LIF i media

Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Hallå!

AB's plusranking på laget den här säsongen:

Bild
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

En del konstiga betyg i mina ögon... Cehlarik 5+ och Kloos 3+? För högt på ena och för lågt på andra i mina ögon. Kanske för högt på Lang och Vejdemo också. Veronneau borde ha högre än eller i alla fall lika som Cehlarik trots skadeoron. Alsing och Zacke kanske lite för högt också.

Känns som en EP-granskning utan egentlig koll...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Efter det man sett i år är Cehlarik en etta och Eljas en trea så betyget är kanske mer utifrån vad de förväntas vara.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: LIF i media

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: ons 20 sep 2023, 13:35 Efter det man sett i år är Cehlarik en etta och Eljas en trea så betyget är kanske mer utifrån vad de förväntas vara.
Aningen överdrivet men ok
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Wiborg skrev: ons 20 sep 2023, 13:30 En del konstiga betyg i mina ögon... Cehlarik 5+ och Kloos 3+? För högt på ena och för lågt på andra i mina ögon. Kanske för högt på Lang och Vejdemo också. Veronneau borde ha högre än eller i alla fall lika som Cehlarik trots skadeoron. Alsing och Zacke kanske lite för högt också.

Känns som en EP-granskning utan egentlig koll...
Håller med, lite väl höga betyg på vissa som jag personligen tyckte gjorde ett ganska svagt fjolår, t.ex. Alsing.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Detta vore högst aktuellt och önskvärt att få ta del av.. om någon vänlig själ (läs fisk kanske) vill delge..

https://www.falukuriren.se/2023-09-20/b ... ammans[img][/img]
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: LIF i media

Inlägg av harfager »

Från hyllad till ifrågasatt.
Då tar Björn Hellkvist domedagstipsen med ro.
– Jag fokuserar på dem som är med mig, säger Leksandstränaren.

Oskar Magnusson
Text
Oskar Magnusson

Efter succén 2020/21 har Björn Hellkvist blivit alltmer ifrågasatt under de senaste två säsongerna. ”Mer eller mindre alla trodde att vi skulle spela SM-final år 2”, säger LIF-tränaren.
Bild: Oskar Magnusson
Annons

46-årige Björn Hellkvist gör fjärde raka säsong som Leksandstränare.
Debutsäsongen 2020/21 gjorde han succé när LIF gick från nästjumbo året innan till att sluta trea i grundserien – lagets främsta placering sedan 1998.
De blåvita åkte visserligen ut i kvartsfinal mot Örebro, men insatsen lovade mer och förväntningarna skruvades upp.
Frågan är var Leksand anno 2023/24 står – efter två raka åttondeplatser som följts att uttåg i åttondelsfinalen både 2022 och 2023. Därtill har laget inlett seriespelet i höst med två raka förluster.
– Jag ser det inte som en revanschsäsong. Jag vet inte hur lätt folk tror det är att vinna SM-guld. Det är ju fan svårt, säger Björn Hellkvist.
Annons

– Tror folk att det räcker med att göra en bra säsong och bli trea för att sen vinna guld året efter per automatik? Det gör man inte, men man får vara med och slåss om det.

Björn Hellkvist gör i vinter sin fjärde raka säsong som tränare för Leksands herrlag.
Bild: Oskar Magnusson
Hur ser du på dina tre föregående säsonger?
– Ingen i världen hade trott att vi skulle bli trea mitt första år i Leksand. Sen trodde mer eller mindre alla att vi skulle spela SM-final år 2.
Han fortsätter:
– Och det folk glömmer lite på de här tre åren är att Leksand faktiskt har spelat kvartsfinal i Champions League också, där vi var väldigt nära att gå vidare mot Frölunda. Så dåligt är det faktiskt inte.
Björn Hellkvist tonar ner vikten av en slutplacering i grundserien, och bjuder på ett par exempel.
– Första säsongen vann vi 13 av 14 sista matcherna i SHL och rusade i tabellen, säger han.
78 procent är ju bra mycket mer än vad Magdalena Andersson och Ulf Kristersson har tillsammans
– Nu senast låg vi fyra med åtta matcher kvar, förlorade sex av dem och slutade åtta. Det är så lite som är skillnaden, men vissa drar väldigt stora slutsatser av en tabell.
– Egentligen handlar det bara om en sak: antingen är du etta, eller så är du nånting annat. Är du nånting annat gäller det fan att gå till slutspel, annars är det slut.
Kanske är det lagets vikande trend på senare år.
Annons

Kanske är det tumultet som präglat sommarens årsmöten i föreningen.
Kanske är det något annat.
Oavsett anledning fick i varje fall Björn Hellkvist flest röster på Sportbladets fråga ”vilken SHL-tränare får sparken först?” under SHL:s upptaktsträff häromveckan. 22 procent av drygt 5 000 röstande tippade att Hellkvist får sparken tidigast av alla, följt av Tomas Kollar (Malmö) på 19 procent.

Storkoalition? 22 procent av Sportbladets läsare tror att Björn Hellkvist får sparken först den här säsongen. LIF-tränaren säger skämtsamt att ”stödet” om 78 procent är större än vad Magdalena Andersson (S) och Ulf Kristersson (M) åtnjuter – tillsammans.
Bild: Bildbyrån
– Ja, men 22 procent... Då är det ju 78 procent som inte tror att jag får sparken först, kontrar Hellkvist och skrattar.
– Jag fokuserar på dem som är med mig. Och 78 procent är ju bra mycket mer än vad Magdalena Andersson (S) och Ulf Kristersson (M) har tillsammans i opinionen.
På frågan om Leksand – som tippas i botten av flera hockeytyckare inför seriestart – sänkt målsättningen något är Björn Hellkvist tydlig.
Gulddrömmen – som ska realiseras inom hans kontraktstid (2025) – består.
– Det är som vanligt. Jag vill ta laget till slutspel, och där vill jag gå så långt som möjligt, säger han.
– Sen är det skit samma om de tippar oss i botten eller toppen av tabellen. Vi ska ju spela om det.
FAKTA

Partisympatier

C: 4,2
L: 3,4
M: 19,1
KD: 3,7
S: 38,6
V: 7,3
MP: 4,1
SD: 18,0
Fotnot: Sifforna är i procent och hämtade från SCB:s partisympatiundersökning i maj. Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson och statsminister Ulf Kristersson (M) får tillsammans 57,7 procent.
Annons

Triggar det dig att vissa ser er som ett bottenlag?
– Nej, jag är triggad så det räcker ändå.
Den operation han genomgick i slutet av juli har enligt Björn Hellkvist gjort honom piggare än på flera år.
– Jag tycker själv att jag har en helt annan energi och är mer påkopplad. Sen behöver det ju inte alltid vara till din fördel att vara jättepåkopplad. Det är inte det som avgör om vi vinner hockeymatcher.
Hellkvist, som inte är den känslosvallande typen i båset, utvecklar:
– Det kanske ser bra ut för min karriär om jag står där och studsar runt och folk tänker: ”Fan vad engagerad han är”. Står jag i stället med armarna i kors tycker folk att jag är trumpen.
– Men blir du etta i serien så skiter folk i hur du är. Slutar du däremot på 13:e plats och står med armarna i kors så har du inte gjort ett bra jobb. Svårare än så är det inte.
Fotnot: Intervjun genomfördes inför SHL-premiären den 14 september.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Tack flintis ;)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: LIF i media

Inlägg av harfager »

Stjärnan skrev: ons 20 sep 2023, 20:59Tack flintis ;)

Haha. Nja jag hoppas jag har ett par år kvar till begynnande flint. Mitt alias har sitt ursprung från mitten på 90-talet.
Användarens profilbild
Leksing i vargaland
Inlägg: 119
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 20:25

Re: LIF i media

Inlägg av Leksing i vargaland »

Det verkar vara i grevens tid det blev en ny mötesplats för oss. För av gammal vana så råkade jag klicka in mig på vårat gamla forum och nu är det tvärstopp för mig att komma dit.
STORT TACK till dom inblandade som fixade detta
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Kluster
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 21:11
Ort: Nolltjugotre

Re: LIF i media

Inlägg av Kluster »

Leksing i vargaland skrev: tor 21 sep 2023, 05:38 Det verkar vara i grevens tid det blev en ny mötesplats för oss. För av gammal vana så råkade jag klicka in mig på vårat gamla forum och nu är det tvärstopp för mig att komma dit.
STORT TACK till dom inblandade som fixade detta
Samma här, av gammal vana försökte jag surfa till gamla
sidan och nu blir det bara en vit sida….
Tack för insläppet och upprättandet av det nya forumet!
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Kluster skrev: tor 21 sep 2023, 06:32
Leksing i vargaland skrev: tor 21 sep 2023, 05:38 Det verkar vara i grevens tid det blev en ny mötesplats för oss. För av gammal vana så råkade jag klicka in mig på vårat gamla forum och nu är det tvärstopp för mig att komma dit.
STORT TACK till dom inblandade som fixade detta
Samma här, av gammal vana försökte jag surfa till gamla
sidan och nu blir det bara en vit sida….
Tack för insläppet och upprättandet av det nya forumet!
Faktiskt :shock:
Thumbnailen på min telefon har tynat bort de senaste dagarna men det har ändå gått att klicka på den och kommit fram till sidan (utan att jag kunnat loga in då förstås) men sedan nu på morgonen har det inte ens gått att surfa dit.
Det kan ju inte vara en slump att den la av precis nu så vad har hänt? Någon osynlig admin där som försöker rädda skeppet i sista sekunden?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: LIF i media

Inlägg av Klas »

Kalle Östman, 29, föll under matchvärmningen mot Örebro och tvingades kasta in handduken bara timmar innan premiären.
Mot Rögle är LIF-forwarden tillbaka.
– Det är jättebra för oss, säger LIF-tränaren Charles ”Challe” Berglund.

Markus Bäckström
Text
Markus Bäckström

Oskar Magnusson
Text
Oskar Magnusson

Kalle Östman ser ut att göra comeback efter skadan han ådrog sig under värmningen inför premiären mot Örebro.
Bild: Daniel Eriksson/Bildbyrån
Det har gått fyra dagar efter smällen i Göteborg.
För andra matchen i rad åkte Leksands IF på en käftsmäll i sista perioden, släppte in tre mål och förlorade med 2–5.
Leksandstränaren Challe Berglund erkänner att två raka förluster tar på psyket.
– Det påverkar absolut, men det får påverka där och då. När man kliver ur den förra matchen och vi ledare jobbat igenom den gäller det att hitta ny energi. Eller skapa ny energi tillsammans med grabbarna.
Leksands IF har förlorat både mot Örebro och Frölunda – men med lite olika bakgrund.
– Det är två olika mönster. Mot Örebro spelade vi bra i två perioder. Vi hade 11–6 i avslut i slottet mot Örebro. I sista har de 14 och vi ett. Vi behöver inte prata mönster då. Vi tappar allt försvarsspel, säger Berglund och fortsätter:
Annons

– Som helhet gör vi en bra andra period mot Frölunda men vi förlorar perioden med 3–1. Vi gör tre grejer som vi inte tränar på. Vi åker på tre mål där.

Charles Berglund, assisterande tränare i Leksands IF.
Bild: DANIEL ERIKSSON
Laget har haft en lång frånvarolista och senast i raden är Lukas Vejdemo som fick lämna isen i Scandinavium efter en tuff tackling som renderade i tre matchers avstängning.
Inför mötet med Rögle ljusnar dock läget något.
– Kalle (Östman) är tillbaka. Han är spelklar. Det är jättebra för oss. Han har en viktig position framför allt i powerplay. Han har ett bra löd i bössan och är viktig för oss.
Östman missade premiären mot Örebro efter en incident på värmningen på matchdagen.
– Det kändes jättekonstigt, det som hände. Men, det hände och nu har han repat sig och är tillbaka. Det känns jätteskönt att han är tillbaka med oss igen.
Utöver Kalle Östman får 19-årige Erik Olhans Lind fortsatt förtroende när Justin Kloos, Lukas Vedjemo och Martin Karlsson saknas.
– Olhans är också med och spelar mot Rögle. Vi får plocka in allt vi har nu, säger Challe Berglund och skrattar skämtsamt.

Kalle Östman.
Bild: Ronnie Carlsson
Trots att Östman är tillbaka ser LIF:s skadehelvete inte ut att vara över än på ett tag.
– Det har stört oss hela säsongen. När vi började på is var Max borta. Martin (Karlsson) var borta. Kloos (Justin) var borta. Caito, Max och Martin visste vi om. När Justin kom hit skadad var det ett bakslag för oss. När han nu blev opererad och kom tillbaka tog det två och en halv minut spel så var han skadad igen. Det har påverkat oss från dag ett. Det här drabbar alla lag på ett eller annat sätt. Vi måste ta oss igenom de här delarna.
Annons

Även Björn Hellkvists sjukdom rörde till förberedelserna inför säsong.
– Björn var borta med sin sjukdom. Nu kom han tillbaka en vecka tidigare än väntat, men det har påverkat helheten för oss inledningen. Allt funkar bra ändå. Vi funkar bra ihop.
När Challe Berglund värvades till Leksand var det oklart exakt vilken roll han skulle ha i Leksandsbås.
Efter samtal under försäsongen stod det klart att Berglund skulle ta hand om backarna. Därefter försvann Björn Hellkvist till följd av sin Parkinsonsjukdom och kom tillbaka.
Under den tiden har förklaringarna kring vem som faktiskt ansvarar för vad i LIF varit lite glidande.
– Vi har luckrat upp lite och försöker sudda ut gränserna, för vi vill inte ha det så uppdelat. Nu är det mer att alla tre gör allt och för att få detta att funka så försöker vi överdriva vår internkommunikation. Det är så sjukt viktigt att vi luftar allt när vi jobbar så här, och det tycker jag vi gör bra, sa Björn Hellkvist till Sporten inför säsongsstarten.
Nu säger Challe Berglund så här:
– Challe Karlberg har powerplay. Jag har backarna och PK. Björn har helheten. Det är väldigt tydligt och bra. Vi pratar med varandra. Vi ser olika saker. Ibland behöver man stöd för det man tycker och tänker och det man ser. Har vi en öppen diskussion tror jag vi får ut mer av oss som ledare.

Charles Berglund.
Bild: Ronnie Carlsson
På torsdagskvällen står Rögle för motstånden.
Från Röglelägret rapporteras att Dennis Everberg är fortsatt ansiktsskadad. Däremot ser backarna Erlend Lesund och Michael Kapla ut att kunna säsongsdebutera.
– Det (Rögle) är en tuff utmaning. Som helhet vill man se det vi inte gjort i 60 minuter. Vi vill ha genuint spel. Det får inte bli de svackorna när vi väl spelar lite väl sämre. Vi måste spela rejält och noggrant. Bara chipa ut och spela enkelt, säger Charles Berglund.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: LIF i media

Inlägg av Klas »

Stjärnan skrev: tor 21 sep 2023, 07:33
Kluster skrev: tor 21 sep 2023, 06:32
Leksing i vargaland skrev: tor 21 sep 2023, 05:38 Det verkar vara i grevens tid det blev en ny mötesplats för oss. För av gammal vana så råkade jag klicka in mig på vårat gamla forum och nu är det tvärstopp för mig att komma dit.
STORT TACK till dom inblandade som fixade detta
Samma här, av gammal vana försökte jag surfa till gamla
sidan och nu blir det bara en vit sida….
Tack för insläppet och upprättandet av det nya forumet!
Faktiskt :shock:
Thumbnailen på min telefon har tynat bort de senaste dagarna men det har ändå gått att klicka på den och kommit fram till sidan (utan att jag kunnat loga in då förstås) men sedan nu på morgonen har det inte ens gått att surfa dit.
Det kan ju inte vara en slump att den la av precis nu så vad har hänt? Någon osynlig admin där som försöker rädda skeppet i sista sekunden?
Märkligt sammanträffande…. :shock: man undrar ju vem/vilka som dragit i trådarna….

Nåväl. Vi är här, och vi är glada för det :) 😎☕️
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Är det kapten ynkrygg som i ett sista desperat försök vill få så många som möjligt att följa med ner i djupet istället för att bli räddade av en Färja?
Har man för första ggn på 28 månader bemödat sig att på något sätt administrera forumet och stänga av den egentliga enda länken hit för de skeppsbrutna som fortfarande skvalpar runt i det mörka vattnet?

Eller är det en tillfällighet?

Edit: De har nog fortfarande inte kommit på hur man administrerar ett forum för de verkar ha sprungit direkt till stora huvudströmbrytaren och släck ner hela sin webbplats istället.
Senast redigerad av Gösen den tor 21 sep 2023, 08:44, redigerad totalt 1 gång.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.