2025-01-30 Torsdag 19:00 Leksand - HV71 3-2

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: 2025-01-30 Torsdag 19:00 Leksand - HV71

Inlägg av Sniper »

Grejen är att jag inte tror att det gått så mycket bättre om vi redan haft fullt lag sedan en tid tillbaka. Vi har inte direkt visat de senaste säsongerna att vi lyfter när skadade spelare återvänder.

Liksom jag inte tror att det gått bättre om vi skramlat fram pengar till nya spelare.

Det är inte nya spelare vi behöver utan nya tränare som kan förlösa och ingjuta mod i de spelare vi redan har.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Det låter inte som ett lag i harmoni på andra sidan.
HV71 ligger sist i SHL efter förlusten i bottenmötet mot MoDo.
Då skickar kapten Olle Alsing en passning till sina lagkamrater inför det viktiga dubbelmötet mot Leksand.
– Det spelar ingen roll vem du är eller vad du heter – vi måste komma ihop som lag, säger Alsing.
https://hockeysverige.se/intervju/olle- ... p-som-lag/
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: ons 29 jan 2025, 09:51 Grejen är att jag inte tror att det gått så mycket bättre om vi redan haft fullt lag sedan en tid tillbaka. Vi har inte direkt visat de senaste säsongerna att vi lyfter när skadade spelare återvänder.

Liksom jag inte tror att det gått bättre om vi skramlat fram pengar till nya spelare.

Det är inte nya spelare vi behöver utan nya tränare som kan förlösa och ingjuta mod i de spelare vi redan har.
Jag instämmer i stort, herregud vad man saknar Björn Hellkvist, det var ett misstag att göra sig av med honom OCH inte ha någon ny av rang på gång :/
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Pellefant skrev: ons 29 jan 2025, 11:02
Sniper skrev: ons 29 jan 2025, 09:51 Grejen är att jag inte tror att det gått så mycket bättre om vi redan haft fullt lag sedan en tid tillbaka. Vi har inte direkt visat de senaste säsongerna att vi lyfter när skadade spelare återvänder.

Jag instämmer i stort, herregud vad man saknar Björn Hellkvist, det var ett misstag att göra sig av med honom OCH inte ha någon ny av rang på gång :/
Men…allt va så skööönt! Vi va ett skönt mittenlag med skönt lir som kunde ha sköna ”top-6” ambitioner med skön kravbild och skönt tugg från 2 sköna ass-coacher! Vem hade kunnat ana att det skulle vara lite som att kissa på sig…
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Efter straffsegern mot Linköping:
Stjärnan skrev: lör 25 jan 2025, 17:58 Problemet nu är att glädjen är på topp och inga skäl att förändra nånting.
(...)
Om den glädjen är bortblåst efter veckans matcher - vad händer under uppehållet?
Har Tjomme ens några tränaralternativ på gång?
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: ons 29 jan 2025, 11:51 Efter straffsegern mot Linköping:
Stjärnan skrev: lör 25 jan 2025, 17:58 Problemet nu är att glädjen är på topp och inga skäl att förändra nånting.
(...)
Om den glädjen är bortblåst efter veckans matcher - vad händer under uppehållet?
Har Tjomme ens några tränaralternativ på gång?
Klas Östman är väl ledig, men det känns kanske inte så kittlande. Tror fortfarande mer på att någon måste bort, än att någon måste in. Den ”någon” är CB.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Man vet att man ((ens lag) är illa ute när Wiborg börjar med citatlistan långt innan matchen. 8-)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: ons 29 jan 2025, 09:23 Det som stör många (inklusive undertecknad) är mer hur målen ser ut, än att vi de facto släpper in mål. Som i går, för att ta ett exempel. Efter en briljant första-perre, där vi i vanlig ordning inte gör tillräckligt med mål, kommer vi ut svagt. Att då släppa in ett sådant mål sänker ju hela laget än mer….därmed inte sagt att förlusten är Hellstens fel. Men det får konsekvenser som är större än enbart ett mål i kolumnen.
Laget behöver nån som räddar dom, som gör dom bättre, ger dom chansen att vinna, trots den uppenbara oförmågan framåt. Som räddningen Hellsten hade i sista t.ex. Men släpper man den första så är den mentala skadan redan skedd….

Och där är inte riktigt vare sig Mantas eller Hellsten nu.
Så en smula nyanserat lär ändå kritiken vara. Men helt nöjda kan man väl kanske inte heller vara va? Eller vad säger du Wiborg?
Helt nöjd är man givetvis inte men det är som du säger nyanserad kritik som behövs. Klart alla vill ha en målvakt som ständigt vinner matcher åt en när man spelar dåligt, men att räkna med att man ska göra det varje match är ju det jag har så jäkla låg förståelse för. Man lägger allt ansvar på en målvakt när hela laget saknar förmågan att göra mål. Klart att man vinner om målvakten aldrig släpper in ett mål, men jag är ganska säker på att sätter man var tionde skott i snitt så kommer man även vinna matcher med en dålig målvakt. Ett bra lag klarar även av att mentalt ställa om efter baklängesmål oavsett om målvakten tar pucken och kastar in den självmant eller om det är klapp-klapp upp i krysset. Att skylla mentala raset (som dessutom redan påbörjats innan) på ett dåligt ingripande är att blunda för verkligheten och att man orkar titta på helheten. Lathet eller okunnighet låter jag vara osagt. Just du och jag Klas tror jag i grunden tänker ganska lika här fast med lite olika nyanser av grått.
Pain is temporary, glory is forever
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

STÄLL GIDLÖF I MÅLET.

Kniven mot strupen. 6p ska tas i detta dubbelmöte, första 3p här.

Och ja, en ny tränare måste in asap.
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: ons 29 jan 2025, 17:02 Ett bra lag klarar även av att mentalt ställa om efter baklängesmål oavsett om målvakten tar pucken och kastar in den självmant eller om det är klapp-klapp upp i krysset.
Den oförmågan irriterar mig så mycket att jag ibland vill ta timeout. Detta var storheten hos 2020/21 års lag. Upprepade gånger hamnade de i underläge, men när första perioden var slut hade Cehlarik-Hrivik-Camper och de andra vänt till ledning 2-1. Man kunde ta baklängesmål med jämnmod. Inte som nu, när det nästan känns som världen rasar samman. Åtminstone rasar spelet ihop.
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

En faktor (av flera) som är kännbar är bristen på en stabil första målvakt, som vinner matcher åt oss när de står och väger. Hellsten var väl tänkt som en backup målis och har väl egentligen levererat över förväntan sett till hela säsongen, så ingen last på honom så sätt. Mantas skadade sig tidigt och har väl däremot inte levt upp till förväntningar som man har på en första målvakt. Och apropå målvakter och Hellsten i synnerhet, jag upplever det som att Hellsten har svårigheter med att läsa spelet, han blir många gånger bortgjord och ser liksom ut att vara ur position där han kompenserar med alldeles för djärva slides (ett exempel är målet som Oscar Lindberg gör senast, gata rätt över från Pudas, helt öppet mål). Om man jämför med andra mer positionssäkra målvakter. Så problemet är ju bristen på kontinuitet på målvaktssidan och uttalad första målvakt, det kan bli en osäkerhet i laget, det vet jag av erfarenhet själv. "Hur är formen ikväll osv"..

För att binda ihop det med matchen då, jag hoppas att oavsett vilken målvakt vi väljer i målet, att det för kvällen sprider sig en trygghet ända ner från målvakt till backar upp till forwards och vi har ju fått lite utdelning i PP på det senaste, kul att se dock var ju då BP istället avgörande denna gången...Sätt lägena i PP och minimera misstagen i BP. Enkelt.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Man måste ändå gilla Knuts tycker jag. Intervju finns lite överallt.
Saklig och försöker inte gömma sig bakom oflyt, domare, målvakter etc.
Vad han säger mellan raderna är att de är för dåliga helt enkelt. Rakt ut säger han det lite finare.
Men det är de små sakerna som ställer till det.
I match efter match, vilket han själv är inne på. Senast var det snarare en kollaps av laget enl mig pga en rejäl målvaktstavla som påbörjade eländet. Ungefär dom Gidlöfs dito mot fbk.

Men klarar man inte av dom små sakerna, små motgångarna som baklängesmål så är man inte bra nog.

Blir jämna matcher mot hv nu. Rysarmatcher. Där fru fortuna kanske tvingas avgöra dom. 2 knäckta lag möts, kanske i en förtida kvalserie. Gäller att nu sätta sig i respekt.
Kör över de jävlarna, får bli mitt slutord.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Knuts om tabelläget: ”En form av skräck”

Två matcher mot HV71 återstår innan landslagsuppehållet, på torsdagen hemma och på lördagen borta.

– Jag förstår folks oro, vi har satt oss i en prekär situation, säger Jon Knuts.
https://www.falukuriren.se/2025-01-29/k ... av-skrack/
Lampa

Inlägg av Lampa »

Man inser ju nu hur mysigt de senaste åren varit, tuffa på i bra läge i tabellen. T.o.m. varit besviken över enbart play-in. Nu känns de som en dröm att kunna luta sig tillbaka den 11/3 och titta på Leksand - Frölunda i vetskapen om att 12e platsen är klar.
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Sniper skrev: ons 29 jan 2025, 17:31
Wiborg skrev: ons 29 jan 2025, 17:02 Ett bra lag klarar även av att mentalt ställa om efter baklängesmål oavsett om målvakten tar pucken och kastar in den självmant eller om det är klapp-klapp upp i krysset.
Den oförmågan irriterar mig så mycket att jag ibland vill ta timeout. Detta var storheten hos 2020/21 års lag. Upprepade gånger hamnade de i underläge, men när första perioden var slut hade Cehlarik-Hrivik-Camper och de andra vänt till ledning 2-1. Man kunde ta baklängesmål med jämnmod. Inte som nu, när det nästan känns som världen rasar samman. Åtminstone rasar spelet ihop.
Tycker tyvärr att de tendenserna redan infann sig förra säsongen och kanske säsongen innan t.om?