Vilken spelare är mest överskattad?
1. Carter Camper, Oskarshamn – 12,1 procent
2. Linus Videll, Östersund – 11,4 procent
3. Kim Rosdahl, Västerås – 8,6 procent
4. A.J Vanderbeck, Kalmar – 7,6 procent
5. Daniel Brodin, Djurgården – 5,7 procent
Övriga (28 olika spelare/vet ej) – 54,6 procent
Kommentar från Carter Camper, forward i Oskarshamn:
– Jag kunde inte bry mig mindre, det kan jag svära på. Jag har haft en bra karriär och det är en utmärkelse ingen kommer att minnas.
Har du någon förklaring till den tuffa starten i hockeyallsvenskan?
– Nej, om du tittar på mina två första veckor här så skapade jag faktiskt mycket, men av någon anledning så träffade jag stolpen eller något liknande. Det finns matcher där du inte uträttar mycket men ändå samlar på dig två assist. Så galen är sporten. Jag har gjort tre-fyra poäng i matcher och känt att jag inte har spelat bra. Andra gånger har jag lämnat med noll poäng och varit överallt. Jag fick det inte att stämma i början och min roll blev mindre och mindre. Möjligheterna blev färre och färre och det ena ledde till det andra och där står vi nu.
Vem är hockeyallsvenskans MVP?
1. Fredrik Forsberg, Björklöven – 15,7 procent
2. Henrik Larsson, Karlskoga – 12,9 procent
3. Dick Axelsson, Djurgården – 9,3 procent
4. Marcus Nilsson, Björklöven – 7,1 procent
5. Linus Klasen, Djurgården – 3,6 procent
A.J Vanderbeck, Kalmar – 3,6 procent
Övriga (25 olika spelare/vet ej) – 47,8 procent
Kommentar från Fredrik Forsberg, Björklöven:
– Häftigt och grymt kul, så klart. Speciellt när det är spelarna man möter dag ut och dag in som röstar istället för någon jury. Men vi har ett väldigt brett lag, så de har en stor del i det. Det beror inte så mycket på min egen prestation. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... eriens-mvp
Söndagsmys med IKO - Mora idag. Finns flera spelare jag gillar som jag hoppas Tjomme tittar på. Verkar ju trots allt som vi ska föryngra laget och även kanske fylla på lite längre ner i hierarkin.
Gustaf Westlund, Hampus Karlsson, Filip Björkman, Ludvig Levinsson, Gustav Salmi-Lilja. Kalle Kratz gillar jag med men han är ju likt Elvenes klar för Lökers.
Det är så uppenbart att det är mycket lättare att kritisera importer. Ingen hade sagt liknande om en svensk spelare. Samma sak gäller kritiken mot Rindell. Experterna hade varit mycket mer försiktig i sin kritik om han var svensk. Fegt!
- Kors i taket - Camper gjorde mål ikväll.
- AIK:s Melin-ledda jakt är fullbordad - nu topp 6 efter hemmavinsten mot Nybro samtidigt som Mora föll hemma mot Vimmerby och Oskarshamn mot starka SHL-kandidaten Karlskoga.
- Tingsryd får ta med sig reduceringen efter 59:55 till nästa match.
- Vinner man skottstatistiken med 14-2 i första perioden men inte förmår spräcka nollan är man som bekant ofta dömd att få ett i baken i andra. Eller t.o.m två, som Södertälje mot Mora.
- AIK vann tionde raka och går en match mot Mora om sjätteplatsen. Oskarshamn känns i nuläget inte starka nog att utmana.
Sniper skrev: fre 31 jan 2025, 21:36
- Tingsryd får ta med sig reduceringen efter 59:55 till nästa match.
- Vinner man skottstatistiken med 14-2 i första perioden men inte förmår spräcka nollan är man som bekant ofta dömd att få ett i baken i andra. Eller t.o.m två, som Södertälje mot Mora.
- AIK vann tionde raka och går en match mot Mora om sjätteplatsen. Oskarshamn känns i nuläget inte starka nog att utmana.
Lite intressant, du började med Tingsryd som blir totalt utspelade av Löven ikväll och du slutade med Oskarshamn som inte ser ut att hålla. I slutet av oktober mötte just Löven OIK och hade med sig en enormt bra inledning. Men just den matchen malde OIK ned dem och vann efter dominerande spel. Klart det finns många aspekter däremellan men samtidigt intressant hur lag utvecklas, uppåt och nedåt, över säsongen. Löven har fått tillbaka målvakter och Lagerberg bidrar väl. Karlskoga överraskar just nu med bländande spel och Djurgårn smyger med framåt i tabellen. Blir spännande att följa!
En Kalle Holm avgör för Nybro 19:19 i tredje. Och gamle Mora-dödaren Melins AIK vann i Tingsryd, vilket betyder att Gnaget nu är tre poäng före i kampen om topp 6.
Södertälje bryter alltså med Joose Antonen efter blott elva matcher.
Men det finns ju värre exempel på spelare som värvats efter jul.
Austin Blockmongo fick 2014 lämna Karlskrona redan efter åtta matcher.
Kan Melin göra en Melin - avancera genom tabellen ända upp i SHL?
Tittar man på spelartruppen ska det ju inte gå
men AIK har ett övertag på Djurgården (vunnit fem av sex senaste)
och besegrade Karlskoga i senaste mötet 5-1.
Att få chansen att slå AIK igen lockar. En sötma jag rankar högt.
Enligt uppgifter till Expressen i natt så är Djurgården nära en lösning i målvaktsfrågan.
Åtminstone en lösning som förbättrar situationen.
Det ser ut som man får loss en dubbelregistrering av Marcus Gidlöf, JVM-målvakten i Leksand, enligt flera uppgiftslämnare.
Det kommer innebära att Gidlöf kommer kunna spela för både Djurgården och Leksand. Det troliga är att han står i Leksand, så länge de spelar, för att sedan kunna spela för Djurgården.
Som läget ser ut nu, så är det betydligt mer troligt att Djurgårdens säsong pågår längre än Leksands och då kan DIF nyttja Gidlöfs tjänster.
Positiv dialog pågår mellan Niklas Wikegård i Djurgården och Thomas Johansson i Leksand för att nå en sådan lösning. Det troligt enligt våra källor är att man går i mål med denna. https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... 658abcea82
Jasså? Det får vi väl se.
Men om man nu verkar tro det i de egna leden och förbereder utlåningar redan nu så kan det såklart bli en självuppfyllande profetia.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.