Varför pratas det om att Eddie skulle bli för dyr att behålla? Han är ju på sin höjd en medelmåtta. Slår inte en enda passning rätt, när han skall starta ett snabbt uppspel. Om han går ner i lön kanske vi kan tänka oss att behålla honom. Den enda på din lista som är viktig att behålla är Anton. Han kommer vara grym nästa säsong. Kanske även Zacke ett år till. Innan matchen i Enköping, så hade jag sagt tvärnej till en förlängning. Men i år har han faktiskt varit godkänd. Hrivik, Max och Cehlarik är slut.SteelSky skrev: tis 14 jan 2025, 22:11 Utgående kontrakt pch mina tankar:
Mantas Armalis - Nej tack
Patrik Norén - Ja tack, absolut!
Anton Johansson - Gärna om det går att behålla!
Eddie Larsson - Våran jämnaste back i år. Givetvis ja men inte tillräckligt vilket pris som helst
Lucas Elvenes - Ja men ryktet säger nu Växjö
Arvid Eljas - osäkert. Finns potential att ta 1-2 steg till eller är det allsvenskan som gäller? Vad säger vår ekonomi..?
Justin Kloos - Ja men miljonbonusen säger nej här.
Patrik Zackrisson - Ett år till med billig peng och kurser för att ta nästa steg som tränare eller dyligt
Kalle Östman - Nej tyvärr (om han inte levererar "som fan" i vår.
Martin Karlsson - Nej (hans spelstil ska vara jobbig att möta och det är han inte längre)
Hannes Hellberg - Har han psyke att ta nästa steg? Annars utlån ett år.
Övrigt: Rindell ska bort och en ersättare till Anton Lindholm ska in alternativt en back som kan göra poäng från blå i PP.
Hrivik måste visa bra spelare i vår och det gäller nog även Cehlarik och Max också.
Knuts går in under samma fack som Martin Karlsson. Kulturbärare javisst, och duktig i BP, men han räcker inte till längre tyvärr och är inte jobbig att möta.
Drömnamn: FUS, Åman, Bemström, Händemark som har storlek och skills, Själin men det finns många där ute att stjäla.
Silly season 25/26
-
Re: Silly season 25/26
-
Så desperata kan dom väl inte vara…?Wittgenstein skrev: tis 14 jan 2025, 22:54På tal om back, användarnamnet Pellepingvin presenterar följande hypotes på Masugnen:
Tolkning är väl egentligen inte mer långsökt än den vitt spridda tolkning som pekade mot Elvenes. Men att värva från KHL vore ju som att slå in den sista spiken i denna likkista till säsong, det måste väl Thomas förstå!?Slänger in ett rejäääält långskott som gissning på videon. Leksand blir det första laget som värvar från KHL när de plockar in Robin Press. Hissen i videon går uppåt, Robin är från UPPsala. Tjomme sitter på PRESSläktaren i klippet. Lyssna även hur Tjomme betonar ordet press två gånger när han säger presentera. Syrran spelar redan i föreningen också.
Hoppas och tror verkligen inte detta stämmer då jag inte vill att Leksand ska vara första klubb att värva från Ryssland. Kul med gissningslekar oavsett.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Är ju tråkigt om Lucas inte blir kvar, men vill han inte eller vi helt enkelt inte har råd med honom så är det bara att acceptera och gå vidare. Om Anton blir kvar så är det utmärkt.
Förstår personligen inte att det är självklart att det är Noren som ska väljas om det bara finns plats för honom eller Eddie. Ingen av dem är backar som levererar snabba förstapass utan har sin styrka i defensiven och där har Eddie varit mycket bättre totalt över säsongen hittills. Tycker dessutom att man kan avvakta med det valet en tid till innan man tar ett sådant beslut.
Jag kommer dock att ställa in mig på att försöka ställa mig positiv till vad som nu presenteras på torsdag. Det är bäst för den egna hälsan.
Förstår personligen inte att det är självklart att det är Noren som ska väljas om det bara finns plats för honom eller Eddie. Ingen av dem är backar som levererar snabba förstapass utan har sin styrka i defensiven och där har Eddie varit mycket bättre totalt över säsongen hittills. Tycker dessutom att man kan avvakta med det valet en tid till innan man tar ett sådant beslut.
Jag kommer dock att ställa in mig på att försöka ställa mig positiv till vad som nu presenteras på torsdag. Det är bäst för den egna hälsan.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Behöver inte vara mindre nöjd, men han har ju en väldigt tydligt god relation med Björn. Det var ju anledningen till att han kom till Leksand från första början och även om det är tråkigt så har jag förståelse för det.Klas skrev: tis 14 jan 2025, 15:51Wittgenstein skrev: tis 14 jan 2025, 15:41 Elvenes till Växjö.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... axjo-2526/
Återförenas med BH. Är väl ganska tydligt att man är mindre nöjd med nuvarande tränar-konstellation, och vill återförenas med Björn.
Eller? Stålar? Växjös renommé som topplag?
Ja, han har väldigt sällan fel ifall han skriver att något är klart så det är bara att acceptera att Elvenes är förlorad. Ska man se något positivt med det är ju att Silly Season lär inte bli lika tråkig i år som förra året, på gott och ont.bjernagris skrev: tis 14 jan 2025, 16:40J. Svenssons träffsäkerhet är ju - tyvärr i fallet med L. Elvenes - obestridd. Vågar han gå ut och skriva att det är klart, så är det klart.CMB skrev: tis 14 jan 2025, 16:31 Alla förväntade sig Lucas på torsdag. Nu förväntar sig ingen Lucas på torsdag. Så jäkla mycket större och mer spontant glädjevrål det blir nu när Lucas presenteras på torsdag. Snygg desinformation LIF! (Avd hoppet är det sista…)
Fast det är väl inte marknadsavdelningens fel om vi supportrar har orimliga förväntningar? Skulle det vara exempelvis Anton Johansson för två år så är det ju faktiskt en stor nyhet och även Norén känns som en vettig anledning till annonsering. Sedan att vi hoppades på Elvenes och blev besvikna på någon annan kan man ju inte beskylla marknadsavdelningen för. Det är lite som att alla spelare är betydelselösa förutom Elvenes. Det är ju ingenting i videon som säger att det ska vara en "bomb" utan "bara" en presentation. Hade det kunnat sälja några biljetter på grund av den anledningen så är det ju skitbra, nu är det bara otur att Elvenes-ryktet kom ut typ samtidigt.Klas skrev: tis 14 jan 2025, 17:41Inte ens vår marknadsavdelning kan väl ha sån bristande spelkänsla att dom drar på med detta för att sedan presentera en förvisso populär och jävligt viktig spelare men ändå inte "bomb"...? Eller?Uffe88 skrev: tis 14 jan 2025, 17:35Hade det här på känn, att det inte skulle bli en fortsättning hos oss när det drog ut på tiden. Lät väldigt nära fram tills Hedbom-gate och där dog allt.Wittgenstein skrev: tis 14 jan 2025, 15:41 Elvenes till Växjö.
För att sedan med TJs teaser vända den där känslan 180 grader för att nu känna sig enormt besviken.
Snälla, låt det inte vara en förlängning av Norén som ska annonseras på torsdag. Om så var fallet, fejka sjukdom och rulla ut nyheten efter matchen
Det är inte lätt att arbeta med marknad i Leksand. Man får skit för att man inte gör något för att locka folk till matcherna och sen när man gör något då är det också fel.Sniper skrev: tis 14 jan 2025, 20:53 Som jag varit inne på tidigare: biljettförsäljningen till Örebro går väl trögt och de tar till vilket grepp som helst för att locka folk till arenan. Dessutom är jag övertygad om att Tjomme tror att en sådan som Norén är superpopulär i hela supporterledet.
Jag är besviken över beskedet/ryktet om Elvenes men har förståelse för det. Dock så står man ju inte och faller med honom utan det finns spelare med hans kvaliteter, det blir bara lite svårare att hitta. Kan vi ha råd med två potentiella fynd från HA med samma pengar?
Pain is temporary, glory is forever
-
X - X - PC
Veronneau - Hrivik - X
Lang - Vejdemo - Karlberg
X - (Zackrisson) - (Eljas)
Altörn, Knuts
Milosevic - Caito
Lyytinen - Johansson
Lundqvist - Rindell
(Norén) - Nilsson
Gidlöf
Hellsten
Veronneau - Hrivik - X
Altörn, Knuts
Milosevic - Caito
Lyytinen - Johansson
Lundqvist - Rindell
(Norén) - Nilsson
Gidlöf
Hellsten
-
Jag tror nog vi får leva med något sånt här med tanke på ekonomin:Lampa skrev: ons 15 jan 2025, 11:32 X - X - PC
Veronneau - Hrivik - X
Altörn, Knuts
Milosevic - Caito
Lyytinen - Johansson
Lundqvist - Rindell
(Norén) - Nilsson
Gidlöf
Hellsten
X - Vejdemo - PC
Veronneau - Hrivik - X
Lang - (Zackrisson) - Karlberg
Altörn - Knuts - (Eljas)
(Hellberg)/junior, junior
Milosevic - Caito
Lyytinen - Johansson
Lundqvist - Rindell
(Norén) - Nilsson
Gidlöf
Hellsten
Så kanske inte så jättespännande Silly Season trots att några pjäser måste ersättas.
-
Ja det är möjligt. Men hoppas inte, då bör det var ordentlig klass på eventuella nyförvärv isåfall. LIF har ändå gjort nästan minst mål i SHL, bara Lökers sämre. Det är ett riskabelt spel om Tjomme inte väljer att förstärka med fler än två forwards, man ser ju även hur tunna vi varit i år med alla skador. Skulle man lyckas landa typ Bemström eller Åman till nästa säsong hade det varit en annan sak.Wiborg skrev: ons 15 jan 2025, 11:54Jag tror nog vi får leva med något sånt här med tanke på ekonomin:Lampa skrev: ons 15 jan 2025, 11:32 X - X - PC
Veronneau - Hrivik - X
Altörn, Knuts
Milosevic - Caito
Lyytinen - Johansson
Lundqvist - Rindell
(Norén) - Nilsson
Gidlöf
Hellsten
X - Vejdemo - PC
Veronneau - Hrivik - X
Altörn - Knuts - (Eljas)
Milosevic - Caito
Lyytinen - Johansson
Lundqvist - Rindell
(Norén) - Nilsson
Gidlöf
Hellsten
Så kanske inte så jättespännande Silly Season trots att några pjäser måste ersättas.
Gå in i säsongen med Knuts inräknad på 12 forwards är en tanke jag inte gillar, han har inte varit fullt så dålig det sista nu men lär tyvärr inte bli bättre nästa säsong, Zacke fyller väl 39 nästa säsong och någon gång tar åldern ut sin rätt, tror han hade gjort det bra som fjärdecenter för att lära upp Eljas. Hrivik vet man ju inte heller riktigt med han verkar ju varit gjord av glas det sista.
Finns trots allt fynd att göra i HA som inte bör vara för dyra.
-
Mörkaste inlägget i Leksandsfärjans unga historia:
...till att MrMadhawk avslöjar att Elvenes ska till VÄXJÖ. Brutalt.
Från detta...Wittgenstein skrev: tis 14 jan 2025, 15:41 Elvenes till Växjö.
-
På tal om "rebusar" var det ju tre golfbollar på LIF:s sociala medier en halvtimme före nyheten att Tjomme förlänger.
Jag såg inte det kommenteras någonstans. Inga tolkningar, bara tysta frågetecken.
Men Tjomme hade länge haft bollen och nu var han klar för tre nya år.
* * *
Om jag skulle hinta om att exempelvis Rask var klar skulle jag lägga upp följande bild:
Jag såg inte det kommenteras någonstans. Inga tolkningar, bara tysta frågetecken.
Men Tjomme hade länge haft bollen och nu var han klar för tre nya år.
* * *
Om jag skulle hinta om att exempelvis Rask var klar skulle jag lägga upp följande bild:
-
Det tråkiga är också (åtminstone känslan säger) att vi inte längre har någon i tränarstaben som utvecklar spelare (förutom Millner på målvaktssidan), hade vi sådana tränartyper skulle jag inte ha några problem med att hämta spelare från allsvenskan, men nu har vi inte den tränartypen hos oss.Lampa skrev: ons 15 jan 2025, 12:11Ja det är möjligt. Men hoppas inte, då bör det var ordentlig klass på eventuella nyförvärv isåfall. LIF har ändå gjort nästan minst mål i SHL, bara Lökers sämre. Det är ett riskabelt spel om Tjomme inte väljer att förstärka med fler än två forwards, man ser ju även hur tunna vi varit i år med alla skador. Skulle man lyckas landa typ Bemström eller Åman till nästa säsong hade det varit en annan sak.Wiborg skrev: ons 15 jan 2025, 11:54Jag tror nog vi får leva med något sånt här med tanke på ekonomin:Lampa skrev: ons 15 jan 2025, 11:32 X - X - PC
Veronneau - Hrivik - X
Altörn, Knuts
Milosevic - Caito
Lyytinen - Johansson
Lundqvist - Rindell
(Norén) - Nilsson
Gidlöf
Hellsten
X - Vejdemo - PC
Veronneau - Hrivik - X
Altörn - Knuts - (Eljas)
Milosevic - Caito
Lyytinen - Johansson
Lundqvist - Rindell
(Norén) - Nilsson
Gidlöf
Hellsten
Gå in i säsongen med Knuts inräknad på 12 forwards är en tanke jag inte gillar, han har inte varit fullt så dålig det sista nu men lär tyvärr inte bli bättre nästa säsong, Zacke fyller väl 39 nästa säsong och någon gång tar åldern ut sin rätt, tror han hade gjort det bra som fjärdecenter för att lära upp Eljas. Hrivik vet man ju inte heller riktigt med han verkar ju varit gjord av glas det sista.
Finns trots allt fynd att göra i HA som inte bör vara för dyra.
-
Jag minns hur Leksands roster såg ut efter att Björn Hellkvist och Mats Lusth kysstes - endast Martin Grönberg var klar.
#HA-silly
* * *
#HA-silly
* * *
Om Isak Rosén ersatte Elvenes skulle jag bli hel igen. Men han är inte tillgänglig så jag förblir traumatiserad tills de hittar något likvärdigt.SteelSky skrev: tis 14 jan 2025, 22:11 Drömnamn: FUS, Åman, Bemström, Händemark som har storlek och skills, Själin men det finns många där ute att stjäla.
-
... tittar man på volymreglaget till höger så står detta på 20, det vänstra ställs till 5, 20+5=25 så kanske gäller det Elvenes ändå dåSniper skrev: ons 15 jan 2025, 12:25 Mörkaste inlägget i Leksandsfärjans unga historia:
Från detta...Wittgenstein skrev: tis 14 jan 2025, 15:41 Elvenes till Växjö.
-
Även om jag inte riktigt håller med så är det ju i så fall positivt att det verkar klart att Challe Berglund inte blir kvar och det finns utrymme för någon som kanske kan ge större förhoppningar om det. Karlberg, Anton Johansson, Lunkan och Fred Nilsson är väl annars namn som jag har svårt att förstå att man inte sett en positiv utveckling på sedan denna tränartrio haft ansvaret.Pellefant skrev: ons 15 jan 2025, 12:57 Det tråkiga är också (åtminstone känslan säger) att vi inte längre har någon i tränarstaben som utvecklar spelare (förutom Millner på målvaktssidan), hade vi sådana tränartyper skulle jag inte ha några problem med att hämta spelare från allsvenskan, men nu har vi inte den tränartypen hos oss.
-
Det skulle behöva göras klart med tränarstaben till nästa säsong, oavsett vem/vilka det blir så är det svårt att värva spelare då dom inte vet vilka tränare som väntar dem.
-
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -kan-lamnaLeksand gör jätterensning – publikfavoriterna dumpas
Hans Abrahamsson - Tomas Ros
Publicerad 14.16
Leksands general manager, Thomas Johansson, är på väg att göra en superrensning i spelartruppen.
Många rutinerade spelare och trotjänare erbjuds inget nytt kontrakt.
Däribland populära publikfavoriter som Kalle Östman, Patrik Zackrisson och Patrik Norén.
Leksand är ett av de lagen med flest utgående kontrakt.
Just nu har samtliga tränare och tolv spelare utgående avtal och klubbens ekonomiska situation är faktor som gör att spelarförlängningar blir en utmaning för general manager Thomas Johansson.
Enligt uppgifter till Sportbladet har profilstarka spelare som Martin Karlsson, Kalle Östman, Justin Kloos, Patrik Norén, Mantas Armalis inte erbjudits någon förlängning. Lägg därtill att Lucas Elvenes redan skrivit kontrakt med en annan klubb i SHL. Patrik Zackrisson har också utgående avtal och där pågår diskussioner om lagkaptenens framtid, men även där kommer uppgifter om att en rejäl lönesänkning är ett krav om ett avtal över huvud taget ska vara aktuellt.
Leksand har en sviktande ekonomi och efter en genomgång av förra säsongen visade det sig att verksamheten gick back 18 miljoner kronor och den här säsongen kan också bli en utmaning att nå ett nollresultat.
Hoppas få in 25 miljoner kronor
Leksands IF:s ordförande Andreas Gärdsback kommenterade sparpaketet så här i november:
– Den är ju den största posten att det är lite mindre till spelarna. Cirka åtta procent för spelartruppen. Sen ser vi ju över energieffektiviseringar i arenan, vi tittar på inköpsavtal vi har och det gäller allt från hamburgare till el. Sedan har vi kanske mer fokus på vad vi kan göra på intäktssidan för att inbringa mer pengar. De som jobbar på sport- och marknads kontoret gör ett fantastiskt jobb varje dag, men de hinner ju inte arbeta mer än vad de gör i dag. Därför behöver vi bli fler personer som jobbar med intäktssidan, sa Gärdsback.
För att stärka ekonomin arbetar klubben med en nyemission där behållningen ska användas till att stärka betalningsförmågan både på kort som lång tid och målet är att få in 15 miljoner kronor.
Ett paket är även på väg att lanseras som går under namnet ”Future for Lif” och första indikationerna är att många investerare är villiga att stötta föreningen i det svåra läget. Man siktar på att paketet ska inbringa cirka 10 miljoner kronor.
Blir paketet en succé kan det innebära att general manager Thomas Johanssons spelarbudget förändras och blir större.