LIF i media

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Tomas Ros
Vem har varit den största överraskningen bland spelarna?
Hur många trodde att Marcus Karlberg skulle leda poängligan i Leksand? Han tjänar 40 papp i månaden och var tilltänkt som utfyllnad när Leksand tappade flera spelare till NHL. Nu är han den hetaste spelaren i offensiv zon i dalalaget.
Hans Abrahamsson
-
Mattias Karlsson
Vem har varit den största överraskningen bland spelarna?
1) Marcus Karlberg, (...) Det här handlar mycket om de egna personliga förväntningarna. Marcus Karlberg som kom från Borlänge i Hockeyettan för tre säsonger sedan har nu lyft till en Leksand-star. Med sina offensiva egenskaper har 24-åringen överglänst spelare som Max Veronneau, de slovakiska profilerna och Lucas Elvenes.
Jonathan Knekta
-
Simon Norberg
Vem har varit den största besvikelsen bland spelarna?
På något sätt klarar sig Leksand undan de värsta sågningarna trots att laget bjudit på en minst sagt medioker höst. I laget är Lukas Vejdemo den bland forwards som får störst förtroende av Challe Berglund. Man ska inte bara stirra sig blind på poängen när det kommer till centern, men jag förväntar mig absolut en större produktion än 3+2 på 21 matcher.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... der-hosten
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Mats_ume skrev: tis 17 dec 2024, 15:12

Undrar hur många timmar under senare delen på 90-talet man suttit på IRC och kopierat mp3or via personliga FTP-servrar? Med fast lina var man populär! Kanske dags för ftp.leksandsfarjan.se där vi kan dela Kapellets senaste alster utan att betala en krona?
:grin: 8-)

Ja då får jag så jag tiger. Man får väl börja pröjsa sin gåslever & tryffel med Finax. :mrgreen:
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Någon som har Aftonbladet plus och kan dela med sig?`

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ng-av-alla
Pain is temporary, glory is forever
fisherman

Inlägg av fisherman »

10 av 14 SHL-klubbar har haft bättre publiksiffror under hösten jämfört med samma period i fjol.

Bäst utveckling har Skellefteå.

– Det är så skönt att få ett trendbrott, säger marknadschefen Håkan Billing.

Följ ämnen
SHL Svenska hockeyligan

Följ
SHL var Sveriges mest besökta evenemang och besöksmål under fjolåret och slog ett historiskt publikrekord.

Hela 2 563 120 åskådare gick och kollade på matcherna.

Knappt halvvägs in i årets säsong ser det faktiskt ännu bättre ut än i fjol. Ligan har fått ett starkare publiklag i nykomlingen Brynäs än i degraderade Oskarshamn, med 4 418 personer fler i snitt i Monitor ERP Arena jämfört med hur det såg ut i Be-Ge Hockey Center vid samma tidpunkt i fjol.

10 av 14 klubbar ökar
Sportbladet har jämfört samtliga lags publiksnitt så här långt in i serien och ställt dem mot samma tidpunkt i fjol (varje enskilt lag ser ni nedan).

Hela 10 av 14 klubbar har ökat och Brynäs är det lag som gjort den största förvandlingen i positiv bemärkelse jämfört mot fjolåret, men jämförelsen haltar något eftersom de spelade i en annan serie. Efter Gävlelaget är det Skellefteå som har den mest positiva trenden.

Västerbottningarna har gjort en ökning på 529 åskådare per match och då ska man ändå ta in att premiären mot Växjö var ett fiasko då nästan 1 000 stolar gapade tomma.

– Jag är superstolt över alla medarbetare som lägger ner själ och hjärta. Det här är en viktig fråga. Du har ju själv sett rubriker under åren att det är tufft att få publik i Skellefteå. Så det är så skönt att få ett trendbrott på det. Och då ska man ju också faktiskt komma ihåg att vi kanske inte har haft samma sportsliga framgång under den här delen av säsongen hittills, säger Skellefteås marknadschef Håkan Billing.

Skellefteå har ökat sitt publiksnitt med 529 åskådare.
Skellefteå har ökat sitt publiksnitt med 529 åskådare.
Foto: Ola Westerberg / Bildbyrån
Modo tappar
Vad är anledningen till detta?

– Vi jobbar med stora grupper, företag och organisationer. Vi säljer många biljetter i bulk kan man säga. Den stora satsningen vi har är ”Byggdens lag” och ”Byggdens föreningar”. Vi jobbar med ett antal hockeyklubbar i närområdet plus en massa andra idrottsföreningar som säljer biljetter åt oss och kan tjäna pengar. Så köper de med rabatterat pris från oss. Sen lägger de flesta på en hundring på alla plåtar så att de kan dra in pengar till sina egna lagkassor.

– Det har varit superlyckat. Det här är ju ett koncept vi har jobbat med i flera år. Men det var egentligen först nu som det riktigt har satt sig hos alla föreningar där man inser att man har möjlighet att tjäna pengar till sina egna klubbkassor.

I den negativa vågskålen är det jumbon Modo som sticker ut med en beläggningsgrad på bara drygt 75 procent i Hägglunds Arena och totalt ett tapp på 485 personer per match.

Monitor ERP Arena.
Monitor ERP Arena.
Foto: Jens Carlsson / Bildbyrån
Brynäs
Monitor ERP Arena, kapacitet 7 909

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 12 hemmamatcher: 6 376

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 12 hemmamatcher: 7 538

Ökning: 1 162 personer per match, 18,2 procent.

Beläggningsgrad 2024/2025: 95,3

Fotnot: Förra säsongen spelade Brynäs i hockeyallsvenskan. Oskarshamn, som då var i SHL hade efter tolv omgångar ett publiksnitt på 3 120. Det är cirka 95 procents beläggning i Be-Ge Hockey Center.

Scandinavium.
Scandinavium.
Foto: Michael Erichsen / Bildbyrån
Frölunda
Scandinavium, kapacitet 12 044

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 14 hemmamatcher: 10 139

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 14 hemmamatcher: 10 771

Ökning: 632 personer per match, 6,2 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 89,4 procent

Löfbergs Arena.
Löfbergs Arena.
Foto: Fredrik Karlsson / Bildbyrån
Färjestad
Löfbergs Arena, kapacitet 8 250

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 13 hemmamatcher: 7 316

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 13 hemmamatcher: 7 495

Ökning: 179 personer per match, 2,5 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 90,8 procent

Husqvarna Garden.
Husqvarna Garden.
Foto: Petter Arvidson / Bildbyrån
HV71
Husqvarna Garden, kapacitet 6 800

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 12 hemmamatcher: 6 341

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 12 hemmamatcher: 6 698

Ökning: 357 personer per match, 5,6 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 98,5 procent

Tegera Arena.
Tegera Arena.
Foto: Daniel Eriksson / Bildbyrån
Leksand
Tegera Arena, kapacitet 7 650

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 13 hemmamatcher: 6 313

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 13 hemmamatcher: 6 296

Minskning: 17 personer per match, 0,3 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 82,3 procent

Saab Arena.
Saab Arena.
Foto: Magnus Andersson / Bildbyrån
Linköping
Saab Arena, kapacitet 8 190

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 12 hemmamatcher: 6 579

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 12 hemmamatcher: 6 992

Ökning: 413 personer per match, 6,3 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 85,4 procent

Coop Norrbotten Arena.
Coop Norrbotten Arena.
Foto: Simon Eliasson / Bildbyrån
Luleå
Coop Norrbotten Arena, kapacitet 6 150

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 12 hemmamatcher: 6 132

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 12 hemmamatcher: 6 105

Minskning: 27 personer per match, 0,4 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 99,3 procent

Malmö Arena.
Malmö Arena.
Malmö
Malmö Arena, kapacitet 12 500

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 12 hemmamatcher: 6 551

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 12 hemmamatcher: 6 559

Ökning: 8 personer per match, 0,1 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 52,5 procent

Hägglunds Arena.
Hägglunds Arena.
Foto: Jonas Forsberg / Bildbyrån
Modo
Hägglunds Arena, kapacitet 7 115

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 13 hemmamatcher: 5 867

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 13 hemmamatcher: 5 382

Minskning: 485 personer per match, 8,3 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 75,6 procent

En Rögle-supporter utanför Catena Arena.
En Rögle-supporter utanför Catena Arena.
Rögle
Catena Arena, kapacitet 6 310

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 13 hemmamatcher: 6 023

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 13 hemmamatcher: 6 162

Ökning: 139 personer per match, 2,3 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 97,7 procent

Skellefteå Kraft Arena.
Skellefteå Kraft Arena.
Foto: Ola Westerberg / Bildbyrån
Skellefteå
Skellefteå Kraft Arena, kapacitet 5 801

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 12 hemmamatcher: 4 680

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 12 hemmamatcher: 5 209

Ökning: 529 personer per match, 11,3 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 89,8 procent

SCA Arena.
SCA Arena.
Foto: Pär Olert / Bildbyrån
Timrå
SCA Arena, kapacitet 5 800

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 12 hemmamatcher: 4 926

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 12 hemmamatcher: 5 161

Ökning: 235 personer per match, 4,8 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 89 procent

Växjö-supportrar utanför Vida Arena.
Växjö-supportrar utanför Vida Arena.
Foto: Jonas Ljungdahl / Bildbyrån
Växjö
Vida Arena, kapacitet 5 750

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 12 hemmamatcher: 4 626

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 12 hemmamatcher: 5 052

Ökning: 426 personer per match, 9,2 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 87,9 procent

Behrn Arena.
Behrn Arena.
Örebro
Behrn Arena, kapacitet 5 500

Publiksnitt säsongen 2023/2023 efter 13 hemmamatcher: 5 409

Publiksnitt säsongen 2024/2025 efter 13 hemmamatcher: 5 336

Minskning: 73 personer per match, 1,3 procent

Beläggningsgrad 2024/2025: 97 procent

Tröstlösa jakten på Jagr: ”Han dribblade utan brallor”
Tröstlösa jakten på Jagr: ”Han dribblade utan brallor”
1:21:06
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Tack för artikeln!

Så den där publik-krisen vi har i Leksand handlar alltså om en minskning på 0,3%. Då är det ju större "kris" för Örebro, Modo och Luleå men det har vi inte sett några rubriker om. Dessutom har vi två nästintill slutsålda matcher nästa vecka och en match mot Brynäs kvar hemma.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

När man får det såhär svart på vitt så får man ju en viss förståelse till att Hrivík inte levererat som man hoppats:

https://www.falukuriren.se/2024-12-20/n ... han-borta/
Nya beskedet: Hrivík opererad – så länge blir han borta
20 december 2024 06:45

Leksands stjärncenter Marek Hrivík har under två år varit skadeförföljd.

Nu berättar han själv om det senaste eländet – en knäoperation.

– Det var inget allvarligt, utan mer brådskande, säger han till slovakiska Sportnet.

Ronnie Carlsson
Text

Ronnie Carlsson
Elva gånger på två och en halv säsong har Marek Hrivík drabbats av skador. Nu har han opererats för att komma till rätta med bekymren.
Öppna bild i helskärmsläge
Elva gånger på två och en halv säsong har Marek Hrivík drabbats av skador. Nu har han opererats för att komma till rätta med bekymren.

Bild: DANIEL ERIKSSON

Säsongen 2020/21 blev han utsedd till SHL:s mest värdefulla spelare. Han fick kontrakt i KHL, men lämnade Ryssland när kriget bröt ut och återvände till Leksand efter OS 2022.

Återkomsten har dock inte blivit varken vad LIF eller Hrivík själv hoppats på.

När han kom tillbaka hade han svårt att ställa om efter nära två säsonger i Ryssland och ett långt och tufft OS.

När säsongen 2022/23 skulle börja fanns inte Hrivík med. Skattetekniska skäl satte stopp för försäsongen och säsongsinledningen.

Annons

Hrivík anslöt i oktober och i november var det dags för första skadan.

Efter en vecka skulle han göra comeback men råkade ut för en ”freakskada”.

Nio dagar senare var det dags igen. Den här gången hann han faktiskt spela en period innan han skadades på nytt.

Ytterligare ett par veckor senare hände samma sak igen. Comeback – och fjärde skadan på två månader. Den här gången var han borta i sex veckor och hann bara spela tre veckor innan säsongen var över för LIF.

Skadorna fortsatte
Inför förra säsongen var Marek Hrivík revanschsugen. Det fungerade rätt bra fram till november. Då åkte han på ett ryggskott inför matchen mot Örebro.

Några dagar senare upprepades mönstret från förra säsongen, Hrivík gjorde comeback men klev av igen.

Han kom snabbt tillbaka och spelade fram till oturen var framme igen i bortamatchen mot Timrå. Efter ett par veckor var han tillbaka igen och spelade ända fram till kvartsfinalen mot Frölunda där han redan i första matchen utgick skadad. Han gjorde ett försök i kvartsfinal sex men det höll bara fem minuter.

Annons

Marek Hrivík ser fram emot att komma tillbaka och kunna ge hundra procent igen.
Marek Hrivík ser fram emot att komma tillbaka och kunna ge hundra procent igen.

Bild: OLA WESTERBERG

Den här säsongen har fortsatt på samma tema.

Redan i sin första försäsongsmatch skadade han foten lindrigt.

I oktober utgick han efter en period borta mot Färjestad efter att ha blivit tacklad av Viktor Lodin.

I november utgick han mot Modo efter 27 sekunder spel. I början av december kom beskedet att han blir borta i ytterligare sex veckor.

Har opererats
Efter att ha lämnat truppen på grund av skada elva gånger på två och en halv säsong finns nu hoppet att Marek Hrivík ska hitta tillbaka.

– Det har funnits tillräckligt med mindre problem de senaste två till tre åren. Det var nödvändigt att ägna lite mer uppmärksamhet åt det och komma på rätt spår så att jag kan vara 100 procent igen på isen, det var anledningen till det här beslutet, säger Hrivík till Sportsnet.

Han förklarar varför han valde att göra ingreppet mitt under säsong.

– Självklart är det inte idealiskt att lösa problemet mitt under säsongen, men jag ville lösa det så fort som möjligt så att jag kan spela slutet av säsongen, slutspelet och eventuellt VM på 100 procent. (…) Jag kommer äntligen att kunna spela hockey på det sätt jag vet att jag kan.

Annons

Marek Hrivík jublar över ett mål mot Örebro – laget som han kan göra comeback mot i januari.
Marek Hrivík jublar över ett mål mot Örebro – laget som han kan göra comeback mot i januari.

Bild: Daniel Eriksson/Bildbyrån

Även idrottstraumatologen som utfört operationen, doktor Grauzel, har kommenterat Marek Hrivíks ingrepp.

– Marek hade kronisk skada på menisken i knäet, vilket begränsade honom i belastningen. Det har orsakat honom problem under lång tid, så han bestämde sig för att genomgå en artroskopi med behandling av den skadade menisken. Lyckligtvis är hans knäligament och brosk bra, vilket borde båda gott för hans framtida prognos, säger han till Sportsnet.

Operationen genomfördes för en och en halv vecka sedan och prognosen från ingreppet till comeback beräknas till mellan fyra och fem veckor. Det skulle innebära att Marek Hrivík i bästa fall gör comeback antingen den 9 januari hemma mot Brynäs, men mer troligt hemma mot Örebro en vecka senare.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: fre 20 dec 2024, 08:13 Tack för artikeln!

Så den där publik-krisen vi har i Leksand handlar alltså om en minskning på 0,3%. Då är det ju större "kris" för Örebro, Modo och Luleå men det har vi inte sett några rubriker om. Dessutom har vi två nästintill slutsålda matcher nästa vecka och en match mot Brynäs kvar hemma.
Det var senaste matchen med "bara" drygt 5000 som drog ner oss. Innan den låg vi på plus.

Nu väntar två fullsatta matcher igen.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Svt
Fick ta emot hatiska kommentarer
Men säsongen har inte bara varit en dans på rosor. I Leksands möte med Färjestad i slutet av november stod Gidlöf för en målvaktstavla när Magnus Nygren gjorde mål på honom från andra sidan planen.

Något som ledde till att 19-åringen fick ta emot hatiska kommentarer på både sociala medier och i sms.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Gösen skrev: fre 20 dec 2024, 13:52 Svt
Fick ta emot hatiska kommentarer
Men säsongen har inte bara varit en dans på rosor. I Leksands möte med Färjestad i slutet av november stod Gidlöf för en målvaktstavla när Magnus Nygren gjorde mål på honom från andra sidan planen.

Något som ledde till att 19-åringen fick ta emot hatiska kommentarer på både sociala medier och i sms.
Tyvärr blir man inte förvånad.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Inspireras av vännen: “Vill gå i hans fotspår”

På nära håll har han sett bästa vännens utveckling ta raketfart.
Nu vill Leksandstalangen Zaki Crookes gå i Felix Unger Sörums fotspår.
– Han är en förebild och vi hjälper varandra på vägen, säger han till Hockeysverige.se.

Zaki Crookes har imponerat i J20 för Leksand. Under inledande 30 matcherna har han svarat för 16 mål och totalt 33 poäng. I ett skade- och JVM-drabbat Leksand fick han dessutom debutera i SHL borta mot Malmö.
– Jag blev såklart jätteglad att bli kallad till match. Det här är något jag drömt om sedan jag var liten och stått där på läktaren och kollat på äldre spelarna.
– Att sedan själv få spela, det var en dröm som gick i uppfyllelse. Jag har kört två träningar med laget när det var landslagsuppehåll. Då fick jag känna på det lite, berättade Zaki Crookes då hockeysverige.se träffade honom strax efter matchen.

Namnet Zaki Crookes är han såklart ensam om i Sverige.
– Pappa är engelsk och därifrån kommer efternamnet. Förnamnet är inte så vanligt. Min brorsa heter Louis och syster Phoebe. Lite udda och kanske inte allt för vanligt.
– Jag kom som tredje och dom ville ha något bra, kom på Zaki och sedan körde dom på det.

Hur blev det hockey för dig?
– Min brorsa började spela då han var liten. Dessutom bor vi i Leksand som är en hockeystad, så det är svårt att komma undan, säger 18-åringen med ett leende och fortsätter:
– Jag blev förälskad i hockeyn ganska snabbt och älskar att köra varje dag.

“Gnuggat på under alla ungdomsår”
Vad ser du som din styrka på isen?
– Jag skulle säga att jag har ett ganska bra spelsinne. Sedan är jag ganska kreativ av mig, försöker köra på och ha kul. Det är främst mina styrkor.

Vart kommer målsinnet ifrån?
– Jag vet egentligen inte, men jag har gnuggat på under alla ungdomsår. Dessutom har jag blivit bra tränad av alla tränare jag haft. All cred till dom.

Vem är du i omklädningsrummet?
– Jag gillar att ha kul med alla där inne. Skoja och ha den jargongen. Komma in med ett glatt humör. En glad kille.

Inspireras av barndomsvännen
August Lissel, Marcus Gidlöf, Victor Johansson, Andro Kaderli, Dennis Altörn och Zaki Crookes inledde alla säsongen i Leksands J20-lag, men har fått chansen att debutera i SHL.

– Vi pushar på och tävlar mot varandra varje dag på isen för att hela tiden blir bättre. Utanför är vi bästa vänner. En härlig miljö. Alla du nämner är jättebra spelare som har en bra grund från början.
– Sedan får vi bra hjälp av alla i föreningen. Vi kommer dit, blir serverade på ett silverfat och gör det bästa vi kan varje dag.

En av hans bästa vänner och har så varit under hela uppväxten är Felix Unger Sörum.
– Han utveckling har varit helt otrolig. Jag kommer ihåg då vi var mindre och hemma hos honom och spelade innebandy i hans vardagsrum. Vi fantiserade om att det var VM-final och allt sådant, lägga straffar.
– Nu är han där borta och har spelat ett VM och ett junior-VM. Jag är verkligen superglad för alla hans framgångar.

Triggar hans framgångar även dig?
– Ja, jag vill gå i hans fotspår lite. Det är något jag strävar efter. Han är en förebild och vi hjälper varandra på vägen. Jag kan alltid skriva till honom och han finns alltid där.

Carolina har gjort om honom till center, är det hans rätta position i dina ögon?
– Jag skulle säga att han kan spela på alla positioner. Han spelade nästan allt då vi var yngre så jag skulle inte bli förvånad gör det jättebra under junior-VM.

Vill vinna JSM-guld
Hur ser du tillbaka på din säsong i J20?
– Den har varit bra. Jag har fått mer målskytte den här säsongen jämfört med tidigare. Också utvecklats i många små delar på isen och som hjälpt mig över hela banan. Nu ser jag fram emot att spela Topp tio-serien.

Vad är din personliga målbild för resten av säsongen?
– Vi strävar efter guld såklart. Det kommer vara väldigt bra för oss som lag att möta bra lag hela tiden och är på topp, vilket gör att vi också måste vara på tå.
– Det blir en bra utmaning för oss och ska bli jättekul, avslutar Zaki Crookes.
https://hockeysverige.se/intervju/zaki- ... ger-sorum/
Korven

Inlägg av Korven »

Martin Karlsson får lära sig att det kan vara gott att salta maten.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Också i nya hockey- och LIF-sammanhanget?
Eller där i synnerhet?
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: tis 31 dec 2024, 11:43

Eller där i synnerhet?
Bråkigare, om det är i LIF-sammanhang, är det vad föreningen behöver just nu?
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: tis 31 dec 2024, 11:43

Eller där i synnerhet?
Banta ner sig några kg? Avd 5/6.