Wittgenstein skrev: fre 25 okt 2024, 17:26
Är det möjligt att skapa en "Färjans temperaturmätare"? Med detta menar jag följande. Låt säga att vi utgår ifrån den av Lillgud skapade tabelltips-tråden. Utifrån den skapas en genomsnittsplacering som Färjans intelligentia vid säsongsstart tror LIF landar på. Sedan låter vi samma intelligentia en gång i månaden tippa vilken placering LIF slutar på utifrån rådande kunskap och förutspåelser.
Temeraturmätaren skulle då innan säsongsstart kanske förutspå att LIF landar på en fjärdeplats. En ny mätning i början av oktober skulle eventuellt visat att Färjan styrt in i grov sjö och att "temperaturen", dvs LIFs tippade slutplacering, sjunkit ner till niondeplats. I november kanske tempen gått upp igen!
Detta skulle kräva en möjlighet att tippa och att placeringarna sätts samman till ett medeltal. Jag är inte tillräckligt tekniskt bevandrad för att svara på om det är görligt.
Vi kan sätta upp en poll direkt på Färjan.
Men ännu enklare om man inte vill hålla koll på tex flashscores livetabell för att se hur det går för Leksand är att kolla Lillguds inläggsfrekvens eller frånvaron av den. Just nu sitter han stel som en grekisk stenstaty utan minsta försvarsmekanism som kan reagera på en av Gösen kastade tomater. Spash!
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
CMB skrev: fre 29 nov 2024, 13:29
Vad är det för jävla stolpskott som tagit bort användningen av ”Aktiva trådar” för den som inte är inloggad??? Skärpning!
Och återställ till att Aktiva trådar syns direkt på sidan.
"Oläsa inlägg" och "Aktiva trådar" implicerar användande av sökfunktionen. Vi har stängt av sökfunktionen för gäster (dvs ej inloggade användare) då vi är utsatta för botnetattacker som försöker använda sökfunktionen. Sökfunktionen använder förhållandevis mycket CPU-kraft och vi har haft uppemot 100 samtidiga botnetbotar (troligtvis hackade datorer med malware) som samtidigt utför en rad sökförsök under ett par minuters tid.
För övrigt kan jag säga att den som INTE tror att Superstars forum var utsatt för botnetattacker vet inte vad den pratar om. Dessutom kördes det forumet på en 16 år gammal mjukvara där det sannolikt pågick botnetförsök att få access till användarkonton i syfte att sprida spam.
Mats_ume skrev: fre 29 nov 2024, 14:58
För övrigt kan jag säga att den som INTE tror att Superstars forum var utsatt för botnetattacker vet inte vad den pratar om. Dessutom kördes det forumet på en 16 år gammal mjukvara där det sannolikt pågick botnetförsök att få access till användarkonton i syfte att sprida spam.
Verkligen, det är nästan ett halvtidsarbete och hålla ordning på alla attacker och botar/crawlers.
Lägger in nya hela tiden...
Mats_ume skrev: fre 29 nov 2024, 14:58
Verkligen, det är nästan ett halvtidsarbete och hålla ordning på alla attacker och botar/crawlers.
MariaDB [phpBB3]> SELECT COUNT(*) FROM phpbb_bots;
+----------+
| COUNT(*) |
+----------+
| 137 |
+----------+
1 row in set (0.000 sec)
För att förtydliga så finns det både godartade botar och crawlers (som hjälper oss att synas i sökmotorer) och kanske aningen mindre godartade botar (och crawlers) som dammsuger forumet på träningsdata. Men så finns det även elakartade botnät som enbart har till syfte att skapa överbelastningar i hopp om att forummjukvaran och databasen ska spotta ur sig någon information som kan användas till att hacka sajten. Dessa är två helt olika saker med likartade namn.
Oavsett detta så är det uppenbart att det pågår en hel del trafik som den vanlige användaren inte har en aning om.
Pastis skrev: fre 29 nov 2024, 15:52
Jag tror jag talar för majoriteten av medresenärerna när jag säger att det är ett förbaskat uppskattat arbete ni lägger ner på Färjan. Meddela oss vadhelst vi kan göra för att underlätta för er.
CMB skrev: fre 29 nov 2024, 13:29
Vad är det för jävla stolpskott som tagit bort användningen av ”Aktiva trådar” för den som inte är inloggad??? Skärpning!
Och återställ till att Aktiva trådar syns direkt på sidan.
"Oläsa inlägg" och "Aktiva trådar" implicerar användande av sökfunktionen. Vi har stängt av sökfunktionen för gäster (dvs ej inloggade användare) då vi är utsatta för botnetattacker som försöker använda sökfunktionen. Sökfunktionen använder förhållandevis mycket CPU-kraft och vi har haft uppemot 100 samtidiga botnetbotar (troligtvis hackade datorer med malware) som samtidigt utför en rad sökförsök under ett par minuters tid.
Hade ”Aktiva trådar” varit aktiv så hade jag sett tråden som länkas ovan. I rest my case!
För vem vågar logga in i detta bot/crawler-armageddon?
När Steve Jobs sa något då bugade programmerarna och tackade för möjlighteten att göra honom till geni!
Jag tror snarare ni börjar bli curlade!
Nej då, då förstår jag problemet och den nödvändiga förändringen. Tack!
Nej, för mig spelar det ingen roll. Men jag har gått in via samma länk på mobilen, uppenbarligen kopplad till gamla adressen. Vilket resulterade i att jag under ett halvt dygn trodde hela Färjan kantrat. Såg framför mig hur Lillgud redan startat en ny utredning och hur du och Sniper snickrade för fullt på ett nytt skrov.