Silly season 25/26

Användarens profilbild
bjernagris

Re: Silly season 25/26

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: Idag, 11:21
Lampa skrev: Idag, 09:23 . När hade vi en tjeck sist?
Det känns som igår.
Varma minnen från några tjeckfyllda säsonger av lagkänsla och arbetsmoral. Vem minns väl inte säsongen 05/06 med Tjecker som ; Duba, Benysek, Hucko, Nemecek, Trnka, Srdinko och Kalla!

Nått år senare peakade vi med Grosek och det har nog sedan dess varit check i boxen "fylld kvot" om du är Tjeck!

Men va fan. Killen är ju NHL meriterad! :mrgreen:
Räknar man in juniorer och damlag har vi ju tjecker/tjeckiskor i bägge trupper denna säsong. När det gäller representationslaget har det varit tunnsått, under senaste decenniet är slovaker och (halv-)ungrare det närmsta vi kommer.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jag ger alla värvningar 10 matcher att visa upp sig innan betyg delad ut så jag kommer definitivt inte såga en sådan värvning. Men det är heller ingenting som vattnas i munnen. Allt handlar i slutändan om karaktär. Och om den vet jag ingenting. Magkänslan säger lite bang for the buck men magkänsla är som rött och svart på roulette. I slutändan har den stämt 50% av gångerna.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Lampa

Inlägg av Lampa »

En tjeck som är just 198 cm och ryktats till SHL är ju Radim Zohorna, broder till Oskarshamns före detta tjecker.

Kommer dock från Schweiz senast och mer än 15 NHL matcher.

https://www.eliteprospects.com/player/1 ... im-zohorna
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Rocket Lang#14 skrev: Igår, 23:54 Som ny huvudtränare
Vad gör Bengt-Åke Gustafsson nu?
Han tränar ingen, det är en omtyckt person
Nej. Som vår kloke bagare varit inne på. Tror vi behöver nåt mer fräscht (ex Sam Hallam, Niklas Eriksson) än, med full respekt, det äldre gardet (BÅG, Melin) i det långa loppet.
VonGustaf

Inlägg av VonGustaf »

Filander har som det verkar bara kontrakt säsongen ut i Biel...
Det hade funkat bra i Leksand tror jag.
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!

"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

VonGustaf skrev: Idag, 12:59 Filander har som det verkar bara kontrakt säsongen ut i Biel...
Det hade funkat bra i Leksand tror jag.
Tillsammans med Fredrik Hallberg.

Men det är väl en assisterande till Karlberg som sökes.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Sniper skrev: Idag, 13:38
Det Elvenes säger är att han inte har skrivit på något.
Det är sanning. Sedan är det också sant att han har bestämt sig för Växjö.
Same, same but different.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Det är ryktenas tid i den svenska elithockeyn.

Braskande rubriker kring flera Leksandsspelare rör upp det ena och det andra.

Men det är endast en person som har facit kring pusslets nuläge.

— Just nu är det mycket spekulationer. Allt är inte skrivet i sten.

Det är Thomas Johansson, Leksands General Manager, som säger så. Det är, i stort sett, bara han som vet vad som är sant och falskt i mediebruset.

— Elitidrotten är ju i mångt och mycket en bransch som bygger på känslor. Känslor för spelare man gillar, för lag man älskar. Det är himmel eller helvete, det är kickar av olika slag och det är åsikter hit och dit.

— Jag har full förståelse för engagemanget och gillar det skarpt. Många Leksandsfans reagerar, men det måste också finnas en respektfull attityd för en dold värld, där det händer saker som inte alltid går att kommunicera, säger Johansson.

Det många supportrar ofta inte tar med i sammanhanget, när starka känsloyttringar raderar klokheten är, att det inne på Thomas Johanssons kontor, och i hans medvetande, hans strategi, finns saker som som aldrig kommer till ytan. Anledningar som spelare, klubb, andra intressenter inte vill yppa.

— Hur mycket jag och en spelare gillar varandra så kommer det alltid finns anledningar till att vi skiljs, saker som exempelvis kan ligga utanför vår gemensamma möjlighet till lösning.

Om den senaste veckans skriverier säger Thomas Johansson:

— Det är den här tiden nu och media lägger ju stor energi på att spekulera. Det är väl deras roll att göra det, men kraften i skriverierna är stark bland människor som inte tar det jag nyss berörde i beaktande.

— Står det en sak i tidningen, då tas det för en sanning och så rullar lavinen bland anhängare till ett lag vidare. Fast det kanske inte finns fog för stor upprördhet, missnöje eller i vissa fall tro på att någon viss spelare är klar eller inte.

— Så länge inte vi eller någon annan klubb kommunicerat saker, då är det spekulationer.

— Men i världen innanför väggarna sker processer som landar i det ena eller det andra, skeenden som är till gagn för båda parter. Oftast pratar jag med spelarnas agenter, men också med spelarna själva. Hur en process ser ut är väldigt olika. Vissa agenter/spelare vill ha besked om framtiden i november, andra sitter lugna.

Thomas Johansson fortsätter:

— Jag får varje vecka massor av mejl, jag möter många – även inom föreningen – som tror att jag inte gör något, att vi sitter handfallna, varför vi inte dementerar det ena och det andra.

— En sak är helt klar, hittills har jag i samtliga fall redan gjort det som alla engagerade människor föreslår.

Hur påverkar det som sägs och skrivs dig?

— Jag vet ju hur det här fungerar, jag vet vad som gjorts och vad som görs. Så i mångt och mycket inte alls. Sedan är det klart att det är många som vill snacka, som vill fråga. Det kan ta en del tid, men, som jag sa, jag tycker i stort att engagemanget är härligt.

Hur påverkar det spelarna?

— Dom är vana vi det här. Prestationsmässigt tror jag inte att någon behöver vara orolig. Alla vill bättra på sitt CV och man vill vinna med sina kompisar.

En osedvanligt jämn tabell gör att Thomas Johanssons arbete blir lite svårare jämfört med om laget hade varit placerat högt upp med många inspelade poäng.

— Det är klart, men samtidigt går vi en spännande period till mötes. Där det finns alla möjligheter att klättra. Förhoppningsvis får vi tillbaka någon spelare snart och då höjs vår kapacitet ytterligare.

Vad säger du till oroliga supportrar som tittar nedåt i tabellen?

— Jag tror att många är präglade av åren med kvalspel. De kan se och känna olika likheter, se lite spöken. Jag möter folk med förtvivlan i blicken, som tror att allt är på väg mot helvetet. Min uppfattning är att vi inte är vid den avgrunden.

Inför säsongen 25/26 kommer Leksand att byta strategi. Till den nuvarande säsongen hade den sportsliga ledningen i Leksands IF truppen klar tidigt.

Få kontrakt gick ut, långsiktigheten med samma spelare kändes viktig att prioritera.

— Nu går det snart att utvärdera det som hänt och fundera kring årets seriespel. Vi har kanske inte fått den träff vi hade önskat få med den här truppen, då kanske det är mest klokt att förändra.

— I det läget faller ljuset då på ett gäng spelare vars kontrakt går ut, det är naturligt och mest fördelaktigt för klubben i ett ekonomiskt perspektiv. Det går naturligtvis att göra sig av med spelare som har kontrakt också, men då kostar det oftast en slant.

— Sedan tror jag inte det kommer att landa i att alla får lämna. Det är dessutom en tredjedel kvar av säsongen i en jämn tabell och det finns absolut stor möjlighet för en spelare som haft det tungt att göra en bra avslutning som ger ett nytt kontrakt.

Vad finns mer att säga kring det här arbetet?

— Att vi inte kommer att vara lika snabba med att presentera en färdig trupp. I fjol hade vi ett ”tänk” där vi slog till på tillgängliga spelare tidigt. Nu kommer vi troligen att ha mer is i magen och jobba med rekryteringar en bra bit in på sommaren. Så våra supportrar ska nog inte vänta sig ett färsigt besked tidigt.

Hur aktiv kommer Leksand att vara innan transferfönstret stänger?

— Det beror på, om vi har skador — ja, då kan det hända att vi agerar. Är laget skadefritt, då är det mer tveksamt, slutar Thomas Johansson.
https://www.siljannews.se/leksands-if/a ... vet-i-sten
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Einar Berg skrev: Idag, 13:49 Det Elvenes säger är att han inte har skrivit på något.
"Ta'n då. Ta'n!"

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Einar Berg skrev: Idag, 13:49
Sniper skrev: Idag, 13:38
Det Elvenes säger är att han inte har skrivit på något.
Han säger ju också något om det pågår förhandlingar med Leksand, kommer inte ihåg ordagrant dock och där hade man kanske hoppats på lite följdfrågor från journalisten om när senast och vad det handlar om. Förhandlingar kan ju handla om så mycket. Dock var det just det svaret som gav mig en liten strimma av hopp om än minimalt.