Laget 23/24

Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sundsvalll »

Einar Berg skrev: lör 21 okt 2023, 21:57
Klas skrev: lör 21 okt 2023, 20:26
Einar Berg skrev: lör 21 okt 2023, 19:37 Undrar om Tjomme börjar inse att det är han som är "dum i huvudet", snart?
Och inte alla andra som tippade laget i botten...
Serien börjar ju sätta sig nu. Nåt lag kommer ju klättra, nåt sjunka, men i stort ser man vartåt det lutar. Och det lutar ju inte åt rätt håll för oss.
Precis... Att allt skall vända när Kloos är tillbaka, känns naivt. Fast... Vi torskar bara med uddamålet hela tiden. Så det är fan små marginaler...
Du glömmer målsprutan Martin Karlsson lätt 20p där😉😉😭😭😭
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: Laget 23/24

Inlägg av Einar Berg »

Sundsvalll skrev: lör 21 okt 2023, 22:41
Einar Berg skrev: lör 21 okt 2023, 21:57
Klas skrev: lör 21 okt 2023, 20:26

Serien börjar ju sätta sig nu. Nåt lag kommer ju klättra, nåt sjunka, men i stort ser man vartåt det lutar. Och det lutar ju inte åt rätt håll för oss.
Precis... Att allt skall vända när Kloos är tillbaka, känns naivt. Fast... Vi torskar bara med uddamålet hela tiden. Så det är fan små marginaler...
Du glömmer målsprutan Martin Karlsson lätt 20p där😉😉😭😭😭
Ja, just fan... Vi har ju det "sparkapitalet" också... hmm...
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Laget 23/24

Inlägg av SteveY »

Armbrott på Ash
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Laget 23/24

Inlägg av Gösen »

SteveY skrev: sön 22 okt 2023, 19:10Armbrott på Ash
Kommer han tillbaka något mer?
Och var läste du det?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
syd b.
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 23:11

Re: Laget 23/24

Inlägg av syd b. »

Passar väl in här.

Apropå det här som varit på tapeten angående tekningar. Det har jag påpekat länge varit ett problem vi haft, vi har alltid tillhört botten gällande tekningar med mediokra tekare. Vilket innebär att vi oftare får börja med att jaga puck. Vad problemet är vet jag inte mer än att vi uppenbart är sämre än motståndaren.

SHL 16/17:
13e plats med 45,46%

SHL 19/20:
12e plats med 48,17%

SHL 20/21:
8e plats med 49,80%

SHL 21/22:
13e plats med 47,00%

SHL 22/23:
10e plats med 49,16%
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sundsvalll »

Hv71 sparkar tränaren i LIF låter vi skeppet sjunka

Är nu Ashton skadad då får det fan vara nog värva något för fasiken visa att liket lever
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Laget 23/24

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: sön 22 okt 2023, 19:36
SteveY skrev: sön 22 okt 2023, 19:10Armbrott på Ash
Kommer han tillbaka något mer?
Och var läste du det?
Fick ett meddelande från en av mina källor 8-)
Vet inte mer men Tungt avbräck.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Laget 23/24

Inlägg av Gösen »

Sundsvalll skrev: sön 22 okt 2023, 21:06 Hv71 sparkar tränaren i LIF låter vi skeppet sjunka

Är nu Ashton skadad då får det fan vara nog värva något för fasiken visa att liket lever
Eller hur. Fyra förluster utan att sparka tränare. Totalt värt att ha 16 tränare på lönelistan. Dessutom är ju sånt där som kontinuitet klart överskattat. Fråga bara klubbar som Färjestad, Frölunda och Skellefteå .
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sundsvalll »

Gösen skrev: sön 22 okt 2023, 21:12
Sundsvalll skrev: sön 22 okt 2023, 21:06 Hv71 sparkar tränaren i LIF låter vi skeppet sjunka

Är nu Ashton skadad då får det fan vara nog värva något för fasiken visa att liket lever
Eller hur. Fyra förluster utan att sparka tränare. Totalt värt att ha 16 tränare på lönelistan. Dessutom är ju sånt där som kontinuitet klart överskattat. Fråga bara klubbar som Färjestad, Frölunda och Skellefteå .
Eller så kanske man inser att vi kanske måste göra en rockad? Bemström in i a-laget Björn till juniorer.
Tja kontinuitet Färjestad står ju för en så stark kultur där när det kommer till tränare🤔
Men sitt du och krama Björn ner till allsvenskan så kan vi som ser bristerna få vara i fred med att försöka komma på vad som är bäst i tanken
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Laget 23/24

Inlägg av Gösen »

Kontinuitet handlar inte om att ha en tränare eller någon annan person på samma position år ut och år in. Det handlar om att ha en röd tråd som man följer. Även när några förluster radar upp sig. Det finns ett tydligt facit vad som händer när man inte gör det. HV är nu det gamla Leksand.

Jag fick för mig att du höll med Anton Axelsson i hans krönika. Men kanske läste du inte så noga eller så var det bara någon utvald del du höll med om? Rubriken kanske. Som sällan sätts av skribenten.

Ett urval från den krönikan;
Sundsvalll skrev: lör 21 okt 2023, 16:16 https://hockeynews.se/articles/30670/

Så djäkla rätt


Men sedan dess så har man varit ett jojo-lag genom serierna. När de åkte ur SHL (dåvarande Elitserien) 2001 kändes det som att de inte riktigt hittat sin identitet.
Det har bokstavligen talat kastats pengar över klubben.




Jag måste säga att jag gillar ledarstaben i Leksand. De har otrolig kompetens i sina tränare och i Thomas “Tjommen” Johansson som GM. Jag är rätt säker på att det inte är där felet ligger.

Mitt råd till Leksand är att hitta en röd tråd i organisationen från A-pojkar upp till A-laget och följa den till 100 procent. Börja ställa högre krav på spelarna i laget och bli en toppklubb i SHL igen. För underlaget finns. Supporterskaran finns. Ni behöver hitta eran egen identitet om vad som krävs att vara en ”Leksandsspelare”.

Och jag delar inte ut Björnkramar. Men jag är nog också mer inne på att det sitter i väggarna. En omedveten mentalitet som behöver jobbas bort. Men det tar tid. Och kontinuitet. Att då sparka tränare blir att börja om på ruta ett igen. Skulle vi, vilket jag inte tror, hamna i ett negativt kval så blir det däremot nödvändigt med nya röster i båset. Den vitamininjektion det innebär för spelarna brukar hålla i sig några veckor med förhöjt självförtroende och kan vara det som är tungan på vågen.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Laget 23/24

Inlägg av Sundsvalll »

Gösen skrev: mån 23 okt 2023, 07:36 Kontinuitet handlar inte om att ha en tränare eller någon annan person på samma position år ut och år in. Det handlar om att ha en röd tråd som man följer. Även när några förluster radar upp sig. Det finns ett tydligt facit vad som händer när man inte gör det. HV är nu det gamla Leksand.

Jag fick för mig att du höll med Anton Axelsson i hans krönika. Men kanske läste du inte så noga eller så var det bara någon utvald del du höll med om? Rubriken kanske. Som sällan sätts av skribenten.

Ett urval från den krönikan;
Sundsvalll skrev: lör 21 okt 2023, 16:16 https://hockeynews.se/articles/30670/

Så djäkla rätt


Men sedan dess så har man varit ett jojo-lag genom serierna. När de åkte ur SHL (dåvarande Elitserien) 2001 kändes det som att de inte riktigt hittat sin identitet.
Det har bokstavligen talat kastats pengar över klubben.




Jag måste säga att jag gillar ledarstaben i Leksand. De har otrolig kompetens i sina tränare och i Thomas “Tjommen” Johansson som GM. Jag är rätt säker på att det inte är där felet ligger.

Mitt råd till Leksand är att hitta en röd tråd i organisationen från A-pojkar upp till A-laget och följa den till 100 procent. Börja ställa högre krav på spelarna i laget och bli en toppklubb i SHL igen. För underlaget finns. Supporterskaran finns. Ni behöver hitta eran egen identitet om vad som krävs att vara en ”Leksandsspelare”.

Och jag delar inte ut Björnkramar. Men jag är nog också mer inne på att det sitter i väggarna. En omedveten mentalitet som behöver jobbas bort. Men det tar tid. Och kontinuitet. Att då sparka tränare blir att börja om på ruta ett igen. Skulle vi, vilket jag inte tror, hamna i ett negativt kval så blir det däremot nödvändigt med nya röster i båset. Den vitamininjektion det innebär för spelarna brukar hålla i sig några veckor med förhöjt självförtroende och kan vara det som är tungan på vågen.
Jag vill ha kontinuitet men först måste vi hitta rätt byggsten, tyvärr klarar inte Björn att vara den. Jo jag höll med om att det behövs en röd tråd från a laget till junior och där tror jag Björn skulle vara utmärkt
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: Laget 23/24

Inlägg av Bagarn »

Spelet på hemmaplan.

Efter förra veckans 1-2 x 2 hemma i vår borg, så kändes det som ett jävligt vanligt resultat för oss.
Valde att kolla lite snabbt.
Kollade förra säsongen och starten på denna.

Hade delvis rätt, då vi 6 ggr förlorat med 1-2.
Dvs nästan 1 av 5.

Mer intressant är att vi 21 gånger på de sista 35 hemmamatcherna gjort 2 mål eller färre.
Det tycker jag är beklämmande med vår offensiva potential.
Det betyder att när gästande lag kommer till oss så vet de att 60% av matcherna kommer LIF inte göra mer än 2 mål.
Måste kännas som bra förutsättningar att knipa poäng med ett gediget bortaspel. Och framförallt genom att göra första målet....

När vi lyckats göra 3 mål däremot, ja då har vi bara förlorat 2 (!) matcher.

Slutsats?

1. Vi får inte ut potentialen i vår offensiv
2. Vi drar inte nytta av vår hemmapublik
3. Vi säljer i alla fall inte fler biljetter pga av någon gladhockey

Med tanke på hur vi inlett säsongen på hemmais (2 vinster och 4 förluster), samt hur vårt lag är byggt så hade jag förespråkat ännu mer aggressiv/offensiv hockey.
Utmana motståndarna och byt chanser med varandra.
Då får vi ut mer av publiken, och ökar förmodligen möjligheterna till vinst.
Vi har förlorat 20 av de sista 35 hemma.......
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Laget 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

https://twitter.com/MrMadhawk/status/17 ... hmpSA&s=19

Enligt Mr Madhawks "inofficiella beräkning" ligger LIF i löneligans topp 3.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Mange
Korrekturläsare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:08
Ort: Las Vegas

Re: Laget 23/24

Inlägg av Mange »

Att se Max, Zacke plus två slovaker så totalt likgiltiga är inget annat än fokflopp och 100 % tränarstabens ansvar.
Vad gör dom istället? jo flyttar ner Ash till tredje, begränsat med speltid och låter Hrivk lira mellan 25-30 min per match, jösses, detta är ett mysterium. Ashton är en av få som jobbar i varje byte, tacklas, åker in raka vägen framför mål och inte bekvämt ner bakom som flertalet.
Nu dessutom skadad, gipsad och troligen borta året ut.

om inte TJ agerar nu kommer vi ligga i botten var så säkra.
Inte ens Lang har fart längre, Vejdemo och Ash är de enda två forwards som spelar fysiskt, tså uppenbart att spelarna inte köper på BH och gängets usla spelsystem.
kommer ihåg att Tjomme sa när han kom till Leksand att vi skulle bli ett jobbigt lag att möta, tillåt mig garva läppen av mig. Vi är inte jobbiga nånstans, bara mjuka.
VAKNA! VILL INTE ÅKA TILL NYBRO NÄSTA SÄSONG.......
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: Laget 23/24

Inlägg av Catami »

Lugn och fin nu.Vi har bara spelar en femtedel av macherna ännu. Lite skador på vägen blir det.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.