"En av den nya styrelsens första åtgärder var att samtliga spelarkontrakt och större avtal numera skall godkännas i styrelsen. Tidigare har VD haft en teckningsrätt som den nya styrelsen anser varit för generös."
Andreas Hedbom smet ut bakvägen fort som fan innan detta uppdagades... Han borde hållas skyldig till detta!
Einar Berg skrev:
Andreas Hedbom smet ut bakvägen fort som fan innan detta uppdagades... Han borde hållas skyldig till detta!
Naturligtvis spiken i kistan till hans avgång.
Men innan interims-styrelsen så tog han inga större beslut på eget bevåg. Rätt banala saker som bör ligga på VD bollades med Claes. Det blev nog ett brutalt uppvaknande att försöka lösa saker själv som han kanske inte hade kunnskap om. Speciellt inte efter att ekonomiansvarig sa upp sig.
Han, den där, "som har dubbelt så många öron som munnar" menade kanske med det uttrycket att det som går in i ett passerar lika snabbt ut genom det andra. Vad vet jag? Hannibal-gate visade sig bli den mardröm många av oss fruktade. Bääää.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Gösen skrev: Igår, 13:58
Hade vi varit här med Rosens styrelse?
Garanterat inte!
Styrelseproffs hade aldrig tillåtit detta.
Nä men det är ju känslan. Och precis detta befarade man ju när det kuppades styrelser hit och dit under årsmötes-bonanzan…..
Att en sådan stor och anrik förening kan misskötas så kapitalt övergår fanimig mitt förstånd. Hur fan kan det gå så långt?
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Gösen skrev: Igår, 13:58
Hade vi varit här med Rosens styrelse?
Garanterat inte!
Styrelseproffs hade aldrig tillåtit detta.
Nä men det är ju känslan. Och precis detta befarade man ju när det kuppades styrelser hit och dit under årsmötes-bonanzan…..
Att en sådan stor och anrik förening kan misskötas så kapitalt övergår fanimig mitt förstånd. Hur fan kan det gå så långt?
För att föreningsdemokratin (läs "hålla moringar borta") är viktigare än ekonomisk överlevnad?
Även om det största ansvaret ligger på tidigare styrelse tillsammans med Hedbom så skulle jag ändå inte vilja säga att han smiter iväg bakvägen, han blev ju tydligen tvingad iväg. Bara hålla tummarna att nuvarande styrelse och ledning kan reda ut detta och att laget levererar så pass bra att publiken strömmar till som aldrig förr.
Nu kan Sporten avslöja spelet bakom händelseförloppet innan bomben slog ner: Det var inte enbart Andreas Hedboms eget beslut att avgå.
De senaste veckorna har flera möten genomförts i Leksands IF.
Orsak: Ekonomin är körd i botten.
Både styrelser och andra intressenter har ifrågasatt skötseln av föreningen när fler och fler pusselbitar landat på bordet.
En springande punkt har varit hur klubben ska klara framtida utbetalningar till sina stjärnspelare och deras så kallade signoffbonusar.
Andra frågeställningar har handlat om hur underhållet och fastigheten tagits om hand.
I flera möten har det ifrågasatts hur klubben skötts och vem som operativt styr föreningen.
Läget har blivit allt mer pressat och akut.
Vad Sporten erfar har Andreas Hedbom till slut fått ett ultimatum av LIF-styrelsen: Antingen skulle han säga upp sig själv eller så skulle klubben ge honom sparken.
Andreas Hedbom ska då ha valt det först nämnda.
Problemen som uppstått är långt ifrån nya och går flera år bakåt i tiden.
Redan i somras, inför Leksands IF:s årsmöte, kunde Sporten avslöja att klubben var på väg mot en mångmiljonförlust på mellan sju till tio miljoner kronor.
När resultatet senare presenterades var det ännu sämre och landade på minus 11,5 miljoner kronor före skatt.
Ett par veckor senare kunde Falu-Kuriren även berätta att det fanns hård intern kritik mot Andreas Hedbom i den ideella föreningens styrelse och att flera ledamöter inte hade förtroende för honom.
En styrelsemajoritet valde trots läget att rädda kvar Andreas Hedbom på vd-posten.
När aktiebolaget sedan hade årsmöte stängdes medier ute.
På mötet presenterades en årsredovisning som gav vid handen att aktiebolaget gjort en förlust på hela 13,3 miljoner kronor – siffror som sedan friserats med hjälp av den ideella föreningen som i grunden är välmående.
Under hösten har de ekonomiska problemen fortsatt.
Den operativa ledningen har inte lyckats hitta nya intäktsströmmar eller dragit i handbromsen.
Enligt flera av varandra oberoende källor som Sporten pratat med ska bakgrunden till förändringen på vd-stolen, förutom föreningens ekonomi, även grunda sig i brister i den ekonomiska rapporteringen från Andreas Hedbom till sittande styrelser i klubben de senaste åren.
Redan i somras gick Falu-Kuriren ut med uppgifter som pekade i samma riktning – men då valde sittande ordförande, Mats Ekelund, att dementera.
– Till båda styrelserna sker det ekonomisk rapportering varje månad, så både IF och AB har kunnat följa sin ekonomi månad för månad. Att vi inte skulle ha fått någon information förrän i februari kan jag dementera, sa han då och hävdade samtidigt att båda styrelserna hade fullt förtroende för Hedbom.
Enligt uppgifter till Sporten ska dock flera styrelser i Leksands IF under de senaste åren ha saknat den fullständiga bilden av hur ekonomin faktiskt sett ut.
Nu har hela bilden klarnat och läget är akut.
Utmaningarna ligger främst i att klubben saknar pengar för de så kallade sign off-bonusarna som flera utländska spelare får när de lämnar klubben.
Under den ideella föreningens årsmöte i somras och under ”övriga frågor” fick Andreas Hedbom en direkt fråga kring signoffbonusar och möjligheten att betala ut pengarna.
Han svarade då att avsättningarna till utbetalningarna var periodiserade och att allt var i sin ordning.
Enligt uppgifter till Sporten ska det istället vara så att klubben saknar täckning för kommande utbetalningar till Stjärnspelare på runt 30 miljoner kronor.
Sporten har tidigare berättat att Carter Ashton, som lämnade i våras, hade en sådan klausul likväl som Mikael Ruohomaa.
Trots att det gått två säsonger sedan finländaren lämnat Leksand ska det fortfarande saknas pengar för att betala ut hans fordringar den dagen han beslutar sig för att lämna sin nuvarande klubb, Frölunda, och Sverige.
I nuläget har Leksand sju utländska spelare med signoff-klausuler och där pengar ska ut i framtiden.
Den ekonomiska situationen i Leksands IF är så pass ansträngd att klubben måste vidta snabba åtgärder.
Stora besparingspaket kommer att krävas för att få ekonomin på rätt köl, men det räcker inte för att lösa framtida utbetalningar.
Klubben kommer att behöva extern hjälp av samarbetspartners och supportrar för att reda upp situationen.
Under de två senaste verksamhetsåren har Leksands IF haft planer på en nyemission för att få in kapital – men det är i nuläget oklart om LIF kommer att dra det kortet.
Får klubben inte in de pengar som krävs kan det bli konkurs.
Sporten har varit i kontakt med Leksands IF:s ordförande, Andreas Gärdsback, som inte vill ge några kommenterar i nuläget men hälsar att föreningen kommer att komma med ett pressmeddelande under onsdagen.
Falu-Kuriren har gjort en intervju med Andreas Hedbom om uppgifterna, och sedan fått möjlighet att kontrollera sina citat, men återkom inte inom avtalat tid.
Senare kom ett svar och här går att läsa svaren på uppgifterna.
Under tisdagen gick Leksands IF ut med en pressrelease som sedan togs bort – men som nu finns att läsa på klubbens hemsida.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Är det bara jag som inte förstår detta?
Med tanke på historien och hur mycket fokus det har varit på ekonomi sen krisen hur kan detta ske?
Jag menar utgifterna borde man väl kunna ha koll på de är ju vad de är om inte något oväntat sker.
sen intäckterna, här brukar det ju bli en del gissande och hoppandes men publiksnittet är inte katastrof
så var har man sprungit såhär snett?
Jjax skrev: Igår, 15:15
Är det bara jag som inte förstår detta?
Med tanke på historien och hur mycket fokus det har varit på ekonomi sen krisen hur kan detta ske?
Jag menar utgifterna borde man väl kunna ha koll på de är ju vad de är om inte något oväntat sker.
sen intäckterna, här brukar det ju bli en del gissande och hoppandes men publiksnittet är inte katastrof
så var har man sprungit såhär snett?
Eller hur? Hur svårt kan det vara? LIF är väl inte första föreningen/företaget i världshistorien med en ekonomi/omsättning av likartad storlek? Måste ju finnas kompetens gällande redovisning och liknande. Hur i helvete kan man låta det gå så här långt??
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Om man har 5 avtal med sinoff bonusar som man inte har betalat ut, skriver man 2 nya då?? Jag menar.. nån gång ska det ju betalas ut och då sitter man i skiten om dom avtalen ska betalas ut sammanhängande år..
Det är att sopa problemen under mattan.