LIF i media

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Sprungit in miljoner – slumpen som gjorde LIF-stjärnan hästfrälst
Leksandsforwarden Peter Cehlárik, 29, och hustrun Soňa ville komma in i samhället och lära känna människor vid sidan av hockeyn. Här är historien om hur frun Soňas hästintresse gjorde LIF-stjärnan delägare i framgångssagan Phantom Express.
– Det har varit riktigt kul hittills att det blev så lyckat, säger Peter Cehlárik.
https://www.falukuriren.se/2025-02-17/s ... astfralst/
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Får chansen i SHL – som 30-åring: ”Supertaggad”
Publicerad februari 17, 2025 11:00
Ronnie Rönnkvist

Han fick göra en SHL-match som junior i AIK – men efter över 300 matcher i HockeyAllsvenskan får Marcus Karlström nu chansen i SHL på allvar.
För hockeysverige.se berättar 30-åringen om deadline-övergången till Leksand.
– Jag vill ta den här chansen att få spela lite SHL-spel och se hur det går, säger Karlström.

Marcus Karlström har personifierat Almtuna senaste åren, men nu är tiden i Uppsalaklubben över. I alla fall för den här gången. På ”Transfer deadline day” blev det klart att han under resten av säsongen kommer stärka upp Leksands skadeskjutna backbesättning.

– Det var såklart jättekul och jag blev glad när jag hörde om Leksand. Jag kände från första gången jag fick höra om det att det skulle bli spännande. Jag känner mig taggad på att göra en sådan grej, berättar Marcus Karlström för hockeysverige.se och fortsätter:
– Första känslan var ändå att det kommer bli tråkigt att lämna laget. Speciellt som kapten för Almtuna i slutspurten. Samtidigt vill jag ta den här chansen att få spela lite SHL-spel och se hur det går.

Vad har Almtuna sagt kring att du lämnar i slutet av säsongen?
– Först och främst var det Leksand som hörde av sig till Almtuna innan dom började kontakta mig.
– Almtuna vidarebefordrade Leksands förfrågan och frågade om jag kände för det och var intresserad. På den vägen var det.

Marcus Karlström: ”Supertaggad att få komma till Leksand”
Hur har du följt Leksand under säsongen?
– Jag är inte jättebra på att följa SHL-hockeyn, vilket jag ska vara ärlig och säga, säger förra Almtunabacken med ett lätt skratt och fortsätter:
– Kollar jag på hockey är det oftast på någon jag känner i något lag. Annars är det Hockeyallsvenska matcherna jag kolla på mest.
– Det har blivit några SHL-matcher, absolut, när jag varit ledig någon torsdagskväll. Mycket av tiden är jag annars med min dotter och sambo. Jag skulle inte säga att hockey är det första jag slår på när jag kollar på TV.

Vad vill du tillföra Leksand?
– Jag vill spela det spelet jag spelat under mina år i Almtuna. Jag vill inte ändra på mitt spel och jag antar att Leksand tagit dit mig för spelet jag spelat. Att spela stabil åt båda håll.
– Nu har jag inte pratat med Leksand så mycket, men det blir också vad dom förväntar sig av mig som jag kommer försöka uppnå.

Marcus Karlström har varit en toppback i HockeyAllsvenskan de senaste säsongerna. Foto: Tobias Sterner/Bildbyrån
Marcus Karlström har spelat en match för AIK i SHL säsongen 2013/14, men nu som 30-åring kommer han få chansen ”på riktigt” i högsta serien.

– Jättekul. Jag är supertaggad och att få komma till en så anrik förening som Leksand ska bli väldigt häftigt.

Lämnar Almtuna efter sex år: ”Jättetacksam”
Säsongen 2024/25 har han svarat för elva mål och totalt 28 poäng från sin backposition under Almtunas 42 matcher i HockeyAllsvenskan.

– Det har varit en bra säsong tycker jag. Jag har fått mycket fått mycket förtroende och har försökt förvalta det på bästa sätt. Jag är också nöjd med hur jag har lyckats göra det under stora delar av säsongen.
– Jag känner att det har klaffat för mig och jag har blivit mer stabil bakåt samtidigt som jag försökt att fortsätta hjälpa laget att producera framåt.

Vad har Almtuna betytt för dig under dina sex säsonger i klubben?
– Självklart har jag trivts jättebra. Många pratar om förutsättningarna hit och dit, men för mig har det varit en bra klubb att vara i. Jag är jättetacksam att klubben funnits där då jag har min familj och vi haft någon komplikation här och där.
– Det har gjort att vi valt att stanna och jag ser bara på mina år i Almtuna som positiva. Det är en bra klubb att utvecklas i eftersom man får lugn och ro, men också känner en harmoni. Dessutom bra ledare och allt sådant. En bra och familjär förening där alla är nära varandra.
– Också en bra klubb för unga att komma till. På ett sätt vill man ha mycket publik, tjo och tjim. Det har också varit underbart när Almtuna haft mycket folk på matcherna. Samtidigt är det också, som sagt var, ett bra ställe att utvecklas på där man kanske inte har samma press på sig som 20 eller 21-åring.

Det har blivit 264 matcher i Almtuna-tröjan för Marcus Karlström. Foto: Ronnie Rönnkvist
Debuterar på torsdag?
Marcus Karlström har kontrakt med Leksand säsong ut, men vad som händer efter det vet han ännu inte.

– Just nu är det bara fokus på här och nu. Jag får ta den här tiden som kommer och göra det bästa av den. Sedan får jag se vad som händer i framtiden. Nu är allt fokus på det som kommer i dagarna och närmsta veckorna.

MoDo i Tegera Arena på torsdag, ser vi Marcus Karlström på isen då?
– Det får vi se. Jag har inte anslutit ännu till Leksand och inte hunnit gått igenom allt med tränarna.
– Jag ska först komma in i det och tränarna vill nog se hur allt passar ihop med laget, men vi får se på torsdag, avslutar Marcus Karlström.
https://hockeysverige.se/intervju/marcu ... ksand-shl/
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Det sägs väl inte jättemycket och vårt nyförvärv men allt är värt att höra och läsa tänker jag, 18 minuter in i podden:

https://hockeynews.se/nyheter/podd-kopt ... TDCVfDdaew
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pellefant skrev: tis 18 feb 2025, 09:46 Det sägs väl inte jättemycket och vårt nyförvärv men allt är värt att höra och läsa tänker jag, 18 minuter in i podden:

Hade Mr Madhawk, kors i taket, FEL? Själv är jag inte alldeles säker även om 500 000+ kommer från Almtuna. Jag vill i alla fall höra Johan Svensson uttala sig om saken.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: tis 18 feb 2025, 10:01
Pellefant skrev: tis 18 feb 2025, 09:46 Det sägs väl inte jättemycket och vårt nyförvärv men allt är värt att höra och läsa tänker jag, 18 minuter in i podden:

Hade Mr Madhawk, kors i taket, FEL? Själv är jag inte alldeles säker även om 500 000+ kommer från Almtuna. Jag vill i alla fall höra Johan Svensson uttala sig om saken.

Han har nog inte så mycket koll på Leksand känns det som när man lyssnar på hans och Sannys poddradio, förmodligen har han inga kontakter i Almtuna heller, denna övergång verkar ha passerat honom totalt.

I Sanny&Svensson spekulerade dom ju tillochmed att Karlström kanske skulle kunna vara intressant för ett lag som Brynäs, så noll koll på denna övergång både före och efter är känslan. Vilket är kul, dvs att även han är fel ute ibland. :grin:
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Har Eddie och Norre gått i förtidspension? Det står så under en post på LIF-Silly där halvmiljonen diskuteras.
Både Larsson och Norén har väl sjukersättning?
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning
Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Värvar mitt i en ekonomisk kris – så löste Leksand Karlström
20 februari 2025 09:19

Här är Leksands oväntade välgörare bakom deadline day-värvningen av Marcus Karlström: Försäkringskassan.

– Det ger oss en liten krockkudde, säger sportchefen Thomas ”Tjomme” Johansson.

Oskar Magnusson
Text

Marcus Karlström representerade Mora IK i Hockeyallsvenskan för tio år sedan. Nu får han göra SHL-debut ”på riktigt” (backen har en match i högsta serien för AIK på sitt cv) med Leksands IF.
Öppna bild i helskärmsläge
Marcus Karlström representerade Mora IK i Hockeyallsvenskan för tio år sedan. Nu får han göra SHL-debut ”på riktigt” (backen har en match i högsta serien för AIK på sitt cv) med Leksands IF.

I lördags kväll – efter den dramatiska slutsekundssegern borta mot Modo – presenterade Leksands IF värvningen av backen Marcus Karlström, 30, från Almtuna, bara timmar före det att transferfönstret stängde.

– Det viktiga är att alla papper skickas in till förbundet i tid för att registreras före midnatt, sen avhandlas ärendena därefter. Det går inte att höra av sig 00.01, säger Leksands general manager Thomas ”Tjomme” Johansson om deadlinestressen.

– Men det här gjordes inte i sista stund. Det var ett jobb i cirka 14 dagars tid inför deadline som kom att intensifieras mot slutet.

Skadan på rutinerade Patrik Norén – 32-åringen väntas missa återstoden av grundserien – var det som fick ”Tjomme” och hans stab att sondera marknaden efter dugliga försvarare i säsongens slutfas.

– Med ”Norre” är vi åtta backar, utan honom sju. Där var vi sköra från början och det blev ännu tydligare när Eddie (Larsson) åkte på sin skada borta mot Linköping, säger han.

Leksands general manager och sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson landade värvningen av Marcus Karlström i sista stund.
Leksands general manager och sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson landade värvningen av Marcus Karlström i sista stund.

– Däremot ställde kanske Eddies bortfall saken i ett lite annat läge. Att erbjuda en kille som har mycket istid i allsvenskan att han får komma till Leksand och käka popcorn på läktaren är lite svårsålt… Nu blir det i stället lite enklare med tanke på vår backsituation.

Vilken spelartyp får ni i Marcus Karlström?

– Han är erfaren, vilket inte är oviktigt i det här skedet av säsongen. Marcus är en spelskicklig back som kan sätta i gång anfallen från bakplan, lira powerplay och göra poäng.

Avtalet mellan LIF och Marcus Karlström är av korttidskaraktär och sträcker sig säsongen ut.

– Vi har inte planerat längre än nu i vår eller pratat framtid. Vi får se vart det tar vägen.

”Rätt hemskt egentligen”
Frågan här och nu är snarare hur Leksands IF – som har stora ekonomiska bekymmer och går mot en ny förlust i tiomiljonersklassen för bolaget – har råd att värva Marcus Karlström. Efter affären skrev Almtuna IS på sin hemsida att kompensationen klubben erhöll för Karlström ”översteg en halvmiljon med råge”.

– Lite förenklat kan man säga att vi har haft jäkligt många skador under säsongen, och på grund av det har vi fått en del pengar tillbaka via sjukförsäkringar, säger ”Tjomme”.

– Det är rätt hemskt egentligen, men det blir ju så att vi sparar pengar när spelare går skadade. Precis som för en vanlig anställd i vilket företag som helst så kickar ju sjukförsäkringen in om personen i fråga inte kan gå till jobbet.

Martin Karlsson, Mantas Armalis, Lucas Elvenes, Patrik Zackrisson, Marek Hrivik och Patrik Norén har alla gått skadade under längre perioder i vinter.

Leksands betalning för Marcus Karlström ”översteg en halvmiljon med råge”, enligt Almtuna IS hemsida. En skrivning som senare ändrades till ”ett betydande belopp”.
Leksands betalning för Marcus Karlström ”översteg en halvmiljon med råge”, enligt Almtuna IS hemsida. En skrivning som senare ändrades till ”ett betydande belopp”.

– Långa frånvarotillfällen gör att det kommer in lite pengar från Försäkringskassan. Det funkar som så att FK står för en viss del av spelarens lön efter dag 14 och efter dag 90 träder SEB in och tar vår del av lönen. Det finns en liten krockkudde i alla fall, säger Johansson.

– Dessutom har vi ju inte värvat in nån spelare under säsongen så vi håller oss inom ramen för vår budget även efter Marcus Karlström.

Vad säger du om att övergångssumman ”översteg en halvmiljon med råge”?

– Vi brukar inte nämna några siffror. Förhoppningen är ju att både vi och Almtuna ska vara nöjda efteråt och jag gråter inte blod över det vi fick lägga ut.

Vad tycker du om att de AIS skrev som de gjorde på hemsidan

– Vi brukar inte svänga oss med summor så där, och jag skulle säga att det är kutym i branschen att inte göra så. Det är lite ovanligt, men inget jag ligger sömnlös över.

Fotnot: Almtuna IS har ändrat skrivningen på sin hemsida från att den ekonomiska kompensationen ”översteg en halvmiljon med råge” till att den ”uppgick till ett betydande belopp”.

Leksands backbesättning
Matt Caito, Anton Johansson, Marcus Karlström, Eddie Larsson, Alexander Lundqvist, Joonas Lyytinen, Fred Nilsson, Patrik Norén, Axel Rindell.

Fotnot: Av ovanstående spelare har samtliga kontrakt över nästa säsong utom nyförvärvet Karlström samt skadade duon Larsson och Norén.
https://www.falukuriren.se/2025-02-20/v ... karlstrom/
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Nämen, det är ju en kontaktsport”

Ungefär så lär domarduon Harnebring och Laaksola resonerat när Leksandsbacken Joonas Lyytinen crosscheckade Mattias Norlinder så han åkte i isen och sedan vevade Lyytinen på ytterligare två gånger. Domaren som stod en meter därifrån: ”Spela på”.

Men ”slashingen” från Mikkel Aagaard som föranledde Leksand 1–0 hittade domarduon.

https://www.tidningenangermanland.se/20 ... -i-brygga/

Låter bekant kul att andra kan få dom problemen med
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Under landslagsuppehållet gjorde FK-sporten en längre intervju med Leksands general manager Thomas Johansson där han ännu en gång vädrade sitt missnöje med domarkåren.

– Jag var inne och tittade igen, jag var på det här förut. Då hade vi en period på 15 matcher där vi fick spela tolv powerplay. Det är inte ens ett per match, sade Johansson och fortsatte:

– Ett powerplay är något man måste praktisera på match, men om du inte får några då är det svårt. Folk tycker vi har ett dåligt powerplay, tacka fan för det när vi inte får spela det. Krasst är det så. Det här har ju pågått i tre års tid att vi inte får det. Vi är i botten år efter år.

Johansson slutade inte där.

– Uppriktigt sagt tycker jag domarna gjort det uruselt. Det är inte så att lagen kommer hit och inte drar på sig regelbrott. Det har varit otroligt dåligt från domarna, sade han.

Fått fler – i fyra av fem matcher
Hur går dialogen då?

– Det är ingen dialog. Jag har vant mig. Det byggs ju upp en dialog hos oss också. Ibland kan man säga ”fokusera inte på domarna”. Men det blir ju en indirekt påverkan för när det händer regelbrott blir det ingen utvisning.

– Det spelar ingen roll vad man säger för det händer ingenting. Det har gjort att man inte hör av sig.

Men efter uppehållet har något ändå hänt.

I fyra av de fem senaste matcherna har Leksand fått fler utvisningar med sig än mot sig.

Det är bara i bortaförlusten mot Linköping, 2–3, för en vecka sedan som Leksand har dragit på sig fler tvåminutare än motståndaren.

Mot Modo på torsdagskvällen släppte Leksand visserligen in ett mål i spel fyra mot fem, men gjorde också ett på två försök i spel fem mot fyra (Modos sista utvisning ledde till ett fem mot fem-spel då gästerna tog ut målvakten i jakt på kvittering). Utvisningsstatistiken vann laget med en tvåminutare mot Modos tre.

– Det är klart att har vi mer chans att spela powerplay i matcherna så kommer vi in i det mer. Får vi bara spela ett eller två powerplay kan det vara frustrerande om man möter ett bra ”PK” till exempel, men med lite mer powerplay i matcherna får man mer flyt och båda enheterna får en chans att komma in i det, förklarar David Printz.

Modospelare öppnar för JO-anmälan
Det var efter just Linköpingsmatchen som en Leksandssupporter valde att göra en anmälan om en ”korrupt SHL-domarkår” till Justitieombudsmannen. Ärendet finns nu hos JO för beslut.

– Jag har inte ens hört talas om det, men det kanske är anledningen, konstaterar Printz skämtsamt.

Efter att ha fått tio utvisningar mot sig och bara två med sig i Örnsköldsvik i lördags var det i stället Modo som kände sig förfördelat av domarna.

Modospelaren Jesper Olofsson konstaterade i samband med presskonferensen efter returmatchen:

– Det (anmäla till JO) kanske Modo också ska börja göra.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

SHL Svenska hockeyligan
91 (!) spelare svarar i stor enkät: Klubben flest vill tillhöra i SHL

Publicerad 2025-02-28 09.22

SHL närmar sig slutspurten.

Vilket lag spelar fulast, vilka tar guld och vem är egentligen bäst respektive mest överskattad?

Sportbladet har frågat 91 spelare för att ta reda på det och mycket mer i en unik enkät.

Sportbladet har varit i kontakt med alla 14 SHL-klubbar och enkäten besvarades mellan 10 och 22 februari.

Fler kategorier presenteras under kommande vecka.

Serieledaren, och nykomlingen, Brynäs är SHL-spelarnas guldfavorit inför slutspelet.
Serieledaren, och nykomlingen, Brynäs är SHL-spelarnas guldfavorit inför slutspelet.
Foto: Aron Broman / Bildbyrån
Vilket lag vinner SM-guld?
1. Brynäs – 29,7 procent
2. Färjestad – 26,4 procent
3. Växjö – 12,1 procent
4. Frölunda – 7,7 procent
5. Skellefteå – 7,7 procent
Övriga – 16,4 procent
Kommentar från Jack Kopacka, forward i Brynäs:

– Vi har siktat på att vinna från start och vi förtjänar att ligga där vi ligger. Vi har spelat väldigt bra hittills.

Vad blir er största utmaning i slutspelet?

– Slutspel är något helt annat. Det är viktigt att gå in med en bra känsla och prestera på topp.

Ni gick in i säsongen som nykomlingar. Nu ser ni ut att vinna grundserien och tippas ta guld. Medför det en annan press?

– Nej, vi spelar i Europas bästa liga och alla lag kan vinna. Vi vill så klart vinna, men jag skulle inte säga att det är någon extra press oavsett om vi går in som etta eller åtta.

Nästan hälften av SHL-spelarna tror att Anton Blomqvists HV71 blir laget som åker ur.
Nästan hälften av SHL-spelarna tror att Anton Blomqvists HV71 blir laget som åker ur.
Foto: Ola Westerberg / Bildbyrån
Vilket lag åker ur SHL?
1. HV71 – 48,4 procent
2. Örebro – 23,1 procent
3. Linköping – 14,3 procent
4. Modo – 13,2 procent
5. Rögle – 1,1 procent
Kommentar från Anton Blomqvist, tränare i HV71:

– Vi vet om läget (jumboplatsen) och det har vi vetat ett tag. Så vi jobbar därifrån.

Du sa nyligen att ni har börjat prata om att det kan bli kval för att avdramatisera det lite?

– Kanske inte så mycket för att avdramatisera, utan för att fejsa verkligheten och att den risken skulle kunna finnas längre fram.

Vad blir viktigast framåt?

– Att vi fortsätter jobba på vårt spel. I vissa delar ska vi göra några korrigeringar. Vilka delar? Det vill jag inte säga.

Var tredje spelare föredrar FBK om man skulle byta SHL-klubb.
Var tredje spelare föredrar FBK om man skulle byta SHL-klubb.
Foto: Fredrik Karlsson / Bildbyrån
Vilken klubb i SHL skulle du helst spela för, om du inte får välja din egen?
1. Färjestad – 33,0 procent
2. Frölunda – 24,2 procent
3. Brynäs – 11,0 procent
4. Luleå – 6,6 procent
5. Rögle – 5,5 procent
Övriga – 19,7 procent
Kommentar från Magnus Nygren, back i Färjestad:

– Generellt tycker jag att utmärkelser som spelarna själva får rösta i är de man ska ta åt sig mest av. Att vi är en attraktiv klubb för även de som inte är här är väl ett tecken på att vi gör någonting bra och att det sprids ett gott rykte om oss.

– Jag upplever också att vi har en kravställande men bra miljö. Vi bryr oss om varandra – inte bara som hockeyspelare – utan vi tar hand om varandras diverse problem, vad det nu kan vara. Vi försöker alltid finnas där för varandra. Det är någonting vi jobbar stenhårt med, så det är jättekul att andra verkar ha hört om det. Och den andra delen, om vi inte bara ska klappa oss själva för bröstet för den här utmärkelsen, är att vi har jävligt bra fans.

Malmö är ingen populär destination i SHL.
Malmö är ingen populär destination i SHL.
Foto: Christian Örnberg / Bildbyrån
Vilken klubb skulle du INTE vilja spela för?
1. Malmö – 23,1 procent
2. Skellefteå – 15,4 procent
3. Linköping – 11,0 procent
4. Luleå – 11,0 procent
5. Modo – 9,9 procent
Övriga – 29,6 procent
Kommentar från Patrik Sylvegård, vd i Malmö:

– Va? Det beror på att de har en så jävla knäpp vd ... haha, nej då. Jag tycker att det är lite konstigt faktiskt. För alla som spelar i Malmö tror jag trivs i Malmö. Jag tror att vi är duktiga på att ta hand om spelarna. Sen vet jag inte vad de har för anledningar. Malmö som stad är väl bra? Ännu en gång är vi bäst i klassen relaterad till spelarbudget. Jag har svårt att se att det finns mycket bättre ställen att spela på än i Malmö faktiskt. Det är min åsikt, sedan har jag en stor kärlek både till Malmö som klubb och stad. Sedan måste vi vara med och utmana högre upp, men det är en resa vi är ute på.

Malmö är ingen renodlad hockeystad jämför med många andra orter i ligan?

– Nja, samtidigt snittar vi cirka 7 000 åskådare per hemmamatch i år. Jag vet inte hur många som gör det? Några stycken. Det är klart att fotbollen är starkare och mer naturlig i Malmö, men samtidigt finns det ett hockeyintresse i stan.

Arenan tar 12 600 och även om ni snittar 7 000 åskådare så upplevs det som halvtomt?

– Så kan det vara, fast det är ingenting vi kan göra så mycket åt. Vi kan ju inte flytta ut bara för det. Men det är klart att det kan vara både en tillgång och utmaning ibland, visst är det så.

Löfbergs arena i Karlstad är mest populär bland SHL-spelarna.
Löfbergs arena i Karlstad är mest populär bland SHL-spelarna.
Vilken bortaarena gillar du mest att besöka?
1. Löfbergs arena (Färjestad) – 25,3 procent
2. Scandinavium (Frölunda) – 17,6 procent
3. Catena arena (Rögle) – 12,1 procent
4. Husqvarna Garden (HV71) – 11,0 procent
5. Vida arena (Växjö) – 8,8 procent
Övriga – 25,2 procent
”Bra stämning och fin hall” var en av motiveringarna till Färjestads förstaplats. Noterbart är att en spelare svarade Husqvarna Garden med motiveringen ”Att få höra HV-låten!”.

– Jag tror att vi har en bra standard i omklädningsrum och faciliteter även för bortalaget. Restaurangen är grym, de får säkert jävligt bra och god mat när de är hos oss. Inte någon trött kycklinglåda, utan schysst käk. Numera finns det ju även ett hotell i arenan, så spelarna som kommer hit behöver inte ens gå någonstans. Allt är enkelt.

– Egentligen är det här ingen kategori man vill toppa, men jag antar att det är det är allt runtomkring de syftar på. På isen hoppas jag att de inte känner att det är lika bekvämt!

Timrås hemmaborg SCA arena är den minst emotsedda bortaarenan att besöka i SHL.
Timrås hemmaborg SCA arena är den minst emotsedda bortaarenan att besöka i SHL.
Foto: Pär Olert / Bildbyrån
Vilken bortaarena gillar du minst att besöka?
1. SCA arena (Timrå) – 23,1 procent
2. Skellefteå Kraft arena (Skellefteå) – 17,6 procent
3. Malmö arena (Malmö) – 13,2 procent
4. Saab arena (Linköping) – 12,1 procent
5. Monitor ERP arena (Brynäs) – 8,8 procent
Övriga – 25,2 procent
Kommentar från Olli Jokinen, tränare i Timrå:

– Det är långt hit, om man nu inte kommer från Örnsköldsvik eller Gävle. Jag har besökt alla arenor nu och förstår att vår arena inte är den mest bekväma att komma till, speciellt med tanke på faciliteterna för bortalaget. Det är inte så modernt och inte speciellt rymligt. För oss som hemmalag håller utrymmena toppklass, de är bara några år gamla.

Det är väl bra för er att motståndarna inte gillar att spela i Timrå?

– Absolut. Det är bra för oss. Jag kommer ihåg när jag spelade i NHL, då var det New Jerseys arena man inte ville resa till, följt av Carolina. När New Jersey sedan fick en ny arena så blev man taggad, men Lou Lamoriello – som var general manager och president i klubben på den tiden – såg till att bortalagets omklädningsrum inte höll toppklass även fast allt var sprillans nytt. Haha! Så jag förstår båda sidorna av det. Jag har spelat själv och de får rösta hur de vill, samtidigt är det en liten fördel för oss.

– Jag tycker att Timrås arena är helt okej. Det finns nog fem arenor som är sämre facilitetsmässigt. Sen är ju Timrå jobbiga att möta, så det kanske spelar in.

Olli Jokinen är den tränare som klart flest SHL-spelare vill ha i sitt bås.
Olli Jokinen är den tränare som klart flest SHL-spelare vill ha i sitt bås.
Foto: Pär Olert / Bildbyrån
Vilken tränare skulle du helst spela för, om du inte får välja din egen?
1. Olli Jokinen, Timrå – 31,9 procent
2. Niklas Gällstedt, Brynäs – 14,3 procent
3. Roger Rönnberg, Frölunda – 11,0 procent
4. Tomas Mitell, Färjestad – 8,8 procent
5. Jörgen Jönsson, Växjö – 8,8 procent
Övriga – 25,2 procent
En spelare beskriver Roger Rönnberg kort och gott som ”kung”. En annan vill spela under Luleås Thomas ”Bulan” Berglund för att han ”får spelarna att uppnå sin maxkapacitet”.

Men ingen av dem får lika många röster som SHL-nykomlingen i Timrås bås, som tar en överlägsen seger.

Kommentar från Olli Jokinen, tränare i Timrå:

– Det är roligt att höra. Jag gissar att spelarna har läst i tidningarna att spelarna har fått ledigt under landslagsuppehållen. Det kanske är därför de har röstat på mig...

En spelare motiverar sin röst med att du ”jobbar mycket med belöningssystem”.

– Ja, jag tror att det viktigaste som tränare är att vara så ärlig som du bara kan. Du får vad du förtjänar, här och nu. Jag kan planera för att en kille ska spela en viss tid och att en kedja ska matchas mot en annan. Men i slutändan påverkas speltiden av hur du spelar och hur du tränar. Det är något som inte bara jag utan hela vår tränarstab värderar högt. Vi har gjort det ända sedan start och för mig är det det enda sättet att arbeta på. Hur ska du annars hålla uppe tävlingsnivån om exempelvis speltiden baseras på något annat?

Du har hunnit möta alla andra tränare i SHL. Är det någon annan som du är särskilt imponerad av?

– Alla tränare har imponerat på mig, på något sätt. Jag gillar verkligen diskussionerna jag har haft med några av de andra. Jag gillar ”Bulan” i Luleå, Rönnberg i Frölunda och Niklas i Brynäs. Men jag har egentligen inte hunnit få någon relation till de flesta av de andra, jag är ju rätt ny här. Jörgen Jönsson är den enda jag känner sedan tidigare (från tiden som lagkamrater och rumskompisar i NY Islanders). Han är en jättebra kille och gör det bra i Växjö och Mitell är så klart också en jättebra coach. Jag respekterar alla tränare i ligan. Det finns många olika personligheter och alla verkar vara sig själva, det är också kul att se.

Rivalerna Skellefteå och Luleå röstas fram som de lag som spelar fulast, med regerande mästaren Skellefteå som klar etta.
Rivalerna Skellefteå och Luleå röstas fram som de lag som spelar fulast, med regerande mästaren Skellefteå som klar etta.
Foto: Simon Eliasson / Bildbyrån
Vilket lag spelar fulast?
1. Skellefteå – 29,7 procent
2. Luleå – 15,4 procent
3. Färjestad – 14,3 procent
4. Linköping – 13,2 procent
5. HV71 – 4,4 procent
5. Örebro – 4,4 procent
Övriga – 18,6 procent
Skellefteå slutade tvåa i omröstningen i fjol, bakom Luleå. Nu är rollerna ombytta i norr. Nästan var tredje spelare lägger sin röst på Skellefteå, som ligger tvåa i utvisningsligan bakom Färjestad.

Kommentar från Jonathan Pudas, lagkapten i Skellefteå:

– Vi är ett lag som spelar väldigt hårt och ger allt för att vinna varje match. Man ska få slita för poängen. Jag väljer att se det så. Jag spelar hellre i laget som folk anser är fulast än snällast. Snällast är väl det minsta av en hyllning ett lag kan få? Jag ser det som ett gott betyg ändå.

En spelare svarade att han hade röstat blankt om det gick med motiveringen ”det är så jävla lamt”. Är SHL för snällt?

– Det är väl både och. Jag tycker att det kan släppas lite mer fritt med känslor. De matcherna är roligast att spela. Det är inte för inte som slutspelet är roligast, då släpps det till mer. Men det kommer, det är ju snart vår! Det brukar spetsas till då.

David Tomasek är bäst i SHL – enligt spelarna själva.
David Tomasek är bäst i SHL – enligt spelarna själva.
Vem är SHL:s bäste spelare?
1. David Tomasek, Färjestad – 33,0 procent
2. Filip Hållander, Timrå – 16,5 procent
3. Jakob Silfverberg, Brynäs 13,2 procent
4. Oskar Steen, Färjestad 13,2 procent
5. Oscar Lindberg, Skellefteå 5,5 procent
Övriga (11 olika spelare/vet ej) – 18,6 procent
Kommentar från David Tomasek, forward i Färjestad:

– Det är så klart väldigt roligt att höra. Det är en ära att spelarna själva tycker det. Det är en litet kvitto på att det har gått bra under säsongen och även en morot att prestera ännu bättre och försöka bli bättre varje match och varje månad.

Vad är du mest nöjd med under säsongen?

– Överlag vill jag lyfta fram laget. Jag har haft bra kedjekamrater under säsongen och de har, tillsammans med tränarna och hela organisationen, hjälpt mig att vara den bästa versionen av mig själv. Jag har dem att tacka för mycket. Jag har hållit en konsekvent nivå fram till att jag dragits med lite skador och så vidare. Jag har det lite tufft just nu, men så kan det vara under en säsong och sådan är hockeyn. Nu gäller det att hitta tillbaka till vinnarspåret som lag samtidigt som jag hoppas att jag håller mig frisk och hittar tillbaka till mitt spel igen.

Vilken motståndare tycker du är bäst i ligan?

– Jag gillar verkligen hur Jakob Silfverberg leder Brynäs. Han har mycket NHL-erfarenhet och ett riktigt bra skott. Filip Hållander har varit solid hela säsongen och producerar för Timrå. Jag gillar hur Brynäs backduo Victor Söderström och Charles-Edouard D'Astous rör sig på blålinjen. Jag får NHL-vibbar av dem och gillar deras spel.

– Och om jag får nämna några spelare ur vårt lag så tycker jag verkligen att spelare som Oskar Steen, Marian Studenic och Viktor Lodin är uppe på samma nivå.

Jonathan Pudas röstas fram som mest överskattad.
Jonathan Pudas röstas fram som mest överskattad.
Foto: Jeanette Dahlström / Bildbyrån
Vem är SHL:s mest överskattade spelare?
1. Jonathan Pudas, Skellefteå – 9,9 procent
2. Emil Sylvegård, Växjö – 5,5 procent
3. Oscar Engsund, HV71 – 5,5 procent
4. Marek Hrivik, Leksand – 5,5 procent
5. Dennis Everberg, Rögle – 4,4 procent
Övriga (26 olika spelare/vet ej) – 69,2 procent
Kommentar från Jonathan Pudas, lagkapten i Skellefteå:

– Det har jag inga problem med!

Inte alls?

– Nej, jag ser det också som att jag har lyckats reta upp en och annan motspelare. Sen om jag är den mest överskattade ... det finns nog bra många fler backar som har gjort färre poäng som borde vara med på den listan.

Du ligger sexa i backarnas poängliga nu, men jag antar att man har höga förväntningar på dig efter tre raka säsonger med över 40 poäng?

– Jag vet inte, jag tror nog att jag hamnar där av en annan anledning. Jag lyckas nog vara irriterande att möta. Men tycker folk att jag är överskattad så får de tycka så. Det har jag absolut noll problem med.

Jonathan Pudas tar själv upp att han slutade trea i omröstningen i fjol.

– Då gjorde jag över 40 pinnar och det är inte så många som har gjort 40 pinnar som back i SHL. Så det är fint att jag har klättrat på listan i år. Jag ska se till att försvara titeln nästa år.

Majoriteten av SHL-spelarna tycker att kommunikationen med domarna är dålig eller till och med mycket dålig.
Majoriteten av SHL-spelarna tycker att kommunikationen med domarna är dålig eller till och med mycket dålig.
Hur tycker du att kommunikationen med domarna på isen är?
Mycket bra – 1,1 procent
Bra – 13,2 procent
Varken bra eller dålig – 33,0 procent
Dålig – 29,7 procent
Mycket dålig – 23,1 procent
Sammanlagt 14,3 procent tycker att kommunikationen mellan spelare och domare är bra eller mycket bra.

En tredjedel anser att den är varken bra eller dålig.

Majoriteten (52,8 procent) tycker att den är dålig eller mycket dålig.

Kommentar från Tomas Torsbrink, domarchef i SHL:

– Det beror på vad man menar med kommunikation. Kommunikation för oss är en dialog, inte monolog. Många gånger när en spelare är förbannad och skriker och håller på, då vill ju inte domarna kommunicera. Vi har gjort en liknande undersökning med lagkaptenerna och där är det ett helt annat resultat. Inte med alla ännu, men med nio eller tio av fjorton, och där tycker man att kommunikationen och relationerna är okej eller bra. Så jag har ingen egentligen kommentar till det. Det beror på hur man ställer frågorna och vad de menar med kommunikation.

Jag kan läsa upp några synpunkter. ”För många rutinerade domare har slutat och då finns det inte samma kommunikation som för några år sedan, tyvärr. Men det blir väl bättre.” skriver en spelare.

– Kommunikation och relationer bygger ju också på erfarenhet, både från spelar- och domarhåll. Vi har jättemånga nya domare, så det är en bra synpunkt. Samtidigt är det bra att han förstår att det tar ett tag innan domarna blir varm i kläderna, precis som för spelarna. Man har olika relationer till olika domare. Så det var en bra kommentar.

En annan skriver: ”Det känns som att SHL arenorna tillhör nordkoreanskt territorium. Att föra en normal dialog är omöjligt. Domarna vill inte att man pratar med dem, varken under spelet eller i pauser. Hade vart bättre surr med Kim Jong-Un.”

– Haha, det är jätteintressant. Så är det ju inte. Jag kan berätta att vi har en en kommunikationsexpert som tittar på matcherna från vår sida och lyssnar på domarna. Utifrån ett vetenskapligt och teoretiskt perspektiv så är domarna väldigt duktiga på att kommunicera. Det är en utbildad och legitimerad psykolog som är expert på kommunikation som är ute och tittar och jobbar med domarna dagligen. Han kommer med små tips och sådana saker. Men återigen: kommunikation för mig är en dialog i bra samtalston där man pratar om sak och inte person och inte använder kränkande språkbruk.

Om man summerar motiveringarna så är det många som tycker att domarna är ”för känsliga”.

– Det kan jag säga att de inte är. Utifrån det jag är ute och lyssnar på så kommunicerar de jättejättebra. Ibland alldeles för mycket.

En spelare anser att de inte får några svar. ”Jag skulle vilja att vi lär oss från dem och att de lär sig från oss för att få speluppfattning” fortsätter han.

– Jag vet inte riktigt vad han menar där. Domare och spelare kommer alltid ha ett motståndsförhållande, ungefär som en domstol. Det är väldigt sällan en som blir dömd håller med om det domstolen dömer. Vi kommer aldrig att komma till ett ”perfekt läge” gällande den delen. Domarna är domare av en anledning och spelare är spelare av en anledning.
harfager

Inlägg av harfager »

Är det jag som missat honom eller något men har Rasmus Näsman försvunnit från LIF?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

harfager skrev: mån 03 mar 2025, 20:17 Är det jag som missat honom eller något men har Rasmus Näsman försvunnit från LIF?
Det tror jag inte.
Han har kanske varit lite föräldraledig?
Sågs senast på en hockeymatch i Nashville tillsammans med sin sambo.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: mån 03 mar 2025, 20:31
harfager skrev: mån 03 mar 2025, 20:17 Är det jag som missat honom eller något men har Rasmus Näsman försvunnit från LIF?
Det tror jag inte.
Han har kanske varit lite föräldraledig?
Sågs senast på en hockeymatch i Nashville tillsammans med sin sambo.
Rasmus Näsman, spelarman till ishockeyspelaren Sofia Engström.
* Vad är det bästa med att leva med en idrottare?

– Då jag själv också spelar ishockey, fast på en lägre nivå, delar vi samma intresse och passion för sporten. Att få se glädjen hos Fia vid framgångar är det absolut bästa.

* Vad är det sämsta med att leva med en idrottare?

– Schemat. Eftersom Fia både jobbar heltid på dagarna och har träningar/matcher nästan varje dag samtidigt som jag själv jobbar och tränar är det fullt upp med att få tiden att räcka till för allt.

* Har du varit föremål för fördomar?

– Nej, inte vad jag vet.

* Vad har du offrat för att gynna din älskades karriär?

– Det är inte jag som behövt offra någonting, det är Fia själv. Till exempelvis för de längsta bortaresorna krävs det ibland att hon måste vara ledig från jobbet och då får hon ta från sin semester. Likadant vid landslagssamlingar. Sen är det nästan omöjligt för henne att åka hem till Västerås och Surahammar för att träffa sin familj under dessa månader. Jag är imponerad hur hon orkar och gjort det i alla år.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... korkad-och
– Men när jag träffade min kille, Rasmus, flyttade vi till den lägenhet som vi bor i nu. Vi trivs jättebra. Jag gillar själva lägenheten i sig, men framförallt ligger den ju väldigt bra till, speciellt för mig. Jag har bara någon minuts promenad till arenan, där jag har både hockeyn och mitt jobb på förskolan.
https://www.leksandsif.se/article/qqerajcsx-30ead/view
-> -> ->

https://hockeysverige.se/sdhl/hanna-ryl ... mbassador/
https://www.instagram.com/rylanderhanna/

Detta gav en snabb research vid handen.
Och jag som trodde han fortfarande var tillsammans med Sofia.
Liksom jag trodde att Gösen inte har några sociala medier överhuvudtaget - och nu verkar det som han har instagram :?:
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Det där skulle nästan passa i spelarfrus-tråden som ännu inte startats.

Jag kör social medier irl istället.
Föräldraskvaller på byn.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: mån 03 mar 2025, 21:05 Det där skulle nästan passa i spelarfrus-tråden som ännu inte startats.
Det här med (mer på Leksand/Brynäs-tema!):
När Anna träffade Niklas 1987 spelade han i Brynäs. Nu har de bott utomlands och på annan ort i 13 år av sitt gemensamma liv. Redan 1994 flyttade de till Niklas födelseort Södertälje, därefter blev det Österrike, Oslo och senast Leksand där de bodde i sex år.

Men nu har de flyttat ”hem till Gävle” igen.

– Vi hade börjat längta tillbaka till Gävle både Niklas och jag, berättar Anna. Gävle har blivit mest hemma för oss, det är här vi har de flesta av våra vänner, många sedan Brynästiden. Det är så skönt nu att känna att det här är ”mina gator” när jag är ute på stan.

Niklas hade precis slutat spela och var sugen på ett nytt jobb, gärna i samma bransch. Han fick veta att det kunde bli behov av en ungdomstränare i Brynäs. Anna som kommer från Gävle har både släkt och vänner här. Även om Leksand är jättevackert längtade hon efter en större stad med fler möjligheter.

(...)

– Det lät så härligt att få komma till något nybyggt och fräscht, säger Anna. Bara en liten trädgård kändes också väldigt lockande för mig. Vi hade åtta fruktträd i Leksand och inget intresse av trädgårdsskötsel, det blev bara stressigt. Nu har jag några lösa krukor utanför dörren och det är helt perfekt.
https://www.gd.se/2008-11-11/hembesok-h ... ckeyhjalte

Bild
Familjen Gällstedt har flyttat hem och Anna är jättenöjd med granitbänken i köket