Vi börjar bli crawlade

Användarens profilbild
Wiborg

Re: Vi börjar bli crawlade

Inlägg av Wiborg »

Pastis skrev: tor 21 nov 2024, 14:50
Mats_ume skrev: sön 15 sep 2024, 14:13
Gösen skrev: sön 15 sep 2024, 13:36 Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], Meta AI [Crawler], Open Site Explorer [Crawler] Amazon [Bot], Trendiction [Bot]
Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Facebot [Crawler], Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Meta AI [Crawler], Open Site Explorer [Crawler]

Nu är jag också uppe på sju.
Har själv sett åtta, men nu har jag gjort ett script som håller reda på rekordet. :hack: :mrgreen:
Se viewtopic.php?t=220
Är det bra eller dåligt med botar? Jag ser det bara som störande trafik men det kanske är för att scanna och få med oss i sökmotorer?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Pastis
Webbplatsadministratör

Inlägg av Pastis »

Wiborg skrev: tor 21 nov 2024, 15:29
Mats_ume skrev: sön 15 sep 2024, 14:13

Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Facebot [Crawler], Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Meta AI [Crawler], Open Site Explorer [Crawler]

Nu är jag också uppe på sju.
Har själv sett åtta, men nu har jag gjort ett script som håller reda på rekordet. :hack: :mrgreen:
Se viewtopic.php?t=220
Är det bra eller dåligt med botar? Jag ser det bara som störande trafik men det kanske är för att scanna och få med oss i sökmotorer?
Det är bra med tanke på att vi kan bli lättare att hitta på Internet. Samtidigt får vi ganska bra koll på antalet "riktiga" besökare, men det gäller att lägga till alla nya botar eftersom! Antalet botar ökar lavinartat och det kommer säkert att påverka Internettrafiken en hel del. Vi är bara i början på AI-utvecklingen... Mera bandbredd!
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv

Inlägg av Mats_ume »

Pastis skrev: tor 21 nov 2024, 15:59
Wiborg skrev: tor 21 nov 2024, 15:29

Se viewtopic.php?t=220
Det är bra med tanke på att vi kan bli lättare att hitta på Internet. Samtidigt får vi ganska bra koll på antalet "riktiga" besökare, men det gäller att lägga till alla nya botar eftersom! Antalet botar ökar lavinartat och det kommer säkert att påverka Internettrafiken en hel del. Vi är bara i början på AI-utvecklingen... Mera bandbredd!
För att utveckla Pastis resonemang: Den primära anledningen till att vi lägger till nya botar till "botarkivet" (som finns inbyggt i phpBB) är att botarna annars förvanskar besöksstatistiken; varje request från en bot räknas ofta som ett nytt besök om den inte är registrerad i vår databas. Den sekundära anledningen är väl att få en ögonblicksbild över vad som händer på nätet. Fler och fler av de botar som besöker oss har till syfte att använda innehållet på forumet till att träna stora språkmodeller (LLM:er), dvs AI.