Nostalgitråden

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Ojvoj, där snackar vi rariteter. Hur såldes hockeybilder på 50-talet?

Kortet på Kromm känner jag igen. Tror det ingick i ett av de album jag samlade som liten och som jag dessvärre tappat bort. Minns också att tidningen Hockey gav ut specialnummer inför varje säsongsstart där det ibland ingick affischer, om man hade tur var det en eller två leksingar, samt samtliga lagbilder. Dessa utgjorde sedan väggprydnader i pojkrummet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

En tid då alla spelare kom från hemsocknen.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

:grin:
Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 13:59 Ojvoj, där snackar vi rariteter. Hur såldes hockeybilder på 50-talet?

Kortet på Kromm känner jag igen. Tror det ingick i ett av de album jag samlade som liten och som jag dessvärre tappat bort. Minns också att tidningen Hockey gav ut specialnummer inför varje säsongsstart där det ibland ingick affischer, om man hade tur var det en eller två leksingar, samt samtliga lagbilder. Dessa utgjorde sedan väggprydnader i pojkrummet.
En hel del av hockeykorten förr kom i tablettaskar. Kromm bilden är från tiden när de kom som stickers till album. Albumen från början av 70-talet är fina grejer. Från 94/95 - 15/16 (Elitserien, SHL och Hockeyallsvenskan) är det ”vanliga” hockeykort. Tyvärr slutade de produceras efter 2015/16. Varken SHL eller Hockeyallsvenskan fattar tyvärr värdet med hockeykort och har satt ett så högt ”säljpris” att ingen anser sig att ha råd att producera dem.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Mats_ume skrev: sön 15 okt 2023, 14:05 En tid då alla spelare kom från hemsocknen.
Ja och när de stannade säsong efter säsong.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 12:21 Där ser man, då har vi ordning på både namn och årtal nu. Kanske borde vi ha en tråd för allmän leksandsnostalgi, när andan faller på och vi behöver drömma oss tillbaka till en svunnen tid.
Bepperiba FC startade väl 4-5 nostalgitrådar på förra forumet. Jag tycker den här tråden är en utmärkt plats för "allmän leksandsnostalgi".
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: sön 15 okt 2023, 15:50
Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 12:21 Där ser man, då har vi ordning på både namn och årtal nu. Kanske borde vi ha en tråd för allmän leksandsnostalgi, när andan faller på och vi behöver drömma oss tillbaka till en svunnen tid.
Bepperiba FC startade väl 4-5 nostalgitrådar på förra forumet. Jag tycker den här tråden är en utmärkt plats för "allmän leksandsnostalgi".
Stackars Beppe, nu behöver han inte bara sörja spelare som kommit och gått, utan även forum som förpassats till historien.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Finns det något värde i svenska hockeykort?

"...men den jag helst vill ha den saknas och det tycker jag är trist...finns det nån som har...Jonas Bergqvist?"

https://spotify.link/e70YPtXZUDb
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 15:54
Sniper skrev: sön 15 okt 2023, 15:50
Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 12:21 Där ser man, då har vi ordning på både namn och årtal nu. Kanske borde vi ha en tråd för allmän leksandsnostalgi, när andan faller på och vi behöver drömma oss tillbaka till en svunnen tid.
Bepperiba FC startade väl 4-5 nostalgitrådar på förra forumet. Jag tycker den här tråden är en utmärkt plats för "allmän leksandsnostalgi".
Stackars Beppe, nu behöver han inte bara sörja spelare som kommit och gått, utan även forum som förpassats till historien.
Beppe säger att det är okej.

Kommit har det perfekta nostalgoplåstret till alla stackars sårade och utbrända män och kvinnor som fyller 50, 60 och 70 https://www.expressen.se/kultur/cool-katt-i-stan/
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: sön 15 okt 2023, 15:58
Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 15:54
Sniper skrev: sön 15 okt 2023, 15:50
Bepperiba FC startade väl 4-5 nostalgitrådar på förra forumet. Jag tycker den här tråden är en utmärkt plats för "allmän leksandsnostalgi".
Stackars Beppe, nu behöver han inte bara sörja spelare som kommit och gått, utan även forum som förpassats till historien.
Beppe säger att det är okej.

Kommit har det perfekta nostalgoplåstret till alla stackars sårade och utbrända män och kvinnor som fyller 50, 60 och 70 https://www.expressen.se/kultur/cool-katt-i-stan/
Och via din Beppe-länk hamnade vi åter hos en Ekborg. Allt hänger ihop!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 15:56 Finns det något värde i svenska hockeykort?

"...men den jag helst vill ha den saknas och det tycker jag är trist...finns det nån som har...Jonas Bergqvist?"

https://spotify.link/e70YPtXZUDb
Ja värde finns i alla leksandskort :YMPARTY:
Exempelvis dessa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Fjodor skrev: sön 15 okt 2023, 11:51
Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 22:52
Fjodor skrev: lör 14 okt 2023, 22:44

Andy Schneider var ändå rätt hyfsad, precis som Richard Kroom (tror jag han hette) som kom något år efter om inte minnet sviker. Greg Parks var en härlig lirare, men så jobbigt att se han i Brynäs.
Kroom var tidigare. Tomas Jonsson fick med sig Kroom när han återvände från sitt NHL-äventyr. 91?
Där var jag ute och cyklade i minnet. 89/90 var säsongen och han hette Kromm inte Kroom. ;)
Richard Kromm är fastetsad hos mig eftersom första matchen jag såg efter att ha flyttat till Stockholm - och inte varit i Leksands Isstadion på typ två år - var denna:
I den första kvartsfinalen säsongen 1989/90 vinner Luleå över Leksand med 4-3 i Delfinens Ishall. Tre dagar senare väntar retur inför drygt femtusen åskådare på Leksands Isstadion. Ett segersuget Leksand kör fullkomligt över Luleå och vinner med hela 8-1. Rich Kromm svarar för tre av målen, alla inom loppet av tio minuter i tredje perioden https://hockeysverige.se/2019/07/07/nhl ... rich-kromm
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: sön 15 okt 2023, 18:15
Fjodor skrev: sön 15 okt 2023, 11:51
Wittgenstein skrev: lör 14 okt 2023, 22:52

Kroom var tidigare. Tomas Jonsson fick med sig Kroom när han återvände från sitt NHL-äventyr. 91?
Där var jag ute och cyklade i minnet. 89/90 var säsongen och han hette Kromm inte Kroom. ;)
Richard Kromm är fastetsad hos mig eftersom första matchen jag såg efter att ha flyttat till Stockholm - och inte varit i Leksands Isstadion på typ två år - var denna:
I den första kvartsfinalen säsongen 1989/90 vinner Luleå över Leksand med 4-3 i Delfinens Ishall. Tre dagar senare väntar retur inför drygt femtusen åskådare på Leksands Isstadion. Ett segersuget Leksand kör fullkomligt över Luleå och vinner med hela 8-1. Rich Kromm svarar för tre av målen, alla inom loppet av tio minuter i tredje perioden https://hockeysverige.se/2019/07/07/nhl ... rich-kromm
Tyvärr blev ju match 3 inte det som man hoppades på.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Jag kände mig nödgad att kolla upp Kromms karriär. Jag är lite för ung för att minnas detaljerna, minns bara att förväntningarna var höga innan säsongen men att det bara blev en säsong i LIF-tröjan för honom. Jag hade gissat på en rejäl flopp, men ser att han på 40 matcher gjorde 23 poäng. 20 matcher för New York Islanders säsongen innan han kom till Leksand. Och faktiskt sex matcher för samma NHL-lag säsongen efter sejouren i Elitserien. Anmärkningsvärt att han gjorde en (1) match för Islanders även säsongen 91-92, och i den enda matchen gjorde tre poäng.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

På tal om Kromm så minns jag en annan värvning med höga förväntningar, Hannu Jäärvenpää, som drog på sig tröjan 91? Eller 92? Har du kortet Fjodor?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Wittgenstein skrev: sön 15 okt 2023, 22:49 På tal om Kromm så minns jag en annan värvning med höga förväntningar, Hannu Jäärvenpää, som drog på sig tröjan 91? Eller 92? Har du kortet Fjodor?
Järvenpää, sjukt bra i finska landslaget. Inte så lyckad i Leksand, men kommer ihåg när han gjorde ett vackert mål borta mot SSK i första omgången av ”kvalserien” som bidrog till att säsongen till slut slutade i dur. En säsong som för övrigt visar att inte ens kanonbackar kan göra en säker, eller vad sägs om bl.a. Tomas Jonsson, Ricard Persson, Sigge, Limpan och Roger Johansson.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff