2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand 1-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Sniper »

Enda giltiga skälet att ersätta Björn är om sjukdom hindrar honom att utföra sitt jobb. Det har funnits skäl till att ta timeout i varenda match på slutet och jag hoppas att han inte avstått för att han känner sig osäker över sin kommunikativa förmåga. En del tycker att han ser trött och sjuk ut, men det gör ju var och varannan SHL-tränare en bit in på säsongen. Inte minst våra egna assisterande. Karlberg är ganska långt ifrån sitt eget kravspec "ett glatt ansikte" och den unge, ständigt plirande Berglund finns inte längre. Till och med Filander såg av naturliga skäl lite åldrad ut före match i torsdags. Med något slags blåmärke under ögat som om han blivit klöst av David Quenneville.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Fjodor »

Gösen skrev: mån 23 okt 2023, 08:20 Jag tror inte han tappat gruppen.

Däremot, vad jag förstår så finns det vissa slitningar i gruppen och har så funnits i princip sedan Hrivik kom tillbaka. En del primadonnafasoner samt grupperingar. Det sistnämnda blir ju nästan oundvikligt på en liten ort med olika nationaliteter i laget.

Konflikter mellan spelare kan ju bara de berörda lösa. Däremot kan man nog sätta lite hårt mot hårt när det gäller spelare som tycker de borde spela i special teams, första kedja eller spelare som är friskförklarad men ändå vill vila kroppen några extra matcher.
Det där låter inget vidare om det stämmer. Att det finns spelare, oavsett division eller lagsport, som anser att de ska spela mer, i olika situationer m.m., är inte ovanligt. Men skapas det grupperingar inom ett lag då är det illa. Sådant kan verkligen sänka ett lag och en säsong, där spelare i en gruppering på olika sätt försöker sätta spelare i en annan gruppering i dålig dager och vice versa. Kan man inte få ihop gruppen där alla drar åt samma håll och inser att alla bidrar till helheten oberoende av speltid, roll i laget, ja då går det åt helvete.

Finns spelare som visar detta beteende och som varit i laget en tid, så är det obegripligt att de är kvar.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Sniper »

Caito tillbaka på torsdag:

Bild

...men i gengäld är kanadicken Ashton borta till jul https://www.leksandsif.se/article/xc9as2x-30ead/view
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Wittgenstein »

Fjodor skrev: mån 23 okt 2023, 09:58
Gösen skrev: mån 23 okt 2023, 08:20 Jag tror inte han tappat gruppen.

Däremot, vad jag förstår så finns det vissa slitningar i gruppen och har så funnits i princip sedan Hrivik kom tillbaka. En del primadonnafasoner samt grupperingar. Det sistnämnda blir ju nästan oundvikligt på en liten ort med olika nationaliteter i laget.

Konflikter mellan spelare kan ju bara de berörda lösa. Däremot kan man nog sätta lite hårt mot hårt när det gäller spelare som tycker de borde spela i special teams, första kedja eller spelare som är friskförklarad men ändå vill vila kroppen några extra matcher.
Det där låter inget vidare om det stämmer. Att det finns spelare, oavsett division eller lagsport, som anser att de ska spela mer, i olika situationer m.m., är inte ovanligt. Men skapas det grupperingar inom ett lag då är det illa. Sådant kan verkligen sänka ett lag och en säsong, där spelare i en gruppering på olika sätt försöker sätta spelare i en annan gruppering i dålig dager och vice versa. Kan man inte få ihop gruppen där alla drar åt samma håll och inser att alla bidrar till helheten oberoende av speltid, roll i laget, ja då går det åt helvete.

Finns spelare som visar detta beteende och som varit i laget en tid, så är det obegripligt att de är kvar.
Intressant resonemang. De flesta, om inte samtliga, importspelare som finns i laget idag har fått förlängda kontrakt eller t.o.m. återkommit efter tid i annan liga. Deras karaktär och påverkan på gruppdynamiken borde vara väl kända. Om det bland våra mest tongivande spelare ändå finns sådana som skapar dålig stämning eller som visar dålig karaktär så kan man undra om detta är egenskaper som det bortses ifrån. Isf märkligt kan jag tycka.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Gösen »

För att förtydliga så har jag inte uppfattat det som att Hrivik är något problem utan att han och en annan spelare inte kommer överens. Bla. Så gick tongångar lite förra året och vad jag hör så ligger lite sådana saker kvar och bubblar. Om det är något större problem vet jag inte. Enligt Björn kan man ju kasta ut finska centrar från träningen utan att det blir dåligt stämning.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Wittgenstein »

Oavsett om det finns eller inte finns slitningar inom gruppen just nu (svaret på den frågan vet bara de som befinner sig i eller runt gruppen - allt annat är väl mest skvaller) så undrar jag om LIF vågar välja bort spelare pga karaktär. Låt oss, bara rent hypotetiskt, säga att Hrivik var fantastisk på isen sist han var här, men en plåga i omklädningsrummet. Hade man vågat säga nej till honom. Om inte annat så hade det blivit storm i supporterledet om han hamnat i, låt oss säga, HV eller Rögle.

Återigen, bara ett hypotetiskt scenario. Jag har ingen aning om hur Hrivik är. Vi kan lila gärna byta ut ovanstående mot Stjärna X.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Bagarn »

Hoppas tränarna kan hitta en glöd, hos sig själva, och hos de bärande spelarna.
Känns som något är direkt trasigt.
Sista säsongerna har vi känts platta/avslagna. Och känslan växer nu igen.
Finns det en hunger i gruppen?

En Norrlandsturné när man är nere för räkning unnar man inte någon.....
Kanske kan man hoppas att Luleå får en liten dipp efter 2 rejäla holmgångar.
Känns dock som Bulan kommer hitta ett sätt att förbereda gruppen. Såklart.

När vi var som bäst för 3 säsonger sedan, var så många hungriga!
Cehlarik var en klasspelare som såg sig själv som NHL spelare, sejouren i Leksand skulle vara kortvarig, han skulle tillbaka till NHL. Hans första 15 matcher är bland det bästa jag sett i SHL.
Camper sprudlade av spelglädje av de stora ytorna och chansen att ta med familjen på äventyr i Sverige. Hungrig!
Hrivik var ett fysmonster som frustade efter framgång och lukrativa kontrakt efter lite skadefyllda säsonger
Björn högmotiverad nybliven SHL coach efter uppmärksammade former - kom in med krav och eld.
Fredrik Hallberg var Sveriges mest spännande taktiker, skapade en gruppdynamik genom ett helt unikt spelsystem
Zacke kom hem och skulle börja leda ett SHL lag på riktigt
Aston värvades som vår Everberg, och var skoningslös i sin jakt på kontrakt.
Vi hade ett koppel unga spelare som bubblade av ambitioner att, som idag är en verklighet, få spela NHL.
Otto P och A Berg höll kanske inte SHL klass, men vägde upp detta med ruggig attityd/hunger.
Tjomme sken i media, och ville visa Djurgården vad de gav bort.

Hur är motivationen och elden hos bärande spelare i dagens Leksand?
Vem visar vägen?

Björn har varit trött i 2 säsonger. uppenbarligen påverkad av sin hälsa.
Slovakerna har gett upp NHL/KHL utan har nu ett tryggt attraktiv kontrakt i nedåtgående karriärer.
Camper försvann efter att ha vaggats in i det lugna livet. Läs Anton Axelssons krönika.
Zacke lever på övertid och han vet det, bäste kompisen dessutom hemma i sin rosa badrock. En kapten som inte går in på 3 kedjor är aldrig optimalt.
Knuts har nått sin milstolpe, länge sedan han utnyttjade sin fysik.
Martin Karlsson fick sitt tacksamhetskontrakt.
Ashton såg ut att vaknat till nytt liv sista kontraktsåret, men är nu skadad
Max misslyckades i NHL och är direkt långsam på isen
AJ har nog en spännande framtid (Sörum med), men övriga juniorer kan kanske bli habila SHL spelare på sin höjd, den mest spännande spelar i Västerås.
Challe ser det såklart som ett bra gig, tror inte han har kvar några större tränarambitioner. Vår egen Challe har tagit fler o fler steg bakåt i båset.
Lindholm är ju fantastisk på sitt sätt, men spelar nästan i ett eget lag, bredvid övriga laget.
Tjomme är var?

Bichsel valde bort Leksand. Om jag hade NHL som mitt mål hade jag heller inte spelat för ett lag som väljer bort att ha en backcoach....
Ganska signifikativt att just boxplay nu sticker ut negativt. Även om Lian inte hamnar i Rögle så är det en ändå en TYDLIG signal.

Som alltid är det Oskar Lang som spelar med allt han har. Varje dag.
Den grabben är den störste Leksingen sista 10 åren för mig.
Knuts/Karlsson i all ära men Lang hade samtliga SHL klubbar signerat. Lojal och hänsynslös mot sig själv.
Komiskt nog så ser det nästan ut som Elvenes vill mest efter Lang.
Syns tydligt att han verkligen VILL spela och bevisa ngt, olikt övriga ovan så är han hungrig.
Samt Filip Larsson såklart.
Tror även Caito kommer komma in med välbehövlig energi.


Visst kan man reta sig på sista 2 hemmamatcherna.
Retar mig nästan mer på exempelvis matchen mot Malmö som jag såg på plats.
Efter ett par vinster hade vi häng uppåt, och ska möta vårt favoritmotstånd.
DÄR var läget att trycka till gaspedalen.
Malmö var inte bra i den matchen.
Och vi är inte ens nära att komma upp i tävlingsattityd. Usch.

Skrev ett inlägg på laget tråden om vårt passiva hemmaspel sista 35 matcherna.
Även det kan härledas till inställning/attityd/gruppdynamik.
Och det faller till stor del på Björn såklart.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Sundsvalll »

Wittgenstein skrev: mån 23 okt 2023, 12:46 Oavsett om det finns eller inte finns slitningar inom gruppen just nu (svaret på den frågan vet bara de som befinner sig i eller runt gruppen - allt annat är väl mest skvaller) så undrar jag om LIF vågar välja bort spelare pga karaktär. Låt oss, bara rent hypotetiskt, säga att Hrivik var fantastisk på isen sist han var här, men en plåga i omklädningsrummet. Hade man vågat säga nej till honom. Om inte annat så hade det blivit storm i supporterledet om han hamnat i, låt oss säga, HV eller Rögle.

Återigen, bara ett hypotetiskt scenario. Jag har ingen aning om hur Hrivik är. Vi kan lila gärna byta ut ovanstående mot Stjärna X.
Rent krasst så nej det krävs en med kulor som MR BOORK att göra en sån sak.

Men matchen då? Vi får pisk som vanligt och Björn förklarar att enligt hans gameplan så har vi vunnit. Nej kanske inte så illa men titta på Växjö när dom vann dom har flera nivåer och spelstrategier än vi. Dom kunde ställa upp efter hur vi spelade.
Så spelar man smart. Vi måste inse att skjuta på allt i dåliga vinklar eller åka runt med puck inte ger poäng in med pucken framför och fullfölja även om du får äta puck och behöver en röntgenundersökning för att fastställa om det är hög klubba eller inte👍👍👍
Ullvi, typ
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:29
Ort: Stockholm

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Ullvi, typ »

Som den skvallerbytta jag är blir jag ju ruggigt nyfiken på vem som har problen med Hrivik. Väntar också fortfarande som en liten ivrig julaftonsmorgon på vad beefen mellan spelgeniet Carter C. och Kjell-Alrik låg i? Kom igen flashback! Kvinnoproblem?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Sniper »

Ullvi, typ skrev: mån 23 okt 2023, 14:27 Som den skvallerbytta jag är blir jag ju ruggigt nyfiken på vem som har problen med Hrivik. Väntar också fortfarande som en liten ivrig julaftonsmorgon på vad beefen mellan spelgeniet Carter C. och Kjell-Alrik låg i? Kom igen flashback! Kvinnoproblem?
Ja, man kan väl åtminstone få en rebus när det gäller Hrivik.
Men Gösen behärskar ju inte img.
Kan inte Mats_ume ha bildkurs?
Det första Gösen måste göra är att berätta vad han har för enhet/enheter.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Wittgenstein »

Någon har legat med någon annans fru? (Standardformulär 1a i supporterdammen).
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 23 okt 2023, 14:35
Ullvi, typ skrev: mån 23 okt 2023, 14:27 Som den skvallerbytta jag är blir jag ju ruggigt nyfiken på vem som har problen med Hrivik. Väntar också fortfarande som en liten ivrig julaftonsmorgon på vad beefen mellan spelgeniet Carter C. och Kjell-Alrik låg i? Kom igen flashback! Kvinnoproblem?
Ja, man kan väl åtminstone få en rebus när det gäller Hrivik.
Men Gösen behärskar ju inte img.
Kan inte Mats_ume ha bildkurs?
Det första Gösen måste göra är att berätta vad han har för enhet/enheter.
En iPad med trasig bildskärm från 2011.

Vill inte skriva namn baserat på ett löst rykte. Däremot kan det ses som bekräftat att det finns slitningar i gruppen.

På tal om skvaller så sågs ju vår lagkapten och Ahnelöv som lång och lerhalm förra säsongen. I år har han och Ashton mestadels lunchat ihop. Vem fyller den rollen nu?

På tal om skvaller 2 så sågs Pebben Axelsson i Leksand i torsdags. Ätandes en solo-hamburgare. Är det han som spökskriver lillebrors krönikor.

Utmanar vem som helst att tala om för mig hur man infogar bilder från Android. Eller iPhone om det underlättar. Om någon vågar öppna Pandoras Ask.
Senast redigerad av Gösen den mån 23 okt 2023, 15:34, redigerad totalt 1 gång.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av SteveY »

Detta börjar mer och mer likna ett kafferep på ett äldreboende
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av Sundsvalll »

SteveY skrev: mån 23 okt 2023, 15:06 Detta börjar mer och mer likna ett kafferep på ett äldreboende
På eller utanför isen? Vi har dragits in i Leksands pensionärs anda den som råder i laget, så snart blir det boule och kafferep i isladan i stället för hockey👍
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: 2023-10-26 Torsdag 19:00 Luleå - Leksand

Inlägg av SteveY »

Sundsvalll skrev: mån 23 okt 2023, 15:35
SteveY skrev: mån 23 okt 2023, 15:06 Detta börjar mer och mer likna ett kafferep på ett äldreboende
På eller utanför isen? Vi har dragits in i Leksands pensionärs anda den som råder i laget, så snart blir det boule och kafferep i isladan i stället för hockey👍
Jag menar på detta forum :)