Karaktär ...
... handlar om hur en person hanterar sig själv både på och utanför isen. Ordet innefattar också att stå upp för sina handlingar och ta ansvar för dess konsekvenser. Det är även en förmåga att leda sig själv och andra verbalt eller via sitt agerande på isen. Karaktär är något som snabbt och relativt enkelt kan smitta av sig till resten av gruppen. Det är därför spelare som biter ihop och spelar igenom smärtor som vanligtvis inte skulle kunna vara möjligt blir ikoner i klubben och ledare i gruppen. Som 2011 när Emil Kåberg, som jag spelade tillsammans med i Färjestad, fick ett skott på käken i en av finalmatcherna mot Skellefteå. Kåberg kunde inte flyga hem med laget efter matchen eftersom trycket från kabinen kunde skapa problem för den käke som han nyss fått en spricka i. Trots det spelade han på något mirakulöst sätt matchen efter med ett galler på hjälmen. Det är den ultimata sinnebilden av karaktär och som definitivt fick oss andra att spela igenom smärtor på ett sätt som vi kanske inte gjort annars.
Attityd
... är en fråga om inställning och mental närvaro som kan göra skillnad. En positiv attityd kan sprida sig till en hel grupp och lyfta varandra med vid utmanade tider. En negativ attityd kommer med största sannolikhet förstöra ett lags chanser att nå framgång. Oavsett om den negativa attityden så handlar om att bussen är dålig eller att maten inte passar ens smak så kan den snabbt få fäste och förstöra mycket för en grupp och dess attityd att ta sig an utmaningar. Om det är fel på de yttre omständigheterna så kommer samma spelare hitta ursäkter och saker att klaga på även vid tränings- och matchsituationer.
Attityd handlar så klart inte enbart om att vara positiv och peppande utan även om att vara målmedveten och fokuserad, och att alltid ge det lilla extra i alla lägen, även när resultaten går emot. Att täcka ett skott eller få ut en puck ur zon, trots att man får en tuff tackling, även när matcher redan är förlorade skickar en signal till både gruppen och fansen att attityden finns där. Det är ett viktigt signalvärde som står i rak motsats till uppgivenhet och likgiltighet som många nog upplever att en del lag i botten visat upp under säsongen. Attityd handlar också om kroppsspråket. På den här tiden på året kan ett negativt kroppsspråk få motståndarna att växa med en känsla av att de stört och kommit in under skinnet på det andra lagets spelare. Som 2008 när jag spelade med Timrå i en kvartsfinalserie mot Modo. Redan två matcher in i den matchserien hade vi fått dem frustrerande så till den grad att en av Modos ledande spelare, en import, åkte runt med en uppgivenhet och sa något i stil med ”please win, I wanna go home”.
När jag spelade med Stefan Liv, David Petrasek och Johan Davidsson i Tre Kronor förstod jag mer vad den faktiska attityden betydde. Det var för mig lite av en ögonöppnare att få tal del av och se den nivån som de tävlade på i träning och match. Det handlade bara om att vinna vilket satte en prägel på hela omgivningen sett till intensitet och förberedelse. Deras attityd var den kanske enskilt största orsaken till HV:s framgångar under 00-talet.
Vilja
är förmodligen den mest avgörande delen i hockeyn. Hur långt är du villig att gå för att vinna och vad är du beredd att offra och lägga ned i dina förberedelser för att uppnå dit du vill? Det är frågor som alla hockeyspelare bör ställa sig själva dagligen. Hockey är en intensiv och komplex sport som ställer extremt höga krav på både fysisk och mental uthållighet. Viljan att vinna, viljan att utvecklas, viljan att träna lite hårdare är det som verkligen kan göra skillnad och som sätter standarden i omklädningsrummet.
Det är därför spelare som Max Friberg, Anton Bengtsson, Linus Johansson, för att nämna några, är så uppskattade och respekterade lagkaptener för Frölunda, Rögle respektive Färjestad. Vilja är också en del som supportrarna ser och uppskattar. Det är ofta den som knyter samman spelare och supportrar mer än de läckra målen.
Inget lag eller spelare, oavsett individuell skicklighet, kommer bli framgångsrik den närmaste tiden utan att besitta karaktär, attityd och vilja. Det är ofta saker som i slutändan slår ut skicklighet och individuella prestationer. Får man som grupp dessa spetsegenskaper att gå hand i hand med karaktär, attityd och vilja så skapas en känsla av oövervinnlighet. Den är rätt skön att ha med sig den här tiden på året kan jag lova.
2025-03-08 Lördag 15:15 Leksand - Växjö 2-5
-
Re: 2025-03-08 Lördag 15:15 Leksand - Växjö
Sanny om Karaktär, attityd och vilja;
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
- Intendent
Hoppas Martin är tillbaka idag. Han må ha begränsningar i sitt spel men går alltid före på isen.
Östman har dock uppsynen jag gillar mest - men han kan vi nog inte hoppas på idag.
Östman har dock uppsynen jag gillar mest - men han kan vi nog inte hoppas på idag.
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
-
Är det någon som hört något mer om Östmans skada? Han skulle väl röntgas i veckan som gått?Sniper skrev: lör 08 mar 2025, 09:27 Hoppas Martin är tillbaka idag. Han må ha begränsningar i sitt spel men går alltid före på isen.
-
Om någon röntgen vet jag ingenting men som Emilia säger i skadetråden så går det framåt men den här veckan spelar han sannolikt inte.Pellefant skrev: lör 08 mar 2025, 09:30Är det någon som hört något mer om Östmans skada? Han skulle väl röntgas i veckan som gått?Sniper skrev: lör 08 mar 2025, 09:27 Hoppas Martin är tillbaka idag. Han må ha begränsningar i sitt spel men går alltid före på isen.
-
- Intendent
Uddamålsvinst idag och tvåmålsvinst för Örebro mot Malmö och vi har Leksand vs. Örebro-läge med en omgång kvar.
Ryser jag av tanken? Inte ett dugg. Ryser SPELARNA av tanken? Ja, det finns risk för det.
Man kan ju inte stå i intervjuer och säga att de inte passar oss. Gå ut och vinn varje närkamp istället.
Ryser jag av tanken? Inte ett dugg. Ryser SPELARNA av tanken? Ja, det finns risk för det.
Man kan ju inte stå i intervjuer och säga att de inte passar oss. Gå ut och vinn varje närkamp istället.
-
Jag och dottern har kommit på att VI (Leksand) verkar ha svårt för alla lag som har färgerna rött och svart på matchstället. Senast mod Malmö "trodde" vi nog att vi fortfarande spelade mot Örebro.
Det måste bara vara veckans spaning
Det måste bara vara veckans spaning

-
Missar matchen idag, ett rep jag ej kan flytta på. Men det kanske är lika bra så. Får väl tjuvkika här inne för rapporter, och kolla i efterhand om det känns aktuellt 
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
-
Klas försöker febrilt flytta repet
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Intressant line-up
-
- Intendent
Delusional Marek ska åka omkring i sin flumbubbla i ny omgivning idag och tro att han är oantastlig - kan passa pucken hur som helst eller glida i lyxsirap - när motståndarna i själva verket bara kan ta pucken ifrån honom och åka därifrån till hans stora förvåning.
Men Lang och Kloos kommer i vanlig ordning kunna uträtta saker på egen hand - utan dålig center mellan sig.
Men Lang och Kloos kommer i vanlig ordning kunna uträtta saker på egen hand - utan dålig center mellan sig.
-
Hrivik har tidigare spelat bra hockey i den omgivningen. Har svårt att se att den nya tredjelinan får något bra stäm. Mycket hänger på Elvenes dagsform.
-
- Intendent
Jag tar bara ut min Malmö-bitterhet mot en spelare i taget. Laget ska inte tro att de kan spela som i torsdags utan konsekvenser. Bland det värsta jag sett från ett LIF-lag.Aggeman skrev: lör 08 mar 2025, 14:08 Hrivik har tidigare spelat bra hockey i den omgivningen. Har svårt att se att den nya tredjelinan får något bra stäm. Mycket hänger på Elvenes dagsform.
Dessutom blev jag förnekad en kebabrulle och lite fest igår.
-
Hellsten i kassen alltså. Eller?
Vad är det med Mantas, sjuk?
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
-
- Intendent
Nej, Gidde (enligt Swehockey).