Nostalgitråden

Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Själv samlar jag på svenska hockeykort. Kul hobby som dessutom hjälper en gammal man som mig när jag inte kommer ihåg gamla spelare, hur matchtröjor sett ut m.m.

Tyvärr har inga kort getts ut sedan 2014/15 (SHL) respektive 2015/16 (HA), men det finns gott om fina kortset om man är eller blir intresserad.

Finns andra med samma hobby så skriv gärna i tråden. Att samla och byta hockeykort är kul :D
Senast redigerad av Fjodor den tis 07 nov 2023, 18:54, redigerad totalt 4 gånger.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

För mig är hockeybildsnostalgi främst förknippat med den typ av äldre klistermärkeskort som byttes på skolgårdarna på 80-talet, då med målsättningen att få ett komplett album. Vad som hände med mina album, säsongerna 87-888 och 88-89 om jag minns rätt, vet jag tyvärr inte, men de är beklagligtvis sedan länge long gone.

Vid en vindsrensning hittade jag dock en bunt av den lite mer moderna varianten. Säsongen 1994-95. Jag bjuder på några godingar. Vad sägs om följande herre. Nog hade man höga förväntningar innan säsongen, men det gick inget vidare och han lämnade efter bara en säsong. Hans fortsatta relation till LIF känner vi alla till, men jag har alltid haft en känsla av att det från hans sida är med glimten i ögat.
20231014_135817.jpg
Min stora favorit det året var annars nedanstående herre. Jösses vad han var bra. Hans första säsong efter återkomsten från NHL är nog bland det mest dominanta jag sett i LIF-tröjan, eventuellt i konkurrens med Michael Ryder.
20231014_135836.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 15:49 För mig är hockeybildsnostalgi främst förknippat med den typ av äldre klistermärkeskort som byttes på skolgårdarna på 80-talet, då med målsättningen att få ett komplett album. Vad som hände med mina album, säsongerna 87-888 och 88-89 om jag minns rätt, vet jag tyvärr inte, men de är beklagligtvis sedan länge long gone.

Vid en vindsrensning hittade jag dock en bunt av den lite mer moderna varianten. Säsongen 1994-95. Jag bjuder på några godingar. Vad sägs om följande herre. Nog hade man höga förväntningar innan säsongen, men det gick inget vidare och han lämnade efter bara en säsong. Hans fortsatta relation till LIF känner vi alla till, men jag har alltid haft en känsla av att det från hans sida är med glimten i ögat.
20231014_135817.jpg
Min stora favorit det året var annars nedanstående herre. Jösses vad han var bra. Hans första säsong efter återkomsten från NHL är nog bland det mest dominanta jag sett i LIF-tröjan, eventuellt i konkurrens med Michael Ryder.
20231014_135836.jpg
Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 15:49 För mig är hockeybildsnostalgi främst förknippat med den typ av äldre klistermärkeskort som byttes på skolgårdarna på 80-talet, då med målsättningen att få ett komplett album. Vad som hände med mina album, säsongerna 87-888 och 88-89 om jag minns rätt, vet jag tyvärr inte, men de är beklagligtvis sedan länge long gone.

Vid en vindsrensning hittade jag dock en bunt av den lite mer moderna varianten. Säsongen 1994-95. Jag bjuder på några godingar. Vad sägs om följande herre. Nog hade man höga förväntningar innan säsongen, men det gick inget vidare och han lämnade efter bara en säsong. Hans fortsatta relation till LIF känner vi alla till, men jag har alltid haft en känsla av att det från hans sida är med glimten i ögat.

20231014_135817.jpg

Min stora favorit det året var annars nedanstående herre. Jösses vad han var bra. Hans första säsong efter återkomsten från NHL är nog bland det mest dominanta jag sett i LIF-tröjan, eventuellt i konkurrens med Michael Ryder.

20231014_135836.jpg
Snygga kort från klassiska Leaf 94/95! Mitt minne är att Lusth inte var dålig denna säsong. Däremot var det nog den säsong han var som minst elak på planen. Sedan var ju varken han eller backkollegan Jergus Baca de mest konstruktiva backar man sett i Leksand, men nog saknar jag dessa backtyper.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Just det, det var samma år som Jergus, en back som jag minns som oerhört trög och långsam. I offensiven hade vi värvat Andy Schneider som inte heller levde upp till förväntningarna. NHL-strejk ledde till NHL-förstärkningar, och Tuffe-Uffe gjorde några matcher i leksandströjan. Eller blandar jag ihop säsongerna?

Nu går jag helt utanför ämnet, men det kanske kan accepteras en kväll som denna när lite nostalgi kan erbjuda en flykt från nutiden.

Baca och Schneider utgör väl nästan undantagen när det gäller importer under 90-talet, för visst levde många importer upp till förväntningarna då? Greg Parks, vilken lirare han var! Jag minns en intervju när han påbörjat en tränarkarriär där han talade sig varm om tiden i Leksand. Minns att jag hoppades att han skulle återvända som tränare. Sen gick han plötsligt bort i alltför tidig ålder. Någon som vet vad som hände?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Jerguš Bača gjorde för övrigt ett riktigt snyggt mål i World Cup 1996: https://www.youtube.com/watch?v=3vhgQ7oFFh4
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 21:13Greg Parks, vilken lirare han var! Jag minns en intervju när han påbörjat en tränarkarriär där han talade sig varm om tiden i Leksand. Minns att jag hoppades att han skulle återvända som tränare. Sen gick han plötsligt bort i alltför tidig ålder. Någon som vet vad som hände?
Greg passed away peacefully with loved ones by his side https://www.legacy.com/us/obituaries/le ... d=43073736
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 21:13 Just det, det var samma år som Jergus, en back som jag minns som oerhört trög och långsam. I offensiven hade vi värvat Andy Schneider som inte heller levde upp till förväntningarna. NHL-strejk ledde till NHL-förstärkningar, och Tuffe-Uffe gjorde några matcher i leksandströjan. Eller blandar jag ihop säsongerna?

Nu går jag helt utanför ämnet, men det kanske kan accepteras en kväll som denna när lite nostalgi kan erbjuda en flykt från nutiden.

Baca och Schneider utgör väl nästan undantagen när det gäller importer under 90-talet, för visst levde många importer upp till förväntningarna då? Greg Parks, vilken lirare han var! Jag minns en intervju när han påbörjat en tränarkarriär där han talade sig varm om tiden i Leksand. Minns att jag hoppades att han skulle återvända som tränare. Sen gick han plötsligt bort i alltför tidig ålder. Någon som vet vad som hände?
Andy Schneider var ändå rätt hyfsad, precis som Richard Kroom (tror jag han hette) som kom något år efter om inte minnet sviker. Greg Parks var en härlig lirare, men så jobbigt att se han i Brynäs.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Fjodor skrev: lör 14 okt 2023, 22:44
Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 21:13 Just det, det var samma år som Jergus, en back som jag minns som oerhört trög och långsam. I offensiven hade vi värvat Andy Schneider som inte heller levde upp till förväntningarna. NHL-strejk ledde till NHL-förstärkningar, och Tuffe-Uffe gjorde några matcher i leksandströjan. Eller blandar jag ihop säsongerna?

Nu går jag helt utanför ämnet, men det kanske kan accepteras en kväll som denna när lite nostalgi kan erbjuda en flykt från nutiden.

Baca och Schneider utgör väl nästan undantagen när det gäller importer under 90-talet, för visst levde många importer upp till förväntningarna då? Greg Parks, vilken lirare han var! Jag minns en intervju när han påbörjat en tränarkarriär där han talade sig varm om tiden i Leksand. Minns att jag hoppades att han skulle återvända som tränare. Sen gick han plötsligt bort i alltför tidig ålder. Någon som vet vad som hände?
Andy Schneider var ändå rätt hyfsad, precis som Richard Kroom (tror jag han hette) som kom något år efter om inte minnet sviker. Greg Parks var en härlig lirare, men så jobbigt att se han i Brynäs.
Kroom var tidigare. Tomas Jonsson fick med sig Kroom när han återvände från sitt NHL-äventyr. 91?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 22:52
Fjodor skrev: lör 14 okt 2023, 22:44
Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 21:13 Just det, det var samma år som Jergus, en back som jag minns som oerhört trög och långsam. I offensiven hade vi värvat Andy Schneider som inte heller levde upp till förväntningarna. NHL-strejk ledde till NHL-förstärkningar, och Tuffe-Uffe gjorde några matcher i leksandströjan. Eller blandar jag ihop säsongerna?

Nu går jag helt utanför ämnet, men det kanske kan accepteras en kväll som denna när lite nostalgi kan erbjuda en flykt från nutiden.

Baca och Schneider utgör väl nästan undantagen när det gäller importer under 90-talet, för visst levde många importer upp till förväntningarna då? Greg Parks, vilken lirare han var! Jag minns en intervju när han påbörjat en tränarkarriär där han talade sig varm om tiden i Leksand. Minns att jag hoppades att han skulle återvända som tränare. Sen gick han plötsligt bort i alltför tidig ålder. Någon som vet vad som hände?
Andy Schneider var ändå rätt hyfsad, precis som Richard Kroom (tror jag han hette) som kom något år efter om inte minnet sviker. Greg Parks var en härlig lirare, men så jobbigt att se han i Brynäs.
Kroom var tidigare. Tomas Jonsson fick med sig Kroom när han återvände från sitt NHL-äventyr. 91?
Där var jag ute och cyklade i minnet. 89/90 var säsongen och han hette Kromm inte Kroom. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Fjodor den sön 15 okt 2023, 12:23, redigerad totalt 1 gång.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Där ser man, då har vi ordning på både namn och årtal nu. Kanske borde vi ha en tråd för allmän leksandsnostalgi, när andan faller på och vi behöver drömma oss tillbaka till en svunnen tid.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 12:21 Där ser man, då har vi ordning på både namn och årtal nu. Kanske borde vi ha en tråd för allmän leksandsnostalgi, när andan faller på och vi behöver drömma oss tillbaka till en svunnen tid.
Låter kul tycker jag \:d/ Jag tror jag kör igång i denna tråd och börjar med hockeykorten från 50-talet, får väl se om det finns så gamla uvar på forumet att någon har minnen att förmedla.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Då startar vi med hockeykort från Turion 1956-57.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Fortsättning Turion 1956-57
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Sista Turion 1956-57
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Vi kör Alfabilder 1957-58 också när vi ändå är igång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff