Hockeyallsvenskan 2023/24

Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av SteveY »

Tingsryd - Björklöven 1-0 Lucas Lagerberg
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 11 okt 2023, 16:24 Dan Ekborg är ju för alltid kung i Leksand.
(Som liten trodde jag hans företrädare tillverkade ryggsäckar)
Vem mer än Dan Ekborg har då medverkat i Himlaspelet?
Flera namnkunniga skådespelare har medverkat i föreställningen genom årens lopp; här kan nämnas bland andra Jarl Kulle, Lars Hjertner, Lauritz Falk, Gösta Prüzelius, Tomas Bolme och Stefan Ljungqvist https://sv.wikipedia.org/wiki/Himlaspel ... a_b%C3%A4r
Reidar Dahlén himself!

"Lakrits" Falk - som vi kallade honom - bodde om somrarna i ett härbre på en gård helt nära det hus där Tjomme numera bor. Kung Salomo och en annan kung.

Och så måste vi ju nämna Himlaspelets huvudrollsinnehavare:

Bild
Mats_ume

* * *

Avslutningsvis får vi väl kvotera in lite HA-hockey i inlägget också:
Djurgården-Västerås 0-2 i början på andra.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Wittgenstein »

[/quote]
Missade Wittgenstein igår eftersom jag var upptagen med Dan Ekborg.
[/quote]

Det där var inte en mening man trodde man skulle läsa när man vaknade i morse. Färjan levererar med vind i segel! Några som verkligen inte levererar är Bik Karlskoga och Djurgårdens IF. Om nuvarande resultat står sig får man säga att dessa båda färjor börjar ta in vatten. Lätt att vara efterklok men jag vill påstå att när Barry Smith anställdes fick jag dåliga vibbar, men inte hade jag trott att det skulle vara början på den ökenvandring som diffarna är ute på nu. Barry kändes annars som ett tränarval som Leksand kunde ha gjort en gång i tiden. Numera låter dock föreningen de grånande gubbarna styra i styrelserummen istället för i båset.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Vem minns inte Mats i Himlaspelets klassiska ord?
"Marek går i kållandet med storkorgen"
Livetabell: Djurgården nere på 12:e plats. Endast Västervik sviker. För den som till äventyrs önskar DIF under strecket. Men vem skulle vilja det? :mrgreen:
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av SteveY »

Brynäs tömmer alltså plånboken på en avdankad 36-årig gammal NHL-back, som bara vill komma och lira lite med sin gode vän Greg Scott. :shock:
Att han kommer få svårigheter med spelet på stor rink kan vi med säkerhet slå fast. Sen att hans motivation ligger runt uppskattningsvis 20% gör inte saken bättre. Denna värvning kommer knappast göra Brynäs bättre, snarare tvärtom. Grattis Johan alcen till säsongens sämsta värvning i svensk hockey. (nåja, tvåa iaf efter Erik Forssells värvning av Kenny Agostino)
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: fre 13 okt 2023, 13:53 Brynäs tömmer alltså plånboken på en avdankad 36-årig gammal NHL-back, som bara vill komma och lira lite med sin gode vän Greg Scott. :shock:
Att han kommer få svårigheter med spelet på stor rink kan vi med säkerhet slå fast. Sen att hans motivation ligger runt uppskattningsvis 20% gör inte saken bättre. Denna värvning kommer knappast göra Brynäs bättre, snarare tvärtom. Grattis Johan alcen till säsongens sämsta värvning i svensk hockey. (nåja, tvåa iaf efter Erik Forssells värvning av Kenny Agostino)
Finns ju massvis av fallstudier att läsa angående sådana värvningar (vem det nu är?)
Lex Leksand 2005-2012 typ.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: fre 13 okt 2023, 14:16
SteveY skrev: fre 13 okt 2023, 13:53 Brynäs tömmer alltså plånboken på en avdankad 36-årig gammal NHL-back, som bara vill komma och lira lite med sin gode vän Greg Scott. :shock:
Att han kommer få svårigheter med spelet på stor rink kan vi med säkerhet slå fast. Sen att hans motivation ligger runt uppskattningsvis 20% gör inte saken bättre. Denna värvning kommer knappast göra Brynäs bättre, snarare tvärtom. Grattis Johan alcen till säsongens sämsta värvning i svensk hockey. (nåja, tvåa iaf efter Erik Forssells värvning av Kenny Agostino)
Finns ju massvis av fallstudier att läsa angående sådana värvningar (vem det nu är?)
Lex Leksand 2005-2012 typ.
Japp. Så går det när man anställer en tidigare oprövad sportchef.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 11 okt 2023, 15:08Wittgenstein är ju en utmärkt onelinerfilosof och något jag personligen uppskattar; en förespråkare för den logiska positivismen!
En ologisk positivism vore annars Djurgårdssupportrar som just nu spekulerade i vilka de får möta i HA-final i vår. I kväll kan de få känna på hur det känns att ligga under negativt kvalstreck. Der blir verklighet om Västervik tar 3p borta mot laget som inte tagit en enda poäng hittills - Karlskoga.

Toppmötet Nybro-Brynäs är dock kvällens mest intressanta match. Torp kade kunnat äta en rå ekorre för att få spela.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: fre 13 okt 2023, 16:47
Gösen skrev: ons 11 okt 2023, 15:08Wittgenstein är ju en utmärkt onelinerfilosof och något jag personligen uppskattar; en förespråkare för den logiska positivismen!
Toppmötet Nybro-Brynäs är dock kvällens mest intressanta match. Torp kade kunnat äta en rå ekorre för att få spela.
En match Nybro gick vinnande ur. De kanske blir att räkna med ett tag till.

Nykomlingar, likt Modo, brukar få några gratispoäng i början.
Kul att Nybro fortfarande håller hög nivå.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Ullvi, typ »

Otroligt kul att Kandergård verkar ha lekstuga som förstecenter i rusande, serieledande och nu brunsåsvispande Nybro. Man tyckte ju synd honom som hamnade i just den där deprimerande hålan av alla gudsförgätna platser på jorden.
Såg också några byten med Hannes Hellberg igår som ser så jävla spelintelligent ut.
Kristallkulan blinkar ju mäktigt genombrott (för honom) hos oss nästa år... Förläng redan nu!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Det är lätt att glömma att Brynäs i eftermiddag har ytterligare en match i Småland.
Det gjorde jag.
Tingsryd-Brynäs 4-5 (hemmalaget reducerade nyss i början på tredje).
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: sön 15 okt 2023, 16:52 Det är lätt att glömma att Brynäs i eftermiddag har ytterligare en match i Småland.
Det gjorde jag.
Tingsryd-Brynäs 4-5 (hemmalaget reducerade nyss i början på tredje).
Teven är på även om jag inte tittar slaviskt. PP nu!
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av SteveY »

Full Allsvensk omgång ikväll! Med gobitar som Brynäs-Djurgården och VIK vs. VIK :YMPARTY:
(det är för långt mellan matcherna i SHL, jag letar andra ljusglimtar i hockeySverige)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

- Parallellt med Leksands förskräckliga insats mot Timrå vände Djurgården 1-3 till 4-3 i tredje perioden mot Södertälje. Kan det ha stärkt DIF till den grad att de ikväll hotar Brynäs borta?
- Nybro kommer testas ikväll. De har bara två förluster hittills, men när de förlorat så har de förlorat rejält. Hemma mot AIK 0-6 och SSK-Nybro 5-0. Något liknande uppe i Umeå?

* * *

Efter att ha sett Brynäs vända 2-4 till 7-4 i tredje och konstaterat att Björklöven mycket riktigt vann med 5-0 klickade jag mig till Mora för att följa straffläggning. Det gick till extrarundor och Kalmars sju straffar kan ha varit de sämsta jag sett. Om det varit trollkärringar i spökvraket - det såg glest ut på läktarna - hade man kunnat höra kraxande skratt.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: lör 21 okt 2023, 13:48Själv lyssnar jag på en maraton-spellista med Ulf Lundell och käkar Räkmacka.
Same procedure as last year https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=GXi0VzyKWDA
Vad är grejen med Moras dubbelmöten med TAIF nere i Tingsryd inom loppet av 2-3 dagar?
Ifjol möttes de söndag-tisdag i början på november. Nu söndag-måndag.
När andra har roadtrip har Mora räktrip?