handlar det ju om att man byter färgskalan på hela dräkten, inte bara några detaljer. Jag älskar det gula, men jag skulle lika mycket hata det om det blev en dominerande färg. För mig ska Leksand vara vitt och blått och det gula tillföra något litet extra varken mer eller mindre. Jag är uppväxt med minnen av Per-Erik Eklund och Jonas Bergqvist m
.fl. i tröjorna med gula detlajer, de utan gula detaljer är något jag förknippar med HA och lindansande.
För mig personligen förknippar jag inte färgerna så mycket med det sportsliga, utan snarare med identitet och estetik. Jag började följa laget runt 97-98, och såg min första livematch -99. Mina barndomshjältar var alltså Eriksson, Nielsen, Karlberg, Hedberg, Pajen och de såg jag mest i blåvitt ställ. Eklund, Bergqvist och gult såg jag nog mest på hockeykort. Det kan alltså vara mitt intåg som var orsaken till att allt så sakteliga började gå åt helvete, snarare än avsaknaden av gult.
Med det sagt så är nog färgfrågan inte en kulle jag är beredd att dö på, eftersom båda versionerna är lika mycket Leksands IF för mig.
-
Det här är min första match på platsKorven skrev: ↑Idag, 15:03Det är sant, det gula funkar som kompletterande, inte dominerande.Wiborg skrev: ↑Idag, 13:44Fast där handlar det ju om att man byter färgskalan på hela dräkten, inte bara några detaljer. Jag älskar det gula, men jag skulle lika mycket hata det om det blev en dominerande färg. För mig ska Leksand vara vitt och blått och det gula tillföra något litet extra varken mer eller mindre. Jag är uppväxt med minnen av Per-Erik Eklund och Jonas Bergqvist m
För mig personligen förknippar jag inte färgerna så mycket med det sportsliga, utan snarare med identitet och estetik. Jag började följa laget runt 97-98, och såg min första livematch -99. Mina barndomshjältar var alltså Eriksson, Nielsen, Karlberg, Hedberg, Pajen och de såg jag mest i blåvitt ställ. Eklund, Bergqvist och gult såg jag nog mest på hockeykort. Det kan alltså vara mitt intåg som var orsaken till att allt så sakteliga började gå åt helvete, snarare än avsaknaden av gult.
Med det sagt så är nog färgfrågan inte en kulle jag är beredd att dö på, eftersom båda versionerna är lika mycket Leksands IF för mig.
https://www.shl.se/article/tqujalfr0-403dd/view
Pain is temporary, glory is forever
-
Tala för dig själv du, jag är beredd att färga den kula kullen röd...
Skämt åsido, jag tror nog, precis som ni är inne på, att vi alla är präglade av den tid under vilken vårt supporterskap växte fram. Jag gissar att de blåvita ofta är yngre än oss som ser det gula som en självklar del av LIF.
-
När polisen färglägger sina radiobilar så är det praxis att först kolla in LIFs färgskalaWittgenstein skrev: ↑Idag, 15:38Tala för dig själv du, jag är beredd att färga den kula kullen röd...
Skämt åsido, jag tror nog, precis som ni är inne på, att vi alla är präglade av den tid under vilken vårt supporterskap växte fram. Jag gissar att de blåvita ofta är yngre än oss som ser det gula som en självklar del av LIF.
Man får bedöma själv vilken som är snyggast.