Silly season 24/25

Användarens profilbild
Gösen

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: ons 05 feb 2025, 15:02

Jag säger inte att det är en bra idé att skicka just Hrivik till just MoDo just denna säsong, men jag håller med om att januarifönstret är säljarens marknad, till den grad att jag tror att vi skulle kunna göra en del bra affärer genom att skaffa en lite för stor trupp under sommaruppehållet för att sedan sälja av delar denna tid på året.

Jag säger inte heller att det är en bra ide.
Han kan mycket väl bli mvp i slutspelet.

Men vi ska banta truppen kostnadsmässigt med fem miljoner nästa år. Kommer då en lösning där man med en spelare kan lösa 80% av det - ny spelares kostnad så kanske man ska hugga på det.
Jag har hellre kvar PZ på årsbasis på en marknadsmässig lön om jag får välja.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: ons 05 feb 2025, 13:53 Det lustiga i det hela är om Hrivik hade tillhört ett lag i den Schweiziska ligan och just nu ryktas till Leksand så hade (om man bortser från klubbens ekonomiska läge) väldigt många både drägglat och pingvinklappat händerna över en sådan värvning och chansen att få in en spelare med fyra miljoner i årlig kostnad.

Nu när han står på den redan bruna gräsmattan på fel sida ån och närmar sig en comeback a la nyförvärv i januari så möts han med en axelryckning och vadslagning när han ska gå sönder igen.

Det är just sådana här värvningar som finns och alltid funnits tillgänglig i januari fönstret. 50/50 och låg kurva i bang for the buck diagrammet.

Om något lag vill ta över hans kontrakt så löser det nästan hela den minskning av spelarbudget som ska till nästa år. Så kör i sådana fall. Har svårt att se att han blir någon tunga på vågen för att knipa en topp 6 plats oavsett om han är fullt återställd.
Jag säger inte att det är en bra idé att skicka just Hrivik till just MoDo just denna säsong, men jag håller med om att januarifönstret är säljarens marknad, till den grad att jag tror att vi skulle kunna göra en del bra affärer genom att skaffa en lite för stor trupp under sommaruppehållet för att sedan sälja av delar denna tid på året.
Ja kanske, om vi är för övertaliga, till Shwejtchs (ingen aning hur det stavas) eller Tyskland, eller kanske även till KHL... Men knappast till en direkt seriekonkurrent som vi slåss mot att undvika kval eller stundande slutspel.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: ons 05 feb 2025, 15:13

Men vi ska banta truppen kostnadsmässigt med fem miljoner nästa år. Kommer då en lösning där man med en spelare kan lösa 80% av det - ny spelares kostnad så kanske man ska hugga på det.
Jag trodde kostnaderna kring Hrivik var finansierade av Ejendals, i så fall gör det ju ingen skillnad i spelarbudgeten.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Aftonbladet del 2:
Hans Abrahamsson
Med mindre än två veckor till transferdeadline den 15 februari, vad skulle du föreslå valfri klubb för valfri värvning?

Kunde både Marcus Sylvegård och Hardy Häman Aktell komma loss från sina AHL-kontrakt borde Leksands GM Thomas Johansson lägga in en riktig charmoffensiv för att få låna hem Felix Unger Sörum resten av säsongen.

Det känns lite som slöseri att en så skicklig spelare för en rätt anonym tillvaro i ett AHL-lag.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: ons 05 feb 2025, 17:51

Jag trodde kostnaderna kring Hrivik var finansierade av Ejendals, i så fall gör det ju ingen skillnad i spelarbudgeten.
Spelar ju ingen roll om man säger att de 10 första matchernas publikintäkter ska betala för en specifik spelare. Eller sponsorintäkter. Eller TV intäkter. Pengar är pengar.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: ons 05 feb 2025, 18:04

Spelar ju ingen roll om man säger att de 10 första matchernas publikintäkter ska betala för en specifik spelare. Eller sponsorintäkter. Eller TV intäkter. Pengar är pengar.
Fast om en extern finansiär går in och tar kostnader som inte annars hade funnits och med pengar som annars inte skulle har funnits, så kan man inte räkna in detta i budgeten, det låter helt orimligt.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: ons 05 feb 2025, 18:09

Fast om en extern finansiär går in och tar kostnader som inte annars hade funnits och med pengar som annars inte skulle har funnits, så kan man inte räkna in detta i budgeten, det låter helt orimligt.
Det är helt orimligt att inte göra det.
Ska allt som marknadssidan säljer inte räknas in i budgeten?

Att han köpt ett paket där han kunde tala om att han finansierade en namngiven spelare betyder inte att han hade arbetsgivaransvar. Han betalar ett sponsringspaket varje år. Likt det för arenanamnet.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: ons 05 feb 2025, 18:21
Pellefant skrev: ons 05 feb 2025, 18:09

Det är helt orimligt att inte göra det.
Ska allt som marknadssidan säljer inte räknas in i budgeten?

Att han köpt ett paket där han kunde tala om att han finansierade en namngiven spelare betyder inte att han hade arbetsgivaransvar. Han betalar ett sponsringspaket varje år. Likt det för arenanamnet.
Det där kan man diskutera hur länge som helst och det beror väldigt mycket på detaljerna, men säger man att kostnaderna är tagna av en extern finansiär så är det pengar som inte fanns med i budget, sedan kan det såklart vara gjort på olika sätt.
Men med ditt resonemang så skulle inte frugan få köpa sin Gucci-väska för pengarna hon vann på sin eget inköpta trisslott för att väskinköpet inte är budgeterat.
...om du förstår hur jag menar ;)
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Era löpande utgifter är väl fortfarande det samma?

En mer liknande liknelse vore väl att säga att er elräkning inte behöver vara med i budgeten längre för frun har vunnit pengar och köpt en väska.

Dessutom tvivlar jag på att han tagit hela kostnaden med försäkringar, arbetsgivaravgifter mm.

Snarare att han sagt att han sponsrar med mellanskillnaden mot en normalavlönad spelare alternativ sign on/off bonusar vilket oavsett är pengar som inte ligger och förräntar sig på något konto just nu. Samt att han fixar ett riktigt bra boende som en "skattefri" bonus.

Annars vore det ett fiffigt upplägg om vi lägger ut alla spelare på sponsorkontrakt och får 0 kr i spelarbudget och redovisar 50 miljoner i vinst varje år. Var det inte dessutom Hrivik Superstars hade en insamling till? Typ en halv månadslön.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Bara att konstatera att vi tänker väldigt olika vad det gäller ekonomi :d
...men jag håller nog med om att Ejendals knappast täcker hela utgiften, men eftersom vi inte vet om hur upplägget är gjort så blir vår ekonomidiskussion ganska meningslös.
Det där med att hitta externa finansiärer till samtliga spelare håller jag också med om att det vore en kanonlösning, men det blir nog svårt att hitta så många externa finansiärer, men annars är jag övertygad om att även styrelsen skulle tycka om den tanken :d
Användarens profilbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Ja, när det gäller funderingen om Hrivik till Modo finns en aspekt till - oavsett eventuell besparing.

Med vår historik känns det nästan som att utmana ödet. Ser då framför mig att spelet åter börja knacka och vi hamnar i negativt kvar mot just Modo och då lovar jag att Hrivik kommer att leverera - för Modo.

Usch, nu lät det som att jag tror på det scenariot :( Det gör jag egentligen inte, men lite otäckt skulle det kännas att överlämna en spelare med den kapaciteten (när han är frisk och det funkar) till en eventuell bottenkollega.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

HIPS skrev: tor 06 feb 2025, 08:53Med vår historik känns det nästan som att utmana ödet. Ser då framför mig att spelet åter börja knacka och vi hamnar i negativt kvar mot just Modo och då lovar jag att Hrivik kommer att leverera - för Modo.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: tor 06 feb 2025, 09:13
HIPS skrev: tor 06 feb 2025, 08:53Med vår historik känns det nästan som att utmana ödet. Ser då framför mig att spelet åter börja knacka och vi hamnar i negativt kvar mot just Modo och då lovar jag att Hrivik kommer att leverera - för Modo.
Råma mot Leksand i sjunde avgörande senast.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

MrBigBacon på Superstars forum kallade ju Himelfarb "Pizzabagaren"
vilket osökt för oss till:

* * *

När det gäller Rindell så talade Tjomme om Quenneville på liknande sätt
(fast med annorlunda problematik)
men plötsligt stod det klart att det blir ingen "nästa säsong".
Skeppad.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

tomten blå
6 februari 2025, 13:10
En del finska klubbar hugger nog direkt ändå
Hur attraktiv är egentligen Rindell i Finland? Hann han ens etablera sig innan han försvann till Nordamerika/Sverige?

Poängmässigt rätt fina förstasäsonger som senior (med -19 respektive - 17 i +/-). Sen utlånad tredje säsongen. Därefter testade han lyckan i AHL/ECHL (6+5 matcher kort sejour). Varpå han hamnade i Timrå.